تعامل 

نور محمد غفوری از چندی به اینطرف در مکالمات و نوشتار…

جمال غمبار

آقای "جمال غمبار"، (به کُردی: جەمال غەمبار) شاعر و نویسنده‌ی…

چین کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد

منبع تصویر، GETTY IMAGES ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳ مه ۲۰۲۴ آژانس فضایی…

        تقدیم به ستره محکمه امارت اسلامی افغانستان

معروضه محمد عالم افتخار ولد محمد قاسم دارنده تذکره تابعیت 1401100148058   حضور…

حاکمیت طالبان؛ افزایش بحران و تکانه های بی ثباتی ملی…

نویسنده: مهرالدین مشید استبداد و تبعیض طالبان و به صدا درآمدن…

چند شعر از حمید تیموری‌فرد

بزم کبوتران   در تالار توت و ارغوان  سایه‌ی گل درشت انجیر  تارمی خلوت…

ساز آفرینش

رسول پویان رحیم و رحـمان را تابکی قـهار می گویند برای بـندگان…

چرا ادبیات دوران کهن و میانه کم‌تر حزین بود؟

در پرداخت‌های ساختاری ادبیات جهان از شعر و غزل و…

انسان گرایی پاسخی ناتمام در برابر ناپاسخگویی اندیشه های فلسفی…

نویسنده: مهرالدین مشید  انسان گرایی به مثابه ی داعیه ی برگشت…

گنجینۀ الهام

رسول پویان 2/5/2023 روزباخورشیدوشب سیل شباهنگم خوش است زیــر نـور خلـوت مهـتـاب آهنگـم…

در ارتباط به جفنگ گویی ها ی " نیاز نیاز"

حبیب میهنیار دوستان گرامی شما بهتر میدانید که یکی از ویژه…

ادبیات مبتذل،- سرگرم کننده و کم ارزش؟

Trivialliteratur:   آرام بختیاری نیاز انسان از خود بیگانه به ادبیات سرگرم کننده.  ادبیات…

پیام شادباش به مناسبت روز جهانی کارگر

ا. م. شیری روز اتحاد و همبستگی انترناسیونالیستی کارگران و زحمکشان…

دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

«
»

تأثیر تورید اجناس و مواد خارجی بالای تولیدات خارجی

دردمند

بحال آن شخص باید گریست که عایدش نوزده بود مصرفش بیست

(مرحوم اقبال لاهوری)

چهارده سال قبل گردانندگان امور با انجام بازی های ریا کارانه زیر نام بازار آزاد زمینه فعالیت سود جویان را غرض تورید اجناس و مواد بی کیفیت و کم کیفیت مساعد نموده که با عملی شدن آن دهها هزار دستگاههای بزرگ و کوچک تولیدی، خدماتی، تجارتی ورشکست، میلیونها تن کارگران و کارمندان ماهر آن، از روی مجبوریت غرض کاریابی به کشورهای منطقه و جهان با قبول توهین و تحقیر مهاجرت نموده که  هزاران تن آنها قربانی هوسهای قاچاقبران انسانها شده، ده ها هزار تن در کشورهای استرالیا، یونان، سویدن، لندن و غیره در حالت بی سرنوشتی قرار داشته هزاران تن آنها در کشورهای پاکستان، ایران و غیره زندانی، صدها تن محکوم به مرگ شده و روزانه هزاران تن ردمرز میشوند.

