مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

ترور و قتل څارنوالان و قضات افغانستان

در دفاع از حق حیات و حقوق حقه انسانی همسلکان مظلوم ما!

تهدیدهای امنیتی برعلیه څارنوالان و قضات دولت قبلی افغانستان ، وکلای مدافع و اعضای خانوادههای آنان کماکان دوام دارد و این بخش آسیب پذیر جامعه افغانستان اماج قتلهای هدفمند از جانب گروپهای طالبان و ترور جنایت کاران حرفوی، و انتقام گیری قاچاقچیان مواد مخدر و عاملین فسادهای بزرگ و سایر تروریستان قرار دارند.

بعد از سیطره طالبان بر ولایات و بخصوص شهر کابل و شهرهای بزرگ ( ۳۶ ) هزار زندانیان شامل جنایت کاران و قاتلین حرفوی، تروریستان داعش و القاعده، مجرمین وابسته به مافیای زنجیری تولید و قاچاق موادمخدر، متجاوزین جنسی بر زنان و اطفال از زندان ها رها گردیدند . این جنایت کاران میدانند که با اقامه دعوی از جانب کدام څارنوال و حکم محکمه توسط کدام قاضی صادر و محکوم به جزأ شده اند و اکنون در جستجوی این تطبیق کنندگان قانون اند تا آنها را ردیابی، اختطاف و به قتل برسانند.

حسب آخرین گذارش هیئت معاونت سازمان ملل متحد، یوناما(چهارشنبه ۲۹ سرطان ۱۴۰۱ ) موارد “کشتارهای فراقانونی، شکنجه و بدرفتاری، دستگیریها و بازداشتهای خودسرانه در افغانستان ” مستند شده است.

بر اساس یافتههای کلیدی یوناما از پانزدهم اگست (۲۰۲۱ م ) تا پانزدهم جون ( ۲۰۲۲ م ) طالبان مسئول ( ۱۶۰ ) قتل فراقانونی مقام های حکومت پیشین می باشند . که مطابق به گذارشات مستند رسانه ها ( ۲۶ ) تن آن څارنوالان دولت قبلی می باشند و در تازه ترین مورد و در همین هفته ( ۱۷ ) جولای ممتاز شیرزی څارنوالان امنیت ملی ولایت خوست توسط افراد مسلح بشهادت رسید.

تا کنون حدود ( ۲۵۰۰ ) تن از څارنوالان و اکثریت قضات دولت قبلی برکنار شده اند و تهدید ، تخویف و تعقیب باعث گردیده است که ده ها تن از څارنوالان مخفی و از خانه های شان بیجا و آوره گردیده و روز ها و شب های پر از وحشت وخوف را میگذرانند.

انجمن حقوقدانان افغان در اروپا علاوه به گزارشات تازه و اخیر رسمی که در منابع رسانهئی وسیعاً منتشر و سازمان حقوق بشر ملل متحد آنها را تائيد نموده است، به اسناد و شواهد و نامهای قاضیان و څارنوالان دست یافته است که از منازل شان اختطاف و سپس وحشیانه به قتل رسانیده شده اند.

در رابطه به تمام جنایات انجام یافته تا کنون اداره طالبان راه انکار را در پیش گرفته و تا کنون هیچ جنایتکار مورد محاکمه قرار نگرفته است.

تداوم بحران بزرگ حقوقی ، فقدان مشروعیت و نبود حاکمیت قانون از عوامل اساسی نقض حقوق مردم و منجمله کارمندان ارگانهای حراست از قانون می باشد.

انجمن حقوقدانان افغان در اروپا بحیث یک نهاد مستقل اجتماعی – مسلکی به تعقیب اقدامات و مراجعات قبلی ، بدین وسیله از کمیساری عالی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ، شورای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد ، کمیساری عالی ملل متحد در امور مهاجران (UNHCR) یونوما، گذارشگر خاص ملل متحد در امور حقوق بشر و سازمان های جهانی حقوق بشر، اتحادیه اروپا و تمام کشورهای پناهندهپذیر تقاضا مینماید تا:

بخاطر تامین امنیت فزیکی این حقوقدانان و اعضای خانوادههای شان و دفاع از حق حیات و زندهگی آنان توجه جدی را مبذول و تدابیر مقتضی را اتخاذ فرمایند.

بخاطر نجات جان این افراد تحصیل کرده، با تجربه ، مسلکی و مدافع حق و عدالت در افغانستان که عملاً زندگی آنها و اعضای خانوادههای آن مورد تهدید جدی قرار دارد و متقاضی دریافت حق پناهندهگی و انتقال مصئون آنها و خانواده های شان به کشور های پناه دهنده می باشند ، در مطابقت با محتوای کنوانسیون سال ( ۱۹۵۱ م ) ملل متحد، کنوانسیون اروپائی سال ( ۱۹۵۳ م ) پیرامون حمایت و احترام به حقوق بشری، قوانین بشردوستانه دولتها اقدام عاجل اتخاذ فرمایند تا از قربانی شدن بیشتر آسیبپذیرترین گروه متخصصین مسلکی .- حقوق جلوگیری گردد

اظهر من الشمس است كه درین حوادث خونین که از طرف یونوما مستند گردیده است ، وقوع جنايات جنگی و ضد بشرى مطرح است كه:

مطابق به تمام معیار های حقوق بین المللی از کنفرانس لاهه ( 0719 م ) ، تا اساسنامه نورنبرگ ، دیوان جزایی بین المللی ، دادگاه لندن و کنوانسیونهای چهارگانه ژینو ( 1948 م ) ، این اعمال جنایتکارانه که « بشکل هدفمند » و « از قبل پلان شده » صورت گرفته در کتگوری « جنایات : جنگی ، ضد بشری و علیه بشریت » مسجل گردیده است.

بدينرو انجمن حقوقدانان افغان در اروپا ، دفاع از:

برای بررسی دقیق آن حضور کمیسیون حقیقت یآب سازمان ملل متحد و څارنوالان محکمه جزایی بینالمللی ( ICC ) را پیشنهاد مینماید.

انجمن حقوقدانان افغان در اروپا بمثابه یک نهاد مسلکی و مدافع حقوق مشروع افغانان با ارسال این نامه به سازمان ملل متحد و سایر مراجع ذیربط بین المللی خواست مشروع و حق بشری شانرا با جامعه بینالمللی، شریک ساخته و خواهان اقدامات عاجل در زمینه می باشد.

با احترام فایقه

شورای رهبری انجمن حقوقدانان افغان در اروپا

میر عبدالواحد سادات رییس انجمن