به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

تحلیلگر آلمانی:آمریکا از میزبانی مقر سازمان ملل سوء استفاده می کند

 یک تحلیلگر سیاسی آلمانی در مطلبی با اشاره به خودداری دولت آمریکا از صدور روادید برای فرد معرفی شده از سوی ایران برای تصدی نمایندگی این کشور درسازمان ملل متحد،نوشت: آمریکایی ها به صورت غیرقانونی از نقش خود به عنوان میزبان این نهاد بین المللی سوء استفاده می کنند .

ˈکنوت ملنتینˈ سرمقاله نویس روزنامه یونگه ولت، در مطلب خود در این رابطه نوشت: میزبانی آمریکا از مقر سازمان ملل متحد در نیویورک،برمبنای قرار دادی است که در سال 1947 منعقد شده است که در آن تاکید شده،مقام های آمریکایی اجازه ندارند مانع از ورود و یا خروج سفیر یک کشور در سازمان ملل متحد شوند و این قانون حتی شامل میهمانان دعوت شده از سوی این نهاد بین المللی نیز می شود.
این تحلیلگر سیاسی آلمانی با اشاره به اینکه این برای اولین بار در تاریخ سازمان ملل است که آمریکا از صدور روادید برای فرد معرفی شده از سوی یک کشور برای تصدی دائم نمایندگی سازمان ملل متحد جلوگیری می کند، تاکید کرد که این اقدام غیر قانونی بوده و سوء استفاده از شرایط میزبانی است.

ملنتین در همین رابطه به مورد مشابهی درمورد خود داری دولت آمریکا در زمان ریاست جمهوری رونالد ریگان از صدور ویزا برای یاسر عرفات،رهبر فقید تشکیلات خودگردان فلسطینی برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرد که این ممانعت در نهایت موجب آن شد که محل برگزاری مجمع عمومی از نیویورک به ژنو منتقل شود.

این مطلب می افزاید:اینکه آمریکایی ها به طور دقیق چه اتهاماتی علیه حمید ابوطالبی، فرد معرفی شده از سوی دولت ایران برای تصدی نمایندگی این کشور در سازمان ملل دارند، مشخص نیست اما به نظر این اقدام متناقض با رویه گذشته درمورد وی بوده است.

ملنتین با اشاره به سابقه فعالیت های دیپلماتیک ابوطالبی در سال های گذشته از جمله انجام ماموریت های سیاسی در ایتالیا، بلژیک، استرالیا و اتحادیه اروپا،می نویسد: ابوطالبی حتی در دهه 90 زمانی که عضویت هیات ایرانی را داشت برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بدون هیچ مشکلی روادید ورود به آمریکا را دریافت کرده است.

تحلیلگر سیاسی آلمان در ادامه می افزاید: حال سوال اساسی مطرح این است که واشنگتن از دهه 90 تاکنون چه یافته های جدیدی دارد که ابوطالبی را که آن موقع روادید دریافت کرده،به عنوان شخصیت نامطلوب معرفی کرده است.

این مطلب در خاتمه می افزاید:شخصیت هایی از دیگر کشورها بوده اند که سال های زیادی در فهرست سیاه دولت آمریکا قرار داشته اند از جمله نلسون ماندلا که حتی وقتی هم که رییس جمهور شد و جایزه نوبل دریافت کرد برای ورود به خاک آمریکا نیاز به صدور مجوز ویژه از سوی دولت این کشور داشت.

دولت آمریکا در اقدامی برخلاف ماده چهارم توافق نامه کشور میزبان با سازمان ملل مبنی بر تعهد این کشور برای صدور ویزا برای سفرا و دیپلمات های کشورهای مختلف جهان در سازمان ملل اعلام کرده است که برای حمید ابوطالبی گزینه احتمالی نمایندگی ایران در سازمان ملل ویزا صادر نخواهد کرد.

این اقدام غیر قانونی دولت آمریکا با اعتراض رسمی مقام های جمهوری اسلامی ایران مواجه شده و دولت ایران با اعتراض به این رویه خلاف قوانین بین المللی و تعهدات آمریکا به عنوان کشور میزبان به سازمان ملل، اعلام کرده است که این موضوع را ازمسیر قانونی پیگیری خواهد کرد.

این اقدام غیرقانونی واشنگتن درحالی برخلاف موازین بین المللی انجام شده است که رفع هرگونه مانع برای استقرار هیات‏های نمایندگی دولت های عضو ارکان گوناگون سازمان ملل متحد در مقر سازمان و تامین امنیت و ایجاد تسهیلات برای آنها همواره یکی از موضوعاتی بوده که کشور میزبان سازمان ملل متحد یعنی آمریکا ملزم به انجام آن بوده است.

دولت آمریکا اما با استفاده از موقعیت میزبانی سازمان ملل متحد، برای ورود برخی دیپلمات‏ها و افراد عضو هیات‏های دیپلماتیک دولت های عضو ملل متحد یا مقام ها و کارشناسان آنها به نیویورک به منظور حضور در ارکان سازمان ملل متحد خواه به صورت موقت (درمورد نمایندگان شرکت کننده در ماموریت های موقت) یا دایمی (در قبال افراد دارای ماموریت های دایم)، مانع تراشی و گاه حتی از صدور روادید برای حضور روسای جمهوری برخی کشورها در نشست های سالانه مجمع عمومی نیز خودداری کرده است.

بیست و دوم فروردین دولت آمریکا در اقدامی تازه ضد جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد روادید «حمید ابوطالبی» گزینه جمهوری اسلامی ایران به عنوان سفیر دایمی در سازمان ملل متحد را به دلیل نقش وی در اشغال سفارت آمریکا در تهران در سال 1358، صادر نخواهد کرد.