ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

«
»

تلفن جان کری هم توسط جاسوسان آلمانی شنود شده است

افشای ابعاد جدید جاسوسی آلمانی ها از مقام های آمریکایی/

 بدنبال افشای شنود غیرقانونی تلفن هیلاری کلینتون وزیرخارجه سابق آمریکا از سوی سرویس اطلاعات خارجی آلمان ( BND)،هفته نامه اشپیگل نیز روز شنبه در گزارشی مدعی شد دستگاه های اطلاعاتی آلمان مکالمات جان کری را نیز شنود کرده اند.

به گزارش اشپیگل آنلاین، شنود مکالمات تلفنی جان کری توسط سرویس اطلاعات خارجی آلمان به سال گذشته باز می گردد که طی آن تلفن ماهواره ای وزیر خارجه آمریکا در یکی از سفرهایش به منطقه خاورمیانه به صورت غیرقانونی شنود شده است.

این نشریه آلمانی با اشاره به خبر منتشر شده در مورد شنود تلفن هیلاری کلینتون در روز گذشته نوشت: این اقدام سرویس اطلاعات خارجی آلمان هنگام مکالمه تلفنی هیلاری کلینتون با کوفی عنان دبیرکل وقت سازمان ملل متحد انجام شده است.

اشپیگل همچنین نوشت: کشور عضو ناتو که هدف جاسوسی شنود آلمان بوده و در گزارش روز گذشته زود دویچه سایتونگ به آن اشاره شده، ترکیه است که از سال 2009 میلادی از سوی سرویس های اطلاعاتی آلمان شنود می شود و یکی از محورهای اصلی فعالیت های جاسوسی BND است.

پرونده جاسوسی های اینترنتی و شنود تلفنی آمریکایی ها از برخی شخصیت های اروپایی بویژه شخص آنگلا مرکل صدراعظم آلمان که با افشاگری ادوارد اسنودن پیمانکار سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به جریان افتاد، طی دو سال گذشته به یکی از جنجالی ترین موضوعات صحنه سیاسی آلمان تبدیل و موجب ایجاد تنش و سردی بی سابقه ای در روابط برلین – واشنگتن شده است.

بر اساس اطلاعات این اسناد، در میان کشورهای اروپایی، آمریکا بیشترین میزان جاسوسی را از آلمان انجام داده طوری که تنها در مدت یک ماه بیش از 9 میلیون بسته اطلاعاتی درباره مکالمات تلفنی و فعالیت های آنلاین مردم کشورهای مختلف از جمله شهروندان آلمانی جمع آوری کرده است.

با افشای شنود مکالمات تلفنی مرکل از سوی دستگاه های اطلاعاتی آمریکا، انتقاد شخصیت های سیاسی و رهبران احزاب از مرکل به نحو چشمگیری افزایش یافت و افکار عمومی این کشور خواهان مقابله جدی با این اقدام غیرقانونی آمریکایی ها شد که سرانجام در اقدامی بی سابقه در تاریخ سیاسی دو کشور، سفیر آمریکا برای ادای توضیحات و انتقال اعتراض رسمی دولت آلمان به کاخ سفید، به وزارت امور خارجه احضار شد.

صدراعظم آلمان که از سوی منتقدان به کم کاری درقبال این اقدامات غیرقانونی متهم بود در پاسخ آنان گفت: جاسوسی اطلاعاتی آمریکا از آلمان پذیرفتنی نیست اما ما گزینه دیگری به جز همکاری و نزدیکی با این کشور نداریم.

درعین حال موضوع جاسوسی های غیر قانونی آمریکایی ها از آلمان به یکی از موضوعات اصلی دیدارهای اخیر مقام های سیاسی دو کشور تبدیل شده است که در این رستا به سفرهای متقابل باراک اوباما و آنگلا مرکل به برلین و واشنگتن و گفت و گو درمورد جاسوسی های اینتنرنتی درملاقات های دو جانبه سران دو کشور می توان اشاره کرد.

اعزام هیاتی سیاسی امنیتی از آلمان متشکل از وزیر کشور و سران سرویس های اطلاعات داخلی و خارجی به آمریکا و ملاقات با همتایان آمریکایی برای بررسی پرونده جاسوسی ها و یافتن راهکاری برای رفع سوء تفاهم های پیش آمده نیز از جمله اقدامات انجام شده از سوی برلین است که به اعتقاد منتقدان تاکنون هیچ پاسخ و توضیح روشنی از سوی واشنگتن به این سوالات ارائه نشده است.

وزیران امورخارجه آلمان و آمریکا نیز در موقعیت ها و ملاقات های مختلف طی دو سال گذشته، شفاف سازی درخصوص جاسوسی های اینترنتی و شنودغیرقانونی مکالمات را در دستور کار داشته اند.

براساس گزارش های رسانه ای بعد از افشای ابعاد گسترده جاسوسی های اینترنتی و شنود تلفنی آمریکا از کشورهای اروپایی، مشخص شد که آلمان هدف نخست جاسوسان آمریکایی بوده طوری که فقط در یک ماه 500 هزار بسته اطلاعاتی از مکالمات، پیامک ها و فعالیت های اینترنتی شهروندان آلمانی از سوی جاسوسان آمریکایی جمع آوری شده بود.

در همین راستا، خبر دستگیری جاسوس دوجانبه از کارمندان دستگاه اطلاعاتی آلمان که در برلین برای آمریکایی ها به فعالیت جاسوسی اشتغال داشت، بار دیگر حساسیت افکار عمومی را نسبت به این موضوع برانگیخت و ابعاد تازه ای در پرونده جاسوسی های آمریکا در آلمان گشود.

با فراخوان دوباره ˈجان امرسونˈ سفیر آمریکا در برلین به وزارت خارجه، اعتراض رسمی دولت این کشور درخصوص تداوم اقدامات غیرقانونی آمریکا در آلمان با جاسوسی یک مامور سرویس اطلاعاتی برای آژانس امنیت ملی آمریکا که منجر به دستگیری وی شده بود، به کاخ سفید اعلام شد.

بر اساس گزارش رسانه ها،ˈمارکوس آرˈ مامور 31 ساله سرویس اطلاعاتی آلمان که به اتهام جاسوسی برای آمریکایی ها بازداشت و روانه زندان شده بود، متهم است در طول یک سال گذشته نزدیک به 280 سند محرمانه از سیستم مرکزی سرویس اطلاعاتی آلمان خارج کرده و به آمریکایی ها تحویل داده است.

براساس اعترافات جاسوس آلمانی دستگیر شده، اسناد ذخیره شده توسط این مامور اطلاعاتی موضوعات مختلفی از جمله اسناد مربوط به کمیته تحقیق پارلمان آلمان درباره فعالیت های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا در آلمان و شنود مکالمات تلفنی شهروندان و سیاستمداران این کشور را شامل می شد.

گفته می شود فرد بازداشت شده بین سال های 2012 تا 2014 اطلاعاتی را به یک مامور مخفی سازمان اطلاعاتی آمریکا فروخته و در ازای آن هزاران یورو پول دریافت کرده است.

حال افشای عمل متقابل آلمانی ها در قبال جاسوسی های ادامه دار آمریکا در این کشور می تواند موجب ایجاد شرایط جدیدی در روابط سیاسی دو کشور شود که باید منتظر ماند و دید مقام های آمریکایی چه واکنشی به جاسوسی از عالی ترین شخصیت های سیاسی خود نشان خواهند داد.