عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

«
»

جدال ترامپ با فرزندان ماندلا

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه شب گذشته و در پی تصمیم مقام های آفریقای جنوبی برای انجام اصلاحات ارضی در کشورشان، در توییتی مقام های این کشور را تلویحا به ظلم به سفیدپوستان متهم کرد که این سخنان با واکنش مقام های این کشور آفریقایی مواجه شد.

 جمهوری آفریقای جنوبی، کشوری در جنوب آفریقا و در سواحل دو اقیانوس اطلس و هند است که از سال 1948 تا 1994 تحت تسلط اقلیت سفیدپوست و توسط یک نظام «آپارتاید» اداره می‌شد. این کشور سه پایتخت متفاوت دارد، قوهٔ مجریه در پرتوریا، پارلمان در کیپ تاون و قوهٔ قضائیه در بلوم فونتین مستقر و ژوهانسبورگ پرجمعیت‌ترین شهر این کشور است.
جمعیت آفریقای جنوبی به دلیل مهاجرت از لحاظ نژادی بسیار متنوع است. بزرگ‌ترین جمعیت‌های دورگه و اروپایی و هندی در آفریقا در این کشور هستند و با این حال، سیاه‌پوستان آفریقای جنوبی حدودا 80 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.
تبعیض نژادی و درگیری‌ها بین اقلیت سفیدپوستان و اکثریت سیاهپوستان در تاریخ و سیاست آفریقای جنوبی نقش مهمی را بازی کرده ‌است و به دوره تاریخی آپارتاید در آفریقای جنوبی منجر شد که در سال 1948 توسط حزب ملی آفریقای جنوبی تأسیس شد. مبارزات «نلسون ماندلا» رهبر انقلابی سیاه پوستان این کشور با نظام آپارتاید در جهان مشهور و شناخته شده است.
او طی چندین دهه مبارزه سعی کرد تبعیض نژادی را در این کشور که با بدترین اشکال اجرا می شد، از بین ببرد و بالاخره قوانین آپارتاید که باعث تحریم های بین المللی علیه آفریقای جنوبی شده بود و با مبارزه مردانی مانند ماندلا در سال 1991میلادی به پایان رسید، اما سیاه پوستان همچنان تا سال 1994 میلادی حق رای نداشتند.
میلیون‌ها نفر از مردم آفریقای جنوبی که اکثراً سیاهپوست هستند، همچنان در فقر و حاشیه شهرها زندگی می‌کنند. بسیاری این امر را میراث رژیم آپارتاید می‌دانند. البته ضعف در قوانین مالی و پولی دولت، برای تضمین تقسیم عادلانه ثروت و رشد اقتصادی در این مساله بی تاثیر نبوده است.
محصولات کشاورزی و دام یک سوم صادرات آفریقای جنوبی را تشکیل می‌دهد و تولیدات آن شامل میوه، پشم و ذرت است. سطح زندگی در این کشور در قاره آفریقا بالاترین است، اما توزیع آن میان سفید پوستان و غیر سفید پوستان بسیار نابرابر است.
بر اساس قانون مصوب سال 1913 میلادی در آفریقای جنوبی، سیاهپوستان که مالکان اصلی زمین ها بودند، حق خرید یا اجاره زمین در این کشور نداشتند، اما در پایان دوران آپارتاید در سال 1994 حزب حاکم اعلام کرد که 30 درصد زمین‌ها را تا سال 2014 به صاحبان اصلی آن باز خواهد گرداند.
مقام های آفریقای جنوبی اعلام کرده اند، با اینکه 24 سال از پایان حکومت آپارتاید می گذرد، اما اقلیت هشت درصدی سفیدپوستان، همچنان 72 درصد زمین ها و مزارع را در این کشور در اختیار دارند و به همین دلیل دولت به تازگی تصمیم به انجام اصلاحات ارضی گرفت.
بر اساس طرح جدید ، کشاورزان محلی نمی‌ توانند مالکیت بیش از 12 هزار هکتار زمین را در اختیار داشته باشند و خارجی‌ ها نیز تنها می‌ توانند اراضی را بین 30 تا 50 سال اجاره کنند.
رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه شب گذشته تحت تاثیر گزارشی که از شبکه «فاکس نیوز» پخش شد، در توییتی نوشت، دولت آفریقای جنوبی زمین های سفیدپوستان را مصادره می کند و از «مایک پمپئو » وزیر خارجه اش خواسته که در خصوص مصادره زمین ها و مزارع و جنایت کشتار گسترده کشاورزان در آفریقای جنوبی تحقیق کند.
