به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

توافق وین آغازی در سرفصلی جدید !

 wordt weergegeven

شورای مجاهدین درتاریخ 23 تیر 1394 اطلاعیه ای صادر کرد وتوافق وین را تشریح کرد . در اطلاعیه نوشته شده که توافق بدون امضاء وین اولا ” باخت باخت ” است . دوما رژیم عقب نشینی کرد و باز هم متزلزلتر شد ، سوما جنگ گرگها بیشتر میشود….پس حالا دیگه مردم قیام کنید و رژیم را سرنگون کنید..! بدین وسیله از مجاهدین تشکر می کنم که با این اطلاعیه ذهن ما را منور و جهان سیاست را از بلاتکلیفی نجات داد ! یعنی الان 30 سال است که رژیم هی عقب میرود ، رژیم هی متزلزل میشود و مردم با فراخوان رهبری مجاهدین هی میآیند و رژیم را هی سرنگون میکنند ؟ منتها رژیم هم بعد از سرنگونی ، مثل ققنوس دوباره حاکم میشود ! از بدشانسی رهبری مجاهدین ، ققنوس مربوطه البته کمی پررو هستند ، شما به بزرگی خودتان می بخشید ! اینطوریه که یک ” سخنران ” هم دیوار مخصوص توی فیس بوک میزنه یا براش میزنن با نام : مجاهدین ، حال و آینده سخنرانی….! یعنی خرتوخر مطلق فرهنگی . یادمان نمیرود که چگونه حکومت ولایت فقیه با فرهنگ و عملکرد خودش اسلام دموکراتیک را هم خلق کرد ، تا در فصل خریت مطلق ، سخنران به اندازه کافی داشته باشیم . ( فکر میکنم طی 2 سال گذشته همگی با هم تجربه کسب کردیم که نمیشود با هر تاپاله ای ، فرهنگ سازی کرد . خیلی جدی پیشنهاد میکنم که هرکسی سرجای خودش بتمرگد ! )

دنیای واقعی ( زشت یا زیبا ، خوب یا بد ) با ایده های ذهنی تفاوت دارد. مقادیری واقع بینی باعث مرگ هیچ پدیده ای نشده است . ولی ذهنیت های غیر واقعی باعث دق مرگ اطرافیان میشود !

نهاد سیاسی جدی در رابطه با موضوعات جدی نظرات سیاسی جدی دارد . اولین سوال ذهن انواع مخاطبین میتواند این باشد که این توافق ( بد یا خوب ) آیا حکومت اسلامی را در آستانه یک سرفصل جدید قرار داده است ؟ اگر جواب این سوال مثبت است که نهاد مربوطه هم مختصات سیاسی خودش را در این سرفصل جدید تشریح میکند ! اگر هم مطابق اطلاعیه مجاهدین جواب منفی است و چیزی عوض نشده است که نیازی به صدور اطلاعیه نیست !

دومین سوال ذهن مخاطب این میشود که اگر این توافق ” باخت باخت ” است پس برنده کیست ؟ چون نمیشود بازی برنده ای نداشته باشد و همه بازنده باشند ! مگر اینکه یادم نباشد برنده را رهبری مجاهدین معرفی کنم ! نه جانم ، به نظر من که تمام مولفه های داخلی ( ایرانی ) بازنده صحنه امروز و توافق وین هستند . این شامل حاکمان ، تبعیدیان ، و کل جامعه میشود . تنها برنده این صحنه همان کسانی هستند که در 1357 خمینی را در ایران وارد کردند . همین غرب در تمامیتش ! بر سر سرنوشت مردم مذاکره و توافق کردند ، بعد حضرتش تیتر میزند که قاسم سلیمانی در لیست ترور بماند و یا جاسم خارج شود ! یعنی بنازم به این نبوغ ! میدانی نقطه اصلی درد چیست ؟ اینکه مخاطب را رسما گوسفند فرض کرده اند . قاسم و جاسم و بقیه سردارها….نمایندگان عشقی همین سیستمی هستند ، که با آنها رسما توافق کردید !

توافقی که به تاریخ 14.07.2015 در وین بین غرب و حکومت اسلامی ایران منعقد شد ، طی 3 ماه آینده ابتدا باید به تائید مجلسین حکومت اسلامی ایران و دولت آمریکا برسد و از شروع سال آینده میلادی جنبه عملی و جدی بگیرد . توافق هسته‌ای مذبور روز دوشنبه بیستم ژوئیه 2015 برابر با ۲۹ تیر 1394 ، در شورای امنیت به رأی گذاشته می‌شود . تصویب این قطعنامه به معنای رسمیت یافتن آغاز توافق هسته‌ای وین خواهد بود . تصویب قطعنامه در شورای امنییت علاوه بر رسمییت یافتن توافق ، راه انواع بازیهای مختلف را برای رژیم هم میبندد . به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن، سخنگوی کاخ سفید گفته: توافق هسته ‌ای با رژیم ایران در واقع تقویت‌ کننده گزینه نظامی علیه این رژیم است با فرض اینکه آنها این توافق را نقض کنند…. جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید روز جمعه در پاسخ به خبرنگاران گفت: بر اساس توافق بدست آمده، رژیم ایران به سلاح اتمی دسترسی نخواهد یافت و بیش از این نمی تواند کاری انجام دهد که جسور شود و به سمت جنگ افزار هسته ای برود….


