جامعه دین زده چگونه است؟

عبارت از جامعه می باشد٬ که دیندار از دین٬ چون…

نوای خلقِ غمدیدهء بغلان!

امین الله مفکر امینی       2024-13-05 آسمـان گرفته سخت برما، زمیــــن از سوی…

تنهایی و غربت شناخت نامه ی تبعید

نویسنده: مهرالدین مشید روایت دیگری از تنهایی و غربت روایت تبعید یعنی…

دست یاری 

بر بلای سیل بغلان مبتلا است  ساکنان اش زین مصیبت در…

تجلیل از روزمادردرکشورشاهی هالند

بتاریخ 12می سالجاری درشهرارنهم کشورشاهی هالند محفل باشکوهی ازسوی شوراي…

بجنبید ایکه خود ها، حامییان حقوق بشرخوانید!

امین الله مفکر امینی       2014-13-05! ندانم چطور گویم ویا به تصویر کشمدردوناله…

اینجا بغلان است، آدمیت را سیل برده است!

سیامک بهاری “ما نه غذا داریم، نه آب آشامیدنی، نه سرپناه،…

خشم سیلاب

رسول پویان خانه و باغ و زمین و روستا ویران گشت خـشـم…

 قاضی ی شهر شرف

محمد عالم افتخار مال تاجـر غرق دریا گشـته بود تاجر آنجا محوِ…

خیزش های مردمی نشانه های شکست طلسم وحشت طالبانی

نویسنده: مهرالدین مشید تبعیض، حرمت شکنی و استبداد کار نامه ی…

مادر

ای مادر من فرخ و آباد بمانی پر خنده به لب…

چند شعر کوتاه از زانا کوردستانی

انتظارم، بوی سیگارهای زر گرفته... و روزهای تلخِ نیمه سوخته میان بغض خاموشت…

جنگ قدرت ها

رسول پویان جنگ قـدرت ها دل زخمین وخونین آورد جـای صلح و…

افراطیت پادزهر خیانت رهبران اسلام سیاسی و یا شکست مبارزات…

نویسنده: مهرالدین مشید علل و عوامل یا چگونگی و چیستی باز…

زبان آریایی یا آریویی چی شد؟

نوشته: دکتر حمیدالله مفید ——————————— زبان بازتاب خرد آدمی است و انسان…

تعامل 

نور محمد غفوری از چندی به اینطرف در مکالمات و نوشتار…

جمال غمبار

آقای "جمال غمبار"، (به کُردی: جەمال غەمبار) شاعر و نویسنده‌ی…

چین کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد

منبع تصویر، GETTY IMAGES ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳ مه ۲۰۲۴ آژانس فضایی…

        تقدیم به ستره محکمه امارت اسلامی افغانستان

معروضه محمد عالم افتخار ولد محمد قاسم دارنده تذکره تابعیت 1401100148058   حضور…

حاکمیت طالبان؛ افزایش بحران و تکانه های بی ثباتی ملی…

نویسنده: مهرالدین مشید استبداد و تبعیض طالبان و به صدا درآمدن…

«
»

ترکیه جنگنده روسیه را سرنگون می‌کند تا ناتو و ایالات متحده را به ورطه عمیق‌تر باتلاق سوریه بکشاند

shutterstock

سرنگونی جنگنده روسی سوخوی ۲۴ منطبق با شیوه عمل دولت ترکیه است که با استفاده از متحدان جهادی خود به تنش در مرزها دامن می‌زند تا قلمرو سوریه را تصرف کند و می‌کوشد واکنش خشونت‌آمیزی را برانگیزد تا ناتو یا آمریکا را به دخالت بیشتر وادارکند. من به‌طور جدی تردید دارم که پوتین آن‌قدر ساده‌لوح باشد که در دام این طعمه‌گذاری بیفتد و به این اقدام تحریک‌آمیز آشکار و احساساتی آنکارا بیش از حد واکنش نشان دهد. وی درموقع دیگری چند برابر این هزینه را به آن‌ها تحمیل خواهد کرد، در زمانی که خودش انتخاب کند.

