دولت پدیده عقلی – تحلیل موردی حمله پاکستان در ولایت پکتیکا

دولت پدیده قوم و یا دینی مطلق نیست. و دین…

هر شکستی ما را شکست و هیچ شکستی شکست ما…

نویسنده: مهرالدین مشید با تاسف که تنها ما نسل شکست خورده…

نوروز نبودت

- بیژن باران چه کنم با این همه گل و…

عرفان در مغز

دکتر بیژن باران     لامارک 200 سال پیش گفت: به پذیرش…

نماد های تاریخی- ملی و نقش آن در حفظ هویت…

نور محمد غفوری اشیاء، تصاویر، نشان‌ها، مفاهیم، یا شخصیت‌هایی که نمایانگر…

در دنیای دیجیتالی امروز، انسان‌ها به مراتب آسیب پذیرتر شده…

دیوارها موش دارند و موش‌ها گوش! این مثل یا زبانزد عام…

خالق تروریستهای اسلامی؛ الله است یا امریکا؟

افشاگری جسورانه از ژرفای حقیقت سلیمان کبیر نوری بخش نخست  درین جا می…

چگونه این بار حقانی ها روی آنتن رسانه ها قرار…

نویسنده: مهرالدین مشید از یک خلیفه ی انتحاری تا "امید تغییر"…

شب یلدا 

شب یلدا شبی شور و سرور است  شب تجلیل از مدت…

سجده ی عشق!

امین الله مفکر امینی      2024-21-12! بیا کــــه دل ز تنهایــی به کفیدن…

فلسفه کانت؛ تئوری انقلاب فرانسه شد

Immanuel Kant (1724-1804) آرام بختیاری  نیاز انسان عقلگرا به فلسفه انتقادی. کانت (1804-1724.م)،…

حال: زمانست یا هستی؟

بیت: غم فردا، کز غصه دیروز ریزد به هجوم انرژی، کشف زمان…

درختی سرشار از روح حماسی  و جلوه های معبودایی

نویسنده: مهرالدین مشید تک "درخت توت" و دغدغه های شکوهمند خاطره…

کهن میلاد خورشید 

رسول پویان  شـب یلـدا بـه دور صندلی بـسـیار زیبا بود  نشـاط و…

مبانی میتودیک طرح و تدوین اساسنامهٔ سازمانهای مدنی

نور محمد غفوری شاید همه خوانندگان محترم روش تحریر و طُرق…

انحصار طلبی ملا هبت الله، کشته شدن حقانی و سرنوشت…

نویسنده: مهرالدین مشید ختلاف های درونی طالبان و کش و قوس…

ریحان می شود

قاضی پشتون باسل حرف  نیکو مرکسان را  قوت  جان میشود قوت جسم…

کهن جنگ تمدن 

رسول پویان  نفـس در سـینۀ فـردا گـره افتاده بازش کن  بـرای خــاطــر…

ترجمه‌ی شعرهایی از بانو روژ حلبچه‌ای

هر گاه که باران،  آسمان چشمانم را در بر می‌گیرد. آن، تکه…

سلام محمد

استاد "سلام محمد" (به کُردی: سەلام موحەمەد) شاعر کُرد، زاده‌ی…

«
»

دوساله گی تروریزم دولتی درافغانستان 

                     نوشته ی : اسماعیل فروغی

       دو سال پیش درهمین شب و روز ( پانزدهم اگست 2021 )جمهوریت فساد در افغانستان سقوط کرد و طالبان قدرت را بدون خونریزی از امریکاییان تسلیم شدند .

      در دومین سالگرد بازگشت طالبان به قدرت ، ما فریادی و توضیحی به جزفریاد و توضیح تیره روزی ، اندوه و درد برای بازگویی نداریم .

    طی این دوسال ، اساسی ترین حق انسانی که آزادی باشد ، با بی رحمی و بی پروایی تمام درافغانستان پامال شده ، به زنان اجازه ی کار و تحصیل داده نشده ، هنر و فرهنگ و زبان فارسی بصورت کل در آن کشوردرحال تضعیف وحتا خطر نابود شدن قرار گرفته است  . 

