نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

«
»

جاسوسان اطلاعیه‌‌ای

آگنیا کرنگل (AGNIA KRENGEL)

ا. م. شیری

آمریکایی‌ها نحوۀ وطن‌فروشی را آموزش می‌دهند

روزنامۀ وال استریت ژورنال در مورد آغاز استخدام گستردۀ روس‌های ناراضی از جنگ اوکراین توسط سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا- سیا گزارش داد. دیوید مارلو معاون رئیس سازمان سیا اعلام کرد که این درگیری یک شکست بزرگ برای مسکو است. و اکنون سازمان‌های اطلاعاتی غربی باید از فرصت استفاده کنند و تعداد زیادی از روس‌های ناراضی موجود در فدراسیون روسیه، بویژه، تاجران، مقامات امنیتی، مقامات دولتی را به خدمت بگیرند… ما به دنبال کسانی هستیم که مانند ما از عملیات ویژه متنفرند. مارلو که در اتاق فکر دانشگاه جورج میسون صحبت می‌کرد، گفت: اکنون ما آماده همکاری هستیم.

حیرت‌انگیزترین مسئله در اینجا خود پیشنهاد نیست، بلکه، ورود یک کارفرمای رده بالا به فضای عمومی است. هدف از این بیانیه دقیقاً جستجوی ناراضیان است. به نظر می‌رسد جستجوی آن‌ها به زحمت زیادی نیاز ندارد. هزاران «لیبرال فراری» کشور را ترک کرده‌اند و اکنون ۹ ماه است که مخالفت خود را با سیاست‌های کرملین در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی غربی آشکارا ابراز می‌کنند. از میان انبوه این ناراضیان، تنها باید کسانی را انتخاب کرد، که آمادۀ خدمت به آمریکا هستند.

الکساندر میخائیلوف، سرلشکر بازنشستۀ سازمان امنیت فدرال روسیه می‌گوید: «این یک رویۀ معمول در سازمان‌های ویژۀ آمریکایی است. آن‌ها به روش‌های خاصی به جامعه مراجعه می‌کنند و پیشنهاد همکاری می‌دهند… به طور کلی، این یک رویۀ دیکته شده توسط همین شرایط حاکم در جهان امروز است. و از همه مهمتر، محصول جوّ «اخلاقی- معنوی» مسلط بر سازمان‌های ویژه است… و البته، در پس این امر، یک واقعیت کاملاً آشکار نهفته است. آن‌ها این افراد را که از نظر سیاسی-اجتماعی ناراضی هستند، به عنوان نوعی گاو، نوعی گله تلقی می‌کنند، که برای فروش وطن در مقابل دریافت هویج آماده هستند… این روش چقدر مؤثر است؟ من بطور کلی تردید دارم… جز اینکه آن‌ها ناراضی هستند، چه اطلاعات دیگری می‌توانند از ناراضیان بدست بیاورند»؟

احتمالاً، سازمان‌های جاسوسی آمریکا پس از فرار از همان کشورهای «نامطلوب»، نه تنها با کمبود اطلاعات، حتی با مشکل کسب اطلاعات نادرست از آن کشور‌ها مواجه شده‌اند. یا شاید سازمان سیا قصد دارد بطوری که می‌گویند، «شاخک‌های» خود، یعنی همان عواملی را که از قبل برای آمریکا کار می‌کردند، فعال کند.

دیوید مارلو وقت تلف نمی‌کند. او از پرسنل نظامی، مقامات، تاجران بزرگ و نمایندگان دستگاه‌های دولتی می‌خواهد مرتکب خیانتِ بزرگ بشوند (موضوع مورد بحث ما). طبق قانون کیفری فدراسیون روسیه، مرتکبان چنین جنایاتی به ۱۰ تا ۲۰ سال زندان محکوم می‌شوند.

مارلو توضیح می‌دهد که استخدام عوامل نه تنها به طور مستقیم، بلکه به طور غیرمستقیم از طریق شهروندان فراری به خارج از کشور نیز امکان‌پذیر است. اما چرا اینقدر علنی، به سبک هیاهوی تبلیغاتی؟ آیا سیا تصور ‌کند که «چنین افرادی» در دسته‌های بزرگی خواهند آمد؟ سازمان سیا روی تجار و مقامات فقیر شده که زمانی ثروتمند بوده‌اند، تمرکز می‌کند و عمدتاً روی «افسران و الیگارشی‌های ناراضی که ثروت آن‌ها به دلیل تحریم‌ها کاهش یافته»، حساب باز می‌کند.

