زبان آریایی یا آریویی چی شد؟

نوشته: دکتر حمیدالله مفید ——————————— زبان بازتاب خرد آدمی است و انسان…

تعامل 

نور محمد غفوری از چندی به اینطرف در مکالمات و نوشتار…

جمال غمبار

آقای "جمال غمبار"، (به کُردی: جەمال غەمبار) شاعر و نویسنده‌ی…

چین کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد

منبع تصویر، GETTY IMAGES ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳ مه ۲۰۲۴ آژانس فضایی…

        تقدیم به ستره محکمه امارت اسلامی افغانستان

معروضه محمد عالم افتخار ولد محمد قاسم دارنده تذکره تابعیت 1401100148058   حضور…

حاکمیت طالبان؛ افزایش بحران و تکانه های بی ثباتی ملی…

نویسنده: مهرالدین مشید استبداد و تبعیض طالبان و به صدا درآمدن…

چند شعر از حمید تیموری‌فرد

بزم کبوتران   در تالار توت و ارغوان  سایه‌ی گل درشت انجیر  تارمی خلوت…

ساز آفرینش

رسول پویان رحیم و رحـمان را تابکی قـهار می گویند برای بـندگان…

چرا ادبیات دوران کهن و میانه کم‌تر حزین بود؟

در پرداخت‌های ساختاری ادبیات جهان از شعر و غزل و…

انسان گرایی پاسخی ناتمام در برابر ناپاسخگویی اندیشه های فلسفی…

نویسنده: مهرالدین مشید  انسان گرایی به مثابه ی داعیه ی برگشت…

گنجینۀ الهام

رسول پویان 2/5/2023 روزباخورشیدوشب سیل شباهنگم خوش است زیــر نـور خلـوت مهـتـاب آهنگـم…

در ارتباط به جفنگ گویی ها ی " نیاز نیاز"

حبیب میهنیار دوستان گرامی شما بهتر میدانید که یکی از ویژه…

ادبیات مبتذل،- سرگرم کننده و کم ارزش؟

Trivialliteratur:   آرام بختیاری نیاز انسان از خود بیگانه به ادبیات سرگرم کننده.  ادبیات…

پیام شادباش به مناسبت روز جهانی کارگر

ا. م. شیری روز اتحاد و همبستگی انترناسیونالیستی کارگران و زحمکشان…

دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

«
»

تصفیۀ قومی در طرح خاور میانۀ بزرگ

دیالکتیک رویدادهای مناطق جنگی در سوریه و عراق

نوشتۀ حمید محوی

روزنامۀ انترنتی اسپوتنیک 27 فوریه 2015 در ساعت 42،17 اعلام کرد که نیروهای کرد سوری ضربۀ جانانه ای در شهر تل حمیس واقع در شمال شرقی سوریه در نزدیکی مرز عراق  به جهاد طلبان دولت اسلامی وارد آورده اند. عملیات کردها روز 21 فوریه اغاز شد و روز 27 فوریه با تصرف کامل منطقه به انضمام 94 دهکده و مزرعه به اتمام رسید. در این نبردها 211 جهاد طلب کشته شدند و کردها نیز 8 نقر تلفات دادند.

 مبارزان کرد پس از ورود به تل حمیس 27 فوریه 2015. تصویر از اسپوتنیک

48 دقیقه بعد اسپوتنیک خبر کشتار مسیحیان را منتشر کرد، این گزارش  در گاهنامۀ هنر و مبارزه نیز منتشر شد : امارات اسلامی 15 مسیحی آشوری را در سوریه ربوده و به قتل رساند

می توانیم حدس بزنیم که کشتار گروگان های مسیحی طی همین نبردها توسط پیاده نظام ناتو یعنی جهاد طلبان دولت اسلامی به عنوان عمل تلافی جویانه  صورت گرفته است. طی همین نبردها نیز بوده که به آثار باستانی در موصل نیز حمله کردند و با تخریب آثار باستانی احتمالاً در پی ایجاد جنجال تبلیغاتی بودند : (به لینک زیر مراجعه کنید)

   عراق : جهاد طلبان دولت اسلامی مجسمه های دوران پیش از اسلام را تخریب کردند

وضعیت به شکلی است که هر نظریه ای می تواند حائز اهمیت باشد. طرح خاورمیانۀ بزرگ و تصفیۀ قومی یک طرح غربی است و کشتار مسیحیان نیز به همین طرح تعلق دارد. در اینجا روی این موضوع پافشاری نمی کنم، زیرا در مقالاتی که از شبکۀ ولتر و منتقدانی مانند آندره شامی منتشر کرده ام این موضوع به تفصیل مطرح شده است.

