مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

تامین صلح پایدار به اراده قوی و صادقانه بازیگران نیاز دارد

فرهاد

صلح میباشد سلاح راه مردان بزرگ

از زبونان صلح جویی قصه ناباور است

از دهان توپ جستن راز اصلاح بشر

دفع بیماری طلب کردن ز کام اژدر است

مشاهد حسین سید رئیس کمیته دفاعی مجلس سنای پاکستان در گفتگوی با طلوع نیوز داشته گفته است که طالبان افغانی دشمنان پاکستان شمرده نمیشوند و موجودیت آنها در خاک پاکستان تهدیدی برای اسلام آباد نمیباشد. وی حکومت افغانستان را در صلح و جنگ با طالبان خود مختار دانسته از تلاش سران کشور چین در منطقه سخن گفته یک بار دیگر یادآور شد که طالبان در خاک پاکستان دشمن شمرده نمیشوند حرف دوم این است که در نشست نهم جولای در مری صورت گرفت.

در کنار نمایندگان طالبان و شبکه حقانی نماینده حکومت افغانستان و نمایندگان چین و امریکا حضور داشتند فیصله با شماست که با آنها جنگ میکنید یا گفتگو. افزود اگر گفتگو میخواهید و اگر صلح میخواهید باید به میز مذاکره بیایید. وی از تلاش های منطقه ئی به ویژه دولت چین را برای تامین صلح افغانستان ستایش کرد! در ادامه گفت افزایش فعالیت های هراس افگنان در افغانستان و پاکستان بالای وضعیت چین به ویژه ایالت سینک بانگ آن کشور اثر بدی دارد و چین در آوردن صلح در منطقه تاثیری خوبی دارد. بنابر این چین ثابت کرده است که در افغانستان صلح میخواهد و نیز با این روند همکاری مینماید.

مردم و آگاهان امور در این رابطه دیدگاه های خویش را چنین بیان داشته اند. سران نظامیان پاکستانی از جمله اداره آی.اس.آی مانند سران کشور سعودی، قطر و غیره منحیث یک افزار خونین در خدمت سران ادارات استخبارات کشورهای توسعه طلب قرار داشته و دارند. طبق سناریوی آنها کشور های منطقه از جمله کشور ما را با شعله ور ساختن جنگ اعلان ناشده و تحمیلی از خارج به واسطه گماشته گان فاسد، جنایت کار خویش به شمول طالب، گروه حقانی، القاعده، داعش و غیره جنایت های خونین را انجام داده توانسته اند کشور ما را به سرزمین مخروبه سوخته، پایگاه مافیای بین اللملی مواد مخدر، میدان نبرد، آزمایش انواع سلاح های پیشرفته محاربوی هوایی و زمینی، ایدولوژی ها، بازار مصرفی تولیدات خارجی، تهیه کننده مواد خام یک عده کشورهای منطقه و جهان مبدل سازند با تاسف هنوز هم این بازی ادامه دارد.

در حالیکه ده ها میلیون مردم ما خواهان صلح واقعی در کشور و منطقه بوده و میباشند سفرهای سران کشور چین و سایر کشورها را که در ظاهر امر خواهان صلح واقعی در کشور میباشند آغاز یک گام مثبت دانسته و میدانند می افزایند تا زمانیکه عاملین بازیهای خونین به خواسته ده ها میلیون مردم تن در ندهند و منافع ده ها میلیون مردم را از این بیشتر قربانی اهداف توسعه طلبانه خود نه نمایند نمیتوان به نشست ها، تدویر جلسات، تعهدات نمایشی و فرمایشی زیر نام تامین صلح و ثبات واقعی صورت گرفته امیدوار بود. زیرا که با آمدن صلح جلو کشت قاچاق هزاران تن مواد مخدر که صد ها میلیارد دالر بازیگران از آن سود می برند. از جانب دیگر میلیارد دالر که زیر نام مبارزه با تروریزم برای نظامیان پاکستانی توسط امریکا داد میشود قطع خواهد شد از این لحاظ سران نظامیان پاکستانی متحدین منطقه و جهانی آنها به هیچ وجه حاضر نبوده که صلح پایدار در کشور ما تامین گردد!

