انسان گرایی پاسخی ناتمام در برابر ناپاسخگویی اندیشه های فلسفی…

نویسنده: مهرالدین مشید  انسان گرایی به مثابه ی داعیه ی برگشت…

گنجینۀ الهام

رسول پویان 2/5/2023 روزباخورشیدوشب سیل شباهنگم خوش است زیــر نـور خلـوت مهـتـاب آهنگـم…

در ارتباط به جفنگ گویی ها ی " نیاز نیاز"

حبیب میهنیار دوستان گرامی شما بهتر میدانید که یکی از ویژه…

ادبیات مبتذل،- سرگرم کننده و کم ارزش؟

Trivialliteratur:   آرام بختیاری نیاز انسان از خود بیگانه به ادبیات سرگرم کننده.  ادبیات…

پیام شادباش به مناسبت روز جهانی کارگر

ا. م. شیری روز اتحاد و همبستگی انترناسیونالیستی کارگران و زحمکشان…

دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

«
»

در بارۀ بیانیۀ مشترک چین و عربستان سعودی

C:\Users\User\Pictures\xa1.jpg
C:\Users\User\Pictures\xa.jpg

«عملکرد تنها معیار حقیقت است».

ا. م. شیری

در هر جنگی، اعم از جنگ نظامی، سیاسی، اقتصادی، نظری، تبلیغاتی و غیره، همواره طرفین سعی می‌کنند از روش معمول تابع و متغیر نهایت بهره را ببرند. و طبیعتاً طرفی به متغیر تبدیل می‌گردد، که از امکانات و توانایی‌هایی بیشتری برخوردار است.

اینگونه بوده است که طی قرون متمادی، رسانه‌ها و یا مقامات دولتی جریان اصلی بدلیل در اختیار داشتن بالاترین امکانات همیشه نقش متغیر ایفا کرده‌اند. در نظام سرمایه‌داری، نظام متکی بر مالکیت خصوصی و استثمار اکثریت بواسطۀ یک مشت اقلیت کاملاً ناچیز نیز چنین بوده و تا زمانی که به موجودیت خود ادامه دهد، همین وضع ادامه خواهد داشت.

لازم به دکر است که روش فوق‌الاشاره هم در مقیاس جهانی و هم در مقیاس ملی عمل می‌‌کند و عمدتا موجب تقسیم افکار و اذهان عمومی به دو بخش کاملاً مجزا و اساساً متضاد می‌شود.

در مقیاس جهانی بعنوان مثال، زمانی که رسانه‌ها و مقامات ارتجاع جهانی سرهنگ معمر قذافی را «دیوانه» تعریف کردند، با وجود آنکه میلیون‌ها، حتی، شاید صد میلیون نفر ثابت کردند که آنچه انگشت کوچک پای قذافی می‌فهمد، سر تمام سران آنگلوساکسون‌ها در واشینگتن و لندن نمی‌فهمد، دیدیم که دیگر تأثیر چندان مؤثری نداشت. در بُعد ملی نیز به همین ترتیب. مثلاً، زمانی که کشور‌های اطراف دریای خزر وضعیت حقوقی آن را تعیین ‌کردند، رسانه‌هایی مانند وبگاه انتخاب، تحت مسئولیت جناب محمد مهدی فقیهی و و روزنامۀ کیهان تحت مدیریت «برادر» حسین شریعتمداری هیاهوی گوش‌خراش براه انداختند که ای وای نگذارید که نصف دریای خزر مال ایران بود و جمهوری اسلامی به روسیه بخشید…

ما شاهد نمونه‌های بیش از حد زیاد چنین حقه‌بازها چه در مقیاس جهان و چه در ایران بوده‌ایم. از نمونه‌های دیگر این رویکرد در مقیاس ملی، می‌توان به امضای تفاهنامۀ همکاری ایران و چین اشاره کرد که هنوز نه تنها به پیمان‌نامه تبدیل نشده، حتی جوهر آن خشک نشده بود، همین رسانه‌های مشکوک و پیروان آن‌ها، دم از فروختن ایران به چین، تبدیل کردن ایران به مستعمرۀ چین، تمام شدن ماهی در خلیج فارس بواسطۀ کشتی ماهیگیری چین می‌زدند و…

در رابطه با این موضوع، فعلاً به بررسی نمونه‌های جهانی فوق‌العاده زیای آن نمی‌پردازیم و فقط به نمونۀ آخرین شاهکار مشعشع رسانه‌های نامبردۀ فوق و همتایان آن‌ها مختصر اشاره می‌کنیم.

