مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

جمعیت اسلامی افغانستان در کوره ی آزمایش

                      نوشته ی : فروغی

     کشمکش در مورد برکناری یا استعفای عطا محمد نور والی بلخ ، میتواند آزمایش مهمی باشد برای پخته گی و یا عدم پخته گی جمعیت اسلامی افغانستان که یکی از احزاب بزرگ و با اهمیتِ برآمده از درونِ دوران جنگ سرد به حساب می آید .

      شاید این کشمکش ، اسباب انسجام و نزدیکی بیشتر میان جزایر از هم دورِجمعیت را فراهم نماید و شایدهم سبب جدایی بیشتر میان سران و سرکرده گان آن حزب شود .

    هرگاه آنان بجای اندیشه ی سیاسی ، هنوز هم خویشتن را در نقش پهلوان پنبه های دوران جنگ و جهاد ببینند ، تکانه های تکان دهنده تری در انتظار شان خواهد بود – تکانه هایی که حتا منجر به تجزیه و پارچه پارچه شدن جمعیت به جزایر کوچک تر و بی اثر تر خواهد شد .

     اما هرگاه همانند یک حزب سیاسی از خِرَد جمعی و واقعیتهای عینی اجتماع افغانی درس گرفته ، منافع ملی و وطنی را برمنافع حزبی ، سمتی و خواستهای رهبران یکه تاز و قوماندان مشرب شان ترجیح بدهند ، نه تنها در برابر تکانه ی حاضر مقاومت خواهند نمود ؛ بلکه با دشواری ها و تکانه های آینده نیز بخوبی به مقابله خواهند پرداخت .

    حقایق نشان میدهد که جمعیت اسلامی همانند احزاب اسلامی دیگر چون حزب اسلامی حکمتیار ، وحدت اسلامی ، حرکت اسلامی ، اتحاد اسلامی و دیگران تا هنوز نتوانسته است از دایره ی تنگ سمتی ، زبانی ، مذهبی و قومی ، بیرون آمده ، برنامه ی علمی و مدونی  برای تکامل و رفاه کل جامعه و تامین ثبات و صلح دایمی در کشور ارایه نمایند .

     آنان همانند سایر رهبران و قوماندانان جهاد یا بدلیل تصاحب بیشتر  قدرت و یا بخاطر زراندوزی بیشتر ، چونان درگیر مسایل درونی خود شده اند که تا هنوز نتوانسته اند با ایجاد کنگره ی حزب ، تنظیم جمعیت اسلامی دوران جهاد و جنگ سرد را به حزب سیاسی جمعیت اسلامی دوران دیموکراسی که توان مبارزه در برابر تروریزم و سیاستهای تبارگرایانه ی ارگ را داشته باشد ، مبدل نمایند .

      حقیقت این است که جمعیت اسلامی و هر تنظیم و حزب دیگر ی که بخواهند در سایه ی هاله های سیاه قومی ، سمتی ، زبانی  و مذهبی به حل دشواری های موجود بپردازند ، گام به بیراهه می گذارند .

     آنان باید بپذیرند که هیچکدام تا هنوز لیاقت و استحقاق نماینده گی مردم را دریافت ننموده اند . و هرگاه چونان بیندیشند ، مطلق در اشتباه استند .

    این که دیروز و یا امروز اقوام مظلوم کشور ، خود شانرا از ترس گروههای مخالف مسلح در پشت آنان پنهان نموده اند ، هرگز به معنای اعطای حق رهبری و نماینده گی به آنان نبوده و حق ندارند از آن استفاده ی سو نمایند .

     جمعیت اسلامی باید بداند که هر تنظیم و حزبی که از باور های مردم علیه همدیگر استفاده ی سو نماید ،  بازنده ی میدان سیاست و دولتداری در آینده خواهد بود .

    بدست آوردن اعتماد و باورمردم ، پیش از همه به برنامه ی علمی و مدون و نیت و عمل صادقانه برای خدمتگذاری و رفاه کل مردم نیازمند است .

     رهبران و قوماندانان تنظیم ها و احزاب جهادی – به خصوص جمعیت اسلامی باید بدانند که نقش آنان به حیث جنگجویان دوران جنگ سرد به پایان رسیده است . وحالا دوران کسب اعتماد مردم از راه طرح و تطبیق برنامه های مدون علمی – سیاسی برای خدمتگذاری و رفاه مردم و اجتماع ماست .

     تنها با کسب اعتماد مردم است که میتوان همگام با مردم دربرابر تروریزم وبرنامه های خطرناک مافیایی گسترش جنگ در شمال و کل کشور به مبارزه پرداخته ، به پیروزی های چشمگیر دست یافت .