از همین لحاظ است که جنگ های خونین را در اکثریت ولایات افزایش داده اند مقام های محلی از تسلیمی شصت و پنج تن نیروهای امنیتی به طالبان به تاریخ 22 عقرب خبر میدهند میرزا رحیمی والی هلمند در خبر نامه به تاریخ 23/8/1394 گفته درگیری در ولسوالی های سنگین ولایت هلمند به شدت ادامه دارد.

افزود در درگیری یک ماهه در این ولسوالی بیش از دو صد تن از طالبان کشته و زخمی شده و هشتاد و هشت تن نیروهای دولتی به شمول سه غیر نظامی نیز جانهای شانرا از دست داده اند و از جریان عملیات در ولسوالی مارچه نیز یادآوری نمود در مقابل شوراهای ولایتی ولایت هلمند ادعا نموده اند که هیچ عملیاتی تا کنون در ولسوالی مارجه راه اندازی نشده است.

مقام های محلی و امنیتی در ولایت زابل به تاریخ 21/8/1394 با ابراز نگرانی از اوضاع امنیتی گفته اند که ولسوالی خاک افغان از هشت سال به این سو از سوی مخالفان مسلح اداره میشود. در این اواخر این ولسوالی به پناه گاه امنیتی شورشیان از جمله داعش تبدیل شده است و در هشت سال کدام عملیات بخاطر پس گیری این ولسوالی از سوی دولت راه اندازی نشده و نیروهای دولتی هیچ نوع برخورد مسلحانه با شورشیان و داعش نداشته اند در همین حال غلام جیلانی فراهی آمر امنیت زابل نیز تایید کرده است که نیروهای دولتی تا کنون با شورشیان متذکره از جمله گروه هراس افگن داعش رو در رو نجنگیده اند.

از جانب دگیر عطا الله حق پرست رئیس شورای ولایتی ولایت زابل از باز بودن تمامی راه های رفت و آمد جنگجویان داعش و طالب از این ولایت به پاکستان انتقاد کرده و گفته است ازبک ها، چچنی ها به شمول عرب ها و از دیگر کشورها هستند که از طرف آی.اس.آی پاکستان رهبری میشوند و برای آنها پاکستان امکانات را فراهم مینماید.

یک تن از بزرگان قوم در ولسوالی شاه جوی اظهار داشت داعش آمده بود در سر سرک مسافران را به طرف بالا انتقال داد. هراس افگنان برخاسته از گروه داعش در کشور زندگی را برای باشندگان عده از ولسوالی ها اندک ساخته از این لحاظ شمار زیادی از باشندگان خانه هایشانرا ترک نموده و به جاهای دیگر نقل مکان نموده اند. یک تن از باشندگان خاک افغان گفت جای شانرا به زور گرفته اند و آنها میگفتند که ما این جای را خریده ایم با گذشت هشت سال از اشغال ولسوالی خاک افغان به واسطه هراس افگنان هنوز هم هیچ برنامه برای پس گیری این ولسوالی از سوی دولت در دست نیست.

در حالیکه مقام های امنیتی این ولایت پذیرفته اند برعلاوه ولسوالی خاک افغان بخش های دیگر از ولسوالی های اطراف آن گواه فعالیت ها و نبرد های خونین میان گروه های طالبان و داعش میباشند. در حالیکه دولت وزیری معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی گزارش ها را درباره تسلیم شدن سربازان ارتش ملی به طالبان رد کرد.