منبع: سایت کانترپانچ

نوشته: مایک ویتنی

روز سه‌شنبه، ترکیه یک هواپیمای جنگی روسیه را که عملیات نظامی ‌علیه گروه‌های جهادی در شمال سوریه انجام می‌داد، سرنگون کرد. سرنگونی جت جنگنده سوخو ۲۴ بخشی از یک طرح گسترده‌تر دولت ترکیه به ریاست جمهوری رجب طیب اردوغان برای سرنگونی دولت سکولار بشار اسد و برای ایجاد «مناطق امن» در مرز ترکیه ـ سوریه و داخل سوریه است. اردوغان به مناطق امنی برای فراهم کردن پناهگاهی برای افراط‌‌گرایان شبه نظامی‌ که پیاده نظام جنگ علیه سوریه را تشکیل می‌دهند، نیاز دارد. سرنگونی جنگنده روسی تلاش اردوغان برای تحریک واکنشی از جانب روسیه است که یا ناتو یا ایالات متحده را به ورطه عمیق‌تری از یک درگیری بکشاند که در  ۴سال و نیم گذشته ۲۵۰هزار کشته داشته است.

بر خلاف دولت اوباما، که مایل به مسلح کردن و آموزش گروه‌های جهادی برای جنگ نیابتی علیه اسد در سوریه بوده است، اردوغان یک مؤمن واقعی، یک اسلام‌گرای متعهد است که دردوران ریاست خود هر کاری را انجام داده است تا دموکراسی در ترکیه را عقب براند، حکومت فردی برقرار کند، دستگاه قضایی مستقل را از بین ببرد، مطبوعات آزاد را به سکوت وادارد، و دولتی محافظه‌کار و متعصب را مستقر کند. اردوغان از نظر بسیاری از مردم «خشک‌مغزی میخواره» است، مردی که معتقد است حمایت‌اش از گروه‌های تروریستی شریر که سوریه را نابود، زیرساخت‌های غیرنظامی ‌آن را ویران، و بیش از نیمی ‌از جمعیت آن را آواره کردند «کار خدا» است. اشتباه نکنید، دولت ترکیه، خلافت امروزی است. این واقعیت که مقامات دولتی آن به‌جای پوشیدن لباده سیاه، لباس‌های طراحی شده می‌پوشند، صرفاً راهی برای منحرف کردن توجه‌ها از تعصب شدید و حمایت مخفیانه‌شان از وحشی‌های جگرخوار بنیادگرا است.

در هفت هفته‌ای که روسیه عملیات نظامی ‌در سوریه را آغاز کرد، تقریباً همه دستاوردهای ائتلاف جهادی ایالات متحده ـ ترکیه ـ عربستان ـ قطر از بین رفته‌اند. نبرد قاطع، بیش از یک هفته پیش در کووریس (Kuweris) پایگاه هوایی شرق حلب روی داد. این نقطه اوج جنگ بود هرچند سقوط قریب‌الوقوع حلب به بدنامی‌ بیشتری منجر می‌شود. حالا دیگر روشن است که ائتلاف تحت رهبری روسیه در شرف پیروزی در جنگ، تلاش‌های آمریکا برای حذف اسد را بی‌اثر کرده است، و این که عمده مزدوران خارجی یا کشته و یا دستگیر خواهند شد. دولت اوباما متوجه می‌شود که مرحله فعلی جنگ، ناامید کننده است و شروع به اجرای یک طرح عقب‌نشینی برای کنترل منطقه شرق سوریه کرده است که از نظر کریدورهای آتی خطوط لوله، حیاتی است. در مقابل، دولت ترکیه به‌طور کامل تمایلی به قبول این واقعیت ندارد که طرح‌اش شکست خورده است، به‌همین خاطر است که این استراتژی خطرناک را آغاز کرده است تا ناتو و یا واشنگتن را به ورطه عمیق‌تر این درگیری بکشاند. این مطلب را می‌توانید در یک گزارش روز سه‌شنبه از میدان جنگ جبهه جنوبی بررسی کنید:

منابع نظامی ‌در روز دوشنبه گفتند «نیروهای سوریه با پشتیبانی هواپیماهای جنگی روسیه، گروه‌های شبه نظامی ‌را در حدود ۲۰۰ کیلومتر از اراضی استان ساحلی لاذقیه به عقب راندند. در روز یکشنبه، ارتش سوریه و نیروهای مردمی ‌تروریست‌ها را پاکسازی کرده و تا مناطق نزدیک به مرزهای ترکیه پیش رفتند. منابع موثق اظهار می‌کنند که ارتش عربی سوریه (SAA) کنترل ارتفاعات زهیه، در دو کیلومتری مرزهای مشترک با ترکیه را در اختیار گرفتند.»


