مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

بررسی کمیتی بیانیه اتمی 2015 لوزان

دکتر بیژن باران

 

بیانیه اتمی 2015 لوزان از 5منظر نیاز اورانیوم غنی شده، برق تولیدی، “عزت ملت”، خسارت تحریمها، اقتصاد بررسی می شود. در بررسی کمیتی بیانیه لوزان از 3 راکتور بوشهر، تهران، اراک- تنها 20% سوخت بوشهر را سالانه تامین خواهد شد. پس 80% سوخت مورد نیاز باید از بیرون بیآید. برق تولیدی بوشهر با 1% کل تولید برق سالانه، بزرگترین مولد برق در ایران است. در این جستار، نخست غنیزایی و برق کشور را در رابطه به برخی مفاد بیاینه بررسی کمیتی می شوند. سوخت راکتور دانشگاه تهران و آب سنگین اراک را سالانه باید خرید.

 

“عزت ملت ” Nation’s Honorرا باید از دید حاکمیت، مردم، جامعه جهانی نظاره کرد. این 3 مقوله را می توان از حرفهای مثبت بعدی حاکمیت، گرمی مراودات با دول دیگر، برخی اقلام مصرفی؛ بقیه را با نظرسنجی و شادی جوانان در خیابان و جهان مجازی اندازه گرفت. البته عزت ملت با برد تیم کشتی ایران از آمریکا، عرضه فیلمهای ایرانی در جشنواره های جهانی، تصویر رسانه های جهانی از تیم خندان و شیک مذاکرات هم بدست می آید. بعد اقتصادی جداگانه بررسی می شود.

خسارت تحریمهای اتمی در 5سال گذشته 100 میلیارد دلار بوده. این خسارت عدم اجازه سرمایه گذاری خارجی، سرقت سرمایه ملی با اختلاسها و فسادهای کلان را شامل نمی شود. فشار روی طبقه متوسط و فرودستان را زیاد کرده؛ شکاف اقلیت فرادستان و فرو دستان را ژرفتر کرد. این شکاف منطبق بر قطب بندی اقتصاد آمریکا و تابع غنیسازی انباشت سرمایه است. ایران خسارات را متحمل شده؛ ولی سانتروفیوژها گرچه 2سوم غیرفعال مانده و فردو بسته نشده؛ برنامه موشکی و نقض حقوق بشر روی میز نبوده؛ قدرت سلطه منطقه ای ایران پذیرفته شد.

 

باید علل تغییر سیاست خارجی بیت رهبری و تبریک سرداران سپاه به تیم مذاکره لوزان را در اقتصاد تحت کنترل این 2نهاد پیگیری کرد. اگر اقتصاد ایران را در 3پایه دولتی، خصوصی، بنیادها انگاشت؛ آنگاه باید گفت: هر 3پایه اقتصاد از تحریمها صدمه مالی دیده اند. لذا بنیان مذاکرات-نه تنها از 3بعد سیاسی، دیپلماتیک، نظامی- بلکه در ریشه های اقتصادی آن نیز باید بررسی شود.

 

دگردیسی سرمایه داری کمپرادور پیشاانقلاب به سرمایه داری رانتیر پساانقلاب پس از جنگ 8 ساله به شکوفانی بنیادها انجامید. بینادها بمثابه کارتلها/ مجموعه های اقتصادی مستقل از بودجه ملی، بدون بیلان علنی مالی سالانه و پرداخت مالیات به دولت، اعمال نفوذ در انتخابات، ایجاد اشتغال، خصوصی سازی برخی اموال دولتی باید بررسی شوند. در دهه 1990 خصوصی سازی در روسیه با گذار از سرمایه داری دولتی به سرمایه داری فعلی- روندی ویژه بود. در این روند افراد متصل به امور امنیتی- ثروتهای دولتی را در حراج، مناقصه، فروش به تنها یک مشتری -صاحب ثروتهای کهکشانی شدند.