دیدار اخیر شی چین‌پینگ رئیس جمهور جمهوری توده‌ای چین از عربستان سعودی و بیانیۀ مشترک دو کشور، که هیچ نکته‌ای خلاف منافع ملی کشور ما در آن نیامده است، از آنجایی که باعث تحریک احساسات غربگرایانۀ همین رسانه‌ها، بویژه وبگاه انتخاب و گردانندگان آن‌‌ گردید، بطوریکه اهمین جهانی این سفر را نادیده گرفته، با توسل به همان روش تابع و متغیر، بلافاصله بعنوان متغیر چنان جنجال و الم-شنگه براه انداخت که حتی وزارت خارجۀ ناتوان از پیشبرد سیاست خارجی فعال ایران مرعوب گردید و سفیر چین را برای ادای توضیحات در مورد بیانیۀ چین و عربستان سعودی فراخواند.

البته، اگر بخواهیم حقه‌بازی‌ها، جعلکاری‌ها و دروغ‌پراکنی‌ها، سندسازی‌ها و شایع‌پراکنی‌های وبگاه انتخاب را فقط فهرست کنیم، سر به صدها مورد می‌زند. زیرا، گرانندگان آن در هر دم و بازدم، حداقل یک دروغ می‌بافند و به یک جعل دست می‌زنند. انتشار ویدیوهای متعدد از ولادیمیر پوتین با دوبلاژ یا زیرنویس بکلی جعلی، نسبت دادن ویدئوی زیر گرفتن یک خودرو شخصی توسط یک تانک در یکی از خیابان‌های کی‌یف به ارتش روسیه در همان روزهای آغازین شروع عملیات ویژۀ نیروهای روسیه در اوکراین، فقط مواردی از تراوشات ذهن معیوب گردانندگان «انتخاب» می‌باشد.

در همه حال، اگر بخواهیم به تبلیغات و شائبه‌سازی‌های جنابان محمد مهدی فقیهی و حسین شریعتمداری از منظر عملکرد تنها معیار حقیقت است، بنگریم، هیچ نتیجه‌ای جز این حاصل نمی‌شود که اگر آن‌ها به دل زمین بروند یا به اوج آسمان بپرند و یا از اوراق قرآن پیرهن به تن کنند، در منصفانه‌ترین حالت، نمایندگان سیاسی- عقیدتی، فکری- نظری و تبلیغاتی غرب جمعی و صهیونیسم بین‌الملل هستند، که در ایران بر علیه منافع ملی کشور فعالیت می‌کنند.

با این حال، حاکمیت جمهوری اسلامی به تعبیر شیخ اجل سعدی، متأسفانه، سنگ‌ها را بسته، سگ‌ها را رها کرده است.

در ادامۀ توضیحات مختصر فوق، ترجمۀ بیانیۀ مشترک عربستان سعودی و چین را به نقل از خبرگزاری شینهوا، به جستجوگران حقیقت، به علاقمندان واقعیت، به مخالفان جاعلان و دروغبافان، به متنفران از حقه‌بازان حرفه‌ای و آلوده‌کنندگان فضای جامعه تقدیم می‌دارم تا «سیه روی شود هر که در او غش باشد».

***

بیانیۀ مشترک چین و عربستان سعودی

۱۰ دسامبر ۲۰۲۲- شینهوا 

ریاض، جمعه، ۹ دسامبر- بر اساس بیانیۀ مشترک منتشر شده، چین و عربستان سعودی توافق کردند که روابط چین و عربستان سعودی را در اولویت روابط خارجی خود قرار دهند و الگویی از همبستگی و همکاری برای منافع متقابل میان کشورهای در حال توسعه ایجاد کنند.

شی جین‌پینگ رئیس جمهور چین به دعوت سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه عربستان سعودی از چهارشنبه تا جمعه از این کشور دیدار کرد.

 دو طرف بار دیگر تأکید کردند که به حمایت قاطعانه از منافع اساسی یکدیگر، حمایت از یکدیگر در حفاظت از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی و دفاع مشترک از اصل عدم مداخله در امور داخلی سایر کشورها و سایر هنجارهای اساسی حاکم بر حقوق بین‌الملل ادامه خواهند داد. طرف سعودی بر پای‌بندی خود به اصل چین واحد تأکید کرد.