می‌توان فهمید چه خبر است؟ ائتلاف تحت رهبری روسیه به مرز سوریه ـ ترکیه نزدیک می‌شود که یا به رویای اردوغان برای سرنگونی اسد پایان خواهد داد یا به تجدید جنگ با تروریست‌هایی که پناهگاه امنی در خاک سوریه به آن‌ها داده شده ادامه خواهد داد. به‌همین دلیل است که جنگنده سوخوی ۲۴ در روز سه‌شنبه سرنگون شد. این تقلایی است برای نجات استراتژی شکست خورده سرنگونی دولتی سکولار و جایگزینی آن با دوستان اسلامی ‌افراطی که از جهان‌بینی مخدوش اردوغان پیروی می‌کنند.

اتفاقاً، خوانندگان باید یک دقیقه وقت بگذارند و فیلم ویدیویی گردن‌زن‌های «میانه رو» را که ایالات متحده در سوریه از آن‌ها حمایت می‌کند با توجه ویژه به رفتار میانه‌روانه آن‌ها با زندانیان ببینند. خلبان روسی که توسط این «مبارزان آزادی» اسیر شده بود، دو گلوله در قفسه سینه وی شلیک شد و سپس لباس‌های‌اش پاره پاره شد تا بتوان به‌طور میانه‌روانه‌ای از او عکس گرفته شود. این‌ها دوستان ظریفی هستند که عمو سام می‌خواهد آن‌ها را در مقام‌های دولتی دمشق ببیند زیرا، همان‌طور که همه ما می‌دانیم، «اسد مشروعیت خود را از دست داده است.» (۱)


در سه روز گذشته، من مشغول پیگیری یک برنامه سریع تحول توسط دولت تروریستی ترکیه (TTG) برای ایجاد عملیاتی فریب‌کارانه [عملیات پرچم دروغین] بوده‌ام که ایالات متحده و یا ناتو را به‌طور عمیق‌تری به جنگ در سوریه بکشاند، متناقض با تعهد اخیر اوباما به عدم استقرار نیروهای زمینی در منطقۀ جنگی. در روز شنبه، روزنامه‌های ترکیه گزارش دادند که ۱۵۰۰ ترکمن سوری به‌خاطر حفظ امنیت خود به مرز ترکیه فرار کرده‌اند. دلایلی که ارائه شده بودند عبارت بودند از این که هواپیماهای جنگی روسیه مناطقی را بمباران می‌کردند که در آنجا، داعش مسقر نبود. درست است، داعش در این روستاهای ترکمن‌نشین مرزی مسقر نیست، بلکه وحشی‌هایی که شما در این ویدئو می‌بینید در آنجا مستقرند. این مردان به گروه‌های جهادی وابسته‌اند که توسط ترکیه و ایالات متحده، مسلح می‌شوند و آموزش می‌بینند تا برای سرنگونی بشار اسد بجنگند. هر آدم منطقی که بخواهد شاهد پایان دادن به تروریسم باشد، باید نسبت به تلاش‌های پوتین برای نابودی این هیولاها حس حمایت داشته باشد. ولی، دولت ترکیه تاکنون تلاش کرده است در اذهان این تصور را ایجاد کند که روسیه غیرنظامیان بی‌گناه را بمباران می‌کند. حالا این ماجرا را (از دوشنبه) با تیتر اول روزنامه حریت ترکیه بررسی کنید:

طبق منابع نخست‌وزیر، احمد داوود اوغلو گفت «ترکیه جلسه شورای امنیت سازمان ملل را به بحث در مورد حمله به ترکمن‌های همجوار در کشور سوریه فراخوانده است، دولت وی در مورد انجام اقدامات مورد نیاز در خاک سوریه برای محافظت از ترکمن‌ها «تردید نخواهد کرد».


