فلسفه هایدگر میان تبلیغ فاشیسم و آنتی کمونیسم

Martin Heidegger(1889-1976)  آرام بختیاری کج فهمی فیلسوفان مذهبی دانشگاهی وطن از هایدگر. چرا…

سفر ملاهبت الله به کابل ؛ نشانه های زوال یا…

نویسنده: مهرالدین مشید نبض زمان و رقم خوردن شمارش معکوس در…

جامعه دین زده چگونه است؟

عبارت از جامعه می باشد٬ که دیندار از دین٬ چون…

نوای خلقِ غمدیدهء بغلان!

امین الله مفکر امینی       2024-13-05 آسمـان گرفته سخت برما، زمیــــن از سوی…

تنهایی و غربت شناخت نامه ی تبعید

نویسنده: مهرالدین مشید روایت دیگری از تنهایی و غربت روایت تبعید یعنی…

دست یاری 

بر بلای سیل بغلان مبتلا است  ساکنان اش زین مصیبت در…

تجلیل از روزمادردرکشورشاهی هالند

بتاریخ 12می سالجاری درشهرارنهم کشورشاهی هالند محفل باشکوهی ازسوی شوراي…

بجنبید ایکه خود ها، حامییان حقوق بشرخوانید!

امین الله مفکر امینی       2014-13-05! ندانم چطور گویم ویا به تصویر کشمدردوناله…

اینجا بغلان است، آدمیت را سیل برده است!

سیامک بهاری “ما نه غذا داریم، نه آب آشامیدنی، نه سرپناه،…

خشم سیلاب

رسول پویان خانه و باغ و زمین و روستا ویران گشت خـشـم…

 قاضی ی شهر شرف

محمد عالم افتخار مال تاجـر غرق دریا گشـته بود تاجر آنجا محوِ…

خیزش های مردمی نشانه های شکست طلسم وحشت طالبانی

نویسنده: مهرالدین مشید تبعیض، حرمت شکنی و استبداد کار نامه ی…

مادر

ای مادر من فرخ و آباد بمانی پر خنده به لب…

چند شعر کوتاه از زانا کوردستانی

انتظارم، بوی سیگارهای زر گرفته... و روزهای تلخِ نیمه سوخته میان بغض خاموشت…

جنگ قدرت ها

رسول پویان جنگ قـدرت ها دل زخمین وخونین آورد جـای صلح و…

افراطیت پادزهر خیانت رهبران اسلام سیاسی و یا شکست مبارزات…

نویسنده: مهرالدین مشید علل و عوامل یا چگونگی و چیستی باز…

زبان آریایی یا آریویی چی شد؟

نوشته: دکتر حمیدالله مفید ——————————— زبان بازتاب خرد آدمی است و انسان…

تعامل 

نور محمد غفوری از چندی به اینطرف در مکالمات و نوشتار…

جمال غمبار

آقای "جمال غمبار"، (به کُردی: جەمال غەمبار) شاعر و نویسنده‌ی…

چین کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد

منبع تصویر، GETTY IMAGES ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳ مه ۲۰۲۴ آژانس فضایی…

«
»

داعش، بازوی مسلح نظم نوین جهانی

یا درباره مسأله‌ای که از چشم همگان پنهان مانده است یعنی ابزار گوناگونی که در اختیار داعش قرار دارد، از خود چیزی پرسیده‌ایم؟

نوشته: کریم محسن

منبع: لو گران سوار ـ ۵ فوریه ۲٠١۶

داعش که خود را «دولت اسلامی» اعلام کرده، در واقع با کلیه زیرمجموعه‌های اداری و نظامی ‌خود یک «دولت» است. براساس داده‌های جدی‌ترین منابع موجود، «دولت اسلامی» در سال ۲٠١۴ دارای ارتشی مرکب از ۳۰هزار «جهادگرا» از ۸٠ ملیت مختلف بوده است که این عددی میانگین است. زیرا منابع دیگر این شمار را بین ۳۰هزار تا ٢۰۰هزار برآورد کرده‌اند. با وجود این، به‌همان کم‌ترین تعداد، یعنی ۳٠هزار «جهادگرا»  بسنده می‌کنیم و پرسش زیر را مطرح می‌نمائیم: آیا تا به‌حال درباره لجستیک ضروری مانند خوراک، پوشاک، مسکن، تسلیحات و مواظبت برای این شمار انسان اندیشیده‌ایم؟ هر فرمانده ارتش به شما پاسخ خواهد داد که هزینه چنین ارتشی میلیاردها دلار خواهد بود، به‌ویژه اگر آن ارتش در حال جنگ باشد. در این‌صورت، این میلیاردها از کجا می‌‌آید؟  چه کسی آن‌ها را به داعش می‌دهد و به چه منظوری؟ این «سربازان» را چه کسی آموزش می‌دهد؟ داعش دولت نیست ولی کلیه ابزار لازم را برای یک دولت در اختیار دارد.