شماری از اعضای کنگره آمریکا با تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل، پیش از بررسی توافق وین در کنگره، ابراز مخالفت کرده‌اند. از ابتدا هم قرار نبود تا در فردای توافق دنیا گُل و بلبل شود . هنوز جوهر توافق وین خشک نشده است که غرب روی 2 موضوع انگشت گذاشته است . قطع کامل دخالتهای حکومت اسلامی ایران از کشورهای منطقه ، و دوم مسائل داخلی که به نام حقوق بشر شناخته میشوند .


پرواضح است که موضوع حقوق بشر هم برای غرب و سیاستهایش فقط جنبه اهرم فشار دارد . یعنی زمانی یاد حقوق بشر هستند که بخواهند سیاستی را پیش ببرند و نفعی داشته باشد ولی در همین شکل هم باید استقبال و استفاده کرد . به گزارش شبکه تلویزیونی سی اسپن، بخشی از نمایندگان آمریکایی معتقدند : رسیدن به توافق هسته ای و ادامه گفتگوها درباره حقوق بشر بسیار حیاتی است. حقوق بشر یکی از موضوعات محوری هویت ما به شمار می آید . اگر روی این موضوع تمرکز بیشتری صورت بگیرد ، در موضعی بهتر قرار می گیریم . درشعارهای مردم هم در خلال جشنهای مختلف شنیده شده است : توافق بعدی ، حقوق شهروندی ما….

حقوق شهروندی از ساده ترین ها شروع میشود و با رفاه و امنییت بیشتر ادامه پیدا میکند . اقتصاد شکوفا اولین الزامش…. امنییت روانی کل جامعه است . حکومت اسلامی طی 35 سال گذشته از سرکوب مطلق نتوانست اقتصاد و سیاستی متعارف شکل دهد ، حالا  در این مسیر و سرفصل جدید باید خیلی چیزها عوض شود . لغو حجاب اجباری و آزادی زندانیان سیاسی و مدنی ، جمع شدن دست و پای آثار مذهبی از خیابان و مناظر عمومی….

نتیجه این اعتماد سازی و امنیت روانی کل جامعه ، قطعا فراتر از ذهن عوامل حکومت اسلامی است . اگر عوامل و مسئولان اصلی حکومت اسلامی توانستند شکاف داخلی بین خودشان و جامعه راکمتر کنند ، در بستن یا کم کردن شکافهای دیگر کارشان سهلتر خواهد شد . در شروع با غرب یا مولفه های بیرونی تهدیدش یا نتیجه اش این است که غرب میتواند موضوعات داخلی را هم درتمام جزئیات دیکته کند. اگردر قدمهای بعدی این توافق ، حکومت اسلامی نتواند مشکلات واقعی جامعه را حل و فصل کند ، آنوقت برای نفس کشیدن هم باید ازغرب اجازه بگیرد ! به زبان یا عبارتی ساده تر یا خودت از تمام حقوق طبیعی و انسانی و شهروندی ، همان 2 زار یا حداقلی که غرب مشخص میکند را میدهی ، و یا غرب به زور میگیرد و میدهد…

به گزارش شبکه الجزیره معاون مشاور امنیت ملی دولت آمریکا گفته که : از روسها نشانه هایی دریافت کردیم که آنها خواهان راهکارهای سیاسی برای حل بحران سوریه هم هستند . حکومت اسلامی ایران هم اعلام کرده که حاضر است در این مورد وارد گفتگو شود و اوباما نیز از اینکه حکومت تهران برای حل سیاسی مساله سوریه وآغاز مرحله انتقالی در این کشور اعلام آمادگی کرده، استقبال نموده است. معاون مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: واشنگتن از پایان گرفتن حمایت حکومت ایران از اسد سوریه به گرمی استقبال می کند. ما بارها گفته ایم که حکومت ایران باید رفتارهای خود را تغییر دهد . مسئولان حکومت اسلامی پیش بینی کرده بودند که هرگونه عقب‌ نشینی در زمینه هسته‌ ای، زنجیره‌ ای از عقب ‌نشینی‌ های پی ‌در پی را به همراه خواهد داشت . شخص خامنه ای بارها اذعان کرد که فقط مسئله هسته ای نیست بلکه این موضوع بهانه شده است تا رفتار حکومت را به طور کلی عوض کنند ، عوض شدن رفتارهم  در پروسه ای ، ماهییت کل پدیده را در میان مدت عوض خواهد کرد .

اینکه عملا چنین ظرفیتی در تفکر و سیستم ولایت فقیه وجود داشته باشد و یا قدرت مانور سیاسی شان تا کدام محدوده ، توان اجرایی داشته باشد…را باید منتظر ماند تا دیده شود . آنچه که مشخص است سیستم ولایت به دلیل شکاف عمیق و خونین با کل جامعه نتوانست این مسیر و مراحل چند گانه استحاله را از مولفه های داخلی شروع کند . آنها جام زهر اتمی را داوطلبانه نوش نکردند ، بلکه بعد از 10 سال اتلاف وقت و بازی ، بالاخره به حلقش ریختند . تبعات و قدمهای بعدی هم همین است . ظاهرا تا همین نقطه ثابت شده که غرب خیلی بیشتر از سیستم ولایت فقیه نگران انفجار جامعه است !

اسماعیل هوشیار