کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

بخشی از برنامه سیریزا، حزب چپ‌گرای یونان

نوشته: دیمیتری استراتولیس، سندیکالیست، نماینده حزب سیریزا در مجلس یونان و مسئول کمیسیون کار ـــ
منبع: لو گران سوار، ۲۳ ژانویه ۲۰۱۵

ائتلاف دولتی «ساماراس ـ ونیزلوس» – Samaras- Venizelos ـ از این پس دیگر به گذشته تعلق دارد. ائتلافی که پس از چاپیدن کشور در طی دو سال و نیم گذشته، به تازگی تعهدات جدیدی را در برابر تروئیکا (صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و بانک اتحادیه اروپا) به‌منظور تحمیل اقدامات ضد اجتماعی در مقیاسی وسیع‌تر امضا کرده است. سیریزا به هدف خود جهت برکنارکردن این ائتلاف دولتی دست می‌یابد.

خلق یونان اکنون دیگر می‌تواند سخن بگوید. هم اوست که در روز ۲۵ ژانویه ۲۰۱۵، با آرای خود انتخابش را به کشور تحمیل خواهد کرد.

در برابر صندوق‌های رأی، ۲ گزینه برای خلق یونان وجود خواهد داشت: گزینه نخست، تأیید روند کنونی یعنی ادامه سیاست فاجعه‌بار ریاضت‌کشی است و گزینه دیگر، خواست پایان دادن به این سیاست است و جایگزین ساختن یک برنامه توسعه نوین با هدف اجرای اصلاحات اجتماعی واقعی در کشور.

دولت و یارانش در یونان و در خارج از کشور، می‌کوشند با انجام سخنرانی‌های هراس‌انگیز درباره سیریزا و چشم‌انداز روی کار آمدن یک دولت چپ‌گرا، مردم را دچار وحشت کنند. می‌خواهند خلقی را مرعوب سازند که در پیامد انجام اقدامات ضد اجتماعی ۵ سال گذشته، خونش مکیده شده است. اقداماتی که دستمزدها، بازنشستگی‌ها و دستآوردهای حقوقی خلق را نابود کرد و در عوض، رکود، بیکاری و تنگدستی را درابعاد نجومی گسترش داد.

هوچی‌گری دولت یونان، محافل مدیریتی صندوق بین‌المللی پول، اتحادیه اروپا و آلمان و هراس‌افکنی بابت حملات فرضی بازارها، سیریزا را نمی‌ترساند؛ بلکه برعکس، این اقدامات اراده ما را به‌عنوان دولت چپ‌گرای آینده که توسط مبارزه و رأی خلق یونان، برای ارتقاء و پیاده کردن دقیق تدارکات برنامه سیریزا مورد پشتیبانی قرار گرفته است، تقویت می‌کند. بدون آن‌که تحت تأثیر تهدیدها، ارعاب یا فشارهای اعمال شده از سوی سالاران ملی و بین‌المللی که از سوی رسانه‌های وفادار به اهداف آن‌ها در مقیاس وسیعی پخش می‌شود، قرار گیریم.

معیارهای تصمیم‌گیری ما به‌عنوان دولت پیشروی چپ‌گرا، الزامات خشن وتحقیرآمیز در مورد طلبکاران و اموال سوداگرانه نخواهد بود؛ بلکه بقاء خلق و وقار کشورمان، آینده نسل جوان و هم‌چنین نیاز به گشایش پویه‌های نوینی خواهد بود که با پایان دادن به سیاست‌های نابودکننده و ریاضت‌کشی بی‌پایان آن‌ها، نویدبخش تمام خلق‌های اروپاست.

هدف سیریزا در این انتخابات، به‌دست آوردن اکثریت در مجلس و تشکیل دولتی خواهد بود که در آینده به کمک نیروهای چپ‌گرای دیگر و نیز نیروهای اکولوژیک رادیکال و بدون در نظر گرفتن آرای کسب شده توسط آن‌ها در انتخابات، قدرت را به‌دست گیرد.

