زبان آریایی یا آریویی چی شد؟

نوشته: دکتر حمیدالله مفید ——————————— زبان بازتاب خرد آدمی است و انسان…

تعامل 

نور محمد غفوری از چندی به اینطرف در مکالمات و نوشتار…

جمال غمبار

آقای "جمال غمبار"، (به کُردی: جەمال غەمبار) شاعر و نویسنده‌ی…

چین کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد

منبع تصویر، GETTY IMAGES ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳ مه ۲۰۲۴ آژانس فضایی…

        تقدیم به ستره محکمه امارت اسلامی افغانستان

معروضه محمد عالم افتخار ولد محمد قاسم دارنده تذکره تابعیت 1401100148058   حضور…

حاکمیت طالبان؛ افزایش بحران و تکانه های بی ثباتی ملی…

نویسنده: مهرالدین مشید استبداد و تبعیض طالبان و به صدا درآمدن…

چند شعر از حمید تیموری‌فرد

بزم کبوتران   در تالار توت و ارغوان  سایه‌ی گل درشت انجیر  تارمی خلوت…

ساز آفرینش

رسول پویان رحیم و رحـمان را تابکی قـهار می گویند برای بـندگان…

چرا ادبیات دوران کهن و میانه کم‌تر حزین بود؟

در پرداخت‌های ساختاری ادبیات جهان از شعر و غزل و…

انسان گرایی پاسخی ناتمام در برابر ناپاسخگویی اندیشه های فلسفی…

نویسنده: مهرالدین مشید  انسان گرایی به مثابه ی داعیه ی برگشت…

گنجینۀ الهام

رسول پویان 2/5/2023 روزباخورشیدوشب سیل شباهنگم خوش است زیــر نـور خلـوت مهـتـاب آهنگـم…

در ارتباط به جفنگ گویی ها ی " نیاز نیاز"

حبیب میهنیار دوستان گرامی شما بهتر میدانید که یکی از ویژه…

ادبیات مبتذل،- سرگرم کننده و کم ارزش؟

Trivialliteratur:   آرام بختیاری نیاز انسان از خود بیگانه به ادبیات سرگرم کننده.  ادبیات…

پیام شادباش به مناسبت روز جهانی کارگر

ا. م. شیری روز اتحاد و همبستگی انترناسیونالیستی کارگران و زحمکشان…

دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

«
»

بُکسباد سیاسی !

 wordt weergegeven

دیدار محرمانه و تائید نشده رضا پهلوی در کاخ سفید با مشاوران ارشد ترامپ بوی همه چیز میدهد….چون این ملاقات فرضی و محرمانه معلوم نیست با کدام وزن سیاسی انجام شده است ؟ آیا با ولیعهد قانونی ملاقات شده و یا با شخصی فعال سیاسی ؟ آیا شاهزاده سوار بر اسب سفید مثل باباش داره میاد در باران ؟

عمل بُکسباد ناشی از اشکالی فنی است که که موتور کار میکند ، گاز میخورد ، بنزین مصرف میشود ، سرعت دور موتور پر شتاب است ولی خودرو حرکت نمیکند و ثابت است . صحبت و یا نقد و یا طنز در زمین سیاست قرن 21 ، موضوعی قابل فهم و ساده است . در این میدان برای همه حاضران حق فعال بودن باید قائل بود و در کنارش حق نقد تمام پدیده های زمینی محفوظ است . در این حریم شخصی و حقوقی هر کسی آزاد است تا هر چیزی را دوست داشته باشد فقط نمیتواند علائق شخصی خودش را به بقیه جامعه تزریق کند !

