کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

داکتر اناهیتا راتبزاد هم مانند یک رهبر، هم مادر بود هم خواهر

                                       

عبدالوکیل کوچی

قسمت اول

هشتم مارچ  با نام پرچم دموکراتیک زنان آزاده ی افغانستان عجین است که بدستان ماندگارترین پیشوا وپشتاز جنبش زن داکتر اناهیتا راتبزاد بر افراشته گردیده است .

داکتر اناهیتا راتبزاد شخصیتی بود همانند یک رهبر، پرمهر چون مادر ودلسوز همچون 

خواهر . زنده یاد داکتر اناهیتا راتبزاد برای جنبش زنان افغانستان اساسگزار و همچون یک رهبر بود : بنقل از سخنان یکی از رهروان راه مکتب و آموزه های زنده یاد داکتر انا هیتا راتبزادکه * بالا ترین افتخاری از عضویت در سازمان دموکراتیک زنان افغانستان دگر چیزی نداشتم . زیرا این در زمانی بود که راه  بدست آوردن افتخار عضویت در حزب دموکراتیک خلق افغانستان هنوز در پیش رو یم قرار داشت.

 متعلمه صنف یازده هم لیسه مریم واقع حصه ی دوم خیر خانه بودم که در سال ۱۳۵۹ خورشیدی بکوشش یکی از معلمه های مکتب که از کادر های ناحیه ی یازدهم سازمان دموکراتیک زنان افغانستان بود بعضویت سازمان پر افتخار دموکراتیک زنان افغانستان معرفی وپذیرفته شدم . 

یکسال پسانتر از آن در نخستین روز اشتراکم بیکی از محافل بزرگ وبا شکوه مردمی که بمناسبت هشتم مارچ روز همبستگی جهانی زنان در تالار مرکزی سازمان دموکراتیک  زنان افغانستان تدویر یافته بود بیانیه ی پر شور وسخنرانی مستقیم دکتوریس اناهیتا راتبزاد این شخصیت برجسته عضو رهبری حزب دموکراتیک خلق افغانستان ریس سازمان دموکراتیک زنان افغانستان ،این مادر معنوی زحمتکشان افغانستان مرا بخود جذب  نموده واثربخشی سخنانش تمام احساسم را فرا گرفت واین تکانه ی بود برای آماده گی ام به مبارزات دشوار بخاطر رهایی قشر زنان کشور از قید اسارت برده گی .

نخستین موضوع سخنرانی دکتوریس اناهیتا راتبزاد را تشویق همگانی برای جنبش سواد آموزی برای زنان وتشدید فراگیری سواد سیاسی زنان زحمتکش کشور تشکیل میداد . چنانچه در بخشی از صحبتهای شان میگفت : باید زنان با تقوا ، پاکدامن ،عفیف وپاک سیرت را در صفوف سازمان دموکراتیک زنان وجنبش سواد آموزی تشویق وترغیب نموده واز نعمت سواد ، سواد سیاسی و پرورش ترقیخواهی بهره مند سازید .

داکتر اناهیتا راتبزاد یکی از شخصیت های پیشتاز جنبش چپ ودموکراتیک افغانستان ویکی از بنیانگزاران حزب دموکراتیک خلق افغانستان ، موسس وریس سازمان دموکراتیک زنان افغانستان ،عضوبرجسته ی بیوروی سیاسی کمیته مرکزی ح د خ ا ،وزیر امور اجتماعی ، وزیر معارف وریس سازمان صلح وهمبستگی جمهوری دموکراتیک افغانستان ، مبارز پرشور وپرچمدار راه زحمتکشان کشور بود .

زنده یاد دکتوریس اناهیتا راتبزاد از همان آغاز دوره جوانی وتحصیلات در شرایط اختناق سلطنت وبیداد گریهای استبداد وارتجاع فیودالی بخاطر رهایی زنان از قید اسارت برده گی ، پرچم مبارزه را شجاعانه بر افراشت وجسور وبی باک در برابر ظلم وستمگری وبی عدالتی مبارزه قاطعانه را در پیش گرفت .

 دکتوریس راتبزاد در نتیجه خدمات وطنپرستانه  وخستگی ناپذیر ش با بدست آوردن باور ها واعتماد مردم شریف شهر کابل در پارالمان کشور مورد انتخاب مردم  قرار گرفت و از ملت مظلوم وشریف خلق شهر کابل وکالت نمود ه و با موضیعگیری در برابر دشمنان ترقی وعمال نفوذی شان  در پارالمان بدفاع از منافع خلقهای ستمدیده افغانستان ایستاد ه وعلی الرغم تهدید وبرخورد ددمنشانه ی عمال ارتجاع واستکبار از هیچ تهدیدی نهراسید .

دکتور اناهیتا راتبزاد در عرصه ی سیاسی یکی از تاسیس کننده گان حزب دموکراتیک خلق افغانستان وموسس سازمان دموکراتیک زنان افغانستان ، سازمانده قوی وتوانا ، بانوی آتشین نفس ،سحنران دلیر ، مبارز، شجاع وقهرمان زنی بود که در تشکل ، سازماندهی وبسیج  زنان زحمتکش کشور بدور سازمان دموکراتیک زنان افغانستان تلاش خستگی ناپذیر نمود و بخاطر رهایی زنان از قید اسارت وبرده گی وهمچنان بخاطر آزادی ،‌ دموکراسی ، ترقی وتعالی کشور از فقر و عقب مانده گی ودر یک کلمه بمنظور تامین منافع علیای خلق کشور، از منافع شخصی خود گذشت وعمر پربار خود را وقف مبارزه بخاطر آزادی وعدالت ودموکراسی ورفاه زحمتکشان کشور نمود .

