ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

«
»

خلاصۀ‌ نتایج تجزیه و تحلیل اسناد مربوط به فعالیت‌های بیولوژیکی نظامی ایالات متحدۀ آمریکا در خاک اوکراین

C:\Users\User\Pictures\BIO.jpg

کنفرانس خبری ایگور کریلوف (Igor Krilov)، فرمانده حفاظت در برابر تشعشات اتمی، شیمیایی و بیولوژیک نیروهای مسلح روسیه

ا. م. شیری 

در جریان عملیات ویژۀ نظامی، گزارش نهایی فعالیت‌های آژانس کاهش تهدیدات دفاعی در بازۀ زمانی سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶ در دسترس قرار گرفت.

این سند حاوی اطلاعاتی دربارۀ ارزیابی اثربخشی ساختارهای بهداشتی، دامپزشکی و امنیت زیستی است که توسط گروهی از کارشناسان آمریکایی در سال ۲۰۱۶ تهیه شده است.

این گزارش یک سند مفهومی برای برنامه‌ریزی فعالیت‌های مداوم نظامی-بیولوژیکی پنتاگون در اوکراین بوده و شامل نتیجه‌گیری در مورد اجرای جهات اصلی برنامه می‌باشد.

علیرغم بیش از یک دهه همکاری در زمینه ظاهراً «…کاهش تهدیدات بیولوژیکی…»، کارشناسان خاطرنشان می‌کنند: «… در کشور نه تنها هیچ قانونی برای نظارت بر عوامل بیماری‌زای به ویژه خطرناک وجود ندارد، حتی کاستی‌های قابل ملاحظه‌ای در زمینۀ امنیت زیستی وجود دارد. وضعیت فعلی منابع، پاسخگویی مؤثر آزمایشگاه‌ها به شرایط اضطراری در ساختار بهداشت عمومی را غیرممکن می‌سازد…».

این اسناد تائید می‌کنند که «… اوکراین در طول پنج سال گذشته، پیشرفتی در اجرای مقررات بین‌المللی بهداشتی سازمان بهداشت جهانی نشان نداده است».

در این گزارش توجه ویژه‌ای به عدم رعایت الزامات ایمنی زیستی در حین کار و ذخیره‌سازی مجموعه‌های میکروارگانیسم‌ها شده است. لازم به ذکر است، که: «… در اکثر مؤسسات تخلفات فاحش متعدد، به عنوان مثال، سامانه‌های حصار بدون قفل، پنجره‌های بدون نرده، ساختارهای شکسته یا غیرفعال برای محدود کردن دسترسی به عوامل بیماری‌زا، فقدان دستگاه‌های هشداردهنده مشاهده می‌شود …». بر اساس نتایج ارزیابی کارشناسی، این نتیجۀ منطقی بدست می‌آید که در اوکراین هیچ ساختاری برای حفاظت از عوامل بیماری‌زای خطرناک وجود ندارد.

برغم این، فعالیت‌های ادارۀ کاهش تهدیدات وزارت دفاع ایالات متحده مثبت ارزیابی می‌شود: این سازمان موفق شد مجموعه ملی میکروارگانیسم‌ها را به ایالات متحده انتقال دهد، کار ارزیابی وضعیت بیولوژیکی را سازماندهی کند و طرح‌هایی را برای مطالعۀ ویروس‌های به ویژه خطرناک و عفونت‌های اقتصادی مهم که می‌توانند باعث بدتر شدن (تغییر) وضعیت اپیدمیولوژیک شوند، اجرا کند.

این گزارش بر درستی ادامه کار در راستای منافع پنتاگون که هزینه‌های آن از سال ۲۰۰۵ تاکنون بیش از ۲۵۰ میلیون دلار بوده است، تأکید می‌کند. این سند دارای یک ضمیمۀ حاوی نظرات مبهم در مورد حامیان مالی و مجریان برنامۀ کاهش تهدیدات زیستی در اوکراین می‌باشد، که هیچ ارتباطی با مسائل امنیت زیستی ندارد. در این سند، به ویژه، از بنیاد جورج سوروس نام برده شده است، که گویا «…به توسعۀ جامعۀ باز و دموکراتیک کمک کرده است…».

