به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

تحلیل کارشناسان از نتایج احتمالی دیدار اون و ترامپ در ویتنام

تحلیلگران و کارشناسان بر این باورند که دیدار میان رئیس جمهوری آمریکا و رهبری کره شمالی در هانوی، ویتنام به نتایج خوبی می‌رسد و از جمله آن می‌توان به رونق اقتصادی کره شمالی و سرمایه گذاری‌ها در این کشور منزوی اشاره کرد.

ترامپ در ویتنام

به گزارش  خبرگزاری رویترز، بانک سرمایه گذاری مورگان استنلی درباره گشایش اقتصادی در کره شمالی تخمین زده و با فرض اینکه یک آزادسازی اقتصادی شبیه به ویتنام در کره شمالی صورت می‌گیرد، اعلام کرده که این مساله فرصت‌های سرمایه گذاری تا ۹ میلیارد دلار و فرصت‌های دیگر سرمایه گذاری را تا دو میلیارد دلار در هر سال احتمالاً در پی دارد.

این بانک سرمایه گذاری در تحقیقی آورده است: جمعیت ۱۸ میلیونی سن کار در کره شمالی احتمالاً به چرخه تولید آسیا می‌پیوندد که دستمزد ساعتی آن کمتر از ویتنام است. آزادسازی اقتصادی در کره شمالی احتمالاً تأمین کننده ارتباط گم شده در توسعه ارتباطات تجاری شبه جزیره کره به سمت اروپا است اگر که خط ریلی دو کره به روسیه و چین بپیوندد.

با این حال تحلیلگران به صورت هشدار گونه‌ای می‌گویند که توافق صلح بین دو کره احتمالاً به دستیابی کره شمالی به تسلیحات اتمی پایان نمی‌دهد.

مقام‌ها و کارشناسان گفته‌اند که رهبران دو کره احتمالاً اعلامیه صلح برای پایان جنگ دو کره را امضا می‌کنند. سایر توافقات شاید باعث گشایش دفاتر نمایندگی در دو کره و تصویب اقداماتی در جهت خلع سلاح اتمی شود که شامل اجازه ورود به بازرسان برای نظارت بر انهدام راکتور اتمی یانگ‌بیون کره شمالی در ازای کاهش تحریم‌های اقتصادی آمریکا بر پیونگ یانگ است.

نهاد بین‌المللی برای مطالعات استراتژیک مستقر در لندن گفته که باید برای رسیدن به توافق صلح با دقت عمل کرد در غیر اینصورت احتمالاً به خطرات امنیتی در منطقه منجر می‌شود.

این نهاد اعلام کرد: صلح بین واشنگتن و پیونگ یانگ شاید به خروج غیرمنتظره نیروهای آمریکایی از کره جنوبی منجر شود که باعث درک نادرست در پیونگ یانگ می‌شود.

دنیل راسل، دیپلمات ارشد در آسیا تا ۲۰۱۷ گفته است: یک توافق صلح که زرادخانه شیمیایی، بیولوژیکی و تسلیحات اتمی کره شمالی را در جای خود حفظ می‌کند و تهدیدی مستقیم علیه آمریکایی‌ها و متحدانش است، یک پیمان صلح نیست.

وی ادامه داد: مسیر دستیابی به صلح در شبه جزیره کره با اقداماتی برگشت ناپذیر از سوی کره شمالی برای انهدام برنامه تسلیحات اتمی‌اش آغاز می‌شود.

بانک DBS سنگاپور نیز گفته که جزئیات خلع سلاح اتمی کره شمالی و احتمال کاهش تحریم‌ها علیه این کشور احتمالاً توسط بازارها مثبت انگاشته می‌شود.

“چتان سث”، تحلیلگر مؤسسه Nomura نیز گفته است: اگر ما در راستای خلع سلاح اتمی کره شمالی پیشرفتی ببینیم، این مساله می‌تواند یک گشایش مثبت برای بازارهای آسیایی به ویژه کره شمالی باشد.

“نیک توییدال”، تحلیلگر مؤسسه تضمین‌های راکوتن استرالیا مستقر در سیدنی نیز گفته است: اگرچه انتظار می‌رود این نشست در هانوی در راستای خلع سلاح اتمی کره شمالی مثبت باشد، انتظار کمی از لحاظ به روز شدن بازار وجود دارد.

در همین حال

تارنمای نشریه خبری تحلیلی ‘فارن پالیسی’ با اشاره به نشست دوباره سران کره شمالی و آمریکا نوشت: مقام های آمریکایی نگران آن هستند که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در این نشست امتیازات بزرگی به پیونگ یانگ بدهد.

