ذهن ستم گستر 

رسول پویان  زمیـــن در آتـش خـودکامگان آز می سوزد  سـرا و مـزرع…

شناخت با 13 نوع سوگیری در داوری در عرفان

دکتر بیژن باران شناخت کارکرد مغز است که سوگیری در آن…

نتیجه انتخابات امریکا در ترازوی منافع ملی افغانستان

ا میرعبدالواحد سادات  متاسفانه در منجلاب پر جنجال کنونی که :اساس تراژیدی…

دین وسیاست

نوشته دکتر حمیدالله مفید در این پسین روز ها دیدگاه های…

موسم پیری

این نقد جای اگر نپذیری، کجا برم ؟  وین هدیه ام…

معاهده ی افتضاح بار دوحه؛ پروندۀ ناتمام افغانستان

نویسنده: مهرالدین مشید افزایش فشار سیاسی بر طالبان، یگانه گزینه برای…

ماردین ابراهیم

آقای "ماردین ابراهیم" (به کُردی: ماردین ئیبڕاهیم)، شاعر معاصر کُرد،…

وجدان ودادگاه آن 

***   داد گاه وجدان بامعراج عدالت اصدار حکم میکند ـ وتصمیم…

افتخار برکارمل واعضای حزبم!

امین الله مفکر امینی          2024-12-11! فــــــخر به پــــرچمدارانی رهی عدل وانصـــاف کـــــه نیست…

بازگشت به خوییشتن؛ گفتمان رسیدن به پویایی های فکر و…

نویسنده: مهرالدین مشید هر بازگشت آغازی برای برگشت به ارزش های…

اسرار عشق 

رسول پویان  شدم تا همدم نـور آشیان در کهکشان دارم  از این…

کابل زیبا

سیمین بارکزی فرزند عبدالکبیر خان بارکزی 1953 میلادی در یک…

خالە بکر

استاد "بکر محمد امین" (به کُردی: به‌کر محه‌ممه‌د ئەمین) متخلص…

احتمال تحولات بعد از انتخابات در آمریکا و صدای تکانه…

نویسنده: مهرالدین مشید آیا با پیروزی ترامپ آمریکا به افغانستان باز…

                   من وتو 

چرا صدا ی ما را  جها ن  نمی  شنود برای  آنکه …

شناخت با 30 نوع سوگیری در عرفان

دکتر بیژن باران اگر ما بتوانیم خود را تغییر دهیم؛…

خواب  و  رویا

فرزانه ساحل  حسینی دوش  دیدم  که در آغوش  تو ام با…

سارتر،- مبارزی عملگرا، روشنفکری التقاطی؟

Sartre, jean paul(1905-1980) آرام بختیاری سارتر و انقلاب؛ روشنفکران جایگزین پرولتاریا. سارتر(1980-1905.م)، نویسنده…

هجران

شعر تورکی اوزبیکی داکتر فیض الله ایماق با ترجمه ی دری…

قامت با شکوه ی آسمایی و شیر دروازه بار دیگر…

نویسنده: مهرالدین مشید به راستی که جهان بی وطنی دنیای سرد و…

«
»

دانه های انجیر !

 تاریخ انتشار :06.11.2024

فیلم دانه انجیر معابد … اشاره های سمبلیک رسول‌اف قابل توجل و خوب است .

برخلاف فیلمهای مختلف از کشورها و فرهنگهای مختلف که حداکثر 20 نفر در سالن نمایش بودند در این فیلم سالن پُر بود یعنی مخاطب داشت فیلمی با صدای اصلی فارسی و زیر نویس … یعنی برای مخاطبی که فارسی زبان نیست سوژه تغییر و تحولات کف خیابان مهم است .