این گزارش، یک بار دیگر تأئید می‌کند که فعالیت‌های رسمی پنتاگون در اوکراین فقط یک پوشش برای تحقیقات بیولوژیکی نظامی غیرقانونی است.

ما به نقش نمایندگان حزب دمکرات آمریکا در تأمین مالی فعالیت‌های بیولوژیکی نظامی در خاک اوکراین و سازمان‌های واسطه‌ای که برای این منظور استفاده می‌شوند، بارها اشاره کرده‌ایم.

می‌خواهم با جزئیات بیشتر در مورد یکی از پیمانکاران کلیدی پنتاگون که از سوی صندوق سرمایه‌گذاری هانتر بایدن- شرکت «متابیوتا»، حمایت مالی می‌شود، صحبت کنم.

اسناد موجود حاکی از آن است که این شرکت از منظر حقوق بین‌الملل تنها یک پوشش برای تحقق اهداف مشکوک بوده و توسط نخبگان سیاسی آمریکا برای انجام فعالیت‌های مالی غیرشفاف در مناطق مختلف جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به‌عنوان مثال، نمونۀ مشخص آن مشارکت شرکت «متابیوتا» در کار از میان برداشتن عواقب اپیدمی ابولا در غرب آفریقا بود. فعالیت‌های کارکنان این شرکت سوالاتی را برای سازمان بهداشت جهانی در مورد انطباق کار آن‌ها با الزامات ایمنی زیستی مطرح کرد.

در اینجا گزارش گروه بین‌المللی کارشناسان «کنسرسیوم بیماری‌های تب‌دار با علت ویروسی» را که در سال ۲۰۱۵ در مبارزه با ویروس ابولا در سیرالئون شرکت کرد، ارائه می‌دهم.

طبق این سند، کارکنان «متابیوتا» هنگام مواجهه با بیماران از مقررات دستکاری پیروی نکرده و واقعیت درگیر کردن کارمندان پنتاگون را که از این شرکت به عنوان پوشش استفاده می‌کردند، پنهان کردند. هدف اصلی این فعالیت عبارت از گزینش انواع بسیار خطرناک ویروس از بدن بیماران و مردگان و همچنین انتقال سویه‌ها به ایالات متحده بود.

فیلیپ باربوسا، هماهنگ کنندۀ سازمان بهداشت جهانی در مورد تب ابولا، با درک ناهماهنگی آشکار فعالیت‌های «متابیوتا» با اهداف مبارزه با شیوع این بیماری، ضمن توصیۀ توقف فعالیت کارکنان این شرکت، خاطرنشان کرد که به شدت نگران خطرات احتمالی این همکاری برای اعتبار سازمان بهداشت جهانی می‌باشد.

علاقه شدید پیمانکار نظامی ایالات متحده به ابولا تصادفی نیست. این ویروس یکی از بیماری‌زاترین ویروس‌‌ها برای انسان است. در جریان شیوع این بیماری در سال ۲۰۱۴، ۲۸۰۰۰ نفر بیمار شدند، که بیش از ۱۱۰۰۰ نفر از آن‌ها جان باخت و میزان مرگ و میر حدود ۴۰٪ بود.

در روند عملیات نظامی ویژه در اوکراین، اسنادی دال بر وجود برنامۀ همکاری «متابیوتا» و مرکز علمی و فنی اوکراین برای مطالعۀ ویروس ابولا در خاک اوکراین به دست آمد است.

C:\Users\User\Pictures\Слайд4.png

نشانی اسلایدها

اسلایدهایی که مشاهده می‌کنید حاکی از تقاضای کمک مالی از طرف آمریکایی برای انجام اقدامات تشخیص پاتوژن‌های خطرناک در اوکراین، از جمله ویروس ابولا می‌باشد. چنین درخواست‌هایی در واقع بخشی از استراتژی ایالات متحده برای انتقال کارهای پرخطر با پاتوژن‌های خطرناک به کشورهای ثالث است.

قرار بود این تحقیق بر پایۀ مؤسسۀ ضد طاعون مچنیکوف (Mechnikov) در اودسا انجام شود. با توجه به این واقعیت که این بیماری بومی نیست، و علاوه بر این، هرگز در خاک اوکراین ثبت نشده، یک سؤال طبیعی در مورد لزوم چنین مطالعات و اهداف واقعی انجام آن‌ها مطرح می‌شود.