 

شورای نگهبان نظارت تنها دینی نبوده؛ بلکه مانند لابی صافی و اعانه مالی در انتخابات آمریکا بوسیله کارتلها و ثروتمندان اقتصادی هم باشد. شورای نگهبان نامزدهای انتخابات را در خدمت منافع بنیادها- شبیه آمریکا که در خدمت کورپوریشنهای انتفاعی مانند شرکتهای نفتی و جنرال الکتریک و غیرانتفاعی مانند کلیسا و موقوفات- می گزیند. البته تنها توان مالی بنیادها در معادله قدرت نمی آیند بلکه نفوذ آرمانی-دینی آنها هم دست بالا را دارند.

تیمهای سیاسی ایران با بسته بودن دستشان در ایران، کش دادن زمانی نهادهای سیاسی، عدم تجربه در پیوستگی تیم مذاکرات در 3دهه گذشته- در جهان باید کارآموزی کنند؛ یاد بگیرند برای فرصت بعدی. در مذاکرات ناکام جهانی ایران برای برگشت ثروت 62نفری دربار، منع مسدود شدن ثروت ایران در خارج، حل سریع گروگانگیری، خاتمه جنگ عراق، مذاکرات هسته ای–می توان کارآموزی و بسته بودن دست تیم ایران، عدم تداوم تجربی در تیم مذاکره و حقوقی را دید.

 

آیا مخابرات تیم مذاکره لوزان با شورای عالی امنیت تهران در چتر شنود ان اس ای آمریکا با ورودی به شورای امنیت ملی کاخ سفید و تیم مذاکره آمریکا قرار داشت؟ آیا تیم مذاکره، بیت رهبری، شورای عالی امنیت- این شنود را در نظر داشتند؟ چون مخابرات مرکل آلمان و روسف برزیل شنود می شدند- بنا به فاشکاری اسرار محرمانه وزرات کشور آمریکا بوسیله سنودن.

 

چرا ایران به مذاکره لوزان رسید؟ مذاکرات در ۲۰۰۲ و ۲۰۰٣ ایران با 3 کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس آغاز شد. در ۲۰۰۶ آمریکا، چین، روسیه هم ملحق شدند. ایران آژانس بین المللی انرژی اتمی AIEA را قبول نداشت. در این 13 سال ایران سانترفیوژهای بهینه برای غنی سازی سریعتر، راکتور آب سنگین اراک برای پلوتونیوم در کاربرد طبی، تاسیسات اتمی درون کوه فردو بخاطر تهدید بمباران هوایی را ایجاد کرد.

http://www.akhbar-rooz.com/article.jsp?essayId=66219

 

روشن است که بازی شطرنج اتمی ایران با 6کشور توانمند جهان، ظاهر مساواتی دارد. این بیانیه سیاسی و فنی بوده. جنبه فنی آن با تیم دکتر مونیز، وزیر انرژی آمریکا و فارغ التحصیل فنی ترین دانشگاه جهان یعنی ام آی تی آشکار است. او تمام درزهای فنی برای ساختن بمب در 10 سال را گرفته؛ تعلیق/ لغو تحریمها در پی راست آزمایی فعالیت ایران هم تدریجی خواهد بود تا در صورت تخلف، تحریمها به حالت اول برگردند. وضع مذاکره کنندگان بقرار زیر بود:

 

1-تیم ایران در مقابل 7تیم از کشورها و سازمان انرژی اتمی جهانی.

2-وزیر نفت گفت: حقوق کارمندان را دیگر از بودجه کشور نمی تواند بپردازد. در 3تانکر نفتی پُر و انبارکهای نفتی تا 35میلیون بشکه نفت باد کرده؛ با برداشتن تحریمهای علیه کشتیرانی و بیمه، ایران آن را می تواند بفروشد.

3-تاکید ایران روی لغو فوری تحریمها بخاطر نیاز مالی.

4-بازرسی سازمان اتمی بین المللی از نهادهای اتمی ایران.

