به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

بگرام‌های کوچک در هلمند و قندهار

بگرام‌های کوچک در هلمند و قندهار

عبدالشکور دادرس؛ از اعضای هیاتی که از سوی رئیس جمهور کرزی برای بررسی وجود بازداشتگاه در پایگاه‌های نیروهای خارجی در ولایت های هلمند و قندهار تعیین شده گفت که از این “بازداشتگاه‌های غیر قانونی” بازدید کرده و به اسنادی دست یافته که نشان می‌دهد شهروندان افغان در آنجا نگهداری می‌شوند.
او افزود که وجود این بازداشتگاه‌ها برخلاف فرمان ۱۳۹ حامد کرزی است که نیروهای خارجی را از داشتن بازداشتگاه در داخل خاک افغانستان منع کرده و مخالفت صریح نیز با قانون زندان‌های افغانستان دارد.
آقای دادرس از روز دوشنبه هفته گذشته بررسی خود را در فرودگاه ولایت قندهار آغاز کرده و در حال حاضر نیز مشغول بررسی در فرودگاه هلمند است.
به گفته آقای دادرس هیات هفت نفری که از سوی رئیس جمهور تعیین شده، به زودی گزارش یافته‌های خود را در اختیار حامد کرزی خواهد گذاشت.
کارشناسان می گویند که یافته های تازه این هیات به احتمال قوی، روابط تنش آلود کنونی میان آقای کرزی و متحدان خارجی اش را بیشتر از پیش تیره تر خواهد کرد و در آستانه انتقال سیاسی افغانستان، این احتمال نیز وجود دارد که آقای کرزی از تمامی توان خود برای اعمال محدویت های بیشتر بر نیروهای خارجی استفاده کند.
این در حالی است که ماجرای زندان های خارجی در افغانستان پیش از این نیز یکی از جنجال برانگیزترین مسایل موجود میان دولت افغانستان و نیروهای خارجی دارنده زندان در خاک افغانستان بوده است.
از بررسی ها و یافته های هیات تازه تشکیل ریاست جمهوری در ولایت های هلمند و قندهار مشخص می شود که زندان های موقت نیروهای خارجی در این دو ولایت نه تنها بدون نظارت؛ بلکه حتی بدون اطلاع دولت افغانستان ایجاد شده اند و این امر، موضوع زندان های خارجی و مباحث مربوط به قوانین افغانستان و حاکمیت ملی کشور را وارد مراحل پیچیده تری می کند.
رییس جمهور کرزی در گذشته چندین بار اذعان کرده است که رفتار نیروهای خارجی در افغانستان شبیه نیروهای اشغالگر است و امریکا به عنوان فرمانده این نیروها به عنوان یک قدرت استعماری عمل می کند.
او همچنین به نیروهای خارجی هشدار داده است که کاری نکنند که مردم تصور کنند کشور شان توسط این نیروها «اشغال» شده است. این در حالی است که از دید کارشناسان مسایل حقوقی و سیاسی، ایجاد زندان در داخل خاک کشور آنهم خارج از دایره نظارت و حتی بدون اجازه و اطلاع دولت افغانستان و بدتر از آن، اقدام به بازداشت و زندانی کردن اتباع افغانستان در این زندان ها، یک اقدام اشغالگرانه است و نمی تواند با مفاد توافقنامه های موجود میان دولت افغانستان و نیروهای خارجی از یکسو و قطعنامه های شورای امنیت و کنوانسیون های بین المللی از جانب دیگر، همخوانی داشته باشد.
با انتشار اخبار مبنی بر تایید وجود زندان های خارجی در فرودگاه های هلمند و قندهار از سوی هیات بازرسی رییس جمهور کرزی، گمان می رود این مورد نیز بر پرونده سیاه زندان داری خارجی در خاک افغانستان افزوده شود و در کنار دوسیه پیچیده و جنجال برانگیز زندان بگرام، زندان های هلمند و قندهار هم به مثابه بگرام های کوچک نیروهای خارجی در این دو ولایت،‌ سبب بروز تنش های تازه در روابط رییس جمهور کرزی و خارجی ها خواهد شد.
تاکنون مشخص نیست که بازداشتگاه های موقت موجود در فرودگاه های هلمند و قندهار توسط نیروهای نظامی کدام کشور خارجی اداره می شوند و این زندان ها چه تعداد زندانی را در خود جای داده اند و مهم تر از همه اینکه افراد بازداشت شده به چه جرمی زندانی شده و طی چه مدتی در این زندان ها به سر می برند.
رییس جمهور کرزی همچنین دستور بسته شدن فوری این زندان ها را صادر کرده است؛ اما روشن نیست که آیا نیروهای خارجی که کنترل این زندان ها را به عهده دارند چنین اجازه ای را به هیات دولتی خواهند داد یانه.
نکته دیگر هم این است که مشخص نیست سرنوشت زندانیان این زندان به کجا منتهی خواهد شد: از سوی نیروهای خارجی محاکمه می شوند؟ به دولت افغانستان سپرده می شوند؟ یا مستقیما آزاد خواهند شد؟