جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

«
»

تعبیر خواب !

خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه ، کاهش نیروهای نظامی در افغانستان ، استعفای وزیر دفاع آمریکا  ، خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد … و مجموعه ای از همین تیترها یعنی اینکه آمریکا از قدیم به سیاست یک گام به پس و 2 گام به پیش علاقه داشته است .

چند شب پیش خواب دیدم مرحوم شدم ، توی عالم خواب خیلی زور زدم تا ببینم چی میشه ؟ ولی چیزی نشد و نبود . تا اینکه در عالم خواب و با بدبختی به استادی برخوردم و سوال کردم اینجا چرا هیچی نیست ؟ استاد هم انبوهی توضیح داد و 2 دلیل مهم آورد : اول اینکه “یارو” بی رحم است و دوم اینکه “چیز” گوسفند است .  از استاد منظور ” یارو و چیز ” را سوال کردم که قبل از هر توضیحی از خواب پریدم . الان دو هفته ست به حرضت عباس فقط میخوابم تا شاید استاد دوباره بیاد توی خواب و من سوال کنم منظورش از ” چیز و یارو ” چی بود؟

و باز هم سوال شد این حکایت مصداقی و یارانش را چرا هی هم میزنی ؟ از بوی گندش خوشت میاد ؟


گفتم نه ، کینه شخصی با اشخاص ندارم شناختی هم ندارم که بخواهم این کینه شخصی را با آن صیقل بزنم ، رجوی و لنین و پهلوی و خامنه ای هم باشد داستان در سیاست روز همین وزن را دارد . فقط در متن داستان ، وقتی اشخاصی به هر دلیلی خودشان را سیبل میکنند ، طبیعی است بیشتر هدف قرار میگیرند . برای شخص من افراد هدف نیستند .

به عنوان مثال رضا پهلوی در زمین سیاست روز ، از نظر من هدف اصلی نیست ، بلکه سیاستی که رضا را به بازی گرفته در جهت اهداف خودش ، هدف اصلی است . حداقل این بخش ماجرا برای من در صدر و الویت است . سیاست غربی در قرن پیش یک دیکتاتور مثل شاه سابق یا پینوشه را در آزمایشگاه میساختند و روانه بازارمیکردند که با نبض جامعه در توازن بود. امروز زمان ساختن یک دیکتاتور در آزمایشگاه نیست و نبض جوامع را عوض شده است.این همان ظرافتی است که مهندسین جاکش غربی میفهمند ولی به روی نامبارک نمیآورند .سیاستی که به جای ساختن یک دیکتاتور در آزمایشگاه ، پروژه بهار عربی را مهندسی میکند … میداند که نبض جوامع هم مثل قرن پیش نیست.

در زمین سیاست رئال هر حرکتی معنی دارد و همینطوری نیست . از اول بازارچه نواب تا ته بازارچه و یا هر کجا که بخواهی بروی باید جواز و لجستیک داشته باشی و اینهمه در ید قدرت هیچ خری نیست جز وال استریت و کاخ سفید . این عمق از فهمیدن برای مهندسین جاکش غربی جالب نیست اما واقعی است . حدود 40 سال پیش در 1357 من و ما نفهمیدیم چه کردند ، یک قرن پیش که تازه داشتم از توی غار بیرون میزدیم ، اما حالا من و همان نسل میفهمیم چرا بهار عرب ؟ چرا برجام ؟ چرا با انواع وسایل و جکهای رسانه ایی اولویت سیاسی باید با رضا پهلوی باشد ؟


و اما انواع روشنفکران زمانه قرن 21 که به عمدتا به 3 دسته تقسیم میشوند :

اول : آنها که نمیدانند و میخواهند
دوم : آنها که میدانند و نمیتوانند
سوم : آنها که میدانند و میخواهند و انجام میدهند

مهندسین جاکشی غربی که نبض شعور اجتماعی را عمدا نادیده میگیرند روی دسته سوم حساب ویژه میکنند که تا حدودی درست حساب میکنند. اینکه عامل خارجی عملکردش در جهت منافع مردم نبوده و نیست … عجیب نیست . بعد از بلعیدن عراق ، ابتدا برای حفظ تشکیلات مجاهدین در عراق به عنوان ابزار مانوری در مقابل حکومت اسلامی ایران ، دست در زندگی و جیب اعضای چدا شده کردند در زندان تیف… بعدها خواستند به حکومت اسلامی ایران هویجی تشویقی بدهند چراغ سبز کشتاراشرف را صادر کردندو بعدها درادامه بدنه تشیلاتی مجاهدین را به تبعید در آلبانی فرستادند … کمی دقت کنید متوجل میشوید که در تمامی مراحل و مسیر حضرتش مثل قمار بازی عمل کرده که قیمت بازی از زندگی و جیب بقیه گرفته است .


شخص مصداقی و همنشین و هیئت همراه در مقایسه و اندازه مثل پشه ایی میمانند که برای حواریون ابله خودشان ابوالقاسم خان هستند . ولی در سیاست روزانه همان وزن به بازی گرفته شدن در ابعاد عروسکی را دارند . نشستن این جماعت با انواع موجوات تغییری در اصل داستان ندارد . مدیر اینترلینک یا وزیر اطلاعات باشد یا چه گوارا… فقط یادتان نرود من گوسفندی نیستم که بقیه فکر میکردند و البته این را هم میدانم که تجارت بی رحم است .

موضوع و سوژه اصلی برای من بافت این بازیهای سیاسی است . افراد وقتی خودشان انتخاب میکنند که در وسط این بازی سیبل شوند طبیعی است که هدف قرار میگیرند . دسته سوم جاکشهای سیاسی شامل کسانی میشود که برای فاحشه های سیاسی مثل هیئت مصداقی و همنشین جا باز میکنند . اینکه اسمش چیست اصلا مهم نیست ، ملکوتی یا بهبهانی یا مسیح و گنجی و مشتی فرشگردی گاگول و یا هر کره خر دیگری … این بود انشای من از بخش انگیزه های سیاسی برای زندگی شخصی … انگیزه های فردی هم دارم که حداکثر کاتالیزور است .



اسماعیل هوشیار
21.12.2108