 

در بازی شطرنج با 6 کشور توانمند سازمان ملل، کشوری از خاورمیانه شانس برد زیاد نداشته؛ بویژه تصمیمگیری کلان هم باید تابع شواری عالی امنیت درون و خیلی دیر در روال مذاکرات باشد. بی اعتمادی بین ایران و غرب، ایران را در تار عنکبوت مجادلات با کشورهای توانمند آلوده کرد. اکنون در دادگاههای فدرال آمریکا بضد تروریزم ایران مانند انفجار کشتی USS Cole در 2000، کشتن مارینها در بیروت 1983، انفجار 2سفارتخانه آمریکا در کنیا و تانزنیا 1998 غرامت  20 میلیارد دلاری پرداختن ایران صادر شده.

 

تیم آمریکایی با اطلاعات فنی، سیاسی، جاسوسی کاملا آماده بود. اطلاعات فنی آنها پس از مذاکرات اتمی کلینتون با کره شمالی تکمیل شد. زیرا کره شمالی پس از کمکهای آمریکا، زد زیر قرارداد؛ بمب اتمی ساخت. اطلاعات سیاسی را وکیلان حقوق بین الملل و فشارهای کنگره آمریکا بسیار مشخص و یکجانبه کرده؛ گزینه های فراوان داشت.

 

اطلاعات جاسوسی با فاش کردن اسناد محرمانه وزرات کشور بوسیله سنودن، بوِیژه امکانات ماهواره ای تصویری از انفجارات و بناهای پارچین می باشد. اکنون NSA کل مخابرات جهانی را ضبط، فیلتر، پردازش، حفاری کان داده ها می کند. مراودات الکتروینک صوتی، متنی، تصویری جهان بوسیله 17سازمان جاسوسی ضبط می شوند. آژانس امنیت ملی NSAتمام تلفنهای سران سیاسی جهان چون مرکل آلمان، روسف برزیل، پوتین روسیه را شنود الکترونیک می کند. آژانس جاسوسی ملی- سیا و آژانس جاسوسی دفاعی- دیا خبرچین را عمدتا با افراد خود در جهان انجام می دهند.

 

آژانس جاسوسی جغرافیایی ملی NGA نقشه برداری هوایی اطلاعات را گردآوری می کند. برخی از این اطلاعات برای ضد تروریزم و مافیای مواد مخدر می توانند سرنشین ماشینی با چند تروریست را در شمال غربی پاکستان منفجر کند. چند سرقت کامیون حاوی پلوتونیوم طبی در مکزیک رخداده؛ با رسانه ای شدن خطر جانی، محموله پرتوزا پیدا شد.

 

در آوریل 2015 کارمندی سیاهپوست بدلایل خشم فردی، اسرار محرمانه سیا را به خبرنگار نیویرک تایمز، رد کرد. در آنها خبر دادن نقشه های مهندسی نقصدار اتمی بوسیله یک دانشمند روسی اجیر سیا به ایران آمده بود. او به 20 سال حبس محکوم شد. در آوریل 2015 شهرام امیری، پژوهشگر رادیو ایزوتوپهای پزشگی دانشگاه مالک اشتر وابسته به نیروهای مسلح در سفرهایش به آمریکا، برگشت به ایران، به 10 سال زندان برای تماس با دشمن محکوم شد. واشنگتن پست نوشت: امیری 5 میلیون دلار برای اطلاعات مفیدش به سیا، پول گرفته که بخاطر تحریمها خارج نمی توان کرد.

 

دو مشکل اصلی مذاکرات لوزان یکی توالی زمانی رفع تحریم‌ها و دیگری چگونگی اطمینان یافتن از یک ساله بودن زمان گریز هسته‌ای -برای تهیه کلاهک اتمی- می باشد. زمان گریز یعنی زمان مورد نیاز برای انباشت اورانیوم غنی باندازه کافی برای ساختن بمب اتمی است. آمریکا می خواهد این فاصله زمانی 1 سال باشد تا در صورت تخلف، وقت کافی برای اقدامات تحریم و نظامی بضد ایران داشته باشد. زمان گریز هسته ای فعلی 2-3ماه است.

