نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

«
»

تامین صلح و ثبات به اراده واقعی نیاز دارد

فرهاد

هر که ناموخت از گذشت روزگار

او ناموزد ز هیچ آموزگار

سرتاج عزیز مشاور امور خارجی نخست وزیر پاکستان روز شنبه 17/11/1394 در آغاز سومین نشست چهار جانبه میان افغانستان، پاکستان، چین و ایالات متحده امریکا در اسلام آباد گفت نیاز است تا یک نقشه راه روشن برای گفتگو های صلح میان دولت افغانستان و طالبان داشته باشیم افزود آشتی سیاسی یگانه راه انتخاب عمل برای آوردن صلح دایمی در افغانستان است. وی از گروهای اشتراک کننده خواست تا تمام تلاش های خود را به خرج دهند تا پروسه صلح در مسیر خود نگاهداشته شود. در ادامه گفت یک نقشه راه روشن و تعریف شده برای گفتگوهای صلح میان دولت افغانستان و طالبان از اهمیت حیاتی برخوردار است. این نقشه راه باید پروسه مختلف را طی نماید و پیشرفت را در هر یک از این مراحل مورد ارزیابی قرار دهد.

وی اضافه نمود مردم افغانستان طی چهار دهه گذشته از یک سلسله خشونت ها رنج می برند و آنها نیاز به یک صلح و ثبات دایمی دارند. وی خاطر نشان نمود این نقشه راه باید اشاره های مثلث را در مورد تعهدات پایدار تمام جناح های صلح را به همراه داشته باشد. در مورد پالیسی پاکستان گفت پاکستان در نگرانی افغانستان از ناحیه افزایش خشونت ها به حیث یک چالش کلیدی شریک است و کاهش این خشونت ها یکی از مهم ترین اهداف گفتگوهای صلح میباشد و از تمام گروهای کشورهای چهار جانبه خواست تا بیشترین گروه ها، طالبان را تشویق تا برای گفتگو حاضر شوند. این کار نه تنها برای آوردن صلح و ثبات در افغانستان مفید است بلکه میتواند ساحه را برای طالبان نا آشتی پذیر تنگتر سازد.

مردم و آگاهان امور دیدگاه های خویش را در رابطه به گفته های فوق چنین بیان داشته اند:

سران نظامی پاکستان از جمله اداره ای.اس.ای از تاریخ ایجاد کشوری به نام پاکستان منحیث افزار خونین کشورهای توسعه طلب عمل نموده و مینماید. از این لحاظ توانسته با انجام جنایات خونین و جبران ناپذیر کشور ما را برای باشندگان آن به یک جهنم مبدل نموده حالا که دامان رسوایی اداره متذکره و متحدین جهانی و منطقه ئی آن به جهانیان بلند شده با انجام بازی های ریاکارانه زیر نام پروسه صلح با طالبان و دولت افغانستان در ظاهر عمل چهره خویش را بدل میخواهد با جابجا نمودن گروهای هراس افگن در قدرت به بازی جنایت بار که در آینده پیشرو دارند دستیاب شوند.

اگر چنین نیست چرا به مسدود نمودن ده ها هزار لانه های تروریزم در آن طرف خط دیورند شوراهای کویته، پیشاور، میرانشاه و غیره اقدام نمی نمایند؟ تشدید شدن جنگ های خونین در ولایات هلمند، کندز، بغلان، بدخشان، ننگرهار ثابت میسازد که سران نظامی پاکستان و حامیان خارجی شان بر موفقیت صلح و ثبات واقعی در کشور ما اراده واقعی ندارند. از این لحاظ گفته های احمد رشید نویسنده پاکستانی به جا میباشد. وی گفته است که در پیروزی پروسه صلح طالبان با دولت افغانستان شک دارم. می افزاید اگر گردانندگان چهار گانه این پروسه خواهان صلح و ثبات واقعی در افغانستان میباشند چرا مردم را در جریان کارهای خویش قرار نمیدهند.

مشاجره لفظی بین سران امریکایی از ناحیه جابجا سازی سربازان کشور متذکره بعد از سال 2016 میلادی به کشور ما توجه جهانیان و مردم ما را جلب نموده این مشاجره بین فرمانده کل نیروهای امریکایی و جان مکین رئیس کمیته تسلیحاتی سنای امریکا به خاطر صورت گرفت که جان مکین خواهان کاهش نیروهای امریکایی در افغانستان نمیباشد می افزاید هنوز هم به این نیروها در افغانستان نیاز است.