اداره نورم استندرد نتوانسته جلو اجناس مواد متذکره را بگیرد که به نسبت استفاده آن هوای شهرها از جمله شهرکابل آلوده، محیط زیست خراب و صدها هزار تن به امراض مختلف مبتلا شدهاند. استفاده از تیلهایی که اجازه استفاده از آن در سایر کشورها در داخل شهرها مجاز نیست فضای شهر کابل را به آلودهترین شهرهای جهان مبدل ساخته است. آگاهان امور میگویند طی چهارده سال گذشته کشورها آردهای بیکیفیت خویش را به کشور ما صادر نموده در حالیکه زمینه اعمار فابریکههای سمنت در دهها نقاط کشور موجود میباشد سالانه میلیونها تن سمنت تولیدات نظامیان پاکستانی به کشور ما وارد کارشناس های ساختمانی به نسبت استفاده از آن در اعمار بلند منزلها اظهار نگرانی نمودهاند. در حالیکه اکثریت مردم در شهرها و روستاها به آب آشامیدنی صحی دسترسی نداشته، حفر چاههای سپتیک در پایین بلندمنزلها و شهرکها آبهای زیرزمینی را ملوث ساخته است. به نسبت عدم توجه به اعمار و احیاء دستگاههای پروسس مواد غذایی، صنایع پیشهوری، گدامهای ذخیره، هنگرها هنوز هم سالانه میلیونها متر قالین، گلیم، سترنجی و صدها هزار جوره پوستین، لباسهای چرمی، بکس، دستکول، دهها هزار تن سنگهای قیمتی زینتی، میوه از جمله جلغوزه به پاکستان ارسال بعد از پروسس به مارک پاکستان به مارکیتهای جهان صادر مفاد آن به جیب دلالان پاکستانی میریزد.

با وجود تقاضای مکرر هیئت رهبری اتحادیه ملی پیشهوران افغانستان تا هنوز ادارات و مؤسسات داخلی و خارجی حاضر نشده غرض حل مشکلات پوستین، بوت، چرم دوزان بخاطر پروسس دباغی و چرم سرمایه گذاری نمایند از همین لحاظ است که سالانه بیش از یک میلیون رأس پوست گوسفند، گاو، بز، به پاکستان ارسال بعد از پروسس یک مقدار کم با قیمت گزاف به کشور ما وارد متباقی آن به مارکیتهای جهان صادر میگردد.

مشکلات ترانزیتی با کشورهای آسیای میانه بخصوص ازبکستان، تاجکستان، ترکمنستان و فدراتیف روسیه که بزرگترین بازار برای تولیدات خارجی میباشند تا هنوز حل نگردیده از همین لحاظ است که واردات قریب به ده میلیارد و صادرات پنجصد میلیون دالر میباشد. به نسبت عدم حمایت از تولیدات داخلی، تثبیت محصولات گمرکی غیر عادلانه و پرداخت کرایه گزاف به مالکین مارکیتهای دولتی و خصوصی، عدم توزیع زمین و برق، عدم طرح و تصویب قانون جلوگیری از احتکار، انحصار و عدم دسترسی به قرضه مورد ضرورت با ربح عادلانه و مداخله غاضبین زمین، مؤالدین از جمله اصناف و پیشهوران نتوانسته با تولیدات بیکیفیت و کمکیفیت خارجی رقابت سالم نمایند.

با وجود فرمان حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان، ادارات و مؤسسات از تولیدات داخلی استفاده نکرده، دستفروشان ما به نسبت نداشتن جای مشخص مورد اذیت آزار پولیس، کارمندان شاروالی قرار دارند، در حالیکه سالانه به ارزش میلیاردها دالر چوب کنر به واسطه زورمندان قطع به پاکستان انتقال اما نجاران و موبل فرنیچر سازان ما با وجود تقاضاهای مکرر نتوانسته به این چوب که کیفیت آن شهرت خوبی دارد دستیاب شوند. با وجود تقاضاها، پیشنهادات مکرر به مقامات ذیصلاح بیش از چهارده سال میشود که دوکانداران مکروریانها به نسبت عدم اتخاذ یک تصمیم عادلانه در مورد پرداخت کرایه دکانهایشان رنج میبرند. در حالیکه فیصله سترهمحکمه بخاطر جلوگیری از داوطلبی آن وجود دارد اما مسئولین نخواستهاند که مسئله تثبیت کرایه دوکانهای متذکره را طور عادلانه در رابطه به تثبیت کرایه که بتواند دوکاندارها را قانع سازد حل نمایند.