یک زن به خبرنگار طلوع نیوز گفته طالبان شوهرش را پانزده سال قبل کشته اند اکنون دو فرزندش که در چارچوب ارتش در ولایت هلمند در برابر طالبان می جنگد از پانزده روز به این سو در محاصره قرار دراند می افزاید در این مدت به هر نهادی مراجعه کرده کسی به صدایش گوش نداده است. از همین رو دست به دامن رسانه زده. بی بی حنیفه مادر دو تن از سربازان در هلمند از رئیس جمهور و رئیس اجراییه خواست که از خواب بیدار شوند و از خدا بترسند. جاری شدن سیل های خون و انجام جنایات جنگی زمانی از جمله سقوط دادن ولایت کندز، سنگسار نمودن و سر بریدن زنها، غارت ثروت های مادی و معنوی نسبت به هر زمان دیگر افزایش یافته است محکمه جهانی قدرت های نظامی امریکایی را به انجام شکنجه متهم نموده اند.

در جریان مصاحبه که تلویزیون کابل نیوز با دو تن از جمله سارنوال دادرس به تاریخ 22/8/1394 داشت آنها از تخطی قوت های امریکا از جمله داشتن زندان غیر قانونی در کشور در بگرام، گرفتاری های غیر قانونی، دادن شکنجه های فزیکی روانی، بمبارد شفاخانه دوکتوران بدون سرحد در ولایت کندز یادآوری نموده انجام کارهای متذکره مغایر قوانین بشری و کنوانسیون های جهانی خوانده اند.

وزیر خارجه به تاریخ 25/8/1394 در فراخوانی ولسی جرگه گفت طی سال جاری یک صد و چهل و شش هزار نفر به اروپا رفته اند. بزرگترین علت آنرا افزایش جنگ های خونین در کشور خواند. رسانه ها خبری را به تاریخ 25/8/1394 نشر در آن گفته شد که نیروهای داعش از ننگرهار غرض سرکوبی طالبان رفته اند. سخنگویان امریکائی از سرکوب ده ها تن هراس افگنان به واسطه طیاره های بی پیلوت خبر میدهند. جنگ بین گروه های طالب و داعش در بعضی از ولسوالی ها رو به افزایش است.

به نسبت پرتاب ده ها راکت در ولسوالی ها سرحدی ولایت پکتیا به واسطه اردوی پاکستان پنج تن غیر نظامیان زخمی و چندین منزل رهایشی تخریب گردیده است. بیست کشور صنعتی جهان در جلسه که در کشور ترکیه دایر گردیده بود در مبارزه با داعش تاکید کردند. صد ها تن از مردم ترکیه مظاهره را در واکنش به آنها راه اندازی کشورهای متذکره را عامل کشتار مردمان عراق، افغانستان و سوریه خواند!

طالبان هست و بود پدر رخشانه را تاراج نموده مرحومه رخشانه دو هفته قبل به واسطه طالبان به اتهام فرار از منزل در ولایت فراه سنگسار شد. مردم خواهان نشر بررسی کمیسیون حقیقت یاب ولایت کندز شده می افزایند در حالیکه یک ماه از بررسی کمیسیون حقیقت یاب کندز که به رهبری امرالله صالح و فاروق وردک انجام شده سپری میشود تا حال مقامات رهبری دولت در این رابطه کدام کاری را انجام نداده در حالیکه جنایت کاران یعنی عاملین سقوط ولایت کندز بزرگترین جنایت را بالای مردم کندز انجام داده اند.

خانم کلتن کاندید ریاست جمهوری امریکا در جریان صحبت خویش گفت با کسانیکه امروز با آنها مانند داعش و طالب در جنگ هستیم بیست سال قبل خود ما آنها را به وجود آورده ایم.

