زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

انگیزه های سفرملایعقوب به قطر 

                            نوشته ی : اسماعیل فروغی       اخیراً…

از واگرایی های سیاسی تا اشتباه ی راهبردی و تاریخی

نویسنده: مهرالدین مشید شعار های قومی دشمنی با وحدت ملی و…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

قمست سوم ایجاد اصلاحات و نخست وزیری شاه محمود: به نظر میرمحمد…

«
»

حسی برای تغییر !


سیر
صعودی قیمت دلار رازی نگفته ندارد . در واقع قیمت دلار بالا نمیرود پول ملی ایران در حال سقوط آزاد است . زندگی داخل ایران حالا بستگی دارد …

قیمت دلار تا حالا 14000 تومن برابر یک دلار . کاخ سفید تمایلی به جنگ نظامی ندارد . حکومت اسلامی ولایت فقیه تمایلی به مذاکره ندارد . مردم تمایلی ندارند به سیل بنیان کن تبدیل شوند . از تمایل شخصی من برای تغییر به هرقیمت که بگذریم . بقیه هم برای تغییر تمایل دارند . در دنیای واقعی فعلا که پرچم هر تحولی دست همین ترامپ دیوانه از کاخ سفید شده است . ترامپ با یک جمله یا حتی کلمه قیمت دلار و نبض اقتصاد را در دست دارد. در مورد شرایط سیاسی نمی‌توان پیش بینی کرد چه اتفاقی می‌افتد .


سیر صعودی قیمت دلار تا 20 هزارتومن و رسیدن به مرحله دوم تحریمهای غرب تمام مسیر بستگی به انبوهی پارامترها دارد . نمونه ونزوئلا سرمشق خوبی است. میلیونها نفر از گرسنگی آواره شدند. حداقل آنها جایی به نام کلمبیا را دارند تا نان بخرند. با شروع دور دوم تحریمها و بالا رفتن فشارهای اقتصادی مردم ایران بعید میدانم راهی هرات افغانستان یا عراق شوند ! یعنی جایی برای رفتن نیست مگر اینکه همانجا در کف خیابانهای ایران تصمیمات جدی بگیرند .


ابوالفضل قدیانی، در سایت کلمه بار دیگر رهبر حکومت اسلامی و سپاه پاسداران را مسئول اصلی بن‌بست کنونی دانسته و از همه فعالان سیاسی و مدنی و فرهنگی خواسته تا برکناری خامنه‌ای را به خواست عمومی تبدیل کنند. وی نوشته است : همان‌گونه که در اندونزی خواست برکناری دیکتاتور سابق آن کشور –سوهارتو- تبدیل به خواستی عمومی شد و همان‌گونه که خواست برکناری بن علی در تونس تبدیل به فریاد همگانی گردید.

حکومت اسلامی ایران به انقباض داخلی تمایل نشان میدهد چون هیچ راهی عملی برای مشکلات اجتماعی و سیاسی ندارد . این انقباض داخلی مثل جان کندن موجودی زنده میماند که در لحظه های پایانی بیشترین انقباض داخلی را نشان میدهد .

آمار برخی آسیب‌های اجتماعی در ایران:

هر ساعت 49 نفر به زندان میروند

4400000 نفر معتاد در کشور

از هر 4 نفر 1 نفر دچار اختلال روانی

3200000 نفر بیکار مطلق

سن مصرف سیگار 11 سال

در موج جدیدی از بازداشت فعالان زن و وکلا، قاسم شعله سعدی، آرش کیخسروی وکلای دادگستری، فرخ فروزان، وکیل دادگستری و از فعالان حوزه حقوق کودک و پیام درفشان، وکیل دادگستری بازداشت شدند.همچنین هدی عمید، وکیل دادگستری و نجمه واحدی، فعال حوزه زنان نیز در منزل خود بازداشت شدند…


داشتن حسی برای تغییرهمیشه مثبت است اما این حس برای تبدیل شدن به عملکردی مادی وملموس ابزارهای مناسب خودش را لازم دارد . میشود تا همیشه فقط با احساس زندگی کرد . مثل گرسنه ای که با عکس کباب میتواند حس خوبی داشته باشد ولی سیر نمیشود … تنها عامل جدی برای تغییری ملموس فقط نیاز است .