شاه و سیستم سلطنت زمانی خوب و مثبت و عامل وحدت بود در قرون گذشته…ربطی به شرایط سیاسی امروز ندارد ، نسل من نگاهش به  سیستم سیاسی سلطنتی به جز مفت خوری چیز دیگری نیست . مراسم تاج گذاری شاهانه و جشنهای 2500 ساله و کل مخارج خاندان سلطنتی از کجا تامین میشد ؟ بعید میدانم بازماندگان سلطنتی بیل و کلنگ زده باشند ! در تاریخ سیاسی ایران ار زمان مشروطه پدیده نظام سلطنتی همیشه مترادف بوده با چماق و کودتا و روزچپان !

مسعود رجوی اسلام دموکراتیک دوست دارد ، نوش جانش ! ولی برای بقیه مردم این لقمه را نگیرد لطفا ! رضا پهلوی عاشق سلطنت است مبارکش ، ولی برای بقیه مردم ساز تاجگذاری نزند ! کمونیست و اصلاح طلب حکومتی و بقیه هم درهمین کادر حرکت میکنند ! اگر روزی صندوق رای آزادانه گذاشته شد و مردم انتخاب کردند ، آنوقت هر جریانی که انتخاب شد ، هر غلطی دلش خواست بکند . ولی تا آن روز لطفا هر غلطی مایل بودید نکنید !

نوزادی که در کودکی سوگند ولیعهدی خورده است ، در زمانی که فرق بین بازی الک دولک و تاج گذاری را نمیدانست ، اما همان سوگند را هنوز مطابق قانون اساسی کودتا معبتر میداند…اسلام دموکراتیکی که در قرن بیستم درسایه نشست و رئیس جمهور انقلاب کرد و هنوز فکر میکند اعتبار دارد…اصلاح طلبی که خودش هم نمیداند چکار باید بکند تا راهی به حاکمییت سیاسی دوباره پیدا کند ، کمونیستی که زیر سایه لنین و استالین سنگر گرفته و در قرن 20 جا مانده است…تمامی این نیروها اگر بخواهند در کنار هم بنشینند ، اول باید از گذشته شان بگذرند و این توهمات را دور بریزند . افراد و جریانات سیاسی موجود باید یک بار دیگر خودشان را بازتعریف کنند و به عبارتی تعیین تکلیف کنند ، والا با همان فرمان و سرعت قبلی فقط بُکسباد میکنند ، خبری از حرکت نیست . صفی متشکل از همه نیروهای موجود که جلودار صف باید بتواند به اندازه لازم قدرت حل تضاد های مردم و جامعه را داشته باشد ! توانمندی و پرچمداری چنین صفی فقط در گرو کردیت سیاسی غرب یا توصیه نامه از کاخ سفید نیست جناب رضا پهلوی !


اسلام مثلا دموکراتیک مجاهدین در قرن 20 عالی بود ، امروز و بعد از تجربه 40 ساله حاکمییت اسلام ناب و توحیدی ، برای مردم ایران نان و آب نمیشود  ، صندوق انتخابات آزاد که گذاشته شد اگر مردم باز هم به انواع اسلام یا سلطنت رای دادند مبارکشان . ولی تا آن زمان تفکری خودش را به زور در ذهن بقیه منتشر نکند که فقط خودش را مسخره کرده است .

کنفرانس امنیتی مونیخ از وحدت جدیدی پرده برداشت . در سفر چند روز پیش اردوغان به عربستان و بحرین اجزای این وحدت با یکدیگر تنظیم شدند . در واقع حضور ترامپ به معنی این است که تعادل و توازن قوا در منطقه خاورمیانه به هم خورده و تشویق و برنامه‌ ریزی برای متحد کردن نیروهای منطقه علیه حکومت اسلامی ایران ، دردستورشان است . رونامه شرق نوشت : بی‌شک نظام باید با چشم‌های باز بپذیرد آرایش منطقه و جهان عوض شده و شکلی جدید از ائتلاف علیه حکومت اسلامی ایران به وجود آمده است . از گفتار و اظهارنظرهای تیم جدید‌ ترامپ برمی‌آید که آنها برای  «زدن سر مار» برنامه های مشخص دارند….