کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

دشمن شماره یک اردوغان: گولن، یا مرد هزار چهره

مردی که در کانال‌های تلویزیونی خود با عبا و ردا و چشمان گریان دم از دنیا و آخرت می‌زند و در ایالت پنسیلوانیای آمریکا زندگی می‌کند، در واقع یکی از تاجران قدرتمند در عرصه طلا و نفت در جهان است.

در یک ماه اخیر و به دنبال ماجرای دستگیری فرزندان چند تن از وزیران کابینه اردوغان نخست وزیر ترکیه به همراه مدیر عامل هالک بانک و تعداد زیادی از افراد نزدیک به وی به اتهام اختلاس مالی و رشوه که با واکنش شدید اردوغان و به عنوان طرح کودتای نرم علیه وی و کابینه‌اش همراه شد، بیش از همه اسم “فتح اله گولن” و جماعت وی و اینکه این ماجرا توسط عوامل نفوذی وی در درون دستگاه قوه قضاییه ترکیه و نیروی پلیس این کشور با هدف سرنگون کردن دولت اردوغان و بستن پرونده سیاسی وی و حزب عدالت و توسعه صورت گرفته مطرح شد. این در حالی است که تا چندی پیش از اردوغان و گولن به عنوان 2 دوست و متحد و حمایت‌های بیدریغ گولن و جماعت وی از نخست وزیر و حزب حاکم صحبت می‌شد.

فتح اله گولن یا مرد هزار چهره!

اما فتح اله گولن کیست و به چه کارهایی مشغول است؟ مردی که در کانال‌های تلویزیونی خود با عبا و ردا و چشمان گریان دم از دنیا و آخرت می‌زند و در ایالت پنسیلوانیای آمریکا زندگی می‌کند، در چه عرصه‌هایی فعالیت می‌کند؟ آیا وی به راستی یکی از علمای دلسوز اهل سنت و دوستدار احیای امت متحد اسلام است؟ هدف وی چیست؟ آیا مستقل است؟ یا اینکه طبق ادعاهای مطرح در روزهای اخیر از سوی محافل صهیونیستی و آمریکایی حمایت می‌شود؟

فتح اله گولن، تاجر طلا و نفت در جهان

بر اساس بررسی‌های به عمل آمده گولن که در کانال‌های تلویزیونی خود با عبا و ردا و چشمان گریان دم از دنیا و آخرت می‌زند، در واقع یکی از تاجران قدرتمند در عرصه طلا و نفت در جهان است. به گفته کارشناسان واژه “آناناس” که گولن به کرات در مکالمات تلفنی خود به کار می‌برد واژه مستعار برای اشاره به “طلا”ست و جالب اینکه در کلیه کشورهایی که گولن و جماعت وی اقدام به تاسیس مدارس ترکی زبان کرده‌اند، فارغ از اینکه این کشور ترک زبان باشد یا نه، معادن طلا وجود دارد.

فعالیت گولن به همین موضوع ختم نمی‌شود. وی دارای چنان نفوذ و قدرتی است که از ایالت پنسیلوانیا می‌تواند در ترکیه رئیس ستاد مشترک سابق را به حبس بیاندازد، در ارتش دست به تسویه بزند، مناقصات را هماهنگ کند، جریان مالی در یک بانک خاص را هدایت کند و غیره.

تاسیس مدارس ترکیه در کشورهای طلاخیز جهان

بهر حال طلا یکی از محورهای اصلی فعالیت گولن و جماعت وی است. فتح اله گولن در چهل و هشت کشور از پنجاه کشور جهان که بیش از 95 درصد طلا در جهان را تولید می‌کنند، فارغ از اینکه این کشور ترک زبان باشد یا نه، اقدام به تاسیس مدارس ترکی زبان کرده و متعاقب آن به این کشورها سیستم‌های پالایش فروخته است. در واقع زندگی شاهانه گولن در یکی از ایالت‌های معروف آمریکا و رسیدگی به امور تجاری چندین میلیارد دلاری در هر روز علامت سوال‌های بسیاری را با خود به همراه داشته است.

یکی از روزنامه‌های ترکیه با پیگیری ماجرای ارسال محموله “آناناس” از اوگاندا به یکی از سرمایه داران معروف در ترکیه توسط جماعت گولن و مکالمات تلفنی در همین رابطه متوجه شد که این کلمه در واقع برای “طلا” بکار می‌رود و در جایی دیگر یکی از اعضای جماعت نیز در گفت‌وگوی تلفنی با گولن درخواست رئیس جمهور اوگاندا از وی برای مدیریت یکی از پالایشگاه‌های این کشور را مطرح می‌کند و در جایی دیگر از مکالمات معلوم می‌شود که این پالایشگاه در واقع پالایشگاه طلاست…

فعالیت تجاری گولن تحت لوای مدارس ترکی زبان

بررسی‌ها نشان می‌دهد که گولن و جماعت وی در واقع برای حضور در تجارت طلا در سطح جهانی از مدارس ترکی زبان وابسته به جماعت در واقع به عنوان پوششی برای این فعالیت استفاده می‌کند و این مدارس و فعالان آن در واقع در 48 کشور تولید کننده و بیش از 130 کشور زیر پوشش ترافیک جابجایی طلا حضور دارند.

اسامی کشورهای تولید کننده طلا که جماعت گولن حضور دارند

این کشورها عبارتند از: چین، استرالیا، آمریکا، روسیه (مدرسه گولن را منحل کرد)، آفریقای جنوبی، پرو، کانادا، اندونزی، غنا، مکزیک، گینه نو، برزیل، شیلی، ازبکستان، مالی، آرژانتین، تانزانیا، فیلیپین، مغولستان، گینه بیسائو، کلمبیا، ونزوئلا، اوگاندا، زیمبابوه، قرقیزستان، زلاندنو، قزاقستان، ژاپن، سوئد، ترکیه، لائوس، هندوستان، عربستان، بورکینافاسو، بوتسوانا، بروندی، مراکش، تایلند، تاجیکستان، اتیوپی، بلغارستان، ساحل عاج، رومانی، لهستان، گرجستان، مالزی، سودان و نیجر.

نفت و گاز، عرصه دیگر فعالیت جماعت گولن

فعالیت فتح اله گولن و جماعت منسوب به وی تنها به عرصه طلا محدود نمی‌شود و بر اساس بررسی‌ها جماعت در زمینه نفت و گاز نیز به شدت فعال است.

در شعار برادر دینی، در عمل منافع مادی

یک واقعیت دیگر که در مورد فتح اله گولن صادق است، این است که برخلاف شعار وی و جماعتش در مورد برادر بودن همه مسلمانان و لزوم حمایت از یکدیگر، در جایی که منافع گولن و جماعت ایجاب کند، مسیحی هم برادر دینی مسلمان می‌شود. کما اینکه اوگاندا کشوری با 85 درصد جمعیت مسیحی و رئیس جمهور آن هم یک کودتاگر وابسته به کلیسای انگلیکن است، اما به دلیل منافع، فتح اله گولن مدعی برادری مسلمان هاست چراکه در اوگاندا منافع سرشاری برای گولن و جماعت نهفته است.

اسماعیل بندی داریان