حسادت میکنم به همه کسانی که با هر هویتی در تعادل هستند … حالم خوب نیست ، دنبال تعادلی میگردم که انگیزه قوی هم باشد برای نفس کشیدن روی زمین . میدانم زمان قابل کنترل نیست و این نیز خواهد گذشت ولی با خون دل . حمید رضا محمدی حالش از من خیلی بدتر است با هویتی کاذب دارویی … در 15 سالگی بردندش انقلابی گری در قرارگاه اشرف و در 20 سالگی با ذهنی بیمار و علیل تحویل خانواده اش دادند و مرضیه باباخانی عضو شورای مجاهدین با تمسخر گفت هوس زن کرده … و این درک و نگرش روانپریشانه را بیماران انقلابی توحیدی میخواستند عمومییت بدهند به کل جامعه ایران . یعنی ایجاد و کنترل تیمارستانی به اندازه جغرافیای ایران . اتفاقی که همین حالا هم افتاده است . فقط زندانبان یکی نیست .


حمید رضا الان سالهاست است با قرص و دارو و بیمارستان هویت دارد . حمید رضا زندگی نمیکند او فقط زنده است . خلیل را دیدم و با همان هویت دارویی چه حال بدی داشت ، آن یکی اعتیاد گرفته … داخل ایران به یمن خلاقییت حاکمان دینی فعلا کل جامعه به شب نشنی در جهنم مفتخرند و خارج از ایران هم داستان فقط شکلش متفاوت است . از داود پرسیدم برادرت هنوز در آلبانی است ؟ گفت آره و با حسرتی شنیدنی ادامه داد کاش همیشه همانجا بماند .. با تعجب گفتم چرا ؟ گفت آن تشکیلات و تفکر را قبول ندارم ، اینجا هم نهایتا تیمارستان و دارو پذیرای آنهاست . پس بگذار با همان توهمات زیبا زندگی کنند از داروهای موجود بهتر است …

این یک پکیج به هم پیوسته است که در سال 1357 توسط سیاستهای غرب تقدیم به ملت ایران شد .

این روزها حس میکنم مثل چارلی چاپلین لای دنده های ساعت زمان گیر کرده ام . از هر کسی کمک خواستم یا نتوانست و یا نخواست . این نتوانستن یا نخواستن معمولا یک انتخاب نیست ،مثل اسب عصاری با چشمان بسته که محکوم به راه رفتن است همه لبخند روی لبشان است و چه دلسوزانه … آنها که درکی از وضع خودشان در لای چرخ دنده ها ندارند فشاری هم حس نمیکنند و خیلی راحتر هستند .


علی خامنه ای کمبود پوشک را به توطئه دشمن نسبت داد و گفت این مسئله سود طلبی نیست، خرابکاری دشمن است. خامنه ای مدعی شد که دشمن می خواهد با کمبود پوشک بچه مردم عصبانی شوند و آن را بدست مفسدان اقتصادی انجام می دهند. دشمن حساب کرده پوشک که نباشد و بچه توی شلوارش بریند والدین عصبانی میشوند و شورش میکنند . ولی اشتباه محاسبه دارند . دشمن باز هم شکست میخورد چون در ایام قدیم پوشکی در کار نبود و ماها را با پارچه میبستند عصبانی هم نمیشدیم تازه خیلی حال میداد ! هیچوقت هم شورش نشد … منظور خامنه ای از دشمن اروپا ، آمریکا و اسرائیل است که پوشک بچه را احتکار میکنن تا حکومت اسلامی ایران ضربه پذیرشود.


جمعه ٣١ اوت/٩ شهریور- مایک پمپئو وزیر امور خارجۀ آمریکا، روسیه را متهم کرد که از حمله به ادلب پشتیبانی می‌کند. اما سخنان پمپئو از یک هشدار نرم و مماشات‌آمیز فراتر نرفت.

بهارنیوز : این روزها روسیه اصرار دارد که آمریکا درصدد تدارک حمله نظامی به سوریه و برهم زدن توازن قوا در آنجا می‌باشد، و برعکس آمریکاییها سعی می‌کنند بنوعی این خبر را تکذیب کرده و از حساسیت موضوع بکاهند. اما آیا واقعا جنگ تمام عیاری در راه است و یا اینکه اینها یک جنگ تبلیغاتی تدافعی از سوی روسها محسوب می‌شود؟!

وقایع منطقه خاورمیانه نوین در هر حالتی یک قانون مبنایی دارد . در جنگ سوریه و متن خاورمیانه بزرگ حکومت اسلامی از ابتدا هم زیر چتر روسها میتوانست نفس بکشد وعمل میکرد . هنوز هم همین است مثل وضعییت کره شمالی که با اشاره چین هماهنگ است حکومت اسلامی ایران نمیخواهد واقع بین شود و بپذیرد که در جنگ سوریه و دعوای بین روسها و غرب آنها تاثیر گذار نیستند . آنها فقط بازیچه و نهایتا بازنده هستند . و البته در بالاترین سطح هوشیاری هم ، شاید آنها انتخاب دیگری ندارند …


05.09.2018
اسماعیل هوشیار