دکتوریس اناهیتا راتبزاد توانسته بود که راه سازمان دموکراتیک زنان کشور را در مرکز ومحلات کشور گسترش دهد وبهترین کادر های زن را برای سمت رهبری شورا های دموکراتیک زنان پرورش میداد . 

سازمان دموکراتیک زنان افغانستان در مواظبت دایمی حزب دموکراتیک خلق افغانستان بکار سیاسی وسازمانی در جهت بسیج مردمی وپیوند ارگانیک سیاسی زحمتکشان کشور نقش اساسی داشت . داکتر انا هیتا راتبزاد بحیث یک سیاست مدار برجسته روابط حزب د خ ا و سازمان دموکراتیک زنان افغانستان را با سازمانها ونهاد های سیاسی واجتماعی در داخل کشور وپیوند آنها را با نهاد ها ی سیاسی وفرهنگی در سطح دولتها ی دوست وبرادر ایجاد ودر امر تحکیم روابط دوستانه و ثمربخش تلاش مینمود .

 دکتور اناهیتا راتبزاد اعضای سازمان دموکراتیک زنان افغانستان را به خواندن کتاب وبلند بردن سطح دانش ورشد شخصیت زنان ومهارتهای مسلکی آنها  تشویق وتاکید کرده وآنها را به داشتن تقوا وپاکیزه گی جد وجهد کوشش ومبارزه وتشویق به فراگیری علم ودانش هدایت میکرد .

در اثر رهبریت سالم وترقی خواهانه زنده یاد داکتر راتبزاد بمنظور بلند بردن سطح دانش اعضای سازمان دموکراتیک زنان ومهارتهای  مسلکی آنها ، کورسهای تیوریک ،مسلکی ومهارتی وصنایع ایجاد گردیده بود وهمچنان سالانه هزاران زن ودختر را جهت تحصیل بخارج میفرستاد زیراکه تمام تلاشهای آنرا رشد شخصیت زنان ، آگاهی سیاسی ومبارزه بخاطر رهایی زن وتحقق حقوق زنان تشکیل میداد . 

چنانچه در زمان مسُولیت آن بحیث وزیر معارف بخاطر رشد وانکشاف دانش وفرهنگ مترقی وگسترش معارف در کشور وتامین عدالت وارزشهای اجتماعی ، برای نخستین بار در تاریخ کشور تدریس وآموزش بزبان مادری در محلات رویدست گرفته شد ومطابق باهداف ترقی خواهانه ح د خ ا لسان مادری همه ملیتهای ساکن در کشور در مسیر شگوفایی قرار گرفت ودرین دوره طلایی بود که بیشترین آموزگاران واستادان مکاتب را در همه ی سطوح آن ، زنان ودختران مسلکی وتحصیلکرده تشکیل میداد وعلاوه بر آن زنان با مشارکت مستقیم شان در بخشهای علمی چون معارف وتحصیلات عالی ومسلکی مسولیت کاری ومدیریت عالی را بعهده داشتند .همچنان زنان با تجربه وبا مهارت در تمام شون زنده گی از خود عملاً پشت کار وشایستگی نشان داده مرحله رشد وشگوفایی قشر اناث کشور را محقق ساختند .

چنانچه  شرکت مستقیم زنان در عرصه های علم ودانش وفن آوری ، سیاست ومبارزه بخاطر رهایی انسان وتامین حقوق مساوی زنان با مردان تطبیق دموکراسی واقعی در جامعه نوبنیاد دموکراتیک واشتراک فعالیت در بخشهای فرهنگی ،اقتصادی اجتماعی وسیاسی الویتهای کاری داکتر راتبزاد را تشکیل میداد . 

داکترناهیتا  راتبزاد بخاطر دفاع از وطن ودست آوردهای انسانی انسان زحمتکش دفاع از استقلال و آزادی صلح ودموکراسی تمامیت ارضی وحاکمیت ملی ومردمی زنان شجاع وطنپرست ودلیر را در یک خط مقدس وطنپرستانه تشویق وتنطیم مینمود که بر بنیاد آن زنان آگاه و با اندیشه کشور در یک صف مقدس بدفاع از صلح آزادی ودمو کراسی در برابر نیرو های اهریمنی شجاعانه بمبارزه پرداختند و همراه با مردان در سنگر ازادی از خود حماسه ها آفریدند .

زنده یاد داکتراناهیتا راتبزاد بمنظور تحکیم وحدت حزبی وسیاسی ، زنان ومردان ترقی خواه وعدالت پسند را بر ضد هرگونه ستم وبی عدالتی وتعصبات قومی سمتی مذهبی زبانی وجنسیتی متشکل ساخته و وحدت صفوف زنان تمام ملیتهای باهم برادر وبا هم برابر افغانستان را تحکیم می بخشید زیرا او شخصیتی بود همچون یک رهبر، هم مادر بود وهم خواهر .

پایان قسمت اول