مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

داووس در 2018 !

مجمع جهانی اقتصاد برای اولین بار در ژانویه سال ۱۹۷۱ و در شهر داووس سوئیس توسط کلاوس شواب به عنوان جایی برای جمع شدن رهبران اقتصادی و سرمایه‌داران اروپایی راه اندازی شد. شواب که در آن زمان در دانشگاه ژنو تدریس می‌کرد، داووس را برای جمع شدن اقتصاددانان، سیاستمداران، صاحبان سرمایه، نظریه‌پردازان انتخاب کرد.

طی دو دهه گذشته نخستین بار است که رئیس‌جمهوری ایالات متحده درگردهمایی اقتصادی داووس شرکت می‌کند. پیش ازترامپ، بیل کلینتون، واپسین رئیس‌جمهوری آمریکا بود که در سال ۲۰۰۰ به اجلاس داووس رفت . ده‌ها راس رئیس دولت و صدها رهبر موسسات و شرکت‌های اقتصادی، بانکها ، استادان دانشگاه، نهادهای مدنی وستاره‌ها و شخصیت‌های معروف در این گردهمایی چهار روزه شرکت کردند . اجلاس داووس ، از روز سه‌شنبه سوم بهمن 1396 آغاز به کار کرد. نشست اقتصاد جهانی در شهر داووس سوئیس در شرایطی برگزار میشود که مطابق آمار خودشان فقر و شکاف طبقاتی در جهان بیشتر شده است . ۸۲ درصد ثروت جهان در اختیار۱درصد ازجمعیت کره زمین است ! درسطح منطقه حکومت اسلامی درکلاف برجام گیج تر میزند، به طوری که ناگهان ازشرکت درنشست انصراف داد، و جریان سلطنت در حال جان گرفتن مجدد توسط غرب در زمین سیاست ایران است !


وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح حکومت اسلامی ایران، چند روز پیش با تاکید بر “پیگیری واگذاری بنگاه‌های اقتصادی در ارتش و سپاه” گفت که مسئولیت این کار از طرف آیت الله خامنه ای به ستاد کل نیروهای مسلح واگذار شده تا این نیروها از “کارهای اقتصادی غیرمرتبط” خارج شوند.مدتی بعد فرمانده سپاه این خبر یا دستور را تکذیب کرد ! مثل کودکی که جهت از شیر گرفته شدنش هی مقاومت میکند و دوست ندارد بزرگ شود….


اقتصاد دولتی کهنه و پوسیده شوروی سابق حتی قبل از آنکه اقتصاد بازار آزاد غالب و شروع به فعالیت کند عملا دچار فروپاشی شده بود گورباچف فقط این نمایش اجتناب ناپذیر را اجرا کرد . همه تصمیمات ابتدا در حزب کمونیست شوروی گرفته میشد . قیمت نفت از آغاز دهه هشتاد به دو سوم کاهش یافته و بدین ترتیب اتحاد جماهیر شوروی از مهم‌ترین منبع درآمد خود محروم شده بود. درهمان روز‌ها روزنامه پراودا، ارگان حزب کمونیست شوروی نوشت: «محموله گوشت به اودسا رسیده اما در کراسنویارسک نان پیدا نمی‌شود.»

گورباچف همزمان با اعلام کناره‌گیری خود بیانیه‌ای را خواند که در حزب کمونیست شوروی تصویب شده بود . در واقع به نوعی توجیه‌کننده همه این تصمیم‌ها به شمار می‌آمد : «ما از هر چیزی به وفور داریم و علاوه بر نفت و گاز، عقل و استعداد نیز به ما ارزانی داشته شده. اما با وجود همه این نعمت‌ها سطح زندگی ما بسیار پایین‌تر و بد‌تر از کشورهای توسعه‌یافته است و عقب‌ماندگی‌های ما همچنان ادامه دارد. دلیل این امر نیز چیزی نیست جز آنکه جامعه در یک سیستم فرماندهی بوروکراتیک گرفتار شده است. چنین سیستمی محکوم به خدمت به یک ایدئولوژی و بر دوش کشیدن باری سنگین و وحشتناک به نام رقابت تسلیحاتی است. من به خوبی درک می‌کنم که انجام اصلاحات دشوار و چه بسا خطرناک است. حتی اگر تا به امروز موفق به محقق کردن آن نشده باشیم یعنی اینکه هنوز یاد نگرفته‌ایم که چگونه با آزادی کنار بیاییم.»


«دینا روراباکر»، نماینده ایالت کالیفرنیا در مجلس نمایندگان آمریکا که پیشتر خطابه‌نویس «رونالد ریگان»، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا بوده با اشاره به اعتراضات اخیر در ایران، از دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا خواست سیاستی که «ریگان» برای حمایت از مخالفان شوروی سابق به کار بست را درباره ایران در دستور کار قرار دهد. روزنامه «ییسرائل هَیوُم» چاپ تل آویو، نوشت: «در فضای برف آلود و سرد شهر داووس، رهبران ایالات متحده و اسرائیل، واقعایت جدید و نظم نوینی را به جهانیان عرضه کردند. البته فلسطینی ها از صحنه خارج نمی شوند و حکومتاسلامی ایران نیز درک می کند که دوران چانه زنی در مورد توافق اتمی سپری شده و اکنون با سیاست قاطعانه ایالات متحده روبرو هستند».

درک خمینی ازموضوع اقتصاد با شاخص خریت در 1357 ، عجیب نبود فقط کمی دیرهنگام بود.

اسماعیل هوشیار
27.01.2018