کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

تلاشهای تازه دریچه صلح را به مردم افغانستان خواهند گشود؟

فرهاد

درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد نهال دشمنی برکن که رنج بیشمار آرد

اشرف غنی رئیس جمهور دولت اسلامی افغانستان در جریان صحبتی که با وزیر دفاع امریکا داشت میگوید: افغانستان در مسیر درست صلح در حرکت است. احمدضیا مسعود نیز د رجریان صحبت خویش به مردم افغانستان مژده داد که عنقریب ما و شما شاهد آمدن یک صلح سراسری در کشور خواهیم بود. وزیر دفاع امریکا گفت کشورش به حمایت دستاوردهای سالهای گذشته و کمک به نیروهای افغانستان پابند است میافزاید بارک اوباما در این رابطه چند گزینه را به شمول احتمال تغیر جدول بیرون شدن قوت های امریکایی مورد بررسی قرار خواهند داد. از جانب دیگر مقامات بلند پایه نظامی پاکستان بعد از ایجاد حکومت وحدت ملی چهار بار به کابل سفر پس از گفتگوها روی تأمین صلح و ثبات در دو کشور و بر تعهدات خویش برای مبارزه مشترک برضد تروریزم تأکید کرده اند.

راحیل شریف رئیس ستاد ارتش پاکستان در آخرین دیدارش در کابل گفت هرگاه طالبان مسلح حاضر به صلح نشوند از سوی هر دو کشور سرکوب خواهند شد افزود تا دو هفته دیگر طالبان را به میز مذاکره خواهند کشانید. مسئولین در کابل سفرهای مقامات بلند پایه پاکستانی ها را بخاطر تأمین صلح و ثبات واقعی سودمند خوانده و رئیس جمهور غرض رفع تشویش یک عده سران و مردم گفته است که هیچگاه در پشت پرده فیصله صورت نخواهد گرفت از همین لحاظ است با تدویر مجالس، محافل، میخواهد نظریات، طرحها، پیشنهادات و دیدگاه های سران احزاب، گروه ها، انجمن ها، سازمانها، شوراها، علما، روحانیون، استادان را در طرح و تصویب استراتیژی صلح و ثبات واقعی شریک سازد. در رابطه به اتخاذ تصامیم پروسه صلح که مانند آب و حیات برای مردمان کشور ما، کشورهای منطقه بخصوص پاکستان، آسیای میانه، اهمیت حیاتی دارد خواستم دیدگاه های آگاهان امور، مردم و خود را منحیث یک شهروند ابراز خدمت خوانندگان گرامی قرار دهم.

با تأسف زمانی که تاریخ پرافتخار خویش را ورق میزنیم منازعات که بین کشورهای افغانستان و پاکستان به چشم ما میخورد این منازعات را اگر بصورت واقعی ریشه یابی نمائیم منشأ و منابع آن از زمان مسلط شدن بریتانیا کبیر در قاره آسیا بخصوص هند کبیر آغاز تا الحال تهاجمی بوده که اکثریت زمامداران از جمله شاه امان الله که بخواستهای آنها تن نداده قربانی توطئه گردیده بعد از جدا شدن پاکستان از پیکر هندوستان نظامیان پاکستانی زیر بهانه خط دیورند به تشدید خصومت ها و تشنجات دامن زده در زمان صدارت سردار محمد داود افزایش یافت کپ بجای رسید که راه های ترانزیتی را بر روی صادرکنندگان و تجاران بسته نموده تا نتوانند میوه تازه و خشک را به کشور هندوستان صادر نمایند.

بعد از آنکه خانواده سلطنتی بخاطر کاهش تشنجات مرحوم داود خان را وادار به استعفا از مقامش ساختند با آنهم فعالیت زیرزمینی نظامیان پاکستانی کاهش نیافت آنها توانستند با استفاده از وضع به آموزش دست پروردگان خویش دستیاب شوند گرفتار و زندانی شدن صدها جاسوس پاکستانی در زندانهای افغانستان در زمان رژیم جمهوریت اثبات ادعای ماست با استفاده از گروه های افراطی توانستند حملات مسلحانه را بر ضد دولت جمهوری افغانستان در زمان مرحوم محمد داود در پنجشیر، کوهدامن و سایر نقاط کشور آغاز نمایند تا زمینه سفر محمد داود را به پاکستان غرض برآورده خواستهای شان برآورده سازند.

نظر به نوشته قلم بدستان در زمان سفر محمدداود به پاکستان ذلفقار علی بوتو وی را بایا خطاب کرده از وی خواست با به رسمیت شناختن خط دیورند به این جنجالها خاتمه دهند. یک تن از سران گروه های جنگ افروز در مقابل ذلفقار علی بوتو گفت زور من بود که محمد داود به شما مراجعه کرد. بعد از تحولات پی در پی زمینه مداخله آشکار نظامیان پاکستانی زیر بهانه های مختلف مساعد آنها توانستند به حمایت ادارات استخباراتی  کشور های منطقه و جهان جنگ اعلان ناشده و تحمیلی از خارج را شعله ورتر سازند. با پشت پا زدن فیصله ژنیف که بین وزراء خارجه افغانستان و پاکستان تحت نظر سازمان ملل متحد به امضاء رسیده بود نمایندگان کشورهای امریکا و شوروی وقت در پای آن منحیث تضمین کننده امضا نموده بودند و ناکام ساختن پلان پنج فقره ای سازمان ملل متحد که در مورد انتقال قدرت به یک نیروی بیطرف در افغانستان به تصویب رسیده بود توانستند افغانستان را به پایگاه مافیای بین المللی مواد مخدر میدان نبرد، بازار مصرفی، تهیه کننده مواد خام کشورهای منطقه و جهان مبدل نمایند که هنوز هم این بازی خونین ادامه دارد در یک نظر سنجی بی سرو صدا بعد از سال 1380 توسط سازمان حقوق بشر راه اندازی شده بود یک عضو سازمان متذکره از معرفی نام خویش خودداری نمود گفت اکثریت اشتراک کنندها عامل جنگهای خونین کشور نظامیان پاکستان را خوانده اند.

