کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

رئیس پیشین کمیته اطلاعات سنا خبر داد بوش گزارش یازده سپتامبر را دستکاری کرد/باید بخش‌های مربوط به نقش ریاض منتشر شود

«باب گراهام» سناتور سابق آمریکایی گفت که عربستان سعودی به حملات ۱۱ سپتامبر کمک مالی کرد اما جورج بوش گزارش محرمانه تنظیم شده درباره این حملات را پیش از انتشار دستکاری کرد.

یک سناتور پیشین آمریکایی خواستار انتشار بخش‌های منتشرنشده گزارش محرمانه سنا درباره نقش داشتن عربستان سعودی در حملات 11 سپتامبر شد.

خبرگزاری فارس: بوش گزارش یازده سپتامبر را دستکاری کرد/باید بخش‌های مربوط به نقش ریاض منتشر شود

به گزارش روزنامه «تلگراف» باب گراهام که در سال 2005 از فعالیت‌های سیاسی به عنوان سناتور خداحافظی کرده، از دست داشتن عربستان سعودی در تامین مالی حملات تروریستی 11 سپتامبر به آمریکا خبر داد.

این سناتور سابق و رئیس پیشین کمیته اطلاعات سنای آمریکا همچنین گفت که جورج بوش رئیس‌جمهور سابق این کشور گزارش محرمانه سنا درباره دست داشتن عربستان سعودی در این حملات را دستکاری کرده و این گزارش را پس از تغییر منتشر کرد.

گراهام گفت که گزارش محرمانه سنا نشان داد که عربستان سعودی تامین‌کننده اولیه و اساسی حملات 11 سپتامبر بود و 15 گروگانگیر از مجموع 19 گروگانگیر حاضر در این حملات اهل عربستان سعودی بودند.

این مقام سابق کنگره آمریکا که پیشتر گفته بود گزارش محرمانه 28 صفحه‌ای سال 2002 سنا با عنوان “تحقیق مشترک درباره فعالیتهای جامعه اطلاعاتی قبل و بعد حملات تروریستی 2001” به دلیل حفاظت از کشور منتشر نشده، اکنون که سمتی در کنگره ندارد چندی است برای انتشار این گزارش در حال تلاش است.

در بخشی از این گزارش درباره دو تبعه سعودی به نامهای نواز الحمزی و خالد المهدار آمده که آنها هواپیما را ربوده و به سمت پنتاگون در حرکت بودند. گفته شده این دو با یک مرد که با سفارت عربستان سعودی در واشنگتن در ارتباط بود، در تماس بوده‌اند.

تلاش‌های این سناتور سابق برای انتشار بخش‌های دستکاری و تعدیل شده گزارش محرمانه درباره حملات 11 سپتامبر با حمایت یک سناتور کنونی آمریکایی هم قرار گرفته و او هم خواستار انتشار عمومی و علنی چنین گزارشی شده است.

«رند پائول» نامزد انتخابات ریاست جمهوری هم در این باره گفت: «اطلاعات فاش شده طی سال‌های اخیر سوالاتی را درباره حمایت (عربستان سعودی از حملات 11 سپتامبر) و یا شاید حمایتشان از تروریستهای القاعده ایجاد کرده است. ما نمی‌توانیم اجازه بدهیم صفحه به صفحه اسناد خالی پشت نقاب باقی بمانند».

این سناتور با اشاره به تاثثیر انتشار همه اسناد مربوط به حملات تروریستی 11 سپتامبر بر روابط آمریکا و عربستان سعودی تاثیر خواهد داشت، گفت که چنین اسنادی «دولت آمریکا را به بازنگری در ماهیت روابطمان با عربستان سعودی وا خواهد داشت».

تاکید بر لزوم انتشار همه اسناد مربوط به گزارش محرمانه حملات 11 سپتامبر در حالی مطرح شده که پیش از این نیز برخی تحلیلگران و فعالان رسانه در آمریکا، عربستان سعودی را به نقش داشتن در این حملات متهم کرده‌اند.

چندی پیش «جرالدو ریورا» کارشناس و مجری برجسته شبکه فاکس‌نیوز در یک برنامه تلویزیونی در خصوص نقش عربستان در عملیات‌های تروریستی از جمله حملات یازده سپتامبر 2001 گفته بود: «من درخواست می‌کنم آن بخشی از گزارش یازده سپتامبر را که در مورد مشارکت سعودی‌ها و خاندان سعودی در یازده سپتامبر است و هنوز طبقه‌بندی‌شده مانده، منتشر کنند.»