به تاریخ 20/8/1394 ده ها هزار تن از سراسر کشور غرض داد خواهی بخاطر سر زدن هفت تن از کسانیکه نه ماه قبل در ولایت زابل ربوده شده بودند در میان آنها سه زن از جمله یک دختر نه ساله هم بود، راه پیمایی عظیم را که طی دو و نیم دهه اخیر بی سابقه بود در شهر کابل برگزار کردند. معترضان از جمله زنان و مردان با وجود باران شدید و هوای سرد ساعت ها را در نزدیک ریاست جمهوری انتظار شدند و از مقامات دولتی خواهان جواب بودند با تاسف این حرکات مدنی به خشونت کشانده شد. سربازان امنیتی در مقابل پرتاب سنگ ها، فیرهای هوایی نموده پنج تن معترضان زخمی شدند.

در نشستی که سران ارگ ریاست جمهوری با نمایندگان معترضان به تاریخ 22/8/1394 برگزار کرده بود محقق معاون ریاست اجراییه حکومت وحدت ملی در واکنش دادخواهی مردم گفت: کسانیکه این راه پیمایی را برگزار کرده اند مردمان کوچه و بازار و کسانی هستند که در زمین بوریا و در آسمان ستاره ندارند!

به گفته نویسندگان گرچه محقق این سخن را از سر خشم و به منظور توهین و تحقیر معترضان گفت. به باور ما آقای محقق را ثروت های باد آورده و تحفه وزیر خارجه یعنی ایجاد حکومت وحدت ملی از مردم بیگانه ساخته از این لحاظ به خود حق میدهد که بوریا نشینان و افراد محروم جامعه را توهین نمای وی به نسبت عدم درک از تاریخ پر افتخار کشور آن بیچاره تا هنوز نمیداند که بزرگترین شخصیت های علمی سیاسی کشور از جمله مرحوم کاتب هزاره، سید اسماعیل بلخی و غیره بالای بوریا تولد، در خانه های گلی با سر بلند و شرافتمند زندگی نموده افتخاراتی از خود بجا گذاشته اند که مشعل فرزوان هر مبارز صادق و وطندوست بخاطر نجات از این وضع بحرانی میباشند.

قابل تذکر میدانیم اگر داشتن قصرهای مجلل بالای مقام والا و شخصیت انسانها متعهد و صادق اثر گذار میبود باید فرعون قصری را در چهل سال ساخت و در هر ماه چهل هزار مردم مصر در آن کار میکردند و از حمله معجزه هفت گانه در دنیا محسوب میشود از احترام خوبی برخوردار میبود.

خلاصه اینکه تجارب خونین چندین دهه گذشته از جمله چهارده سال اخیر ثابت ساخت که عامل دشواریهای خونین فوق ذکر سران نظامیان پاکستانی از جمله اداره آی.اس.آی متحدین منطقه و جهانی آنها بوده و میباشند و با راه اندازی بازیهای ریاکارانه دو گانه و خصمانه نمیخواهند بزرگترین عاید سرشار خویش را با تامین صلح پایدار در کشور ما از دست دهند از این لحاظ به پیشگام شدن کشور چین در تامین صلح پایدار دست پاچه شده به نسبت فشارهای جهانی به واقعیت ها اعتراف نموده دشمن نخواندن طالبان افغان به واسطه رئیس کمیته دفاع سنای پاکستان مثال زنده میباشد.

به باور ما وقت آن رسیده که تمام نیروهای سالم اندیش کشور از راه پیمایی مورخ 20/8/1394 در شهر کابل درس گرفته به جای دلبستگی به وعده های سر خرمن کشور و نهاد آزموده شده دست دوستی و برادری را نسبت به سالهای گذشته به وجه بیشتر و بهتر به سوی همدیگر دراز نمایند با جلب همکاری صادقانه کشورهای صلح جو از جمله سران کشور چین سازمانها و نهادها ترقی پسند امریکا، اروپا و سایر نقاط جهان زمینه تامین صلح سراسری را در کشور مساعد سازند در غیر از آن بازیگران جنگهای خونین سالهای گذشته از جمله آی.اس.آی متحدین منطقه و جهانی آن تا آخرین قدرت مانع این پروسه حیاتی خواهند شد.