نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

«
»

حمله زمینی اسرائیل و حواشی آن !

با گذشت ۱۰ روز از آغاز حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه با بیش از 120 کشته و انبوهی زخمی ٬ از شب پنج‌شنبه 17.07.2014 نیروی زمینی اسرائیل با تانک و تجهیزات سنگین نظامی به دستور بنیامین نتانیاهو ٬ نخست‌وزیر اسرائیل ٬ واردغزه شده و حملات جدیدی را آغاز کرده‌اند . به گزارش رادیو آلمان ارتش اسرائیل ظهر جمعه (۱۸ ژوئیه/۲۷ تیر) نخستین نتایج عملیات زمینی را اعلام کرد. در پیامک ارسالی ارتش آمده که ده‌ها موضع حماس از شامگاه پنجشنبه تا ظهر جمعه منهدم شده‌اند. ۵۰ هدف از بامداد تا ظهر جمعه تخریب شده‌اند که شامل ۲۱ سکوی پرتاب موشک، یک کارگاه اسلحه سازی و چهار تونل بوده‌اند. در شامگاه پنجشنبه ۲۰ سکو و نه تونل نابود شدند. منابع فلسطینی می‌گویند که کشتی‌های اسرائیلی در سرتاسر سواحل نوار غزه موضع گرفته‌اند و هلی‌کوپترها روی سر یک میلیون و هشتصد هزار نفر سکنه این باریکه، گلوله می‌ریزند. تا ظهر جمعه ۲۵ فلسطینی در حملات زمینی اسرائیل کشته شده‌اند که سه کودک در میان آن‌ها هستند.  از آغاز بمباران نوار غزه تاکنون، ۲۵۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند که بیشترشان افراد غیرنظامی بوده‌اند . در حالیکه محمود عباس از فرانسه خواسته است ، روی حماس فشار بیاورد تا پیشنهاد آتش بس را قبول کند ، در داخل فرانسه تظاهرات در دفاع از فلسطین ممنوع شد.

 به قول سلمان الدوساری جنگهای پیشین غزه چه مساله ای را ثابت کرد ؟ خشم موقتی و احساس غم دیری نمی پاید. اسراییلیها صدها نفر را می کشند و زیر ساخت های غزه ، که همین الان هم به سبب جنگ های پی در پی ضعیف شده را ، به هربهانه ای در هم می شکند . درکنار پیچیدگیهای دنیای سیاست در متن خاورمیانه بزرگ ، دولت اسرائیل همچنان استفاده از روشهای نظامی را مشروع میداند . یانکی مون و غرب هم رسما حمله را تائید کردند و کردیت دادند . البته یانکی مون تصریح کرده که اسرائیل اهداف غیرنظامی را هدف قرار ندهد ! ودولت اسرائیل هم قبول کرد و قسم خورد و قول داد….

 فشرده ای مختصر از سابقه امر : در ۱۴ می ۱۹۴۸، چند ساعت پیش از پایان حاکمیت انگلیس بر فلسطین ، تشکیل کشور اسرائیل اعلام شد. سالها قبل از آن ، تئودور هرتسل (۱۸۶۰-۱۹۰۴) یک یهودی اتریشی ، و بنیانگذار جنبش صهیونیسم ، در سال ۱۸۹۶ کتاب «کشور یهودی» را به چاپ رساند و در این کتاب خواستار ایجاد کشوری از یهودیان شد . سال بعد او در تشکیل اولین «همایش صهیونیسم بین‌الملل» فعالیت کرد . در سال ۱۹۲۰ فلسطین به صورت اتحادیه‌ای از ملتها ، تحت نظارت و ادارهٔ بریتانیا در آمده بود . قیمومیت انگلیس بر فلسطین در ۲۴ ژوئیه ۱۹۲۴ در جامعه ملل هم تصویب شد . پس از جنگ جهانی اول ، مهاجرت یهودیان طی موجهای سوم(۱۹۱۹-۱۹۲۳) و چهارم(۱۹۲۴-۱۹۲۹) ادامه یافت .

