زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

انگیزه های سفرملایعقوب به قطر 

                            نوشته ی : اسماعیل فروغی       اخیراً…

از واگرایی های سیاسی تا اشتباه ی راهبردی و تاریخی

نویسنده: مهرالدین مشید شعار های قومی دشمنی با وحدت ملی و…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

قمست سوم ایجاد اصلاحات و نخست وزیری شاه محمود: به نظر میرمحمد…

«
»

در جبهه های جنگ علیه «داعش»

da1

باریس دالگوف

http://www.fondsk.ru/news/2014/11/06/na-frontah-borby-protiv-islamskogo-gosudarstva-30280.html

مترجم: ا. م.شیری

۲۸ آبان- عقرب ۱۳۹۳

پس از اعلام «خلافت اسلامی» در ماه سپتامبر ۲۰۱۴، دسته های مسلح این سازمان تروریستی شهر موصل، دومین شهر بزرگ عراق، بخشی از استانهای نینوا، صلاح الدین، دیاله، انبار و بخش نفتخیز کردستان عراق را تصرف کردند. ارتش عراق بکمک گروههای داوطلب شیعه، از جمله آنها، داوطلبان ایرانی و همچنین پیشمرگان مسلح کورد، جلو هجوم جنگجویان داعش به بغداد و کرکوک را گرفت.

da2

از حدود یک سال پیش داعش بخشی از استان رقه سوریه را که اکثریت ساکنان آن مسلمانان سنی مذهب هستند، به تصرف خود درآورده است. در زمانهای اخیر جنگجویان داعش بسوی مناطق نفتخیز کوردستان در غرب سوریه، منطقه ایی که در آن جنگ شدیدی برای تصرف شهر کوبانی (نام عربی آن رأس العین است) درگرفت، حرکت کردند. داعش با تصرف این شهر امکان نظارت بر بخش مهم و راهبردی مرز بین سوریه و ترکیه را بدست می آورد.

ساکنان کوبانی دوش بدوش دسته های مسلح کوردهای سوریه بدفاع از شهر برخاستند. اگر چه جنگجویان داعش بلحاظ کمی و تسلیحاتی بر قوای کورد برتری داشتند، اما برغم این، دسته های کورد در نتیجه دفاع خانه بخانه از کوبانی، حملات داعشی ها را دفع کردند.

da3

کوبانی از نگاه مدافعانش به «استالینگراد کورد» بدل شد.

اسماعیل احمد، یکی از ساکنان کوبانی، عضو رهبری حزب کمونیست سوریه دقیقا تعریف فوق را از دفاع شهر ارائه داد. اسماعیل احمد در کنفرانس مطبوعاتی ۱۴ نوامبر در مسکو اظهار داشت، که حزب کمونیست سوریه در نبرد علیه اسلامگرایی افراطی با دولت سوریه همرزم است.

جامعه کورد سوریه و عراق یک پدیده واحد نیست. کوردهای عراق از خودمختاری وسیع با چشم انداز استقلال کشور کورد جانبداری می کنند. اما اکثریت کوردهای سوریه از بشار اسد پشتیبانی نموده و شمار قابل ملاحظه ای از کوردهای سوریه عضو حزب کمونیست سوریه هستند. بموازات این، یکسری سازمانهای کورد بر اعطای حق خودمختاری گسترده برای کوردستان غربی پافشاری می نمایند.

بخش بسیار ناچیزی از کوردهای سوریه در جبهه مخالفان فعالیت می کنند. گروهی از ارتشیان سابق سوریه، کوردهای قومی، که در حدود ۵ هزار نفر از ارتشیان دولت سوریه بودند، بعد از آغاز مناقشات در سوریه به عراق فرار کرده اند. آمریکا طرح سوءاستفاده از این گروه ها را در قالب ارتش آزاد سوریه، هم برای مبارزه علیه داعش و هم بطور عمده، بر علیه دولت بشار اسد آماده کرد.

در ماه اکتبر ۲۰۱۴ فرماندهی پیشمرگه های کورد عراق از ترکیه تقاضا کرد، که برای پشتیبانی از مدافعان کوبانی، به عبور دسته های مسلح آن از قلمرو ترکیه اجازه دهد. پیش از آن، آنکارا چنین تقاضاها را بکرات نادیده گرفته بود. ولیکن پس از اعتراضات گسترده کوردها در ترکیه و در کشورهای اروپائی علیه نسل کشی کوردها در کوبانی، دولت ترکیه به عبور پیشمرگه های کورد از قلمرو خود اجازه داد. دسته های مسلح کوردهای عراق وارد جنگ علیه داعش شده و همراه با نیروهای سوری حرکت اسلامگرایان افراطی در منطقه کوبانی را متوقف کردند.

