کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

تلاش ناموفق غرب برای تحت فشار قرار دادن باچله

ایالات متحده و غرب قادر به ایجاد «پرده آهنین» حقوق بشر نیستند مترجم: سایت «۱۰ مهر»برگرفته از : گلوبال تایمز، سرمقاله ۲۹ ماه مه ‌۲۰۲۲ *

پیشرفت چین خود یک آینه است. این موضوع در زمینه حقوق بشر نیز صادق است. سفر باچله به چین به نیروهای آمریکایی و غرب که در «استفاده از سین کیانگ برای مهار چین» درگیر دستکاری اطلاعات و ارسال پیام‌های نادرست‌اند، بار دیگر پیام می‌دهد: ابرهای تیره نمی‌توانند خورشید را بپوشانند و فقط باعث می‌شود مردم بیشتر قدردان آسمان آبی پشت آن باشند.
 

میشل باچله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، روز شنبه سفر شش روزه خود به چین را به پایان رساند. این اولین دیدار یک کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در ۱۷ سال گذشته از چین است. شنبه شب، باچله بازدید خود را به‌صورت آنلاین به خبرنگاران توضیح داد و گفت: «این دیدار فرصتی بود برای گفت‌وگوهای مستقیم ــ با ارشدترین رهبران چین ــ در مورد حقوق بشر، گوش دادن به حرف‌های یکدیگر» و اینکه «کاهش فقر و همچنین ریشه‌کنی فقر شدید، ۱۰ سال جلوتر از تاریخ تعیین شده، دستاوردهای عظیم چین است.»



باچله با توجه به موضوعات مرتبط با سین کیانگ که توجه بسیاری از جهان خارج را به خود جلب کرده است، از کاشی، ارومچی و جاهای دیگر بازدید کرد، در مزارع پنبه قدم زد و از نمایشگاهی با موضوع مبارزه با تروریسم و ​​رادیکال‌زدایی بازدید کرد. او همچنین در جریان سفر خود به سین کیانگ با افراد مختلف از هر طبقه از قبیل اقلیت‌های قومی، کارشناسان و دانشمندان گفت‌وگو و تبادل‌نظر کرد. باچله در کنفرانس مطبوعاتی به‌طور خاص اشاره کرد که مذاکرات او بدون نظارت انجام شده است. 



این پیشرفت به‌طور ضمنی به تئوری‌های توطئه‌ای پاسخ می‌دهد که مدت‌هاست به عمد در افکار عمومی ‌ایالات متحده و غرب ایجاد کرده‌اند. قبل از آغاز سفر باچله به چین، ایالات متحده، بریتانیا و سایر کشورها «سئوالاتی» را بر اساس فرض گناه مطرح کردند و اظهار داشتند که سفر کمیسر عالی «یک اشتباه» بوده است. پس از اینکه باچله صادقانه و بی‌طرفانه تجربیات و جزییات اقامت خود را در چین در کنفرانس مطبوعاتی شرح داد، برخی از غربی‌های سرسخت همچنان چشمان خود را بر روی این حقایق بستند. وزارت امور خارجه ایالات متحده حتی با ابراز «نگرانی» و احساس «ناخشنودی» خود، پیشدستی کرده و چین را به محدود کردن و دستکاری سفر باچله متهم می‌کند. این کشور همچنین دروغ‌های قبلی خود را در مورد منطقه سین کیانگ دوباره مطرح کرد.



در نظر داشته باشیم که در ابتدا این کشورهای غربی به رهبری آمریکا بودند که مدام باچله را برای بازدید از چین تحت فشار قرار می‌دادند و اکنون بدون هیچ دلیلی به حمله به باچله روی آورده‌اند. از همین‌‌روست که هدف سیاسی باطنی آنها روز‌به‌روز آشکارتر می‌شود.



در سال‌های گذشته، منطقه سین کیانگ به‌شدت تحت تأثیر تروریسم و ​​افراط‌گرایی مذهبی قرار داشت. اما چین طبق قانون فعالیت‌های تروریستی را سرکوب، از جان و مال مردم از همه گروه‌های قومی ‌در سین کیانگ محافظت کرده و به‌طور موثر از حقوق انسانی آنها دفاع کرده است. پس از تلاش‌های بی‌وقفه، سین‌کیانگ برای بیش از پنج سال متوالی است که از تروریسم خشونت‌آمیز رها شده، امنیت و ثبات اجتماعی، و توسعه آن همچنان در حال بهبود است و مردم در صلح و شادی زندگی و کار می‌کنند. با این حال، برخی از اشخاص در ایالات متحده و غرب سرسختانه از باور واقعیت در سین کیانگ امتناع می‌ورزند و اصرار دارند که سین کیانگ را تئاتری بزرگ با «بیش» از ۲۵ میلیون نفر تصور کنند، که این توهین به شعور کسانی است که واقعیت را در محل دیده‌اند. 