با وجود تقاضاهای مکرر از طرف هیئت رهبری اتحادیه ملی پیشهوران تا هنوز مسئله مالیه طور عادلانه تثبیت نگردیده. مالکان صدها مؤسسات بزرگ تولیدی به نسبت تورید اجناس قاچاقی در ولایات فراه، بلخ و هرات که سبب ورشکست شدن دستگاههای شان شده اظهار نگرانی نمودهاند. به نسبت تورید میوه، ترکاری، لبنیات کمکیفیت بسیاری از حاصلات سالهای گذشته بازار خویش را از دست داده باغداران، زارعان، مالداران میگویند عایدات که از حاصلات بدست میآید مصارف آنها را پوره نمیکند. در حالیکه بیست و سه سال قبل بازارهای پوستین فروشی ولسوالی استالف، کوچه مرغ فروشی، شهر نو و چهارراهی ولایت شهر کابل توجه سیاحان و جهان را جلب نموده بود سیاحان متذکره روزانه به ارزش صدها هزار افغانی اجناس مورد خویش را خریداری مینمودند اما به نسبت تورید سنگهای رنگ کرده و اجناس تقلبی اعتبار افغانستان را در رابطه به داشتن صنایع ظریفه چوبی، سنگی، مسی و غیره در بازارهای جهان کاهش داده است.

جنبش کوپراتیف در انسجام مؤالدین پراکنده در شهرها و روستاها بخاطر دستیابی به قرضهها، مواد و ماشینآلات مورد ضرورت بازاریابی تولیدات اهمیت اساسی دارد. با تأسف با وجودیکه در این رابطه کار لازم صورت نگرفته برعکس برای هیئت مدیره آنها در مجالس داوطلبی زیر بهانه مختلف اجازه داده نشده است. نشر و پخش بانک نوتهای جعلی در کشور پاکستان، فرار سرمایه، عدم توجه غرض رشد، انکشاف، بازاریابی تولیدات داخلی سبب کاهش اعتبار پول افغانی گردیده، در بسیاری ولایات شرقی، جنوبی و شهرکابل بیشترین فروشندگان معاملات خویش را به اسعار خارجی و کلدار پاکستانی انجام میدهند.

تشدید جنگهای خونین دوامدار شدن معرفی کاندیدوزیران و مداخله خارجیها سبب افزایش فقر، بیکاری، بیماری، سرقتهای مسلحانه، آدم ربائی و غیره در کشور گردیده، بیش از نود و پنج فیصد مردم از وضع موجود رنج برده، صدایشان به آسمانها بلند شده بسیاری از مردم توان پیدا کردن یک لقمه روزی حلال را ندارند. خلاصه اینکه ده ها میلیون مردم از ناحیه عدم حمایت از تولیدات داخلی و تورید اجناس و مواد بی کیفیت خارجی به دشواری مواجه شده که نمیتوان با سیاه کردن دهها گده کاغذ و نوشتن کتابها آنرا در اختیار خوانندگان گرامی قرار دارد.

سوال اینجاست چه باید کرد که دشواریهای موجود را کاهش داد؟

به باور ما بخاطر عملی شدن وعدههای اشرف غنی رئیس جمهور دولت اسلامی افغانستان که در جریان معرفی کاندید وزیران به مردم افغانستان تعهد نمود.

یک استراتیژی علمی، انطباقی، در همه عرصهها بخصوص حمایت از تولیدات داخلی بادرنظرداشت طرحها، پیشنهادات، آگاهان امور، کارشناسان اقتصادی، زراعت، مالداری، تجارت، معادن و صنایع، نمایندگان سازمانهای اجتماعی از جمله اتحادیه ملی پیشهوران افغانستان، اتحادیه صنعتکاران و غیره طرح و تصویب تا بتوان از این بحران که به نسبت عدم حمایت از تولیدات داخلی و تأثیر تورید اجناس و مواد کم کیفیت و بیکیفیت خارجی دامنگیر دهها میلیون مردم گردیده، مردم و کشور خویش را نجات داد.