 

نیروگاه بوشهر 1974 با کمک آلمان آغاز شد؛ در 2013 با کمک روسیه فعال شد. قرارداد 8 نیروگاه جدید با روسیه، 4 تا در بوشهر، در 2014 بسته شد. در 2007 قرارداد 800 میلیون دلاری پدآفندهای اس 300 یا 400 با 300 میلیون دلار بیعانه، بخاطر تحریمهای سازمان ملل از 2010 راکد شدند.

 

ایران شکایت 4بیلیون دلاری به دادگاه انصاف ژنو بضد شرکت روسی کرد. در آوریل 2015، پوتین حکم ممنوعیت انتقال این موشک‌ها از روسیه به ایران، چه هوایی چه با کشتی را لغو کرد. تحویل تمام و فعال کردن آنها چند سال طول خواهد کشید. دلایل دیگر شاید رفع غرامت در ژنو و فروش اسلحه های مهم اسراییل به اوکراین باشد.

 

عربستان ضد مذاکرات لوزان بوده؛ زمان حمله هوایی به یمن در حین مذاکرات، مسایل زوار در فرودگاه جده، رایزنی با اسراییل در نفی مذاکرات، فشار پشت پرده دارندگان 3 تریلیون دلار سرمایه گذاری سعودی در آمریکا، موضعگیریهای دولتمردان سعودی- تبلور این ضدیت اند. تولید نفت ایران، بهای نفت را کاهش خواهد داد. نزدیکی ایران با امیلیون مهاجر ایرانی در آمریکا به غرب نیز برگ برنده ایران است- گرچه 3% خواهان براندازی ولایتند.

 

اکنون یارانه روزی 125 میلیون تومان یا 1.33 میلیون دلار در ماه، هر دلار 2826 تومان، به 4 لایه اجتماعی زیر است: 1- کمیته امداد و بهزیستی. 2- عشایر و روستا. 3-بازنشستگان و تامین اجتماعی. 4-خانوارهای زیر 2.5 میلیون تومان درآمد ماهانه. البته سوبسید/ تخفیف در قیمت آب، برق، تلفن، بنزین، نان، مترو را هم باید درنظر داشت. صندوق توسعه ملی دارایی 30 میلیارد دلار داشته؛ نیز ثروتهای مسدود شده در خارج هم 80-100 میلیارد دلار اند.

 

برای دریافت مفاد بیانیه باید وضع اولیه ایران و 6کشور و وضع پایانی در 10 سال بررسی شود. متغیرها در روال زمانی با ثابت گرفتن فرضیات عدم تغییر اوضاع جهانی، منطقه ای، کشوری از قبیل قیمت نفت، جنگهای مذهبی، تخلفات یا ادعاها، ثبات نظامهای خاورمیانه بطور کمٌیتی باشد. روند غنی سازی و بخش غنی سازی بیانیه در کمیت بررسی می شود.

 

اورانیوم در طبیعت عنصریست با عدد اتمی 92 پروتون در هسته، در جدول عناصر شیمی مندلیف، با 3 ایزوتوب. خاصیت شیمیایی آنها مشترک بوده؛ نسبت آنها در طبیعت بهم بقرار زیرست: 99.28% 238U، 0.7% 235 U، .02% 234U. بخاطر نوترانهای بیشتر، اولی سنگین ترین بوده؛ ولی وسطی مصرف صنعتی و شکافپذیری دارد. نوع سنگین U238 پرتوزا، خطرناک، زباله بوده؛ در جنگ برای گلوله های ضد زره بکار می رود. برای جدایی آنها 6روش فیزیکی زیر بکار می روند: پراش، لیزر، مرکزگریزی،  الکترومغناطیسی، تبدیل یونی، انبساط قیفی.

 

روش مرکزگریزی 54% اورانیوم غنیسازی در جهان است- البته با نسل متاخر و بهینه سانترفیوژهای مدرن. پس از استخراج اورانیوم، آنرا با گاز فلور به UF6 ترکیب کرده. این شیوه جداسازی برحسب اختلاف وزن ایزوتوپهاست. این گاز درون استوانه گردان/ سانترفیوژ با مفتول مرکزی، داخل می شود. استوانه ها مانند دوک نخریسی یا میز کوزه گری عمود برزمین دورانی می گردند.