واقعیت‌ها بارها و بارها ثابت کرده‌اند که «پرده آهنین حقوق بشر» ایجاد شده توسط نیروهای افراطی که سعی در بهره‌برداری از امور مربوط به سین کیانگ دارند، آسیب‌پذیر است. در سال‌های اخیر، غرب به رهبری آمریکا مدعی فهرستی موسوم به مفقودین شد و با استناد به شعارهای «اردوگاه‌های کار اجباری» و دیگر خاطرات تاریخی مردم کشورهای غرب، به زور برچسب «نسل‌کشی» و «کار اجباری» در سین کیانگ را تحمیل کرد. هر چه دروغ‌های آنها اغراق‌آمیزتر باشد، راحت‌تر افشا می‌شود. در واقع، هر کسی که به سین کیانگ رفته باشد، می‌تواند پوچ بودن اتهامات ایالات متحده و غرب را در شیطان‌سازی منطقه ببیند.

(توضیح عکس: مردم در جشنواره فرهنگی و گردشگری با موضوع فرهنگ دولان و کیوچی در شهرستان آوات استان آکسو، منطقه خودمختار اویغور سین کیانگ در شمال غربی چین، در ۲۵ اکتبر ۲۰۱۹ شرکت می‌کنند.)

باید گفت که باچله با سفر به چین تحت فشار نیروهای آمریکایی و غربی، فراتر از افکار عمومی ‌مسموم شده غرب توسط این نیروهای تندرو، تلاش خود را برای بازیابی حقیقت نشان داد. همانطور که وانگ یی، مشاور دولتی و وزیر امور خارجه چین گفت، سفر کمیسر عالی حقوق بشر به چین به تقویت تفاهم و همکاری و شفاف‌سازی اطلاعات نادرست کمک خواهد کرد. ما همچنین انتظار داریم که باچله تجربه جامع خود از یک سین کیانگ واقعی را برای افراد بیشتری در غرب که مایل به دانستن حقیقت هستند به ارمغان بیاورد. 



البته برخی از افرادی که وانمود می‌کنند خواب هستند ممکن است هرگز بیدار نشوند. در حالی که سفر باچله هنوز در جریان بود، برخی از دیپلمات‌های ارشد به اصطلاح ناشناس به رسانه‌ها گفتند که این دیدار «پیروزی برای چین است». از آنجایی که پیشرفت حقوق بشر بی‌پایان است، چگونه می‌توان از برنده یا بازنده بودن حرف زد؟ چنین لفاظی‌هایی صرفاً نیت واقعی ایالات متحده و غرب را نشان می‌دهد که مبادلات و تعاملات عادی بین کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل و چین را بخشی از یک بازی ژئوپلیتیکی می‌دانند.  آنها بسیار تلاش می‌کنند تا چین را «محکوم کنند». در حالیکه وضعیت واقعی منطقه سین کیانگ، اصلاً برای آنها اهمیتی ندارد.



دقیقاً به همین دلیل است که آنها باید یک «تحقیق» در مورد چین با فرض گناه انجام دهند ــ هر کسی که نتیجه‌گیری کند که «نسل کشی» و «کار اجباری» وجود دارد، «قابل اعتماد» است. چنین فرض گناه تقریباً دیوانه‌کننده است. از نظر آنها، هر دیوانه‌ای که ادعا کند «وقتی مردم به سین کیانگ می‌رسند، دست و پایشان را قطع می‌کنند» و یا «اگر از خوردن گوشت خوک خودداری کنند با شلیک گلوله کشته می‌شوند» ممکن است «معتبرتر» از سخنان مسئول حقوق بشر سازمان ملل به‌نظر برسد. باید گفت که برخی از اشخاص در آمریکا و غرب برای اتهام‌زنی و لکه‌دار کردن چین، در روایت‌های شیطانی خود علیه سین کیانگ، خط پایانی عقل سلیم را هم شکسته‌اند. 



پیشرفت چین خود یک آینه است. این موضوع در زمینه حقوق بشر نیز صادق است. سفر باچله به چین به نیروهای آمریکایی و غرب که در «استفاده از سین کیانگ برای مهار چین» درگیر دستکاری اطلاعات و ارسال پیام‌های نادرست‌اند، بار دیگر پیام می‌دهد: ابرهای تیره نمی‌توانند خورشید را بپوشانند و فقط باعث می‌شود مردم بیشتر قدردان آسمان آبی پشت آن باشند.

* https://www.globaltimes.cn/page/۲۰۲۲۰۵/۱۲۶۶۷۸۶.shtml