 این نشریه آمریکایی افزود: «استفان بیگین» نماینده آمریکا در امور کره شمالی و شاید دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خواستار کنار گذاشتن سیاست چند دهه گذشته آمریکا با کره شمالی و پیروی از سیاست موسوم به «تابش آفتاب» (sunshine policy) هستند که سالها مورد استقبال رهبران کره جنوبی قرار گرفته است.
ایده چنین سیاستی ساده است؛ دشمنی و خصومت باعث می شود «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی به سلاح هسته ای متوسل شود همان طوری که سرما باعث می شود آنها کت ها را محکم به دور خود بپیچیند. اما آفتاب گرم باعث می شود همین افراد تمایل بیشتری به کنار زدن کت های خود داشته باشند. چنین سیاستی شامل این دیدگاه است که همین رویکرد باعث می شود که ‘کیم جونگ اون’ سلاح های هسته ای خود یا دستکم دشمنی با همسایگانش را کنار بگذارد.
«جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا بویژه علاقه مند است همچنان وزش بادهای سرد ادامه داشته باشد.
بولتون و برخی مقام های آمریکایی همچنان بر این باورند که کاهش تنش ها بین آمریکا و کره شمالی نخست به خلع سلاح کره شمالی نیاز دارد.
این موضوع همواره موضوع سیاست دولت های گذشته آمریکا در قابل کره شمالی بوده که با درجات مختلفی در مذاکره با این کشور لحاظ شده است.
در هفته های گذشته، گزارش هایی در رسانه ها منتشر شده که نشان می دهد بسیاری از مقامات آمریکایی نگران پیشرفت اندک در خلع تسلیحاتی کره شمالی در آستانه نشست سران آمریکا و کره شمالی در هانوی هستند و زنگ هشدار را درباره پیشنهادهای کره شمالی در این مذاکرات به صدا در آورده اند.
تارنمای آمریکایی ‘پولیتیکو’ در گزارشی در همین زمینه نوشت: این گروه از مقام های آمریکایی نگران آن هستند ترامپ که «علاقه مند است در عرصه جهانی نشان دهد که پیروز شده است» امتیازات زیادی را در مقابل وعده های توخالی کره شمالی اعطا کند. هنوز معلوم نیست طرف مذاکره کننده آمریکایی چه امتیازاتی را روی میز مذاکره خواهد داشت اما یکی از گزینه های احتمالی اعلام پایان یافتن جنگ کره، گشودن روابط دیپلماتیک و پایان دادن به تحریم ها است.
این رسانه با اشاره به شکست مذاکرات قبلی آمریکا و کره شمالی و قرار گرفتن پیونگ یانگ در مسیر آزمایش هسته ای در سال 2006 نوشت: برای اولین بار بسیاری از ما به این باور رسیده ایم که بولتون و حامیان وی پذیرفته اند که سیاست آمریکا در قبال کره شمالی شکست خورده بوده و بر پیروزی سیاست خود در خاورمیانه متمرکز شده اند.
البته اگر ترامپ تصور می کند که خلع سلاح کره شمالی هدف اولیه در هر گونه تعامل با این کشور است اشتباه می کند.
برای درک ماهیت این اختلاف نخست باید یک چیز را درک کرد؛ کره شمالی پیشنهاد خلع سلاح را نداده است.
این کشور از یک عبارت خاص استفاده می کند، خلع سلاح شبه جزیره کره که اشاره به سلاح های هسته ای آمریکا نیز دارد.
در مقابل آنچه که کره شمالی پیشنهاد می کند مجموعه ای از ژست ها و اقدامات نمادین برای نشان دادن روابط جدید با آمریکا است.
برای مثال کره شمالی سایت آزمایش هسته ای خود را بسته است و یک ساختار قابل استفاده در آزمایش موتور موشک را برچیده و پیشنهاد تعطیلی تاسیسات هسته ای در نزدیکی مرکز علمی و تحقیقات اتمی یونگ‌بیون را داده اما هیچ یک از این اقدامات نمی تواند تهدید هسته ای کره شمالی را کاهش دهد یا این کشور را از تولید سلاح هسته ای و موشک های دوربردی که می تواند آمریکا را هدف قرار دهند، باز نداشته است.
به گزارش ایرنا، دومین نشست سران آمریکا و کره شمالی قرار است روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (هشتم و نهم اسفند ماه) در هتل ‘سافیتل’ در هانوی پایتخت ویتنام برگزار شود.
طبق برنامه اعلام شده، کیم و ترامپ روز چهارشنبه ملاقاتی دو نفره خواهند داشت و پس از آن هر یک به همراه تنها دو نفر در ضیافت خصوصی شام حاضر می شوند اما برنامه های روز پنجشنبه تا کنون رسانه ای نشده در مجموع پیش بینی شده است رهبران دو کشور در طول این نشست پنج بار با یکدیگر دیدار و گفت وگو کنند.
رهبران دو کشور پیش از این در خرداد سال جاری در سنگاپور با یکدیگر دیدار کردند نتیجه این نشست، توافقی مبهم در زمینه عاری سازی هسته ای شبه جزیره کره بود.