 

نیروی گریز از مرکز ایزوتوپ سنگین را به جدار و ته استوانه پراکنده؛ سبکها را به سقف استوانه می فرستد؛ در گام بعدی از هم جدا می شوند. غنیسازی یعنی افزایش غلظت 235 Uاز 1 تا 3.67% برای انرژی نیروگاه اتمی تنها، از 20 تا 90% برای مصارف طبی و جنگی می باشد.

 

لذا اورانیوم صنعتی بدست آمده؛ برای کاربرد اتمی باید غلظت آن افزایش یابد. باید گفت 2 نوع بمب اتمی متفاوت است؛ اولی با اروانیوم در نطنز، دومی با پلوتونیوم در اراک تهیه می شود. برای مفتولهای سوخت نیروگاه آبی 4% غنی شده 235 Uکافیست. غنیسازی در فردو و نطنز انجام می شود.

 

هر راکتور 200-300 مجموعه سوختی عمودی، هر کدام 150-250 مفتول، پس 50000 مفتول، 18 میلیون سنجد سوختی دارد. هر مفتول از صف سنجد/ پالات کوچک تشکیل شده. هر سنجد سوختی یک استوانه کوچک است که دارای 235 Uبوده؛ آنها در یک مفتول مانند مهره های تسبیح گذارده می شوند. هر 1.5-2 سال 1سوم  مفتولهای سوخت راکتور باید نو شوند.

 

روند جانشینی مفتولها هم 1-2 ماه طول می کشد. یک راکتور 1000 مگاوات برق سالی 27 تن یعنی 27 هزار کیلوگرم 235 Uبرای سوخت نو خود، گاهی تا 80-100 تن 235 Uدر آب 325 درجه می خواهد. ایران هر 2 نوع راکتور آب سبک پرفشار نه جوشان و آب سنگین دارد.

 

بنا به معاهده منع تسلیحات اتمی NPT برای ایجاد سوخت اتمی نیروگاه، ساختن ایزوتوپهای طبی، تولید برق می باشد. از نوع راکتور بوشهر در جهان 230 عدد وجود دارد. کاربرد دیگر راکتور آبی پرفشار در زیردریایی، آب شیرینکن، تولید گرما می باشد.

 

واحد جداسازی 235 Uصنعتی به کیلوگرم از طبیعی و تفاله سو نامیده شده؛ هر سانترفیوژ قدیمی فعلی 1 سو دارد که با هزار تای آن می توان هزار کیلوگرم سالانه غنی سازی کرد. برای 3راکتور بوشهر، دانشگاه تهران، اراک سالانه 190 هزار سو غنی سازی باید باشد که با سانترفیوژهای نسل اول دهه 1970 برای خودکفایی باید فعال باشند. در بیانه ایران تا 10 سال زیر 3.67% اجازه غنیسازی با 5030 هزار نسل اول داشته؛ پس تولید سالانه 5030 کیلوگرم یا 5 تن می باشد. در حالیکه تنها بوشهر نیاز به 27 تن 235 U در سال داشته؛ یعنی 27/ 5.100 = 20%.

 

در 9تیر 1393 صالحی از نیاز 190 هزار سو گفت که 190 هزار سانترفیوژ- برای تامین سوخت بوشهر، تهران، اراک- می خواهد. پس ایران نیاز به 200 هزار سانتروفیوژ نسل1 دارد؛ در حالی که ظرف 10 سال با 5 هزار سانتروفیوژ، ایران 50هزار سو اورانیوم غنی می کند. بقیه سوخت از کجا تامین می شود؟

 

روش مرکزگریزی گازی تنها 20% سوخت را تولید می کند. بقیه 80% 235U صنعتی از کجا تهیه می شود؟ پس بنا به بیانیه، تا 10 سال در ایران تولید 235 U تاثیری بر سوخت 3 نیروگاه نداشته؛ نیز سانتروفیوژها نسل دهه 1970 هم کمکی در حل مسئله نکرده؛ کهنه تر شده؛ این ماده بیانیه رنگروغن ظاهری برای ایران است.