اظهارات جنجالی کارشناس فاکس‌نیوز
گزارش یازده سپتامبر را منتشر کنید؛ عربستان حامی تروریست‌هاست
خبرگزاری فارس: گزارش یازده سپتامبر را منتشر کنید؛ عربستان حامی تروریست‌هاست، نه ایران

کارشناس شبکه فاکس‌نیوز در اظهاراتی جنجالی، گفت: بر خلاف ادعاهای مطرح‌شده، این عربستان و تفکر وهابی و تکفیری تبلیغ‌شده از سوی ریاض است که عامل شکل‌گیری تروریسم در جهان است.

«جرالدو ریورا» کارشناس و مجری برجسته شبکه فاکس‌نیوز این هفته در اظهاراتی جنجال‌برانگیز، به انتقاد شدید از ریاض و حامیان آن پرداخت و گفت بزرگترین تهدید برای آمریکا، عربستان و تفکرات افراطی‌ای است که این کشور تبلیغ می‌کند.

وی در ابتدای این برنامه در پاسخ به این سوال که آمریکایی‌ها چرا و چقدر باید از دستیابی ایران به بمب اتم نگران باشند، گفت: «آیا شما از بمب اتم پاکستان یا بمب اتم هند می‌ترسید؟»

او سپس در جواب «اریک بولینگ» مجری برنامه که گفت هند غربی شده و پاکستان هم به همین سو می‌رود، اما ایران به دنبال نابودی اسرائیل و آمریکاست، گفت: «فکر می‌کنم تمام این‌ها پروپاگاندایی است که سعودی‌ها به خورد شما داده‌اند.»

وی افزود: «فکر می‌کنم منشا تمام شرارت‌ها عربستان سعودی است. اگر هم بخواهیم دلیل آن را توضیح دهیم، باید گفت که سوابق، نقطه نظر من را تائید می‌کند.»

ریورا در جواب بولینگ که از اظهارات وی ناخرسند شده و تلاش کرد صحبت‌های او را قطع کند، گفت: «من در سال 1998 بر سر مسئله بمبگذاری سفارت آمریکا (توسط القاعده) در آفریقا بودم، من «یو‌اس‌اس کول» (USS Cole) (حمله القاعده به ناو آمریکایی در یمن) را پوشش خبری دادم، ما یازده سپتامبر را مشاهده کردیم.»

وی افزود: «مهاجمین یازده سپتامبر چه کسانی بودند؟ 15 تای آن‌ها سنی (تکفیری) بودند، در کول هم سنی بودند، در سفارت هم سنی بودند… بگذار حرفم را تمام کنم. همه آن‌ها سنی بودند، همه آن‌ها از عربستان سعودی بودند.»

این کارشناس آمریکایی با بیان اینکه عربستان سعودی تفکری افراطی را تغذیه مالی می‌کند، در مورد نمایندگان این تفکر گفت تکفیری‌ها «الشباب، النصره، القاعده، داعش، بوکوحرام هستند. این‌ها چه کسانی هستند؟ همه این‌ها افراطی‌هایی هستند که هیچ ربطی هم به ایران ندارند و توسط عربستان سعودی تغذیه می‌شوند.»

وی با «چرند» خواندن ادعای بولینگ که تلاش کرد این گروه‌ها را با ایران ارتباط دهد، گفت: «ایرانی‌ها القاعده را تغذیه می‌کنند؟ این درست نیست. القاعده، الشباب، النصره، بوکوحرام، القاعده… این‌ها هیچ فرقی با هم ندارند، همه آن‌ها سنی‌های افراطی هستند، که منابع مالی آن‌ها توسط بخشی از خاندان سلطنتی عربستان سعودی تأمین شده است.»

او سپس در خصوص نقش عربستان در عملیات‌های تروریستی از جمله حملات یازده سپتامبر 2001 به برج‌های تجارت جهانی نیویورک گفت: «من درخواست می‌کنم آن بخشی از گزارش یازده سپتامبر را که در مورد مشارکت سعودی‌ها و خاندان سعودی در یازده سپتامبر است و هنوز طبقه‌بندی‌شده مانده، منتشر کنند.»