    طی این دوسال حاکمیت دولتی توسط یک گروه افراطی مذهبی ــ قومی ، غصب شده و به هیچ اندیشه و فکر دیگری غیر از اندیشه های قومی – مذهبی دیوبندی طالبانی مهلت سربلندکردن میسر نشده و به هیچ گروه و قوم دیگری اجازه ی شرکت درحاکمیت دولتی داده نشد .

    طی این دوسال هزاران خانواده ی هزاره ، تاجیک و اوزبیک از مناطق مرکزی و شمال افغانستان با زور و جبر از خانه های اجدادی شان کوچ داده شده و به جای آنان وزیرستانی های پاکستانی و افغانستانی و یا کوچی ها ، مستقر ساخته شده اند .

    طی این دوسال تمام مردم افغانستان بخصوص زنان ، هنرمندان و فرهنگیان بیشتراز همه مورد خشم وخصومت طالبان قرار گرفته اند. 

    دوسال حاکمیت طالبان این حقیقت را روشنتر کرد که طالبان به دستور آی اس آی پاکستان ، با زور و با شمشیر بران شریعت ، می خواهند تاریخ ، فرهنگ و هویت تمام اقوام افغانستان را نابود نموده ، آخرین میخ را برتابوت افغانستان بکوبند . طی این دوسال طالبان به همه فهماند که  نه پرچم ملی می خواهند ، نه سرود ملی و نه اتن ملی . آنان حتا پشتونولی را هم با شریعت اسلامی در تناقض کامل دیده ، با ایجاد هزاران مدرسه ی دینی ـ دیوبندی می خواهند افغانستان را به مرکز وحشت و جهالت دینی مبدل سازند . 

     متکی به این حقایق است که پس از گذشت دوسال ، حاکمیت تک قومی و تک جنسیتی طالبان نه مورد قبول مردم افغانستان قرار گرفت و نه مورد قبول جامعه ی جهانی . تا هنوزهیچ کشوری در جهان جرأت این را نیافته است تا تروریزم دولتی طالبان را به رسمیت بشنا سد.

    ارچند برخی سازمان های بین المللی ، دولت امریکا ، برخی کشورهای منطقه و تعداد بی شماری ازقوم پرستان حامی طالبان سعی برآن دارند تا مطابق منافع شان ، هرطوری می شود با طالبان تعامل صورت گرفته و راه برای برسمیت شناسی آنان هموارتر شود ؛ اما تا هنوز موفقیت خاصی درین زمینه بدست نیاورده اند.

     تمام کشورها ، سازمان ها و اشخاصی که تعامل با طالبان را شعار می دهند باید بدانند که ، اکنون هیچ هموطن آگاه و با وجدان ما با قوانین سختگیرانه ی  ضد زن ، ضد هنر ، ضدمدنیت وانسانیت طالبان که همه را زیرنام شریعت تطبیق می نمایند ، موافق نیست. اکنون هموطنان ما بخوبی می دانند که تعامل با طالبان ، دستان سیاه آی اس آی پاکستان را از دامان پاک افغانستان کوتاه نکرده ،  راه نجات افغانستان ازجنگ ، ازبی هویتی وبی فرهنگی نیست . 

    حالا مردم به این باور رسیده اند که تنها راه نجات وطن ازچنگال تروریزم ، مبارزه ی بی امان و متحدانه دربرابر تروریزم است ــ مبارزه ی آزادیبخش سراسری و ملی درتمام ولایات افغانستان ــ درجنوب ، درشمال ، درشرق و درغرب افغانستان …

    مردم به این باور رسیده اند که دفاع ازآزادی، عزت، شرف وهویت افغانستان نه با معامله و مصالحه با دست نشانده گان آی اس آی ؛ بلکه با قیام و رستاخیزملی و جنگ آزادیبخش تمام مردم افغانستان دربرابر تروریستان بدست می آید و بس …                                                                                                  فروغی