حالا که اشرف غنی میگوید در سی و شش سال اخیر صلح و ثبات واقعی از امروز بهتر نبوده مردم میگویند صلح جاده یک طرفه نبوده که صرف با رفت و آمدها نشست ها و صحبت ها به آن دستیاب شویم.

به باور ما زمانی تلاش های تازه دریچه صلح را به مردم افغانستان خواهند گشود که گرداننده گان امور در طرح استراتیژی خویش موضوعات ذیل را در نظر بگیرند.

  1. مسدود نمودن ده ها هزار لانه های تروریزم در سراسر پاکستان که زیر نام مدارس دینی به همکاری مالی و آموزشی ادارات استخباراتی کشورهای منطقه از جمله آی. اس. آی، تمویل، تجهیز، آموزش و پرورش داده شده جهت انجام حملات تخریبی به کشور ما و کشورهای جهان اعزام میشوند.
  2. جلوگیری از مداخله صریح ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان در امور داخلی کشورما.
  3. جایگزین ساختن رقابت های علمی، اقتصادی، فرهنگی، مالی، بجای رقابت های خصمانه استخباراتی و نظامی که عملا بین کشورهای منطقه و جهان در رابطه به کشور ما جریان دارد به باور آگاهان امور ریشه تروریزم در منبع اصلی آن اگر خشک نشود نمیتوان به صلح و ثبات واقعی امیدوار بود.

در این رابطه اتخاذ تصامیم صادقانه کشورها و ادارات استخباراتی منطقه و جهان، مسلط بودن مردم بر تمام نعمات مادی و معنوی کشور، نپذیرفتن خواستهای کور کورانه گماشتگان غیر ماهر، فاسد اجنبی ها، اتخاذ تصامیم آگاهانه، عالمانه و صادقانه با در نظر داشت شرایط عینی، ذهنی و شناخت از قوانین جامعه کشور یک امر حیاتی میباشد.

  1. تقویه قوای مسلح با سلاح های پیشرفته زمینی و هوایی و تقرر افسران مسلکی، تحصیل کرده صادق در نقاط کلیدی بخاطر دفاع از حاکمیت استقلال ملی و تمامیت ارضی کشور
  2. تعریف مشخص از دوست و دشمن بخاطر بلند بردن مورال سربازان و افسران
  3. جلوگیری از فرهنگ معافیت
  4. تطبیق یکسان قانون و عدالت اجتماعی مبارزه جدی با مواد مخدر، فساد گسترده، غاضبین زمین، جنگ افروزان باید گفت تا زمانی که کشت و قاچاق مواد مخدر که بزرگترین عایدات را بعد از کمپنی های سلاح در جهان دارد کاهش نیابد نمیتوان به یک صلح پایدار امیدوار بود.
  5. محدود نمودن صلاحیت های جنگ سالاران، غاضبین زمین، عاملین فساد، قاتلان مردم، عاملین دامن زدن خشونت های خانوادگی، خصومت های قومی، لسانی، سمتی، مذهبی، تنظیمی، حزبی، قانون ستیزان، زن ستیزان، مردم ستیزان، فرهنگ ستیزان، جنایت کاران، سازمان یافته و ناقضین حقوق بشر که بزرگترین سد در مقابل تأمین وحدت ملی صلح و ثبات واقعی میباشند.
  6. جلوگیری از ایجاد احزاب، سازمانها، انجمن ها، و شوراهایی که صبغه قومی، سمتی، لسانی، مذهبی، بوده از لحاظ علم جامعه شناسی، سیاسی، بزرگترین سد بخاطر تأمین وحدت ملی میباشند.
  7. طرح استراتیژی، علمی، انطباقی، در همه عرصه ها بخاطر حمایت از تولیدات  داخلی احیاء و بازسازی واقعی، رشد، انکشاف، بازاریابی تولیدات داخلی، جلب همکاری صادقانه علما، روحانیون، سران اقوام قبایل، استادان، خبرنگاران، نویسندگان، شخصیت های علمی، اجتماعی، مذهبی، وسایل اطلاعات جمعی بخاطر اعتماد سازی ده ها میلیون مردم غرض سهم گیری در این پروسه ملی.
  8. جلب سرمایه داران ملی و جهان بخاطر سرمایه گذاری در عرصه های مختلف اتکا به خرد گرایی، تخصص گرایی و واقعیت گرایی.
  9. راه اندازی تبلیغات وسیع و صادقانه بخاطر تجرید و افشای گروه های که تا هنوز حاضر نیستند بخواست ده ها میلیون مردم بخاطر تامین صلح و ثبات واقعی تن در دهند و جلوگیری از نشر و پخش اخبار گمراه و تخریش کننده.
  10. رعایت تعادل در برخورد سیاست خارجی با کشورهای منطقه و جهان، احترام به خواست برادران پشتون و بلوچ آنطرف خط تحمیلی دیورند در رابطه به تعیین سرنوشت شان.

به باور ما صلح یک پروسه ملی است و نمیتوان در یک نشست و یا امضا، معاهدات تفاهم نامه ها در چند ما دستیاب شد باید بخاطر نجات کشتی شکسته و رسانیدن آن به ساحل مقصود راه دراز و دشوار را با قبول دشواریها فوق پیمود.