مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

حضور داعش؛ بهانه تازه آمریکایی‌ها برای ماندن در افغانستان

ظهور شبه نظامیانی در افغانستان که مدعی تشکیل شاخه گروه تروریستی داعش در افغانستان هستند می‌تواند در طرح‌های کاخ سفید برای خارج کردن سربازان باقی مانده آمریکایی از افغانستان تا پایان سال آینده میلای اخلال ایجاد کند.

به نقل از روزنامه لس آنجلس تایمز، مقامات پنتاگون و افغانستان اخیرا با استناد به گزارش‌های مربوط به تشکیل شاخه وابسته به داعش در افغانستان استدلال کرده‌اند که داعش در این کشور ممکن است رشد یابد و خروج سربازان آمریکایی از افغانستان طبق برنامه ریزی، منجر به همان سقوط وضعیت امنیتی که در عراق اتفاق افتاد، در این کشور شود.

ژنرال جان کمپبل، فرمانده ارشد آمریکا در افغانستان روز یکشنبه گفت، وعده‌ای که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا برای خارج ساختن اکثر 9800 سرباز آمریکایی از افغانستان تا پایان سال 2016 داد پیش از ظهور داعش در این کشور داده شده است.

وی خاطرنشان کرد، گروه تروریستی داعش در بدتر شدن کلیت وضعیت امنیت در افغانستان در سال جاری میلادی نقش داشته است.

به گفته کمپبل، نه گروه تروریستی داعش و نه گروه بسیار قدرتمندتر طالبان تهدیدی برای آنکه در سال آینده میلادی افغانستان را تصرف کنند، نیستند.

وی خطاب به گروه کوچکی از خبرنگاران در شهر کابل گفت: اگر ما افغانستان را ترک کنیم و دیگر پولی وارد این کشور نشود ممکن است سال‌ها بعد چنین اتفاقی بیفتد.

این هشدارهای کمپبل از سوی اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در جریان نشستی که وی با کمپبل و ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در شهر کابل داشت نیز مطرح شدند.

رئیس جمهور افغانستان در این نشست مستقیما از بابت تهدید گروه تروریستی داعش هشدار داد و خواهان مشارکت نظامی بلندمدت با آمریکا به منظور جلوگیری از ریشه گرفتن داعش در جنوب آسیا از طریق خاک افغانستان شد.

کمپبل خاطر نشان کرد: داعش یک تهدید کوچک اما رو به رشد در افغانستان است و اعضای آن در افغانستان عمدتا متشکل از شبه نظامیان سابق طالبان شامل برخی شبه نظامیان پاکستانی است که پس از مشاهده موفقیت‌های داعش در عراق و سوریه تغییر جبهه دادند.

به گفته ژنرال کمپبل، داعش در سه استان هلمند، فاریاب و ننگرهار در جنوب و شرق افغانستان فعال است اما وی قادر به تخمین زدن تعداد دقیق داعشی‌ها در افغانستان نیست.

به گفته مقامات آمریکایی، اعضایی که به داعش در افغانستان پیوسته‌اند یا شبه نظامیانی هستند که توسط نیروهای امنیتی پاکستان از خاک این کشور خارج شده‌اند و یا شبه نظامیان سابق طالبانند که از تصمیم مقامات این گروه برای مذاکرات صلح با دولت افغانستان ناراضی هستند.

کمپبل تصریح کرد، داعش و طالبان در برخی موارد با یکدیگر درگیر شده‌اند.

وی افزود: ما قبلا داعش در افغانستان را نوپا تلقی می‌کردیم اما اکنون می‌گوییم که داعش در این کشور احتمالا به لحاظ عملیاتی در حال توسعه است.

وی تاکید کرد که توصیه‌هایش درباره سرعت خروج سربازان آمریکایی از افغانستان به پنتاگون و کاخ سفید را هنوز نهایی نکرده است و تهدید داعش در افغانستان را در توصیه‌هایش که باید پاییز سال جاری به کاخ سفید ارائه شوند لحاظ خواهد کرد.

از سوی دیگر به گفته ژنرال مارتین دمپسی، اشرف غنی در نشست روز یکشنبه خود با وی و کمپبل عنوان کرده که آمریکا و هم‌پیمانانش می‌توانند از افغانستان به عنوان یک پایگاه مبارزه با تروریسم برای مقابله با ظهور داعش در جنوب آسیا استفاده کنند.

به گفته کمپبل نیز اشرف غنی با باراک اوباما دو ویدئو کنفرانس درباره تهدید داعش داشته و احتمالا به زودی بار دیگر چنین کاری را انجام خواهد داد.

کمپبل گفت که غنی به اوباما گفته است: من می‌دانم شما به عنوان رئیس جمهور آمریکا قول‌هایی را به مردم کشورتان داده‌اید و من نمی‌خواهم آنها را نقض کنم اما شرایط افغانستان تغییر کرده است. بگذارید مطمئن شوم که شما درک می‌کنید که من چطور این تغییرات را می‌بینم.

دمپسی نیز گفت که موافق است آمریکا باید یک راهبرد فراملی علیه داعش داشته باشد و ایده غنی درباره استفاده از افغانستان به عنوان پایگاه مقابله با توسعه داعش در جنوب آسیا را با اوباما مطرح خواهد کرد.

دمپسی که اعلام کرده ماه سپتامبر از ریاست ستاد مشترک ارتش آمریکا کناره گیری می‌کند اشاره‌ای به اینکه آیا سربازان آمریکایی باید بعد از سال آینده میلادی باز هم در افغانستان باقی بمانند نکرد و گفت که باید در این زمینه بحث‌های بیشتری در کاخ سفید انجام شود.

با این حال از نظر کمپبل یک سناریو می‌تواند این باشد که آمریکا سربازانش در یک عملیات تحت رهبری ناتو در افغانستان پس از سال 2016 که در جریان آن آموزش نیروهای امنیتی افغان ادامه پیدا خواهد کرد مشارکت دهد.