دو طرف با تأکید بر اینکه تقویت همکاری‌های انرژی نشان‌دهندۀ اهمیت مشارکت راهبردی چین و عربستان سعودی است، بر اهمیت ثبات بازار جهانی نفت تأکید کردند. چین از نقش عربستان سعودی در حفظ تعادل و ثبات بازار جهانی نفت استقبال می‌کند.

دو طرف توافق کردند که توسعۀ انرژی بادی و سایر منابع انرژی تجدیدپذیر و پروژه‌های مرتبط را ارتقاء دهند.

آن‌ها بر لزوم تعمیق همکاری در چارچوب طرح «یک کمربند و یک جاده» تأکید کردند و افزودند که مؤسسات سعودی از پیوستن به مشارکت در انرژی و سرمایه‌گذاری در «یک کمربند و یک جاده» استقبال می‌کنند.

از نظر تغییرات آب و هوایی، چین از طرح سبز خاورمیانه و ابتکار سبز سعودی که توسط عربستان سعودی راه‌اندازی شده است، استقبال می‌کند. دو طرف توافق کردند که از کشورهای توسعه‌یافته بخواهند تا با پای‌بندی به مسئولیت‌های تاریخی خود، تعهدات خود را بطور جدی انجام دهند، انتشار گازهای گلخانه‌ای را پیشاپیش کاهش دهند و به طور مؤثر به کشورهای در حال توسعه کمک کنند تا توانایی خود را برای مقابله با چالش‌های آب و هوایی از طریق تأمین مالی، فناوری و ظرفیت‌سازی افزایش دهند.

دو طرف با ابراز خرسندی از امضای طرح اجرایی هم‌افزایی بین طرح یک کمربند و یک جاده و چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی، بر تسریع هم‌افزایی پروژه‌های دو کشور توافق کردند.

هر دو طرف تأکید کردند که با تمامی مظاهر تروریسم و افراط‌گرایی مخالفند و آن را محکوم می‌کنند، مخالف انتساب تروریسم به هر فرهنگ، گروه قومی یا مذهبی خاص و «استانداردهای دوگانه» در مبارزه با تروریسم هستند.

در بیانیۀ مشترک آمده است که عربستان سعودی از پیشنهاد شی مبنی بر ابتکار توسعۀ جهانی حمایت می‌کند و مشتاقانه منتظر مشارکت در همکاری ابتکار توسعۀ جهانی و کمک به تسریع اجرای دستور کار ۲۰۳۰ سازمان ملل برای توسعۀ پایدار است و عربستان سعودی از ابتکار امنیت جهانی پیشنهاد شده توسط شی قدردانی می‌کند.

دو طرف مهم‌ترین چالش‌های پیش روی اقتصاد جهانی را مورد بحث و بررسی قرار دادند، بر اهمیت ارتقای مشترک توسعۀ جهانی که برای همه همه‌جانبه و سودمند است، حفظ ثبات بازار جهانی انرژی و همچنین عرضۀ پایدار و بدون وقفۀ غلات، از جمله گندم به همۀ کشورها، و حفظ عرضۀ کافی و ثبات قیمت‌ها تاکید کردند.

در مورد وضعیت اوکراین، دو طرف تأکید کردند که اختلافات باید به شیوۀ مسالمت‌آمیز حل و فصل شود و تمام تلاش‌های ممکن برای جلوگیری از تشدید تنش به منظور کمک به احیای امنیت و ثبات و به حداقل رساندن اثرات منفی گسترش بحران به عمل آید.

 ***

مطالب مرتبط

ــ چین و عربستان سعودی برای تقویت روابط نظامی موافقت کردند

ــ چین، عربستان سعودی در مسیر تقویت بیشتر ارتباطات و هماهنگی

ــ روابط چین و اعراب همیشه پررونق بوده است

خبرگزاری شینهوا

https://english.www.gov.cn/news/internationalexchanges/202212/10/content_WS6394234bc6d0a757729e44ba.html#:~:text=RIYADH%2C%20Dec.,Friday%20by%20the%20two%20countries
https://eb1384.wordpress.com/2022/12/11/

۲۱ آذر- قوس ۱۴۰۱