در مقابل جنرال کمبل میگوید باید شمار نظامیان امریکایی در افغانستان بعد از سال 2016 میلادی کاهش داده شود می افزاید یعنی از این تلاش های ما بسته به آن خواهد بود که اصلاحات در ساختار نیروهای افغانستان به میان آمد تا وابستگی آنان به ما کمتر شود اما این دستوری است که برای ما داده شده تا شمار نیروهای امریکایی را کاهش دهیم البته با در نظر داشت اوضاع افغانستان.

مردم میگویند تا زمانی که ده ها هزار لانه های تروریزم در آن طرف خط دیورند مسدود نگردد از مداخله ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان در امور داخلی کشور ما جلوگیری به عمل نیاید قوای مسلح مطابق نیاز زمان با سلاح های پیشرفته زمینی و هوایی مجهز و صلاحیت های عاملین فساد، غاضبین میلیونها جریب زمین، جنگ افروزان، مافیای اقتصادی، مواد مخدر، عاملین دامن زدن انواع خشونت های خانواده گی، خصومت های قومی، لسانی، مذهبی، سمتی، لسانی، تنظیمی ،حزبی، قانون ستیزان، مردم ستیزان، فرهنگ ستیزان، زن ستیزان و سایر جنایت کاران محدود نگردد نمیتوان با جابجایی صد ها هزار قوت های خارجی صلح و ثبات واقعی را در کشور تامین گردد.

نشر و خبر تصویری از شکنجه زندانیان در عراق و افغانستان به واسطه پنتاگون مردم ما را سخت نگران ساخته است زیرا که نشر همچو واقعات بر علاوه که ده ها میلیون مردم ما را سخت غمگین میسازد و دستاورد خوبی برای هراس افگنان و حامیان شان بخاطر انجام جنایات بیشتر میباشد زیرا که تصویرهای متذکره نمایانگر استفاده سو از بد رفتاری با زندانی ها در زندانهای ایالات متحده امریکا در کشورهای عراق و افغانستان را نشان میدهد به نوشته آنها این دو صد تصویر بخش از دو هزار تصویرهای هستند که بین ماه های جنوری سالهای 2009 تا ماه سپتامبر سال 2011 گرفته شده بعضی از این تصویر ها نمایانگر شکنجه خشن با زندانیان در زندان های ابوغریب عراق است. مردم با افتخار ما به این باور هستند که مرگ هزاران مرتبه شرف دارد نسبت به تجاوز و جنایات فوق که به واسطه جنایت کاران بالای هموطنان ما و برادران عراقی صورت گرفته است.

عبدالله عبدالله رئیس اجراییه میگوید این یک واقعیت است که نیروهای امریکایی نقش موثر در کار پشتیبانی از نهادها و نیروها در آموزش و مشوره دهی در افغانستان بازی میکند افزود برداشت ما این است که نیروهای امریکایی پس از سال 2016 میلادی نیز حضور خواهد داشت.

مردم میگویند اگر نیروهای متذکره صادقانه عمل مینمودند امروز به این سرنوشت کشور و مردم مبتلا نمیگردید. از طریق وسایل اطلاعات جمعی اطلاع حاصل نمودیم که صد ها سرباز امریکایی در هلمند به حمایت از نیروهای خارجی جابجا خواهند شد مردم و آگاهان به نسبت بازیهای دو گانه و ریا کارانه امریکایی بی باور شده جابجایی آنها را زمانی موثر میخوانند که به وعده هایشان صادقانه عمل نمایند.

نشر و پخش اخبار گمراه کننده فضای ترس و وحشت را در کشور به وجود آورده روح و روان مردم را ناتوان و نا امید به آینده ساخته است. رئیس سی.آی.آی در مجلس سنا دولت افغانستان را در عملکردهایش ناکام خواند می افزاید از این لحاظ طالبان در یک عده ولسوالی ها مسلط شده اند. احمد ضیا مسعود در سفری که به ولایت های شمال داشت از نیروهای مسلح دیروز خواست که بخاطر یک جنگ در بهار آینده پیشرو است آمادگی بگیرند.