به نظر می‌رسد چنین اعتمادی به ویژگی بارز مقامات سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا- سیا تبدیل شده است. در اوایل مارس ۲۰۲۲، بلافاصله پس از شروع عملیات ویژۀ نظامی روسیه در اوکراین، سیا دستورالعمل‌هایی را به زبان روسی در شبکه‌های اجتماعی برای جذب عوامل منتشر کرد. دستورالعمل‌ها حاوی نحوۀ تماس با مأموران سیا از طریق اینترنت و ارائه اطلاعات احتمالا مفید بودند. سیا از افرادی که به اطلاعات محرمانه دسترسی داشته‌ یا دارند، خواست مشخصات کامل، کشور محل مکاتبه، موقعیت و نحوۀ دسترسی خود به اطلاعات مورد علاقۀ ایالات متحده را توضیح دهند. توصیه ‌شده بود که هنگام برقراری ارتباط، از فیلترشکن یا مرورگر خاص و یا از مرورگر ناشناس استفاده کرده و به طور مرتب تاریخچه را پاک کنند.

طبق گزارش واشنگتن پست، این سازمان حتی در آن زمان اطمینان داد که شهروندان ناراضی از سیاست‌های کشور خود مرتباً با سیا تماس می‌گیرند. در این رابطه، الکساندر میخائیلوف می‌گوید، ممکن است انجام  تحقیق دلیل افزایش علاقه به موضوعات مهم ملی باشد. کافی است فیزیکدانان درگیر در سلاح‌های مافوق صوت و فراصوتی را و همچنین، روزنامه‌نگار، ایوان سافرونوف، مشاور سابق دمیتری روگوزین، رئیس روسکوسموس (سازمان ملی فضایی فدراسیون روسیه) را یادآوری کنیم. بعید است که افراد دارای چنین موقعیت دسترسی به اطلاعات محرمانه «از طریق آگهی در روزنامه» استخدام شده باشند.

«استخدام جاسوس‌ از طریق آگهی» برای جذب چهره‌هایی کوچک‌تر طراحی شده است. این‌ها «جاسوسان یکبار مصرف» هستند که اطلاعات مهمی ندارند و ارزش آن‌ها نسبی است. سیا برای جلوگیری از مجازات «افراد خود» به سبب افشاگری، به هیچ اقدام خاصی دست نخواهد زد. جذب نیرو بصورت علنی و آشکار عمدتاً به  منظور بی‌ثبات کردن اوضاع کشور و افزایش روحیۀ مغلوبیت در جامعه انجام می‌گیرد. 

مداخله کم‌سابقه در امور داخلی فدراسیون روسیه در مقابل چشم ماست، تلاش‌های وقیحانه برای تأثیرگذاری بر روحیۀ شهروندان روسیه، نه آنقدر به منظور بدست آوردن اطلاعات محرمانه، بلکه بیشتر با هدف دستیابی به اثرگذاری اجتماعی- روانی انجام می‌گیرد.

[سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا- سیا و دیگر سازمان‌های اطلاعاتی غرب، علاوه بر اتباع روسیه، طبعاً در میان شهروندان سایر کشورها، بویژه کشورهای «نامطلوب» مثل ایران، همواره ‌به چنین فعالیت‌هایی مشغول بوده و دزدان، اختلاسگران و مجرمان فراری از ایران را که طبق قوانین کشورهای غربی مرتکب جرم شده‌اند‌ و نیز افرادی را از میان مهاجران و هزاران آقازادۀ ایرانی به همکاری جذب نموده و آن‌ها را به وطن‌فروشی ترغیب می‌کند. مطالعات میدانی نشان می‌دهد که تا حد قابل توجهی در این زمینه موفق هم بوده است. و گرنه گردآوری هزاران نفر ضد ایرانی در برلین و دیگر شهرهای اروپا و آمریکا و همچنین، راه‌اندازی اغتشاشات خیابانی در ایران ممکن نبود. مترجم].

برگرفته از وب سایت: بنیاد فرهنگ راهبردی

https://eb1384.wordpress.com/2022/11/27/

۶ آذر- قوس ۱۴۰۱