چه کسی باور خواهد کرد که یک گروه این چنین خوب سازمان داده شده (از لحاظ اداری و نظامی)، که دارای ارتشی «آماده» جنگ و امکانات مادی غول‌آساست، به‌همین سادگی و ناگهان پدیدار شده باشد؟ امکانات مادی را عربستان و قطر فراهم می‌نمایند، آموزش را سازمان سیا و موساد یعنی ایالات متحده و اسرائیل، بر عهده دارند و ترکیه، منطقه را در اختیار گذاشته است. تقسیم کاری که به داعش اجازه می‌دهد براساس نقشه‌های ریخته شده پیشرفت نماید. ولی دولت اسلامی ‌کوه یخ برنامه‌ای است که از سال ١۹۸۹ یعنی پس از فروپاشی اردوگاه سوسیالیسم و به‌وجود آمدن دولت تک قطبی ایالات متحده در حال اجراست. تروریسم، آن‌گونه‌ای که امروزه پدیدار شده است، میوه تلخ درختی است که از مدت‌های مدیدی پیش کاشته شده بود. به‌عبارت دیگر از زمان جنگ در افغانستان، یعنی از سال‌های ۸۰ـ۱۹۷۰ و هدف آن به بند کشیدن کسانی است که علیه جهانی‌سازی اعلام شده و نظم نوین جهانی که فقط یک قدرت در جهان باقی می‌گذارد و آن هم قدرت ایالات متحده است، بر می‌خیزند. این مطیع‌سازی دنیا در نخستین محلی که به اجرا گذاشته شد، در خاور میانه (که دارای ذخایر عظیم نفت و گاز است) طی نخستین جنگ خلیج (فارس) در سال ١٩٩١ بود. فرایندی که در راستای مطیع کردن کشورهای عربی لائیک صورت گرفت.

جنگ تحمیلی به عراق و سوریه از جمله در چارچوب تغییرات نام‌برده رخ داد، یعنی کشورهایی که می‌بایست توسط پادشاهی و امیرنشین‌های مذهبی، قومی ‌و قبیله‌ای جایگزین شوند. تروریسم ـ چه به‌نام «اسلامی»، چه به‌نام بین‌المللی خوانده شود، در واقع تهدیدی است که آفریده شده تا کشورهایی را که در چارچوب سیاست نوین «جهانی‌سازی» وارد نمی‌شوند، نابود کنند و در ضمن، بتوانند بودجه نظامی ‌برای ارتش برخی از کشورها را توجیه کنند و سرانجام  آنانی را که زیر بار چنین سیاست سرکوب‌گرانه‌ای نمی‌روند، مطیع سازند. «عمل میهن‌دوستانه» (*) در آمریکا که پس از رویداهای ١١ سپتامبر ۲٠٠١ برقرار شد، تبصره اصلاحی قانون اساسی فرانسه، که در پی سوء‌قصد سال ۲۰١۵ تصویب شد، بهانه‌هایی بودند برای تصویب قوانین محدود‌کننده آزادی‌های دموکراتیک، و نقش خود را در کاستن آزادی‌های شهروندی ایفا کردند. به‌جز شنود محاوره‌های تلفنی مردم، فرانسه از سال ۲۰۰١ به بعد، در مکان‌های عمومی، ژاندارم و نظامیان را  مستقر کرده و بدین‌سان قوانین سرکوب‌گرانه خود را تشدید نموده است. با وجودی‌که فرانسه از لحاظ قوانین موجود برای مبارزه با تروریسم بسیار مجهز است ولی فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری آن، بازهم به این قوانین می‌افزاید.

در واقع، مبارزه «جهانی» با «تروریسم» که در سال ۲٠۰١ توسط جورج دبلیو بوش، رئیس جمهوری سابق آمریکا بنیاد نهاده شد، آهسته آهسته به مبارزه با شهروندانی تبدیل شده است که داده‌های جدید ژئوپلیتیک را که به‌نام نظم نوین جهانی خوانده می‌شود، نمی‌پذیرند. برای این‌که طرحی کلی به‌دست داده باشیم، می‌توانیم بگوئیم که طراحان جهانی‌سازی در پی از بین بردن هر نوع مقاومت در برابر این نظم نابرابری هستند که قصد دارند تحمیل کنند. جهانی‌سازی که مفهومی‌ اقتصادی است ـ یکی از غایتمندی‌هایش کشاندن خلق‌ها به زیر انقیاد کسانی است که اقتصاد جهان را در دست دارند ـ طرحی سیاسی را نیز دنبال می‌کند. در واقع، با نوعی بازی تجمع، ادغام و انواع دیگر اقدامات مالی، ده شرکت هستند که در دنیا تقریباً انحصار تولیدات نعمت‌ها، و سرویس‌ها را در اختیار دارند. براساس یک بررسی اخیر اکسفام، وزنه مالی ۶۲ میلیاردر جهان، برابر ثروت نیمی ‌از مردم دنیاست. به‌صورت دیگر می‌توان گفت که این ۶٢ فرد به اندازه ۳/۵ میلیارد نفر از اهالی کره زمین ثروت دارند. تحت این زاویه، داعش به‌عنوان بازوی مسلح نولیبرالیسم پدیدار می‌شود که می‌خواهد دولت‌ها کم شوند و بازار‌ها بیشتر. به‌عبارت دیگر مهم‌ترین دشمن نظم نوین جهانی، دولت ـ ملت است که علیه آن‌ها، گروه‌های «جهادگرا» فرستاده شده است. در این راستاست که بی‌شک باید این سوء‌قصد‌هایی که سیاست‌های سرکوب‌گرانه را تقویت می‌کند، درک نمود. همان سیاست‌هایی که در جهت مخالف مبارزه‌ای کارا با آفتی که به‌عنوان مترسگ توسط کسانی که برنامه‌شان تسلط بر دنیاست، عمل می‌کند.

Patriot Act (*)