 با تشکیل کشور اسرائیل، ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی اولین کشورهایی بودندکه تشکیل دولت اسرائیل در منطقه خاورمیانه را در سال ۱۹۴۸ (۱۳۲۴) به رسمیت شناختند . از زمان تشکیل کشور اسرائیل ، مقاومت گستره ای از طرف گروههای فلسطینی آغاز شد که نامدارترین آن جنبش فتح به رهبری یاسرعرفات بود . با آغاز فروپاشی شوروی سابق ، فتح و یاسر عرفات ، مسیر مذاکره را به امید دستیابی به کشوری مستقل در پیش گرفت . طبعا چنین موضوعی و کاری ساده نبود . از آن زمان گروههای افراطی از هردو طرف تلاش کردند تا مانع پیشرفت این مذاکرات و رسیدن به خواستی مشروع جهت تشکیل دولت مستقل فلسطین گردند . نفوذ و اخلال حکومتهای مرتجع مثل حکومت اسلامی ایران هم چیزی نبود که از دید غرب پنهان باشد . دولت اسرائیل هم یکی از بیشترین سوابق را در ترور هدفمند رهبران فلسطینی داراست.بسیاری از رهبران سازمانهای فلسطینی توسط دستگاههای امنیتی اسرائیل ترور شده‌اند. دادگاه عالی اسرائیل هم قتل هدفمند را توجیه و آنرا در مقابل عملیات‌های انتحاری فلسطینان تایید کرده است .

 حمله جدید و اخیر دولت اسرائیل ، درگرماگرم مذاکرات غرب وحکومت اسلامی هم ، با بهانه ظاهرا منطقی شروع شده است . قتل سه جوان اسرائیلی توسط افراطیون اسلامی ، و در پی آن به قتل رسیدن یک جوان فلسطینی توسط افراطیون یهودی ، تنش در فلسطین اوج گرفت . با این وجود گزارشهایی حاکی ست که رئیس موساد یک هفته پیش از این اتفاقات ، طی یک گردهمآئی امکان چنین سناریویی را مطرح کرده بود و مشخصاً این ماجرا به بهانه ای برای منافع مشخصی به کار برده شد . کار به انتشار رسمی” نفرت ” توسط دولت اسرائیل کشیده شد و به کودکان معصوم اسرائیلی یاد دادند تا بروی موشکهای مرگبار ارسالی، یادگاری بنویسند ! ایمان سرخ گوسفندان ، راه حل مناسبی جهت تامین امنییت همگانی نیست…و فقط کاربرد سیاسی در سطح دولتی دارد ! ظاهرا قبل از گروههای افراطی درهر دو طرف ،غرب و دولت اسرائیل از تشکیل دولت مستقل فلسطینی استقبالی نمیکنند و طفره رفته و میروند و فقط شعار و حرف مفت میزنند !

جناب کاخ سفید و سیاه و الیزه و بقیه های ریزودرشت….هرانسانی و خونی که ریخته شود محصول بلافصل یک سیاست است . مسئولییت قتل و کشتار مردم از هر طرف و با هر بهانه ریز و درشتی ، به گردن همه شماست . کشتار میلیونها انسان در جنگ جهانی دوم هم محصول یک سیاست و نگرش ضد انسانی بود . با مرگ هیتلر آن جنایات فراموش نشد و نمیشود ! با مرگ مجری جنایاتی مثل صبرا و شتیلا ، اصل واقعه وجنایت فراموش نشد و نمیشود . نخ وصل سیاسی وقایع در عراق و فلسطین و سوریه و تمام خاورمیانه ، بخشی از مسئولییت سیاسی همه شماست . درقرن 21 وقتی میشود مذاکره کرد ، وقتی میشود جلوی فتیله های انفجاری کوچک را از قبل و با سیاست گرفت ، و باز هم مذاکره کرد وقتی هر کار دیگری میشود کرد تا این حماقت و توحش و آدمکشی درقرن 21 نقطه پایان بخورد…..چرا کاری میکنید تا نوستالژی نسلهای بعدی ، حسرت شنیدن صدای گلوله های جنبش مردمی و مشروع فتح شود ؟

 

 اسماعیل هوشیار