اولویت اصلی چنین دولت چپ‌گرایی، حذف اجباری وام‌های موجود و جایگزین کردن آن‌ها با یک برنامه توسعه‌ای است که به بازسازی تولیدکننده بیانجامد. دولت مزبور بلافاصله به مسائل فوری بیکاری، برقراری دستمزد حداقل طبقه کارگر، حقوق اجتماعی، حمایت قانونی از کار و کلیه حقوق دموکراتیک که در این سال‌های اخیر لغو شده است، خواهد پرداخت. در این چارچوب، انجام مذاکره دوباره با طلبکاران درباره قراردادهای مربوط به بدهی‌ها در راستای حذف ماده‌های نامناسب واستعمارگرانه آن‌ها که منجر به فشردن گلوی مردم می‌شود و حذف بخش بزرگی از وام ‌های کشور، لازم و اساسی است.

به‌منظور مقابله با مشکلات اجتماعی عاجل قربانیان بحران اقتصادی و برای به‌راه انداختن دوباره اقتصاد، یک برنامه عمل، بلافاصله به مجلس ارائه خواهد شد. لایحه‌هایی که در اولویت به رأی نمایندگان گذاشته خواهد شد عبارتند از:

– برقراری دستمزد حداقل برابر با ۷۵۱ یورو ( که پیشتر، برابر با ۵۸۶ یورو بود) و پاداش برای کسانی که حقوق‌شان از ۷۰۰ یورو کمتر است (ماه سیزدهم)؛
– حذف تصمیمات قانونی که منجر به برکناری نابجای کارمندان دولتی شده بود و بازگرداندن قربانیان این تصمیمات بر سر کار سابقشان؛
– اجرای قوانین کار که دستمزد‌بگیران بخش خصوصی را در برابر از کار برکنار کردن‌های نابجای آنان حمایت می‌کند و حذف تصمیمات ضد دموکراتیکی که به دولت اجازه می‌دهد به‌گونه استبدادی اعتصاب کنندگان را تحت پیگرد قرار دهد؛
– به مرحله عمل در آوردن اقداماتی که بازپرداخت بدهی‌های افراد و شرکت‌های خصوصی کوچک و متوسط را به صندوق‌های دولتی یا به بیمه، و نیز بازپرداخت بدهی‌های خانوار‌هایی که بیش از حد به بانک‌ها مقروضند تسهیل می‌کند.

همزمان، دولت یک رشته تصمیماتی را اتخاذ می‌کند که در راستای حل مسائل پیوند خورده با بحران بشردوستانه است: دادن برق به خانوار‌های فقیر، کوپن‌های تغذیه به افراد بی‌بضاعت، مسکن به تنگدستان، بیمه برای کسانی که از پوشش پزشکی محروم‌اند، ورود رایگان به وسائط نقلیه عمومی برای بیکاران و تنگدستان و کاهش مالیاتی که بر روی سوخت گرمایشی بسته شده است.

این اقدامات نخستین گام‌هایی است که در چارچوب برنامه توسعه ضد سرمایه داری برداشته می‌شود. به مرحله عمل رساندن آن نیاز به بسیج و پشتیبانی خلق یونان، همبستگی خلق‌های اروپا، ائتلاف با تمام نیروهای اتحادیه‌های پیشروی چپ اروپایی و هم‌چنین با دولت‌های جنوب تنگدست دارد.

ائتلاف دولتی ساماراس ـ ونیزلوس و نخبگان سیاسی و اقتصادی که در حال حاضر به رهبری اروپا مشغولند، ترس را به‌عنوان یک حربه به‌کار می‌برند. سیریزا و حزب چپ اروپا نماینده امید خلق ما و تمام خلق‌های اروپا برای آینده‌ای بهتر هستند. ما خوش‌بین هستیم و باور داریم که می‌توانیم وضعیت را در یونان و در اروپا تغییر داد. آینده در حرکت است.