ما پیشتر متذکر شدیم که اوکراین و سایر کشورهای پساشوروی نه تنها برای ایالات متحدۀ آمریکا، حتی برای متحدان ناتویی آن، به ویژه آلمان، به میدان آزمایش سلاح‌های بیولوژیکی تبدیل شده‌اند. یکسری پروژه‌ها در راستای منافع خدمات مرکز پزشکی و بهداشتی نیروهای مسلح آلمان اجرا شده است.

متخصصان بوندس‌ور (ارتش آلمان) توجه ویژه‌ای به عامل ایجادکنندۀ تب کریمه- کنگو مبذول داشتند. غربالگری بزرگی از حساسیت جمعیت محلی به این عفونت با تعمیم داده‌های جمعیت‌شناختی، اپیدمیولوژیک و بالینی انجام شد. این رویکرد، شناسایی ژنوتیپ‌های ویروس منطقه‌ای جدید و انتخاب سویه‌هایی را که باعث ایجاد اشکال بالینی نهفته می‌شوند، ممکن می‌سازد.

مطالعۀ کانون‌های طبیعی تب کریمه- کنگو تحت پوشش بهبود ساختار نظارت اپیدمیولوژیک اوکراین، با همکاری مؤسسۀ دامپزشکی کی‌یف و مؤسسۀ ضد طاعون مچنیکوف در اودسا انجام شد.

علاقه‌مندی ارتش آلمان به تب کریمه- کنگو به این دلیل است که میزان کشندگی این بیماری می‌تواند به ۳۰ درصد برسد و شیوع بیماری به اقدامات طولانی و پرهزینه برای معالجه، پیشگیری و مداوای ویژه نیاز دارد. متخصصان ارتش آلمان معتقدند: «… توجه ویژه به موارد مرگبار تب کریمه- کنگو به این دلیل لازم است، که این امر امکان گزینش از سویه‌های مردۀ ویروس را که حداکثر بیماری‌زایی و عفونت‌زایی برای انسان دارند، امکان‌پذیر می‌سازد…».

علاوه بر آلمان، میکروبیولوژیست‌های ایالات متحده نیز علاقه‌مندی زیادی به عفونت‌های منتقله بواسطۀ کنه نشان دادند؛ تحقیقات در این زمینه توسط آژانس کاهش تهدیدات دفاعی در چارچوب پروژه‌های «یوپی- ۱» و «یوپی- ۸» تأمین مالی شد. متخصصان دانشگاه تگزاس پروژۀ جداگانه‌ای را برای مطالعه کنه‌های ixodid که ناقل شماری از عفونت‌های خطرناک مانند تولارمی، تب نیل غربی، تب کریمه- کنگو هستند، اجرا کردند.

جمع‌آوری کنه‌ها عمدتاً در مناطق جنوب شرقی اوکراین، یعنی مناطقی که کانون‌های طبیعی عفونت‌های معمولی برای قلمرو فدراسیون روسیه وجود دارد، انجام گرفت. در عین حال، بروز بورلیوز منتقله از کنه در میان جمعیت اوکراین و همزمان با آن، تعداد کنه‌ها در برخی از مناطق هم‌مرز روسیه با اوکراین بسرعت افزایش یافت.

این موضوع توسط کارشناسان متخصص روسیه به همراه متخصصان وزارت دفاع روسیه در دست بررسی است.

پیش از این ما به اهمیت نتایج اجرای پروژه‌های بیولوژیکی نظامی با اسم رمز «UP» برای پنتاگون اشاره کردیم. به گزارش تهیه شده توسط «Black & Veatch» و «متابیوتا» برای ارتش آمریکا توجه کنید. طبق این سند، همزمان با پروژه‌های «UP»، «پروژه‌های دامپزشکی» با اسم رمز «TAP» در اوکراین اجرا شد.

سمت و سوی اصلی آن‌ها عبارت است از عفونت‌های قرنطینه‌ای مهم اقتصادی مانند غده‌ها، تب خوکی آفریقایی و کلاسیک، آنفولانزای بشدت بیماری‌زای پرندگان و بیماری نیوکاسل، که می‌تواند به کشاورزی هر کشور و اغلب مناطق آسیب برساند.