در گزارشی ادعایی شبکه فاکس نیوز آمده بود که رئیس‌ جمهوری آفریقای جنوبی تنها به دلیل رنگ پوست کشاورزان سفیدپوست در این کشور، شروع به غصب اراضی آنها کرده و هیچ پولی برای غرامت به آنها نمی پردازد.
ترامپ در حالی از کشتار کشاورزان سفید پوست در آفریقای جنوبی سخن گفت که شبکه «بی‌بی‌سی» اعلام کرد که بر اساس تحقیقاتی که در ماه نوامبر سال گذشته انجام داده، اطلاعات موثقی درباره بالا بودن تهدید به کشتن کشاورزان سفیدپوست نسبت به سایر مردم در آفریقای جنوبی وجود ندارد.
از سوی دیگر مقام های آفریقای جنوبی در پی انتشار این توییت، واکنش شدیدی نشان دادند؛ پنجشنبه گذشته «جیسی لابین » کاردار آمریکا احضار شد و دولت این کشور نیز در صفحه رسمی خود در توییتر نوشت، دولت آفریقای جنوبی چنین نگرش تنگ نظرانه ای که تنها در پی ایجاد اختلاف میان مردم و یادآور گذشته استعماری در این کشور است را رد می کند.
در ادامه این توییت آمده است: آفریقای جنوبی به طور کامل این استنباط محدود را که تنها درصدد تفرقه‌افکنی در ملت ما و به یادآوردن گذشته استعماری است، رد می‌کند.
سخنگوی ریاست‌ جمهوری آفریقای جنوبی نیز گفت، این موضوع را از طریق کانال‌های دیپلماتیک پیگیری خواهد کرد.
«لیندیوی سیسولو» وزیر خارجه آفریقای جنوبی نیز سخنان ترامپ را محکوم کرد و گفت، این باعث تاسف است که او بر اساس اطلاعات نادرست چنین سخنانی بر زبان می آورد و در عین حال از واشنگتن خواست در این خصوص توضیح دهد.
«نومولا موکونیانه» وزیر ارتباطات آفریقای جنوبی هم در گفت و گو با خبرنگاران سخنان ترامپ را ناامید کننده ارزیابی کرد. «ژولیوس مالیما» رئیس حزب «مبارزان برای آزادی اقتصادی» نیز ترامپ را دروغگو و بیمار دانست و خطاب به او گفت: کاری به آفریقای جنوبی نداشته باشید، ما از شما نمی ترسیم.
«انکوزی ماندلا » نوه نلسون ماندلا، رهبر فقید آفریقای جنوبی نیز ضمن انتقاد شدید از رئیس‌ جمهوری آمریکا به خاطر توییت‌های ش درباره برنامه اصلاحات اراضی آفریقای جنوبی، تاکید کرد که این توییت‌ها انکار کامل واقعیت از سوی رئیس ‌جمهوری آمریکا را نشان می‌دهد.
وی افزود: توییت‌های تاسف آمیز رئیس جمهوری آمریکا نشان می دهد، او به استقلال و تمامیت ارضی آفریقای جنوبی احترام نمی گذارد و ارزشی برای تعهد ما به عدالت و اصلاحات قائل نیست. ترامپ بار دیگر انکار کامل واقعیت را به معرض نمایش گذاشت. ما برای پذیرش توافق اراضی که بی‌عدالتی‌های گذشته را پاک خواهد کرد، تحت تاثیر فشارها، تهدیدات و دستورها قرار نخواهیم گرفت.
سخنان شتابزده و بی پشتوانه و سند و مدرک رئیس جمهوری آمریکا که رسانه های غربی نیز آن را بی اساس دانسته اند، بار دیگر باعث ایجاد تنش در روابط کشورش با کشورهای دیگر شده است . برخی رسانه ها با توجه به سابقه ترامپ، این سخنان او را طرفداری از سفید پوستان دانسته اند. شبکه الجزیره در گزارشی اعلام کرد که ترامپ زمستان گذشته نیز در جلسه ای با حضور نمایندگان جمهوری‏خواه و دمکرات کنگره آمریکا با اشاره به مهاجرانی که از هائیتی، السالوادور و بعضی از کشورهای آفریقایی به آمریکا می آیند، گفت: «چرا این مردم از کشورهایی که چاه توالت هستند را به اینجا راه می دهیم». این سخنان با واکنش شدید نمایندگان 54 کشور آفریقایی در سازمان ملل مواجه شد و از او خواستند به دلیل این سخنانش عذرخواهی کند.