به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

جان تمامی زندانیان و زندانیان سیاسی و بازداشت شدگان آبانماه در خطر است

فراخوان گزارشگران:

با گسترش انفجاری ویروس کرونا که در پی مخفی نمودن آن توسط حکومتیان و گریز از شکست مطلق انتخاباتی از کنترل خارج شده است, جان تمامی زندانیان کشورمان و هزاران زندانی سیاسی و عقیدتی و بازداشت شدگان خیزش آبانماه 98 در خطر است. این شرایط اضطراری موجب وحشت عمومی در سراسر کشورمان شده است. آمار و ارقام قربانیان این ویروس در هاله ای از ابهام و دروغگویی از سوی حکومتیان قرار گرفته و تنها گوشه ای از آن توسط رسانه های مردمی عنوان میشود.این در حالی است که هر روزه بر تعداد آنها بشدت افزوده میشود و قربانیان بیشتری را بکام مرگ میفرستد. سودجویی وابستگان حکومتی و آنها که شئون انسانی پایبند نیستند, بر ابعاد این فاجعه انسانی افزوده است.

تمامی زندانیان کشور هم اکنون در شرایط بسیار غیرقابل تحمل و خطرناکی قرار دارند که میتواند شیوع این بیماری را در ابعاد نجومی در برگیرد و قطعا آمار دهشتناکی از مبتلایان در زندانهای سراسر کشورعرضه کند. باز هم بر اساس اخبار و گزارشات هزاران زندانی موقتا از سوی حکومتیان ازاد شده اند اما از وضعیت زندانیان سیاسی و بازداشت شدگان اعتراضات آبانماه علاوه  بر تحمل سخت ترین شرایط تحت شکنجه های گوناگون هستند اطلاعی نیست.

ما فعالین سیاسی, اجتماعی و فرهنگی ضمن محکوم کردن سیاستهای ضد بشری جمهوری اسلامی از تمامی نهادهای مدافع حقوق بشر و مدافعان حقوق زندانیان سیاسی میخواهیم تا با محکوم نمودن استبداد حاکم, اعتراض خود را اعلام نموده و خواستار رهایی تمامی زندانیان از این شرایط مرگ آور زندانها و همچنین ازادی بی قید و شرط زندانیان سیاسی عقیدتی در ایران باشند.

رونوشت به نهادهای حقوق بشری

امنستی بین الملل

گزارشگران

4.3.2020

www.gozareshgar.com

gozareshgar1001@yahoo.de

روایت یک زندانی فشافویه از ابتلا و مرگ روزانه زندانیان در اثر کرونا
ايران اينترنشنال/ یک زندانی محبوس در زندان مرکزی تهران بزرگ (فشافویه) به ایران اینترنشنال خبر داد که تعداد بسیاری از افراد محبوس در این زندان به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند و به‌دلیل فقدان امکانات بهداشتی و پزشکی، روزانه موارد فوت گزارش می‌شود.

این زندانی، که شامگاه پنجشنبه ۲۲ اسفندماه با ایران اینترنشنال گفت‌وگو کرد، گفت اکثر زندانیان هم‌بند او به کرونا و بیماری‌های حاد تنفسی مبتلا شده‌اند و کنترل وضعیت از دست مسئولان زندان خارج شده است.

او اشاره کرد که در زندان «سمفونی سرفه زندانیان» شنیده می‌شود و با این‌که مشکل بسیار جدی است، «مسئولان زندان آن را مخفی کرده‌اند و رسیدگی نمی‌کنند».

این زندانی اضافه کرد که هیچ‌گونه امکانات اولیه بهداشتی از جمله دستکش، مواد ضدعفونی‌کننده،‌ شوینده و ماسک در اختیار زندانیان نیست و این بیماری در حال پیشروی در زندان است.

این فرد، که خود هنگام گفت‌وگو سرفه می‌کرد، گفت تعدادی از زندانیان «مرگشان را می‌بینند» و با خانواده‌‌شان تماس می‌گیرند و از امکان قربانی شدن خود خبر می‌دهند. به گفته او،‌ برخی زندانیان به‌دلیل احتمال جان ‌باختن، تلفنی و از طریق خانواده‌ دارند طلب و بدهی‌هایشان در خارج از زندان‌ را تسویه می‌کنند.

فیلم‌سازی نمایشی از زندان قزل‌حصار

روز پنجشنبه، خبرگزاری هرانا،‌ رسانه مجموعه فعالان حقوق بشر،‌ ویدیویی کوتاه از زندان قزل‌حصار کرج منتشر کرد که نشان می‌دهد ده‌ها زندانی، در پی شیوع بیماری کرونا، با وسایلشان به هواخوری فرستاده شده‌اند، تا مسئولان زندان با فیلم‌برداری از بندها با فضای خالی، تراکم زندان‌ را کمتر نشان دهند.