تب خوکی آفریقایی توجه زیست‌شناسان نظامی آمریکایی را بطرز خاصی جلب کرد- دو پروژه به این عامل بیماری‌زا اختصاص داده شد. پروژۀ «TAP-۳» با هدف مطالعۀ گسترش پاتوژن ASF (عفونت‌های سرطانی آفریقایی) از طریق حیوانات تدوین گردید و بر اساس آن مسیرهای مهاجرت گرازهای وحشی در اوکراین مورد مطالعه قرار گرفت. پروژۀ «TAP-۶» این فرآیند را به کشورهای اروپای شرقی گسترش داد.

مطالعۀ گروه‌های ناقل عفونت‌های خطرناک مشترک بین انسان و دام توسط کارکنان مؤسسۀ پاتوژن‌های جدید دانشگاه فلوریدا در مناطق ولین، ریونا، ژیتومیر و چرنیهوف اوکراین و همچنین در مناطق هم‌مرز با جمهوری‌های بلاروس و روسیه انجام شد.

وضعیت وخیم تب خوکی آفریقایی در کشورهای منطقۀ اروپای شرقی بسیار جالب توجه است: طبق گزارش دفتر بین‌المللی اپیزوتیک (عنوان پیشین سازمان بهداشت جهانی حیوانات- م.)، از سال ۲۰۱۴ در لتونی (۴۰۲۱ مورد)، استونی (۳۸۱۴ مورد)، لیتوانی (۴۲۰۱ مورد) ابتلا به بیماری ثبت شده است. در لهستان بیش از ۱۳۰۰۰ مورد تب خوکی آفریقایی شناسایی شده و خسارات ناشی از این بیماری در بخش کشاورزی بیش از ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو بوده است.

ما در مورد استفاده از سلاح‌های بیولوژیکی علیه کوبا در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ قبلاً صحبت کرده‌ایم. اکنون می‌خواهم به فعالیت‌های بیولوژیکی نظامی ایالات متحدۀ آمریکا در سال‌های جنگ کره بپردازم.

در ماه مارس سال ۲۰۲۲، مؤسسۀ مطالعات راهبردی ارتش ایالات متحده گزارشی در مورد برنامۀ سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی آمریکا در طول جنگ کره منتشر کرد. هدف از این گزارش، ایجاد یک خط دفاعی احتمالی در برابر اتهامات مربوط به فعالیت‌های غیرقانونی آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکایی در اوکراین است. هدف از انتشار این سند، تلاش برای رد شهادت ۳۸ خلبان نظامی آمریکایی می‌باشد، که به استفاده از سلاح‌های بیولوژیکی در چین و کره اعتراف کرده بودند.

بر اساس این سند، در جریان تدارک حمله به کره: «… نیروی هوایی ایالات متحده بودجه اضافی برای خرید مقادیر زیادی مهمات شیمیایی و بیولوژیکی هوانوردی جمع‌آوری کرد، برای آزمایش آن‌ها یک میدان در کانادا ایجاد کرد و کارهای مفهومی زیادی روی کاربرد آنها انجام داد…».

در آن زمان، آمریکایی‌ها عوامل بیماری‌زای بروسلوز و عفونت‌های اقتصادی مهم، مانند زنگ ساقۀ گندم را به‌عنوان عوامل بیولوژیکی اولویت‌دار در نظر ‌گرفتند. فرماندهی هوانوردی راهبردی نیروی هوایی ایالات متحدۀ آمریکا از جمله در نظر داشت «برای ضربه زدن به محصولات غلات اتحاد شوروی…»، از ۲۵۰۰ فقره از این مهمات استفاده کند.

تحلیل و بررسی گزارش، گواه استفادۀ فرماندهی آمریکایی از نتایج تحقیقات به‌دست‌آمده در چارچوب برنامۀ بیولوژیکی نظامی ژاپن و «تداوم» کاری است که قبلاً توسط یگان ۷۳۱ ارتش ژاپن زیر فرماندهی شیرو ایشی انجام شده بود.

در بخشی از گزارش، تفاهم‌نامۀ محرمانۀ جلسۀ مشترک نمایندگان سازمان سیا، وزارت خارجه و پنتاگون در تاریخ ۷ ژوئیه ۱۹۵۳ آمده است. این سند به وضوح نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها برای دفاع از خود در برابر اتهامات، بر فنون دستکاری اذهان عمومی و ضد حمله‌های تهاجمی تمرکز کرده‌اند.