 

مصرف اورانیوم غنی شده ایران برای بوشهر، دانشگاه تهران، اراک. بنا به بیانیه لوزان از 8هزار کیلو 235 U غنی شده ایران فقط 300 کیلو را نگه می دارد. بقیه باید رقیق شده؛ اکسید شده؛ فروخته شده؛ یا خارج شوند. پسماند اتمی بوشهر به روسیه می رود.

 

ایران می توانست داوطلبانه سانترفیوژها را تعطیل کند تا برگ دیگری در مذاکرت بنفع خود داشته باشد. هزینه فعالیت آنها هم رقمی در بودجه خواهد بود که صرفا آموزشی است نه برای استفاده 3 راکتور فعلی ایران. غنی سازی نیاز به مخارج استخراج، جداسازی، نگهداری، تبدیل به مفتول سوختی، انبار مفتولهای نیمه سوخته راکتور، دفن تفاله های پرتوزا داشته؛ همه خرج و ایمنی ویژه دارند.

 

در 1391 تولید برق ایران 69 هزار مگاوات بود. راکتور بوشهر 1% برق ایران را تولید می کند. نیروگاه‌های حرارتی با ۵۷ هزار و ۵۴۱ مگاوات بیشترین سهم را در تولید برق کشور داشته؛ نیروگاه‌های برق‌آبی با ۹ هزار و ۶۸۶ مگاوات در رتبهٔ سوم اند.

 

راکتور آبی پرفشار نیروگاه هسته‌ای بوشهر با ۱۰۰۰ مگاوات در 2011 فعال شد؛ با توان ۷۰۰ مگاوات برق به شبکه برق کشوری وصل شد. این نیروگاه بزرگترین واحد تولید برق است؛ واحد دوم در نکا با 440 مگاوات است. نیروگاه آب سنگین اراک،۴۰ مگاوات، در ۲۰۱۱ فعال شد؛ می تواند پلوتونیوم بسازد. نیروگاه آب سنگین اتمی دارخوین، ۳۶۰ مگاوات، در 2016 بهره برداری می شود. پس برق راکتور بوشهر 1% کل برق تولیدی ایران است.

 

کار بر روی پیش‌نویس توافق در سوییس ادامه داشته؛ بندهایی از توافق نهایی لوزان بقرار زیرند:
۱- غنی‌سازی در همه تاسیسات ایران به جز نطنز متوقف خواهد شد.
۲-تحریم‌های مرتبط با برنامه‌ی هسته‌ای ایران از سوی اتحادیه اروپا برداشته خواهند شد.
۳- تحریم‌های مالی امریکا بعد از تایید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای برداشته خواهند شد.
۴-تاسیسات فردو به یک مرکز تحقیقاتی تغییر کاربری خواهند داد.
۵- تولید پلوتونیومی که قابل استفاده در بمب هسته‌ای باشد، در آب سنگین اراک متوقف می‌شود.

 

طبق این سند، زمان توافق ۱۰ سال خواهد بود. در این مدت ایران ۵۰۰۰ سانتریفیوژ در حال کار خواهد داشت. هیچ یک از تاسیسات و فعالیت‌های مرتبط هسته‌ای متوقف، تعطیل، تعلیق نمی‌شود. فعالیت‌های هسته‌ای ایران با کاهش در نظنز، فردو، اصفهان و اراک ادامه خواهند یافت.

 

بنا به این متن،‌ پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک، همه قطعنامه‌های شورای امنیت لغو خواهند شد. همه تحریم‌های اقتصادی و مالی چندجانبه اروپا و یکجانبه امریکا از جمله تحریم‌های مالی، بانکی، بیمه، سرمایه‌گذاری و تمامی خدمات مرتبط با آنها در حوزه های مختلف از جمله نفت، گاز، پتروشیمی و خودروسازی فورا لغو می‌شوند.

 

منابع.‏15‏.04‏.23

http://www.akhbar-rooz.com/article.jsp?essayId=66203  تفاوت در روایت ها- سهراب مبشری.