وی افزود: «افراطی‌گری سنی، الشباب، بوکو حرام، داعش، القاعده، خود اسامه بن لادن، همه سعودی هستند. چطور می‌شود که ناگهان ایران تهدیدی برای بقای آمریکا می‌شود؟ ایران و شیعه هیچ ارتباطی با این مسئله ندارد.»

ریورا در ادامه با بیان اینکه ادعاها در مورد حمایت ایران از تروریسم «مضحک» است، گفت او هم قطعا با بمب اتم و اشاعه هسته‌ای مخالف است، اما نمی‌توان به سادگی عنوان کرد که ایران و شیعیان مهمترین تهدید هستند.

وی افزود: «آقایان خانم‌ها، مستقیم با شما صحبت می‌کنم. الشباب، النصره، داعش، القاعده، بوکوحرام، افراطی‌گری سنی، هیچ ارتباطی با ایران ندارد.»

او سپس خطاب به بولینگ و همفکران وی گفت: «شماها دلال نفت هستید و چند دهه است که دستتان با سعودی‌ها در یک کاسه است.»

سابقه انتقاد از نقش سعودی‌ها در گسترش تفکر وهابیت در جهان

این اولین بار نیست که برخی کارشناسان و چهره‌های سرشناس غربی خط رسمی رسانه‌های غالب را شکسته و به انتقاد از نقش مخرب عربستان سعودی می‌پردازند.

«وسلی کلارک» فرمانده اسبق فرماندهی کل نیروهای ناتو هم اسفند ماه سال گذشته به نقش متحدان آمریکا در شکل‌گیری گروه تروریستی «داعش» اذعان کرد و گفت این گروه با هدف مبارزه با حزب‌الله لبنان شکل گرفت.

این ژنرال بازنشسته آمریکایی که هفته گذشته در مورد درخواست باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا از کنگره برای دریافت مجوز مبارزه با داعش، با شبکه سی‌ان‌ان گفت‌وگو می‌کرد، گفت: «ببینید، داعش با منابع مالی دوستان و متحدان ما شکل گرفت… چراکه وقتی شما کسانی را می‌خواهید که باید تا پای مرگ با حزب‌الله بجنگند، نمی‌توانید اطلاعیه بدهید و بگویید بیائید در جنگ ثبت نام کنید، چون می‌خواهیم جهان را به مکانی بهتر تبدیل کنیم، بلکه شما می‌روید دنبال آدم‌های متعصب، می‌روید دنبال بنیادگراهای مذهبی، چون آن‌ها هستند که حاضرند با حزب‌الله مبارزه کنند.»ر

جو بایدن معاون رئیس‌جمهور آمریکا نیز ژیش از این در سخنانی که بسیار خبرساز شد و وی را به سه باز عذرخواهی وادار کرد، اذعان کرده بود که متحدان آمریکا در خاورمیانه برای تغییر نظام در سوریه، به شکل‌گیری گروه‌های تروریستی کمک کرده‌اند.

وی که مهر ماه سال گذشته در دانشگاه «هاروارد» درباره روابط خارجی سخنرانی می‌کرد، در مورد تحولات سوریه گفت: «گلایه همیشگی من این بود که بزرگترین مسئله ما متحدانمان هستند. متحدان ما در منطقه، بزرگترین مسئله ما در سوریه بودند.»

معاون رئیس‌جمهور آمریکا افزود: «ترک‌ها دوستان فوق‌العاده‌ای هستند و من همیشه روابط بسیار خوبی با اردوغان داشته‌ام و زمان زیادی را با او گذرانده‌ام. سعودی‌ها، اماراتی‌ها و بقیه. آن‌ها چه کار می‌کردند؟ آن‌ها آنقدر مصمم به کنار زدن اسد و در اصل یک جنگ نیابتی شیعی-سنی بودند… که صدها میلیون دلار و ده‌ها و صدها هزار تن تسلیحات را برای هر کسی که با اسد می‌جنگید، روانه کردند، بدون در نظر گرفتن اینکه افرادی که در حال دریافت این کمک‌ها بودند، النصره، القاعده و عوامل افراط‌‌گرای جهادی بودند که از دیگر بخش‌های جهان آمده‌اند.»