در این صورتجلسه تأکید شده است که مقامات آمریکا به دلیل ترس از انتشار فعالیت‌های انجام شده توسط سپاه هشتم ارتش ایالات متحده، عملاً حاضر به تحقیقات واقعی در مورد حوادث شیمیایی و بیولوژیکی نیستند.

بنابراین، تجزیه و تحلیل مقایسه‌ای فعالیت‌های ایالات متحدۀ آمریکا در طول جنگ کره و در حال حاضر در خاک اوکراین، تغییرناپذیری سیاست آمریکا برای ایجاد توان بیولوژیکی نظامی خود با دور زدن توافق‌نامه‌های بین‌المللی را بوضوح نشان می‌دهد.

در پایان، مایلم اطلاعات واقعی در بارۀ وضعیت سلامتی آن دسته از سربازان اوکراینی که داوطلبانه اسلحه خود را زمین گذاشته‌اند، ارائه دهم. اطلاعاتی در خصوص وجود آنتی بادی برای پاتوژن‌های بیماری‌های عفونی بدون نشان دادن اطلاعات شخصی در اسلاید ارائه شده است.

نتایج به دست‌آمده به شرح زیر است: ۳۳٪ از سربازان مورد بررسی به هپاتیت «A»، بیش از ۴٪ به تب با سندرم کلیوی و ۲۰٪ به تب نیل غربی مبتلا هستند. این ارقام به طور قابل توجهی بالاتر از حد میانگین است. با توجه به این واقعیت که این بیماری‌ها توسط پنتاگون در چارچوب پروژه‌های اوکراین به طور فعال مورد مطالعه قرار گرفتند، دلیل آشکار این واقعیت است که پرسنل نظامی نیروهای مسلح اوکراین به عنوان داوطلب در آزمایش‌هایی برای ارزیابی تحمل بیماری‌های عفونی خطرناک شرکت داشتند.

بر اساس اطلاعات موجود، در طول معالجۀ پرسنل نظامی نیروهای مسلح اوکراین در مؤسسات پزشکی، عدم وجود اثر درمانی داروهای ضد باکتری ثبت شده است. در خون آن‌ها غلظت بالایی از آنتی بیوتیک‌ها، از جمله سولفونامیدها و فلوروکینولون‌ها وجود دارد.

این واقعیت ممکن است نشان‌دهندۀ استفادۀ پیشگیرانه از آنتی‌بیوتیک‌ها و آموزش پرسنل برای انجام وظیفه در شرایط آلودگی بیولوژیکی باشد. به عنوان مثال، اطلاعات وزارت دفاع روسیه در مورد برنامه‌ریزی استفاده از عوامل بیولوژیکی توسط نیروهای ویژۀ اوکراینی برای شیوع وبا را به طور غیرمستقیم تأیید می‌کند. 

مطالب دریافتی به «پرونده بیولوژیکی نظامی» ایالات متحدۀ آمریکا ضمیمه خواهد شد. ما به مطالعۀ آن‌ها ادامه خواهیم داد و شما را در جریان خواهیم گذاشت.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پی‌نوشت:

آیا غربگرایان پیرو پیمان ناتو به فرماندهی امپریالیسم آمریکا که معمولاً با شعار خودفریبانۀ صلح‌خواهی، عملیات نظامی ویژۀ نیروهای مسلح روسیه در اوکراین را تقبیح می‌کنند، هرگز از خود پرسیده‌اند، که رژیم امپریالیستی آمریکا و ارگان‌های نظامی-تروریستی-اطلاعاتی آن مانند پنتاگون و سازمان «سیا» بر اساس چه ضرورتی، به چه حقی و با چه هدفی بیش از چهارصد آزمایشگاه بیولوژیک در کشورهای مختلف جهان، از جمله، در جمهوری‌های دست‌ساز پس از اتحاد شوروی، در کنار مرزهای کشورهای چین و روسیه دایر نموده و مدیریت می‌کنند؟ 

۱۸ تیر- سرطان ۱۴۰۱

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

نشانی ویدوی کنفرانس مطبوعاتی، اسلایدها:

https://auroranetwork.livejournal.com/7044064.html
https://eb1384.wordpress.com/2022/07/09/