کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

ترور روزنامه نگاران و کاریکاتوریستهای مجله طنز

همبستگی ملی جمهوریخواهان ایران، «هفتگی شارلی» در پاریس را محکوم می کند.

خبر حمله مسلحانه تروریستها به دفترمجله طنز «هفتگی شارلی» وجان باختن روزنامه‌نگاران، کاریکاتوریست‌ها، ونیز بدنبال ان گروگانها و.موجی از اندوه وتاسف را در میان همه مردم جهان وآزادی خواهان برانگیخته است.

ملت ایران نیز در نظام جمهوری اسلامی واندیشه ولایت فقیه از ترور دولتی ونبود آزادی های اجتماعی وعقیدتی ونیز ترور دگر اندیشان وکشتار دائمی مردم بی گناه ودانشجویان وفعالان اجتماعی رنج برده وقربانیان بسیاری داده اند. از اینرو هم خود را با بازماندگان قربانیان ملت فرانسه هم درد وهم احساس میدانند وهم نگران افزایش جو خشونت گرایی می باشند.

همبستگی ملی جمهوریخواهان ایران بنا بر باورش به ازادی بیان واحترام به حقوق بشر، هر نوع رفتار خشن وبه ویژه شکل عریان وضد انسانی وبی رحمانه آن یعنی ترور را محکوم کرده ومعتقد است که همبستگی یکپارچه افکار عمومی جهانی علیه هر نوع تروریسم چه بصورت فردی وچه سازمانی ویا دولتی، به زورگویان وخشونت گرایان این پیام را خواهد داد که ملتها را نمیتوان به اطاعت از حکم زور وادار کرد.

متاسفانه تجربه ثابت کرده است که خصوصا در سطح اروپا وامریکا، نتیجه بلافصل ترورتوسط بنیاد گرایانی که خود را مسلمان می نامند، بر انگیخته شدن جو «اسلام ستیزی»، «یهودی ستیزی» و«خارجی ستیزی» وتقویت جریانات رأست افراطی خصوصا در سطح دولتها است؛ حتی در برخی از رسانه های عمومی اروپایی از تعبیر” جنگ صلیبی دوم” بین مسلمانان ومسحیان استفاده میشود!

اما هر آزادی خواهی که به حرمت بشری وحق زادی بیان باور دارد واقف است که حق داشتن باور نیز از زمره حقوق انسانها می باشد، از اینرو هر گونه اهانت وتوهین به هر عقیده وباوری از جمله اهانت به باور مسلمانان ویهودیان، بنام مبارزه با تروریسم ووغیره نیز محکوم وغیر قابل تحمل است.

شایان تذکر است که قربانیان ترور در مجله «هفتگی شارلی» که از فرهیختگان وانسانهای با فرهنگ فرانسه به شمار می روند، خود به سوء استفاده از دین وباور توسط زورگویان واقف بودند. بیاد داریم کهآندرس برویک”، راستگرای افراطی نروژی که در ژوئیه سال ۲۰۱۱در حمله به اردوگاه جوانان در جزیره “اوتویل” عامل کشتار جمعی ۷۷ نفر شد، در توجیه اقدام تروریستی خود اعلام کرده است که چنین کاری را برای “خالص سازی” چهره اروپا از مهاجرین ومسلمانان صورت داده است! ومسلمانان جهان وسایر دین باوران ونیز دین ناباوران، عمل وی را به مسیحیت ومسیحیان مرتبط ندانستند.

تقویت گروههای افراطی همچون داعش والقاعده خصوصا از راه کمک ومماشات دولتها (اعم از دولت امریکا وبرخی دول اروپا ونیز نظام ولایت فقیه) دین را دستآویز قدرت ساخته وبرخی از سرزمین های مسلمان نشین را سرزمین های آتش وخون کرده است. همینطور تمایلاتی که به نام ستیزه گری با تروریسم اسلام ومسلمانان وخارجی ها را، با بی اعتنایی به ریشه های اصلی شکل گیری تروریسیم، تبلیغ می کند، میتواند بهانه ای برای از بین بردن تدریجی آزادی های همگانی وامنیت مردم بشود که این پدیده در واقع اعلان خطری است به همه مردم جهان.

وانگهی اگر زورباوری وخشونت به خصوص به بهانه دین ومرام، رها نشود، صاحبان قدرت ونظریه سازان خشونت می توانند باز هم دین ها وباور ها را وسیله قدرتِ خشونت گستر کنند. اما خشونت‌ها در خلاء بوجود نمی‌آیند و سایر افراد آن جامعه هم، دانسته و یا نادانسته، در وقوع این خشونت‌ها نقش دارند.  نقش دولتها در میزان خشونت‌ها و آسیبهای اجتماعی غیرقابل چشم‌پوشی است. در ابعاد جهانی، نقش همۀ ما ملتها و افکار عمومی و دولتها در خشونت‌گستری در دنیا، بخصوص در خاورمیانه و افریقا قابل تفکر است. بایسته است که هرکدام از ما شهروندان جامعۀ بشری در هرکجای دنیا از خود بپرسیم که در کاهش میزان خشونت در دنیا، چه کارهائی کرده‌ایم و چه کارهای دیگری می‌توانیم انجام دهیم که ضمن اعتراض به تجاوزهای دولتها به حقوق بشر و حریم خصوصی افراد و پیشگیری آنها از وقوع این‌گونه خشونت‌گستری‌ها در آینده جلوگیری کنیم.

همینطور باورمندان به ادیان ومرام ها نیزاین مسئولیت بزرگ را دارند تا به رفع ابهام ها وخرافه ها، وبه خصوص شفاف کردن دین ومرام بپردازند وخشونت وترور را محکوم کنند ونه باورها را.

 

همبستگی ملی جمهوریخوهان ایران با قربانیان ترور اخیر وبا ملت فرانسه اظهار همدردی میکند وبه بازماندگان وباقیمانده کارکنان مجله «هفتگی شارلی» تسلیت میگوید.

ما معتقدیم راه مبارزه با ترور این است که همه باورمندان به حقوق بشر با یستی در حد مسئولیت خود هر گونه فضای خالی را که تروریستها با زور وجنایات پر می کنند با دفاع از حقوق یکدیگردر مقابل هرگونه تجاوزپرکنند.

 

 دیماه 1393

ژانویه 2015