شواهد جدید از وضعیت دو زندان قزل‌حصار و فشافویه در حالی به دست می‌رسد که در روزهای اخیر، مدافعان حقوق بشر و فعالان مدنی درباره بحران شیوع کرونا در زندان‌ها هشدار داده بودند.

گزارش‌های پراکنده‌ای نیز از ابتلای ده‌ها نفر از زندانیان و نگهبانان به بیماری‌های ویروسی و کرونا در زندان‌های ارومیه،‌ زنجان و اوین تهران منتشر شده است.

بحران کمبود ظرفیت و ۷۰ هزار مرخصی

بنابر اعلام علی‌اصغر جهانگیر،‌ رییس سازمان زندان‌های ایران، تا روز دوشنبه، حدود ۷۰ هزار نفر از زندانیان کشور برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، به مرخصی فرستاده شده‌اند.

او در سال ۱۳۹۶ گفته بود: «ظرفیت زندان‌های ما ۸۸ هزار تن است، اما اکنون ۲۲۳ هزار تن، یعنی بیش از ۲/۵ برابر تراکم، موجودی زندانی داریم.»

این در حالی است که در این دو سال بر تعداد زندانی‌ها افزوده شده و در پی اعتراض‌های آبان‌ماه امسال نیز دست‌کم ۱۰ هزار نفر بازداشتی به محبوسان در زندان اضافه شده است.

با این حساب، به نظر می‌رسد پس از ۷۰ هزار مرخصی داده‌شده در هفته‌های اخیر، باز هم باید بیش از ۱۶۰ هزار تن در زندان‌های ایران محبوس باشند، عددی که نزدیک به دو برابر ظرفیت اعلامی زندان‌هاست.

علاوه‌بر تهران،‌ در استان‌هایی مانند اصفهان، یزد، فارس، خوزستان، کردستان، خراسان و گلستان، مدیران کل امور زندان‌ها و دادگستری از محدودیت فضای زندان و نگهداری زندانی بیش از ظرفیت و «حتی تا دو برابر» خبر داده بودند.

سازمان زندان‌های ایران علاوه بر کمبود امکانات، با مشکل تامین مایحتاج نیز روبه‌روست. این سازمان در تیرماه سال گذشته، از کسری بودجه «یک هزار میلیارد تومانی» و هم‌زمان «بدهی ۳۰ میلیارد تومانی به دولت» در ازای خدماتی همچون آب و برق و گاز خبر داده بود.

محرومیت زندانیان سیاسی از مرخصی

مرخصی‌هایی که با بخشنامه اخیر رییس قوه قضاییه‌ در پی بحران کرونا برای زندانیان با محکومیت زیر پنج سال ممکن شده، هنوز بیشتر زندانیان سیاسی را دربر نگرفته است.

زندانیان سیاسی شامل اعضای گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی،‌ روزنامه‌نگاران،‌ فعالان محیط زیست،‌ اعضای تشکل‌های دانشجویی و کنشگران مدنی هنوز در زندان به سر می‌برند.

مهدی محمودیان،‌ زندانی سیاسی پیشین و عضو کمیته دفاع از حقوق زندانیان، روز پنجشنبه در گفت‌وگو با وب‌سایت انصاف‌نیوز، تعداد زندانیان سیاسی را که از مرخصی استفاده کرده‌اند «انگشت‌شمار» عنوان کرد.

این فعال سیاسی افزود: «زندانیان دیگری که با دلایل مختلف سیاسی در زندان‌اند امکان استفاده از این مرخصی را نداشتند، به‌ویژه زندانی‌ها در استان‌هایی مثل کردستان و آذربایجان تقریبا هیچ‌کدام امکان استفاده از مرخصی را نداشتند.»

در روزهای اخیر خانواده تعدادی از زندانیان سیاسی با نگارش نامه‌ خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی و انتشار متن‌هایی در رسانه‌‌های اجتماعی، در مورد وضعیت سلامتی بستگان خود در زندان ابراز نگرانی کردند و خواستار آزادی موقت آن‌ها تا پایان بحران کرونا شدند.

روز پنجشنبه، یکصد نفر از زندانیان سیاسی پیش از انقلاب‌ با امضای نامه‌ای مشترک خطاب به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی،‌ از او خواستند که با توجه به بحران‌های تحریم،‌ فشار معیشتی و شیوع کرونا، دستور «عفو عمومی و آزادی زندانیان سیاسی» را صادر کند.



[کد مطلب: 202244][تاريخ انتشار: بيست و سوم اسفند ۱۳۹۸ برابر با سيزدهم مارس ۲۰۲۰]
https://www.peykeiran.com/Content.aspx?ID=202244