آنچه که به اقدام کشورهای عضو ائتلاف علیه داعش بسردمداری آمریکا مربوط می شود، این است که فعلا کار آنها به حملات هوایی علیه مواضع جنگجویان داعش در عراق و سوریه محدود است، که خود آن هم نمی تواند عامل تعیین کننده در جنگ باشد.

بر اساس برخی گزارشها، آمریکائیها قصد دارند گویا بمنظور ممانعت از قاچاق نفت و محروم کردن اسلامگرایان از روزانه ۲ میلیون دلار از فروش آن، تأسیسات نفتی سوریه را که جنگجویان داعش تصرف کرده اند، بمباران نمایند. بعقیده ناظران بیطرف واضح است، که اگر آمریکا چنین ضرباتی را وارد آورد، پیش از همه، توان اقتصادی سوریه را نابود خواهد کرد.

تغییری در سیاست خاورمیانه ای آمریکا روی نداده است. صرفنظر از همه اظهارات آمریکا مبنی بر مبارزه با داعش، واشنگتن از هر گونه همکاری با سوریه و ایران در این مبارزه خودداری می کند. دولت اوباما تغییر رژیم دمشق را همچنان در دستور کار خود نگهداشته و داعش را همان نیرویی حساب می کند که می تواند از آن برای تحقق این هدف استفاده نماید.

IRAQ-CONFLICT-IS

واشنگتن در مبارزه با داعش از همکاری با روسیه نیز امتناع می کند. بر اساس داده های رسمی روسیه، بیش از ۴۰۰ نفر شهروند روسیه در صفوف داعش می جنگد.

رهبران «دولت اسلامی» روسیه را با جهاد و اعلام خلافت اسلامی در قفقاز شمالی روسیه تهدید کردند.

مطابق برخی گزارشها، فردی بنام ابو عمر الچچنی (نام اصلی او ترخان باتیراشویلی است)، گرجستانی تبار، متولد وادی پانکیسی، که ساکنان بومی آن را قوم چچن تشکیل می دهد، یکی از اعضای رهبری دولت اسلامی می باشد. الچچنی یکی از مبتکران صدور «جهاد» به قفقاز بوده، حتی جوایزی برای سر اعضای رهبری جمهوری چچن تعیین کرده است. لازم به ذکر است که ایده دولت اسلامی قادر است توده های مسلمان را جذب نماید.

نظریه دولت اسلامی معطوف به بنیان و «اصالت» اسلام، بعقیده پیروان آن، اسلام زمان محمد پیغمبر و چهار «خلیفه راشدین» بوده و نیازمند بازگشت به «احکام عادلانه و ابدی قرآن و قوانین شریعت است، که از جانب خدا نازل گردیده است. نظریه پردازان دولت اسلامی اعتقاد دارند، که حکومت اسلامی می تواند مشکلات اجتماعی- اقتصادی را حل نموده، «عدالت اجتماعی اسلامی را برقرار سازد». موعظه دولت اسلامی می تواند مدت های مدیدی در جهان عرب- مسلمان به حیات خود ادامه دهد.

همانطور که بن لادن در سالهای ۸۰ در افغانستان با سازمانهای امنیتی آمریکا متحد شد، نظر باینکه کمکهای نظامی ناتو به اسلامگرایان لیبی به سقوط قذافی منجر گردید و بالاخره، با توجه به حمایتهای غرب از «دولت اسلامی» که از یک سال پیش به جنگ تروریستی علیه دولت بشار اسد مشغول است، سرکردگان اسلام افراطی می توانند بطور تاکتیکی با غرب متحد شوند.

با این حال، چنین اتحاد تاکتیکی، همیشه بر علیه غرب باز خواهد گشت. زیرا، احیای مجدد خلافت اسلامی از طریق جنگ مقدس علیه «غرب کافر و غرق در گناهان»، هدف استراتژیک اسلامگرائی افراطی بوده و همچنان خواهد بود.

*

توضیح مترجم:

اول: ترجمه هر مطلب، بمعنی همرأیی با تمام مفاد آن نیست.

دوم: برخی کارشناسان و تحلیلگران روسیه بر پایه این نگرش نادرست و غیر واقعی عملکرد سازمانها و گروههای تروریستی را مورد مطالعه و بررسی قرار می دهند که انگار  آنها یکسری نیروهای مستقل و پدیده های غیر از نیروهای نظامی و سازمانهای جاسوسی- خرابکاری غرب هستند، که می توانند بطور تاکتیکی یا استرتژیک با دولتهای غربی متحد شوند. در صورتیکه واقعیت عملکردهای دولتهای غربی و جریانهای تروریستی و همچنین، مطالعات و بررسی های مترجم نشاندهنده آن است که گروهها و سازمانهای تروریستی- خرابکاری ساخته و پرداخته دولتها و سازمانهای جاسوسی- تروریستی غرب امپریالیستی، بخصوص آمریکا بوده و بخشی از نیروهای زمینی آنها  و مجری طرح و برنامه های آنها هستند.