فلسفه هایدگر میان تبلیغ فاشیسم و آنتی کمونیسم

Martin Heidegger(1889-1976)  آرام بختیاری کج فهمی فیلسوفان مذهبی دانشگاهی وطن از هایدگر. چرا…

سفر ملاهبت الله به کابل ؛ نشانه های زوال یا…

نویسنده: مهرالدین مشید نبض زمان و رقم خوردن شمارش معکوس در…

جامعه دین زده چگونه است؟

عبارت از جامعه می باشد٬ که دیندار از دین٬ چون…

نوای خلقِ غمدیدهء بغلان!

امین الله مفکر امینی       2024-13-05 آسمـان گرفته سخت برما، زمیــــن از سوی…

تنهایی و غربت شناخت نامه ی تبعید

نویسنده: مهرالدین مشید روایت دیگری از تنهایی و غربت روایت تبعید یعنی…

دست یاری 

بر بلای سیل بغلان مبتلا است  ساکنان اش زین مصیبت در…

تجلیل از روزمادردرکشورشاهی هالند

بتاریخ 12می سالجاری درشهرارنهم کشورشاهی هالند محفل باشکوهی ازسوی شوراي…

بجنبید ایکه خود ها، حامییان حقوق بشرخوانید!

امین الله مفکر امینی       2014-13-05! ندانم چطور گویم ویا به تصویر کشمدردوناله…

اینجا بغلان است، آدمیت را سیل برده است!

سیامک بهاری “ما نه غذا داریم، نه آب آشامیدنی، نه سرپناه،…

خشم سیلاب

رسول پویان خانه و باغ و زمین و روستا ویران گشت خـشـم…

 قاضی ی شهر شرف

محمد عالم افتخار مال تاجـر غرق دریا گشـته بود تاجر آنجا محوِ…

خیزش های مردمی نشانه های شکست طلسم وحشت طالبانی

نویسنده: مهرالدین مشید تبعیض، حرمت شکنی و استبداد کار نامه ی…

مادر

ای مادر من فرخ و آباد بمانی پر خنده به لب…

چند شعر کوتاه از زانا کوردستانی

انتظارم، بوی سیگارهای زر گرفته... و روزهای تلخِ نیمه سوخته میان بغض خاموشت…

جنگ قدرت ها

رسول پویان جنگ قـدرت ها دل زخمین وخونین آورد جـای صلح و…

افراطیت پادزهر خیانت رهبران اسلام سیاسی و یا شکست مبارزات…

نویسنده: مهرالدین مشید علل و عوامل یا چگونگی و چیستی باز…

زبان آریایی یا آریویی چی شد؟

نوشته: دکتر حمیدالله مفید ——————————— زبان بازتاب خرد آدمی است و انسان…

تعامل 

نور محمد غفوری از چندی به اینطرف در مکالمات و نوشتار…

جمال غمبار

آقای "جمال غمبار"، (به کُردی: جەمال غەمبار) شاعر و نویسنده‌ی…

چین کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد

منبع تصویر، GETTY IMAGES ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳ مه ۲۰۲۴ آژانس فضایی…

«
»

جنگ نیابتی علیه داعش در سوریه به نقطۀ اوج خود رسیده است

آیا اوج  برخوردهای نظامی

به تهاجم زمینی به هدایت ایالات متحده و ناتو خواهد انجامید؟

نوشتۀ پروفسور میشل شوسودوسکی

مرکز مطالعات جهانی سازی

13 فوریه 2016

 

Image de gauche, Michel Chossudovsky

استراتژی واشنگتن عبارت است از تبدیل شدن به نوک حملۀ جنگ منطقه ای گسترده و گسترش یافته با به میدان آوردن ترکیه و عربستان سعودی، و به همین گونه اسرائیل برای «انجام کارهای کثیف بجای ما».

تا همین مدت اخیر، نیروهای نظامی دولت سوریه و هم پیمانانش (روسیه، ایران و حزب الله) علیه به اصطلاح «شورشیان مخالف» می جنگیدند که در واقع اغلب آنها تروریست های «میانه رو» و مزدوران مسلحی هستند که عناصر سرویس های مخفی و نیروهای ویژۀ ایالات متحده و ناتو نیز  در صفوف آنها به شکل مخفیانه دست اندر کار جنگ می باشند.

تروریست های وابسته به القاعده و نیروهای دولت اسلامی (داعش) از سوی ایالات متحدۀ آمریکا، ناتو، اسرائیل و هم پیمانانشان از اعضای شورای همکاری خلیج  پشتیبانی می شوند. ترکیه و عربستان سعودی در همکاری تنگاتنگ با واشنگتن برای استخدام، آموزش و تأمین مالی تروریست ها نقش مرکزی را به عهده داشتند.

تا کنون، در این جنگ نیابتی بین نیروهای هم پیمانان ایالات متحدۀ آمریکا و ناتو و نیروهای نظامی دوات سوریه که از پشتیبانی نظامی روسیه و ایران برخوردار است بی آن که برخورد مستقیمی صورت گرفته باشد ادامه یافته.

ولی در هدایت جنگ در سوریه تحول اساسی در شرف تکوین است. تروریست ها زیر فشار ارتش سوریه به پشتیبانی روسیه به شکست نزدیک شده اند. جنگ میابتی (زیر پرچم رسمی «جنگ علیه تروریسم») به نقطۀ اوج خود رسیده است.

مرحلۀ تازه و نقش تازه برای ترکیه و عربستان سعودی

در حال حاضر نیروهای ترکیه مستقیما در خاک سوریه در عملیات شرکت دارند.