فیلم با نقش یکی به نام ایمان شروع میشود که سمبل کل نظام است سر وقت نماز میخواند و بقیه شعائر … اما در خلال فیلم متوجه میشویم که ایمان وفادار به نظام قرار است به زودی ترفیع مقام بگیرد و از بازپرسی به قاضی گری برسد . بعد از قاضی شدن به آنها خانه بزرگ و حقوق بیشتر میدهند یعنی کلا همه چیز از جمله ایمان و خدا و قرآن کشک … تهش چی قرار است بدهند ؟

در دهه خونین شصت هم خیلی از همین مسولان فرزندان خودشان را اعدام کردند به نام قانون و رضایت خدا … اما فقط قدرت سیاسی و امتیازات آن مطرح بود و هست . خیلی ها با پیشانی های مهر خورده اختلاس کردند و حالا در غرب کازینو دارند . همین قدرت سیاسی و امتیازات آن نباشد خصومتهای رایج هم نیازی نیست . اعدام و بمب و ترور موضوعییت ندارد دشمنی معنی ندارد . اما قدرت سیاسی و امتیازات و حفظ آن فرق میکند .

به نظر من اتفاقا ارباب بی مروت که تحولات سیاسی 1357 را سازماندهی کرد حساب درستی داشت روی نابالغی سیاسی مولفه های ایرانی…و میدانست کل اینها سازندگی بلد نیستند . یعنی اساسا جایی یا فرصتی نبود تا عملا تلورانس یاد بگیرند . تاریخ سیاسی ایران هر چه بود از زمان صفویه فقط استبداد مطلق بود . صغیر و کبیرش موضوع این مطلب نیست.

ایمان فردی سمبلیک است که یعنی کل نظام حکومت اسلامی در ایران . جنبش زن زندگی آزادی شروع میشود و همسر ایمان در جایی سوال میکند اگر شرایط عوض شود دیگر خانه بزرگ و حقوق خوب نداریم ؟ و ایمان با خشم میگوید نمیگذاریم چیزی تغییر کند .

دو دختر ایمان از انبوه وقایع و زخمی شدن دوستشان با گلوله های ساچمه ایی در جریان جنبش زن زندگی آزادی منتاقض هستند . بحث و مشاجره در کل خاتواده بالا میگیرد .

در همین حین سلاح کمری ایمان گُم میشود و ایمان برای حفظ جایگاه شغلی اش و ترفیع مقام و حقوق بیشتر و خانه بزرگتر تصمیم میگیرد ناچارا به هر قمیت سلاح را پیدا کند…( حفظ نظام)

همسر و دو دخترش خودش را به بهانه رفتن به سفر به جایی میبرد و بازجویی و آنها را زندانی میکند .

دختر کوچک که سلاح کمری را برداشته است فرار میکند و به خواهر و مادرش هم کمک میکند و نهایتا با سلاح کمری پدرش را میزند . البته سمبیک شلیک میکند به زمین ، اما همان لحظه شلیک ، زمین دهن باز میکند و پدر سقوط میکند . بعد از سقوط پدر فقط دست پدر با انگشتر عقیق از زیر آوارمعلوم است که این هم سمبل است . مثل قاسم سلیمانی .

دختر کوچک سمبل نسل زنان است و تمام کننده …

 .

06.11.2024

اسماعیل هوشیار

ویکی پدیا : «انجیر معابد» به «درخت خفه‌کننده» معروف است از بلندترین درختان جنگل‌های بارانی است و چرخه زندگی غیرمعمولی دارد. دانه‌های آن از طریق فضله پرندگان بر روی تنه درختان دیگر سقوط می‌کند. این دانه‌ها روی تنه درختان جوانه زده و ریشه‌هایش را به سمت پایین و به روی زمین می‌فرستند. شاخه‌های گیاه انجیر معابد تنه درخت میزبان را دربرگرفته به تدریج آن را خفه می‌کنند به همین دلیل به این درخت نام درخت خفه‌کننده را نیز داده‌اند. این به عنوان نمادی از رژیم فاشیست دینی در ایران تلقی شده است .