Separate work unit=Swu. شیوه های 6گانه جداسازی: مرکزگریزی،  پراش، لیزر، الکترومغناطیسی، تبدیل یونی، انبساط قیفی. Diffusion, Centrifuge, Laser, Electromagnetic, Ion exchange, Nozzle expansion

کارایی efficiency . واپاشی، شکافت، گداخت هسته ای.

*

آوریل 2015 دبی-العربیه.نت فارسی نوشت:

۱- بنا به توافقات لوزان با کاهش دو سومی شمار سانترفیوژهای نصب شده ایران از ۱۹هزار به ۶۱۰۴ کاهش می‌یابد. از این میان تنها ۵۰۶۰ سانترفیوژ برای غنی سازی اورانیوم فعال خواهند بود.

۲- ۶۰۱۴ سانترفیوژ نصب شده از نسل اول خواهند بود.

۳- نسبت غنی سازی اورانیوم در ۱۵ سال آینده نباید از ۳.۶۷ % فراتر رود.

۴- ذخیره اورانیوم غنی سازی شده ایران در ۱۵ سال آینده از ۱۰هزار کیلوگرم به تنها ۳۰۰ کیلوگرم کاهش می‌یابد.

۵- سانترفیوژهای اضافه و زیرساخت‌های نیروگاه‌های غنی سازی اورانیوم در انبارهایی تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار داده می‌شوند. از این دستگاه‌ها تنها می‌توان به عنوان دستگاه‌های فعال استفاده کرد.

۶- طی ۱۵ سال آینده ایران نباید هیچ نیروگاه هسته‌ای جدیدی برای غنی سازی اورانیوم بسازد.

۷- نیروگاه اتمی فردو به مدت ۱۵ سال فعال نخواهد بود. در آن حتی فعالیت‌های پژوهشی برای غنی سازی انجام نخواهد شد. این نیروگاه بعدا برای کاربردهای صلح آمیز بازسازی خواهد شد.

۸- در۱۰ سال آینده ایران تنها اجازه دارد در نیروگاه اتمی نطنز با استفاده از ۵۰۶۰ سانترفیوژ نسل اول غنی سازی کند.

نبوی در فیسبوک آوریل 2015: تفسير توافق هسته اي به زبان ساده:

١- كشورهاي قدرتمند دنيا ايران هسته اي را پذيرفتند.

٢- ايران و امريكا در حال حاضر به هم نزديك شده اند.

٣- روسيه، چين، كشور هاي عربي، كانادا و استراليا از اين توافق رضايت كامل ندارند

٤- تفاله سوخت هسته اي بوشهر كه حاوي پلوتونيوم است به خارج كشور صادر و فروخته خواهد شد.

٥- ايران مي تواند تا حدود ٤٪ غني سازي را ادامه دهد.

٦- يك مركز پيشرفته هسته اي در ايران راه اندازي مي شود با مشاركت دانشگاه هاي پيشرفته دنيا و زير نظر آژانس بين المللي انرژي اتمي.

٧- راكتور اب سنگين اراك با همكاري كشور هاي اروپايي و امريكا تكميل خواهد شد.

٨- سطح روابط سياسي و اقتصادي ايران با كشورهاي اروپايي و امريكا افزايش خواهد يافت.

٩- اهميت سياسي روسيه و چين در روابط خارجي ايران كاهش يافت.

 

دكتر علي معافي، استاد دانشگاه فيزيك اتمي گفت: جبهه پایداری، اپوزیسیون برونمرزی توده ای، مجاهد، صدا و سیما، سلطنت طلب، کیهان، مجلس شورای اسلامی، اسراییل، احمد خاتمی، عربستان- همه حرفشون یکی شده. http://www.kaleme.com/1394/01/14/klm-213038

 

تیم مذاکره باید اعتبارنامه فنی، حقوقی، بین المللی داشته باشد؛ دو تیم مذاکره قبلی و فعلی را می توان مقایسه کرد. روشن است که در بازی شطرنج جهانی باید تیم شطرنج- نه تیم کشتی- را فرستاد. مسعود برزیده، فیسبوک 010415 ﺑﺪﻭﻥ ﻫﯿﭻ ﻗﻀﺎﻭﺗﯽ ﺩﻭ “ﺗﯿﻢ” قبلی ﺩﻭﻟﺖ ﺍﺣﻤﺪﯼ ﻧﮋﺍﺩ ﻭ فعلی ﺩﻭﻟﺖ ﺭﻭﺣﺎﻧﯽ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﺨﺼﺺ ﻭ ﺗﺤﺼﯿﻼﺕ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺸﻨﺎﺳﯿﺪ.

ﺗﯿﻢ ﻓﻌﻠﯽ- ﻣﺴﺌﻮﻝ ﻣﺬﺍﮐﺮﺍﺕ: ﻣﺤﻤﺪ ﺟﻮﺍﺩ ﻇﺮﯾﻒ -ﺩﮐﺘﺮﺍﯼ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺕ ﺑﯿﻦ ﺍﻟﻤﻠﻞ، ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺩﻧﻮﺭ- ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ.
ﻣﺬﺍﮐﺮﻩ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﺍﺭﺷﺪ: ﻋﺒﺎﺱ ﻋﺮﺍﻗﭽﯽ -ﺩﮐﺘﺮﺍﯼﺍﻧﺪﯾﺸﻪ ﺳﯿﺎﺳﯽ، ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﮐﻨﺖ-ﺍﻧﮕﻠﺴﺘﺎﻥ.
ﻣﻌﺎﻭﻥ: ﻣﺠﯿﺪ ﺗﺨﺖ ﺭﻭﺍﻧﭽﯽ -ﺩﮐﺘﺮﺍﯼ ﻋﻠﻮﻡﺳﯿﺎﺳﯽ، ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺑﺮﻥ- ﺳﻮﺋﯿﺲ.
ﺑﻪ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﯼ ﺗﯿﻢ ﮐﺎﺭﺷﻨﺎﺳﯽ. ﺿﻤﻨﺎً ﻇﺮﯾﻒ ﺩﻭ ﺗﺎ ﻋﻀﻮ ﺩﯾﮕﺮ ﺭﺍ ﻫﻢ ﻭﺍﺭﺩ ﮔﺮﻭﻩﮐﺮﺩﻩ:
ﺟﻤﺸﯿﺪ ﻣﻤﺘﺎﺯ- ﺩﮐﺘﺮﺍﻯ ﺣﻘﻮﻕ ﺑﯿﻦ ﺍﻟﻤﻠﻞ ﻭ ﺣﻘﻮﻕ ﻋﻤﻮﻣﻰ، ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﭘﺎﺭﯾﺲ.
ﺍﻣﯿﺮﺣﺴﯿﻦ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﻧﯿﺎ- ﺩﮐﺘﺮﺍﯼ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺟﺰﺍﯾﯽ، ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﻧﯿﻮﯾﻮﺭﮎ.

علی اکبر صالحی- رییس سازمان انرژی اتمی- دکترای فیزیک هسته ای -ام آی تی آمریکا.

 

ﺗﯿﻢ ﻗﺒﻠﯽ- ﻣﺴﺌﻮﻝ ﻣﺬﺍﮐﺮﺍﺕ: ﺳﻌﯿﺪ ﺟﻠﯿﻠﯽ -ﺩﮐﺘﺮﺍﯼ ﻣﻌﺎﺭﻑﺍﺳﻼﻣﯽ، ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ.
ﻣﺬﺍﮐﺮﻩ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﺍﺭﺷﺪ: ﻋﻠﯽ ﺑﺎﻗﺮﯼ -ﺩﮐﺘﺮﺍﯼﺍﻗﺘﺼﺎﺩ، ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ.
ﻣﻌﺎﻭﻥ : ﻣﺤﻤﺪ ﻫﺎﺩﯼ ﺯﺍﻫﺪﯼ ﻭﻓﺎ- ﺩﮐﺘﺮﺍﯼ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩ ﻭ ﺭﺋﯿﺲ ﺩﺍﻧﺸﮑﺪﻩ ﻣﻌﺎﺭﻑ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