 

عربستان سعودی، یعنی دولتی که هدایت تروریسم را به عهده دارد؛ به سهم خود اعلام کرده است می خواهد به اصطلاح برای مبارزه علیه تروریست های داعش در سوریه نیرو پیاده کند، در حالی که داعشی ها از پشتیبانی سعودی ها برخوردار هستند.

سرتیپ احمد العسیری به نام ریاض اعلان کرد که نیروهای نظامی سعودی : «برای مبارزه در کنار هم پیمانان اتحادیه به رهبری ایالات متحدۀ آمریکا برای از بین بردن مبارزان داعش در سوریه تشکیل شده شرکت خواهند کرد، و اضافه کرد که واشنگتن برای پاسخ گوئی به مسائل مرتبط به جزئیات عملیات زمینی که در پیش است از مزیت های بیشتری برخورد دار می باشد.» (العربیه ( (Al Arabyia)

این بیانیه چه معنائی دارد؟

جنگ نیابتی جدیدی با شرکت مستقیم ترکیه و عربستان سعودی در عملیات زمینی طراحی شده و سرنخ به دست ایالات متحدۀ آمریکا و ناتو باقی می ماند که از پشت هدایت امور را به دست خواهند داشت. ریاض اعلان کرد که یک سازمان همآهنگی نظامی ترکیه و سعودی نیز ایجاد شده است.

اکنون عربستان سعودی زیر فرمان واشنگتن برای حمله به سوریه نقشه کشیده است : « رژیم سلطنتی برای شرکت در هر عملیات زمینی که اتحادیۀ ضد داعش برای سوریه صلاح بداند آماده است (…)

سرتیپ العسیری یادآور شد که عربستان سعودی عضو فعال اتحادیه ای است که در سال 2014 توسط ایالات متحدۀ آمریکا برای مبارزه علیه دولت اسلامی تشکیل شد و تا کنون بیش از 190 مأموریت هوائی را به عهده داشته است. (…)

نقل از رویترز ((Reuters   le 4 février 2016 )، العسیری گفت که «اگر بین رهبران اتحادیه توافقی صورت بگیرد، رژیم سلطنتی برای تحقق آن کوشش خواهد کرد، زیرا ما بر این باور هستیم که عملیات هوائی راه حل مناسبی نیست و باید با عملیات زمینی ترکیب شود»

پس از عملیات هوائی، عملیات زمینی جایگزین خواهد شد و نیروهای نظامی سعودی در خاک سوریه گسترش خواهند یافت.

« گفتگوهای صلح » برای مرحلۀ بعدی جنگ در سوریه پیشبینی شده است

اخیراً ولیعهد سعودی محمد بن سلمان در مقام وزیر دفاع به مرکز فرماندهی ناتو در بروکسل رفته بود تا دربارۀ «جنگ داخلی در سوریه» گفتگو کند. این گردهمآئی به ابتکار واشنگتن صورت گرفته و نه ناتو. این گردهمآئی هدفش طراحی مرحلۀ بعدی جنگ در سوریه بود.

نکتۀ مهم، شاهزاده بن سلمان پشت درهای بسته با وزیر دفاع ایالات متحدۀ آمریکا آشتون کارتر Ashton Carter ملاقات کرد.

طی این مدت در مونیخ، جان کری و سرگئی لاوروف دربارۀ تدارک آتش بس در گسترۀ سوریه گفتگو می کردند.

 

بر اساس سناریوی ابلیسی پنتاگون، نیروهای بسیج شده در عملیات عبارتند از سعودی ها و سوری ها به پشتیبانی ایالات متحده و ناتو از یک سو، و روسیه و ایران از سوی دیگر.

گزارشات تأیید می کند که تروریست های هدایت شده توسط ایالات متحدۀ آمریکا و ناتو و به پشتیبانی عربستان سعودی، قطر، ترکیه و دیگران تقریباً شکست خورده اند. آین توسط نیروهای متعارف سعودی و ترکیه به پشتیبانی اعضای جدید نیروهای ویژۀ ایالات متحده و ناتو در سوریه جایگزین خواهند شد؟

در این سناریوئی که دائماً در حال تحول است، این احتمال خطرناک نیز وجود دارد که نیروهای نظامی ترکیه و عربستان سعودی به حساب ایالات متحدۀ آمریکا و ناتو علیه روسیه و ایران وارد کارزار شوند، و در جعبۀ پاندور باز شود و موجب اوج گیری برخورد های نظامی گردد.

سرتیپ سعودی احمد العسیری به شکل سر بسته ایران را تهدید کرد و گفت که «اگر تهران در مبارزه علیه داعش می خواهد جدیت بخرج دهد، باید از پشتیبانی تروریسم در سوریه و یمن دست بردارد» (Al Arabyia)

استراتژی واشنگتن عبارت است از تبدیل شدن به نوک حملۀ جنگ منطقه ای گسترده و گسترش یافته با به میدان آوردن ترکیه و عربستان سعودی، و به همین گونه اسرائیل برای «انجام کارهای کثیف بجای ما».

این جنگ به سرمایه و مدیریت ایالات متحدۀ آمریکا به طور مشخص علیه روسیه و ایران هدایت شده است.

Michel Chossudovsky

Article original en anglais : The Syria Proxy War against the Islamic State (ISIS) Has Reached its Climax. Military Escalation, Towards a US-NATO Sponsored Ground Invasion?, 12 février 2016.

http://www.mondialisation.ca/la-guerre-par-procuration-contre-daesh-en-syrie-a-atteint-son-point-culminant-escalade-militaire-menant-a-une-invasion-terrestre-commanditee-par-les-usa-et-lotan/5507662

ترجمه توسط حمید محوی