کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

«جزییات حمله تروریستی به یک تاسیسات صنعتی در لیون فرانسه»

در جنوب شرقی فرانسه

۱۳۹۴ تیر ۰۶

فرامرز دادرس

 ساعت ٩ و پنجاه دقیقه صبح جمعه ٢۶ ژوئن ٢٠١۵، یک اتومبیل به کارخانه تولید گاز‌های صنعتی (Air Products) شعبه یک کارخانه آمریکایی در شهرک (سن کانتن فلاویر) در ٣۵ کیلومتر شهر بزرگ لیون در جنوب شرقی فرانسه وارد می‌شود و سرنشین اتومبیل به بخشی که سیلندرهای گاز نزدیکی درب کارخانه انبار شده بود می‌رود  و با ایجاد انفجار مهیبی که از یک کیلومتری صدای آن شنیده شده و موج انفجار احساس شده است دو نفر از کارکنان این کارخانه را زخمی می‌کند. شاهدین می‌گویند این تروریست هنگام ورود پرچم منتسب به داعش را به اتومبیل خود نصب کرده بود. ترویست مذکور یک جوان سی ساله عرب‌تبار به نام «یاسین سَلحی» (یاسین صالحی)، که از طرفداران شناخته شده سلفیست‌ها می‌باشد بر اثر شدت انفجار تعادل خود را از دست داده و توسط یکی از مامورین حفاظت کارخانه دستگیر می‌شود. در نزدیکی این کارخانه یک ایستگاه آتش نشانی مستقر است که بی‌درنگ خود را به محل رسانده‌اند.

 «یاسین سَلحی» (یاسین صالحی) یک همدست هم داشته که موفق به فرار می‌شود. همدست وی جنازه یک مرد را که قبلن سرش را بریده بودند در جلوی درب کارخانهمی‌اندازد و سر بریده را که شعارهایی به زبان عربی روی آن نوشته شده است بر روی نرده‌های ورودی کارخانه نصب می‌کند.

نام یاسین سَلحی، برای نخستین بار در سال ٢٠٠۶ میلادی در فهرست آدم‌های خطرناک برای امنیت کشور ثبت شده و از سوی سازمان امنیت داخلی فرانسه زیر نظر بوده ولی در سال ٢٠٠٨ به دلیل عدم فعالیت به سازمان امنیت داخلی احضار و پس از گفت‌وگو، وی را آزاد کردند و نامش را از فهرست افراد خطرناک بیرون آوردند. یاسین دارای همسر و سه فرزند می‌باشد و در یک شهرک نزدیک شرق شهر لیون زندگی می‌کند. او شش ماه پیش به طبقه همکف یک آپارتمان سه طبقه نزدیک لیون نقل مکان کرده بود. یاسین، راننده یک شرکت حمل و نقل بوده و بسته‌های سفارشی را برای شرکت‌ها و کارخانه‌ها حمل می‌کرده است.

همسر وی گفته است که او ساعت هفت بامداد به سر کارش رفته و نزدیک ظهر خواهر شوهرش به او تلفن کرده که تلویزیون را نگاه کن در باره یاسین می‌گویند. همسر یاسین که به شدت شوکه شده بود با گریه به خبرنگاران گفته است که ما مسلمانان عادی هستیم و ماه رمضان را می‌گذرانیم، ما یک زندگی معمولی و سه فرزند داریم.

مقامات امنیتی فرانسه، مانوئل والس نخست وزیر فرانسه را که در آمریکای جنوبی در کشور کلمبیا به سر می‌برد بی‌درنگ از خواب بیدار کرده‌اند و او را در جریان گذاشتند.

همچنین فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه که در شهر بروکسل پایتخت بلژیک در جلسه مذاکره با سران اروپا در باره وضعیت اقتصادی یونان به سر می‌برد جلسه را ترک کرد و برای تشکیل کابینه امنیتی به پاریس برگشت.

شهر لیون دومین شهر بزرگ و صنعتی، و علمی فرانسه است که با حومه آن بیش از دو میلیون و دویست هزار جمعیت دارد. در اطراف لیون شمار بسیاری کارخانه و مرکز صنعتی، تولیدی وجود دارد در این منطقه شمار بسیاری از عرب تباران برای کار گرد آمده‌اند. لیون، پس از پاریس بیش‌ترین جمعیت یهودیان را دارد.

این شهر پایین‌ترین درصد بیکاران را نسبت به دیگر شهر های فرانسه دارد، یعنی نزدیک به سه و نیم درصد در حالی که متوسط بیکاری در فرانسه نزدیک به یازده در صد می‌باشد. وزیر آموزش و پرورش، ورزش، جوانان و شهر فرانسه یک خانم جوان مراکشی‌تبار به نام نجاد ولو بالقاسم، اهل لیون می‌باشد. او با همه جوانی و خارجی تبار بودن مسئولیت چهار وزارتخانه را دارا است.

کارخانه تولید گاز‌های صنعتی که امروز مورد حمله قرار گرفت و شماری از مراکز صنعتی فرانسه که انفجار در آن‌ها می‌تواند خسارات جبران ناپذیری ایجاد کند سال‌ها است که تحت تدابیر حفاظتی ویژه مراقبت می شوند. هدف تروریست‌ها ایجاد انفجار مهیبی بوده و قصد آنان از حمله به کارخانه، کشتار شمار زیادی از کارگران و ساکنین اطراف کارخانه بوده است. نوع گازهای انبار شده در کارخانه اکسیژن و ازت بوده که هیچ یک به تنهایی دارای خطر عمده‌ای نیستند ولی گاز اکسیژن می‌تواند سرعت و شدت انفجار را تشدید کند حال باید دید که آیا تروریست‌ها با خود مواد دیگر سمّی یا رادیو اکتیویته داشته‌اند تا به قدرت انفجار بیافزایند.

از ژانویه ٢٠١۵ که واقعه نشریه شارلی هبدو پیش آمد نزدیک به ده هزار تن از ارتش فرانسه مسئولیت حفاظت اماکنی را که امکان خطر برای آنان موجود است نگهبانی می‌کنند این نیروها به علاوه نیروهای پلیس و ژاندارمی و بیش از سیصد و پنجاه هزار نیروهای سکوریتی شرکت‌های خصوصی در فرانسه می‌باشند.