هرج و مرج سازنده و تخریب منطقه نیز نظریۀ قابل قبولی بنظر می رسد. پیروزی کردها و عقب نشینی جهاد طلبان و ارسال اسلحه و پول (و روان گردان) از سوی غرب و همپیمانانش در خلیج فارس برای جهاد طلبان دولت اسلامی…در واقع معجونی است که امپریالیست ها راه اندازی کرده اند که باید سال ها به طول بیانجامد. گرچه برخی منتقدان مانند تی یری میسان بر این باور هستند که ایالات متحده طرح خاورمیانۀ بزرگ را رها کرده است. با این وجود قطع نظر از طرح خاور میانۀ بزرگ یا کوچک، در صورتی که درست باشد،  به این معنا نیست که امپریالیست ها خاورمیانه را با تمام منابع گرانبها و بی بدیلش و با تمام اهمیتی که برای محاصرۀ روسیه و چین توسط ناتو می تواند داشته باشد، به حال خود رها کرده اند.

یکی دیگر از رویدادهائی که پس از آغاز حملات کرد ها به تل حمیس روی داد، سقوط دو هواپیمای بریتانیائی بود که گویا نیروی هوائی عراق آنها را مورد اصابت قرار داده است و این دو هواپیما به گزارش شبکۀ ولتر و به نقل از مقامات عراقی (1) حامل جنگ افزار برای تروریست های دولت اسلامی یعنی پیاده نظام ملکۀ الیزابت بوده اند.

در همین بازۀ زمانی 21 فوریه 27 فوریه، یعنی آغاز عملیات نظامی کردهای سوریه علیه پیاده نظام ناتو است که آتلانتیست ها یک گروه دیگر از پیاده نظامش را که مجاهدین خلق ضد ایران باشد به میدان می آورند، یعنی در سومین روز حمله، روز 24 فوریه تا گفتگوهای هسته ای را به بهانۀ آزمایش های مخفی در حومۀ تهران و به شادی اسرائیلی ها به بن بست بکشانند. و دقت داشته باشیم که یکی از معانی به اصطلاح افشاگری این گروه مضمحل و تروریست که تنها با پشتیبانی های پنتاگون روی پایش ایستاده، این است که در طرح بمباران ایران، حومۀ تهران را فراموش نکنید. بی گمان بر همگان روشن است، حتی برای خود اعضای این گروه مضمحل که چنین افشاگری هائی در واقع نمایش تخیلی ابتذال آمیز خالی از هر گونه خلاقیت والاگرایانه  صادره از پنتاگون چیزی بیشتری نیست.

 علاوه بر این در همین بازۀ زمانی است که ایران در رزم آیش پیامبر اعظم 9 ماکت ناو هواپیمابر ایالات متحده را در تنگۀ هرمز به اعماق آب های آلودۀ خلیج فارس می فرستد. این جنجال تبلیغاتی بی گمان از مدت ها پیش تدارک دیده شده بوده، زیرا ساختن چنین ماکتی کار یکی دو هفته نبوده و ایرانی ها بخوبی از سرنوشت گفتگوها آگاهی داشتند و این نمایش را نیز از مدت ها پیش آماده کرده بودند.

 

ارتش ایران ماکت ناو هواپیمابر ایالات متحده را غرق کرد

رزم آیش پیامبر اعظم نه تنها در رابطه با گفتگوهای کشورهای 6 و ایران پیرامون موضوع به اصطلاح هسته ای ایران معنی دار بود بلکه در رابطه با استقرار و گسترش پیاده نظام ناتو نیز معنی دار بود. و به این معنا که ایران در مورد حضور دولت اسلامی نیز کوتاه نخواهد آمد. در واقع در هر صورت این طرح اولترا لیبرالیسم آنگلوساکسون است که به پیش می رود. از سوی دیگر تثبیت وضعیت تنش آمیز به جمهوری اسلامی و دستگاه دین اسلام در ایران اجازه می دهد تا در نبود توانائی برای پاسخگوئی به نیازهای ملت ایران، نقطۀ اتکائی در این هرج و مرج داشته باشد.