دولت پدیده عقلی – تحلیل موردی حمله پاکستان در ولایت پکتیکا

دولت پدیده قوم و یا دینی مطلق نیست. و دین…

هر شکستی ما را شکست و هیچ شکستی شکست ما…

نویسنده: مهرالدین مشید با تاسف که تنها ما نسل شکست خورده…

نوروز نبودت

- بیژن باران چه کنم با این همه گل و…

عرفان در مغز

دکتر بیژن باران     لامارک 200 سال پیش گفت: به پذیرش…

نماد های تاریخی- ملی و نقش آن در حفظ هویت…

نور محمد غفوری اشیاء، تصاویر، نشان‌ها، مفاهیم، یا شخصیت‌هایی که نمایانگر…

در دنیای دیجیتالی امروز، انسان‌ها به مراتب آسیب پذیرتر شده…

دیوارها موش دارند و موش‌ها گوش! این مثل یا زبانزد عام…

خالق تروریستهای اسلامی؛ الله است یا امریکا؟

افشاگری جسورانه از ژرفای حقیقت سلیمان کبیر نوری بخش نخست  درین جا می…

چگونه این بار حقانی ها روی آنتن رسانه ها قرار…

نویسنده: مهرالدین مشید از یک خلیفه ی انتحاری تا "امید تغییر"…

شب یلدا 

شب یلدا شبی شور و سرور است  شب تجلیل از مدت…

سجده ی عشق!

امین الله مفکر امینی      2024-21-12! بیا کــــه دل ز تنهایــی به کفیدن…

فلسفه کانت؛ تئوری انقلاب فرانسه شد

Immanuel Kant (1724-1804) آرام بختیاری  نیاز انسان عقلگرا به فلسفه انتقادی. کانت (1804-1724.م)،…

حال: زمانست یا هستی؟

بیت: غم فردا، کز غصه دیروز ریزد به هجوم انرژی، کشف زمان…

درختی سرشار از روح حماسی  و جلوه های معبودایی

نویسنده: مهرالدین مشید تک "درخت توت" و دغدغه های شکوهمند خاطره…

کهن میلاد خورشید 

رسول پویان  شـب یلـدا بـه دور صندلی بـسـیار زیبا بود  نشـاط و…

مبانی میتودیک طرح و تدوین اساسنامهٔ سازمانهای مدنی

نور محمد غفوری شاید همه خوانندگان محترم روش تحریر و طُرق…

انحصار طلبی ملا هبت الله، کشته شدن حقانی و سرنوشت…

نویسنده: مهرالدین مشید ختلاف های درونی طالبان و کش و قوس…

ریحان می شود

قاضی پشتون باسل حرف  نیکو مرکسان را  قوت  جان میشود قوت جسم…

کهن جنگ تمدن 

رسول پویان  نفـس در سـینۀ فـردا گـره افتاده بازش کن  بـرای خــاطــر…

ترجمه‌ی شعرهایی از بانو روژ حلبچه‌ای

هر گاه که باران،  آسمان چشمانم را در بر می‌گیرد. آن، تکه…

سلام محمد

استاد "سلام محمد" (به کُردی: سەلام موحەمەد) شاعر کُرد، زاده‌ی…

«
»

«بی خبری از احکام قانون، عذر پنداشته نمی‌شود». (فقرۀ دوم، مادۀ 56، قانون اساسی افغانستان)

… از این‌جاست که دولت ج.ا.ا، مسؤولیت آگاهی دهی از قوانین را دارد.

آمریت آگاهی عامۀ حقوقی پس از 1384 ه.ش فعالیت میکند. این آمریت، آگاهی دهی حقوقی را با برگزاری گردهمایی هایی در مرکز اصلاح و تربیت اطفال آغاز نمود و همین گونه در توقیف خانه ها، مکاتب، مساجد، و دیگر محلات مرکزی و ولایتی، آگاهی دهی حقوقی کرده است.

عبدالرحمن عظیمی، آمر آگاهی عامۀ حقوقی می‌گوید: بر بنیاد استراتیژی ملی آگاهی عامۀ حقوقی، آمریت آگاهی عامۀ حقوقی ایجاده شده است تا این استراتیژی را تطبیق نماید.

اکنون، ازطریق بلبوردها، بنرها، صفحات اجتماعی، بروشورها و نشرپیامهای تلویزیونی ورادیوی، آگاهی دهی حقوقی صورت می گیرد.

ارایه مشوره های حقوقی وآگاهی های حقوقی به شهروندان، از وظایف عمده این آمریت می‌باشد. وی اما می‌گوید که جامعه، بیشتر به موضوع‌های مدنی سر و کار دارند و از این سبب، روی آگاهی دهی از موضوع‌های مدنی کار می کنند. در همین حال، آقای عظیمی می‌گوید که در موضوعات جزایی نیز، اگاهی می‌دهند.

آقای عظیمی اضافه می‌کند: در سال‌های گذشته، مؤسسه های ملی و بین المللی، همکاری های بیشتری در بخش آگاهی عامۀ حقوقی داشتند و اما اکنون، میزان کمک‌های این مؤسسه ها کم‌تر شده است. وی اما از نهادهای جی.آی.زید، یو.ان.دی.پی، جی.اس.اس.پی و آی.دل.او، به منظور همکاری در راستای بلند بردن توانایی های این اداره، سپاس‌گزاری می‌کند.

با آگاهی دهی حقوقی، تغییرهای مثبتی در سطح آگاهی حقوقی بسیاری اشخاص، رونما گردیده است و هم‌چنان این اشخاص فهمیده اند تا بی مورد سرگردان نشوند.

دفتر مطبوعاتی وزارت عدلیه