ترکیه با ایالات متحده و روسیه بر سر بمباران روستاها در مذاکره است و با ارسال نامه‌ای به بریتانیا، ریاست فعلی شورای امنیت سازمان ملل متحد، درخواست می‌کند به موضوع رسیدگی شود. منابع دفتر داوود اوغلو روز ۲۳ نوامبر به رویترز گفتند که نخست‌وزیر در گفتگو با خبرنگاران در اواخر ۲۲ نوامبر یادآور شد که در مورد حملات هوایی روسیه به روستاهای ترکمن نزدیک مرز سوریه و ترکیه، وی با ژنرال هولوسی آکار، رئیس ستاد کل و فرمانده هاکان فیدان مسئول سازمان اطلاعات ملی (میت)‌ در آخر هفته در تماس دایمی ‌بوده است. منابع، هم‌زمان، به رویترز گفتند که داوود اوغلو در مورد جنبه اطلاعاتی موضوع با آکار و فیدان مشورت کرده بود.


نخست‌وزیر گفت: «نیروهای امنیتی ما موظف گردیده‌اند تا باهر گونه پیش‌روی که امنیت مرزی ترکیه را تهدید کند برخورد کنند». وی اضافه کرد: «اگر به فوج فشرده پناهندگان به ترکیه حمله بشود، اقدامات مورد نیاز هم در داخل سوریه و هم داخل ترکیه انجام خواهند شد.»


«با نگاهی به پس‌زمینه این حملات، در منطقه‌ای که به‌وضوح هیچ عنصری از داعش وجود ندارد، جایی که در آن هیچ عنصر تروریستی وجود ندارد، اول هواپیما‌های روسی می‌آیند و بعد جنگجویان خارجی برای حمایت پیداشان می‌شود.»


وی همچنین اظهار داشت «ما نیز اقدامات دیپلماتیک لازم برای حفاظت از برادران و خواهران‌مان را در جایی که مستقر هستند و برای حفاظت از حقوق انسانی‌شان در برابر هر گونه تهدیدی انجام خواهیم داد». (ترکیه برای محافظت از ترکمن‌ها خواستار اقدام سازمان ملل متحد در سوریه است، حریت).


اگر نخست‌وزیر ترکیه راست می‌گوید که روس‌ها با بمباران غیرنظامیان ترکمن آن‌ها را به فرار از خانه‌های‌شان مجبور می‌کنند، پس چرا اظهارات‌اش با گفته‌های علی ترکمنی رهبر ترکمن‌ها منطبق نیست. او چنین گفته است:

«اقدامات زیرکانه ای درمورد ترکمن‌ها به‌راه افتاده است. البته رژیم تلاش خواهد کرد تمامیت ارضی خود را حفظ کند. به‌معنای دقیق کلمه، تهدیدات از ناحیه النصره و ارتش آزاد سوریه است که مورد هدف [حملات هوایی روسیه] قرار می‌گیرند. درست نیست که بگویند آن‌ها ترکمن‌ها را هدف قرار می‌دهند.»

بنابراین غیرنظامیان آماج حملات نیستند، اما دولت ترکیه سلاح و مهمات تروریست‌ها را تأمین می‌کند چنان‌که این مقاله در روزنامه ترکی دیلی زمان آن را ثابت می‌کند:

«طبق دستورالعمل دادستان در آغاز سال گذشته چندین کامیون عازم سوریه توسط نیروهای ژاندارمری ترکیه متوقف شدند. معلوم شد آن‌ها حامل سلاح بودند.»


دولت حزب عدالت و توسعه ماه‌ها است ادعا می‌کند که کامیون‌ها صرفاً حامل کمک‌های بشردوستانه‌اند، اما گزارشی که در ماه مه سال گذشته در روزنامه جمهوریت منتشر شد، آشکار کرد که کامیون‌ها حامل سلاح بودند.

 
بر اساس گزارش دیلی، یک کامیون، که تصور می‌شود یکی از موراد بسیار باشد، شامل ۱۰۰۰ گلوله توپ، ۵۰۰۰۰ مسلسل، ۳۰۰۰۰ مسلسل سنگین و ۱۰۰۰ خمپاره بود.