مردم از ناحیه به درازا کشیدن عملیات های محاربوی در ولایات بغلان، کندز، بدخشان، هلمند و غیره سخت نگران بوده می افزایند در این رابطه زیر کاسه نیم کاسه ای وجود دارد. از ناحیه جنگ های خونین عده از سران جنگ افروز که سالهاست در دام های تذویر ریا کارانه گیر مانده اند سخت خسته و خواهان رسیدن به صلح میباشند.

ملا منصور را شاخه جدا شده ملا محمد رسول به صفت نماینده پاکستان و اداره آی.اس. خوانده اند. یک تن دیگر به اسم عبدالظاهر از هواداران ملا محمد رسول در فراه گفت برای عالمان دین ضرور است که در این مرحله تاریخ حق را بگویند اگر انسانها به فتوای علمای دین کشته میشوند در روز قیامت از عالمان دین پرسیده میشود.

ملا الا گل یکی از دیگر فرماندهان محلی ملا محمد رسول در فراه خاطر نشان ساخت تا چه زمانی غلامی پاکستان را کنیم افزود شما که 14-18 سال میشود که رهبر ما کشته شده و هنوز قبرش برای ما معلوم نیست . محراب در بخشی از سخنانش گفت زمانیکه پرسیده میشود که چرا عالمان دین ما کشته میشوند میگویند این ها افراد فلان نفر هستند.

یکی از عوامل عمده بر علاوه افزایش کشت و قاچاق مواد مخدر استخراج غیر قانونی و غیر معیاری هزاران معادن و آثار باستانی به واسطه قوماندانان محلی، زورمندان، طالبان، هراس افگنان، سبب افزایش جنگ های خونین در کشور گردیده است زیرا که جنگ در بعضی ولایات از جمله بدخشان بالای معادن میباشد دست به دست شدن ولسوالی های بدخشان بین نیروهای دولتی و هراس افگنان و زورمندان محل یک مثال ان میباشد. گروه داعش قطع کردن جنگلات ولسوالی های ننگرهار را آغاز نموده.

مردم میگویند تشدید شدن جنگ در ولایات شمال داد سترک هشتاد فیصد کاهش یافته این کار سبب افزایش بیکاری و نبود خریدار اجناس و مواد شهروندان نیز گردیده است. فرمانده پولیس شهر کابل از گرفتاری 318 تن در شهر کابل خبر میدهد می افزاید بیست و هشت واقعه مربوط به قتل میباشد یک دختر به نسبت تماس تیلفونی با یک پسر در هژده کیلومتری شهر فاریاب توسط هراس افگنان دره زده شد. بعضی از آگاهان علت افزایش خونین را در منطقه بازاریابی برای کمپنی های سلاح های بزرگ امریکا و متحدین جهانی آن از جمله انگلیس ها خوانده اند.

خلاصه این که تجربه و گذشت زمان ثابت ساخت که هنوز هم بازی های در عقب پرده وجود دارد که اراده واقعی بخاطر تامین صلح و ثبات واقعی بین سران کشورهای تصمیم گیرنده تا هنوز مشاهده نمیشود. گسترش اختلافات بین طرفداران احزاب جمهوری خواه و دموکرات امریکا در رابطه به مستقر ساختن سربازان شان در افغانستان به درازا کشانیدن عملیات های ولایات هلمند، کندز، بغلان، بدخشان بر ضد هراس افگنان پخش و نشر اخبار گمراه کننده که فضای ترس و وحشت را در کشور به میان آورد فشارهای اقتصادی زیر بهانه های مختلف بالای شهروندان کشور، گسترش جنایات، فساد، آدم ربائی ها، سرقت های مسلحانه، افزایش فقر، بیکاری، بیماری، مسدود نکردن ده ها هزار لانه های تروریزم هراس افگنان در آن طرف خط دیورند، عدم جلوگیری از مداخله صریح ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان در امور داخلی کشور ما، عدم قاطعیت در مبارزه با کشت و قاچاق مواد مخدر، دعوت گروهای مسلح دیروز بخاطر آمادگی یک جنگ تمام عیار با هراس افگنان و غیره اثبات ادعای ماست!

مردم میپرسند چه باید کرد تا دشواری های فوق را کاهش داد؟

به باور ما وقت آن رسیده که تمام نیروهای سالم اندیش و با وجدان کشور صدای اعتراضات خویش را بر ضد جنایات فوق از طریق مبارزات مسالمت آمیز و حرکات جامعه مدنی بلند نمایند در غیر از آن با ادامه وضع موجود صلح و ثبات واقعی ده ها سال دیگر در کشور تامین نخواهد شد.