دولت به ارسال سلاح به گروه‌های تندروی اسلامی ‌در سوریه متهم شد، اما داوود اوغلو در ماه ژوئن قسم خورد که کامیون‌ها برای ترکمن‌ها بودند. برعکس، ترکمن‌ها دریافت هرگونه سلاح از ترکیه را قبلاً رد کرده بودند. (ترکیه شورای امنیت سازمان ملل را برای تشکیل جلسه در مورد ترکمن‌های سوریه فرا می‌خواند، تودیز زمان)


پس نقشه بازی چیست؟ به‌راستی ترکیه مشغول چه کاری است؟

خوب، در صدر همه، آن‌ها در تلاش‌اند منطقه امنی را در خاک سوریه برپا کنند تا بتوانند ترور را در سراسر سوریه گسترش بدهند. اگر این کلیپ را از صباح دیلی ببینید، خواهید دید که چگونه این ترکمن‌های رادیکال که متحدان آنکارا هستند برای ایجاد منطقه امن، روستاها را تصرف می‌کنند:

«گروه‌های مخالف سوری، تحت حمایت هواپیماهای جنگی ترکیه و ایالات متحده، کنترل دو شهر ترکمن در شمال سوریه را در اوایل روز شنبه به‌دست گرفتند، خبرگزاری آناتولی گزارش داد … این عملیات از سوی شش اف ۱۶ ترکیه، چهار اف ۱۵ آمریکایی و یک هواپیمای AC-۱۳۰ با سه هواپیمای بدون سرنشین مهاجم الحاقی به آن‌ها پشتیبانی می‌شد.»


منابع امنیتی اضافه کردند که این موفقیت در مبارزه با داعش می‌تواند به‌عنوان اولین قدم برای ایجاد یک منطقه عاری از داعش در شمال سوریه تعریف شود.


هنگام صحبت در مورد موضع ترکیه در قبال تحولات اخیر در شمال سوریه، رئیس‌جمهور رجب طیب اردوغان در پخش زنده روز چهارشنبه گفت که «اعلام پرواز ممنوع و مناطق امن در حل‌و‌فصل بحران سوریه بسیار مهم است … اردوغان اظهار داشت که ترکیه به انجام عملیات‌های ضدتروریستی تا زمانی ادامه خواهد داد که نتایج ملموس به‌دست آیند و صلح برقرار شود» (قدم اول به منطقه امن در شمال سوریه: گروه‌های مخالف دو شهر ترکمن را از داعش پس گرفتند، روزنامه صباح)

چه آن را منطقه عاری از داعش بنامید چه ننامید، ربطی به موضوع ندارد. حقیقت این است که دولت ترکیه (با پشتیبانی هوایی ایالات متحده) در تلاش است تا برای مقاصد شریرانه خود، خاک سوریه را ضمیمه خاک خود کند. تا اینجا واضح است.


سرنگونی جنگنده روسی سوخوی ۲۴ منطبق با شیوه عمل دولت ترکیه است که با استفاده از متحدان جهادی خود به تنش در مرزها دامن می‌زند تا قلمرو سوریه را تصرف کند و می‌کوشد واکنش خشونت‌آمیزی را برانگیزد تا ناتو یا آمریکا را به دخالت بیشتر وادارکند. من به‌طور جدی تردید دارم که پوتین آن‌قدر ساده‌لوح باشد که در دام این طعمه‌گذاری بیفتد و به این اقدام تحریک‌آمیز آشکار و احساساتی آنکارا بیش از حد واکنش نشان دهد. وی درموقع دیگری چند برابر این هزینه را به آن‌ها تحمیل خواهد کرد، در زمانی که خودش انتخاب کند.


(۱) ـ نگاه کنید به این ویدیو:
#PT Video shows rebels around a dead “russian pilot “. This leaves no doubt, man on the ground is a jet crew.


** مایک ویتنی در ایالت واشنگتن زندگی می‌کند. وی یکی ازهمکاران Hopeless: Barack Obama and the Politics of Illusion – AK Press است. Hopeless نیز در انتشارات Kindle موجود است. وی از طریق این نشانی در دسترس است: fergiewhitney@msn.com