انسان گرایی پاسخی ناتمام در برابر ناپاسخگویی اندیشه های فلسفی…

نویسنده: مهرالدین مشید  انسان گرایی به مثابه ی داعیه ی برگشت…

گنجینۀ الهام

رسول پویان 2/5/2023 روزباخورشیدوشب سیل شباهنگم خوش است زیــر نـور خلـوت مهـتـاب آهنگـم…

در ارتباط به جفنگ گویی ها ی " نیاز نیاز"

حبیب میهنیار دوستان گرامی شما بهتر میدانید که یکی از ویژه…

ادبیات مبتذل،- سرگرم کننده و کم ارزش؟

Trivialliteratur:   آرام بختیاری نیاز انسان از خود بیگانه به ادبیات سرگرم کننده.  ادبیات…

پیام شادباش به مناسبت روز جهانی کارگر

ا. م. شیری روز اتحاد و همبستگی انترناسیونالیستی کارگران و زحمکشان…

دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

«
»

بحران اوکراین: خودخواهی و ریاکاری آمریکا آشکار شد

مترجم: سایت «۱۰ مهر»برگرفته از : گلوبال تایمز، سرمقاله ۲۵ فوریه ۲۰۲۲ *

ایالات متحده اغلب در مورد انسانیت، عدالت و اخلاق صحبت می‌کند، اما آنچه واقعاً انجام می‌دهد محاسبه منافع است. خودخواهی و ریاکاری استراتژیک واشنگتن بارها و بارها در رویه‌های سیاسی بین‌المللی آشکار شده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که حداقل ۳۷ میلیون نفر در افغانستان، عراق، پاکستان، یمن، سومالی، فیلیپین، لیبی و سوریه در نتیجه مستقیم جنگ‌های ایالات متحده از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تا کنون آواره شده‌اند.

از زمانی که تغییرات عظیمی‌ در اوکراین رخ داد، ایالات متحده که بارها قول داده بود از کیف در لحظات حساس حمایت خواهد کرد، با ادامه «پاشیدن نفت بر آتش »، بار دیگر در کانون توجه قرار گرفت. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در یک سخنرانی ویدیویی از این که کشورهای غربی اوکراین را رها کرده‌اند تا به تنهایی از خود دفاع کند، گلایه کرد. برخی از کاربران غربی حتی پرسیدند: پس آمریکا کجاست که خود جنگ را تحریک کرده و گفته است «در کنار اوکراین ایستاده است؟»



با این حال، آیا ایالات متحده واقعاً ناپدید شده است؟ برعکس، این کشور کاملاً مشغول به‌دست آوردن «منافع استراتژیک» بیشتر از شعله‌های جنگ در اوکراین است. آخرین اظهارات ایالات متحده در مورد وضعیت اوکراین که توسط کاخ سفید منتشر شد، بر دو نکته تأکید کرده است: اول، تبدیل روسیه به «کشوری طرد شده و منفور در صحنه بین‌المللی» از طریق تحریم‌ها و اقدامات دیگر. دوم، اینکه ناتو «متحدتر و مصمم‌تر از همیشه» بوده است و این «خبر خوب» است. 



در مورد اوکراین، که واشنگتن از آن همچون مهره‌ای استفاده می‌کند، علاوه بر تکرار اینکه ایالات متحده نیرو به آنجا اعزام نمی‌کند، فقط می‌گوید که «از مردم اوکراین در حالی که از کشورشان دفاع می‌کنند حمایت خواهد کرد» و «به آنها برای کاستن از رنج‌شان، کمک‌های بشردوستانه ارائه خواهد کرد». واشنگتن بار دیگر خودخواهی و ریاکاری خود را به جهانیان نشان داد. مردم دیده‌اند که پس از اینکه ایالات متحده اوکراین را به آتش کشید، کنار ایستاد و وانمود کرد که به فکر کشور است و گفت: «من از شما حمایت می‌کنم، به مبارزه ادامه دهید!»



منصفانه است که بگوییم تحول وضعیت اوکراین تا به امروز یک تراژدی ژئوپلیتیکی است. از همان ابتدا، این نتیجه تلخ خودخواهی و کوته‌بینی استراتژیک آمریکاست. در اوایل سال ۱۹۹۸ زمانی که سنای ایالات متحده طرح توسعه ناتو به شرق را تصویب کرد، جورج کنان، دیپلمات ارشد فقید ایالات متحده، تراژدی امروز را پیش‌بینی کرده بود. او سپس گفت: «این گسترش باعث می‌شود که بنیانگذاران این کشور در قبرهای خود تسلیم شوند.» 



با این حال، نخبگان متکبر آمریکا همیشه فکر می‌کنند که می‌توانند از بحران‌ها سود ببرند. برای سال‌ها، ایالات متحده به درگیری‌ها دامن می‌زند، موقعیت‌های فراساحلی را دستکاری می‌کند و برای کسب منافع از آن بهره می‌برد. عادت دارد آتش‌افروزی باشد که هیچ هزینه‌ای برای آن نمی‌پردازد. آنچه می‌خواهد این است که منافع آنی خود را تحقق بخشد. ایالات متحده هیچ توجهی به رنج مردم محلی که در خط مقدم قرار گرفته‌اند نشان نمی‌دهد. هنگامی‌ که یک بحران واقعی وجود دارد، به اصطلاح تعهداتی را که در ابتدا انجام داده است، تبدیل به لفاظی‌های توخالی دیپلماتیک می‌کند. این سیاستمداران اصلاً به درد و رنج مردم محلی اهمیت نمی‌دهند، بلکه فقط سعی می‌کنند تحت عنوان «انسان‌دوستانه» توجه را به خود جلب کنند. 



ایالات متحده در موارد متعدد گفته بود که به افغانستان کمک «بشردوستانه» خواهد کرد، این امر مردم را به یاد زمانی می‌اندازد که سال گذشته به یک‌باره رژیم سابق افغانستان را رها کرد. اما واقعیت تکان‌دهنده این است که کمک‌های به اصطلاح «بشردوستانه» ایالات متحده به مردم افغانستان ارائه نشده است، اما ایالات متحده ۷ میلیارد دلار از وجوه مسدود‌شده‌ای را که بانک مرکزی افغانستان در نیویورک سپرده‌گذاری کرده بود، مصادره کرده است. ایالات متحده به‌عنوان مقصر مسئله افغانستان، پس از ارضای منافع استراتژیک خود، تنها «بهمنی از گرسنگی و فقر» را برای مردم محلی به‌جای گذاشت که منجر به سوءتغذیه شدید میلیون‌ها کودک در افغانستان شده است.



ایالات متحده اغلب در مورد انسانیت، عدالت و اخلاق صحبت می‌کند، اما آنچه واقعاً انجام می‌دهد محاسبه منافع است. خودخواهی و ریاکاری استراتژیک واشنگتن بارها و بارها در رویه‌های سیاسی بین‌المللی آشکار شده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که حداقل ۳۷ میلیون نفر در افغانستان، عراق، پاکستان، یمن، سومالی، فیلیپین، لیبی و سوریه در نتیجه مستقیم جنگ‌های ایالات متحده از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تا کنون آواره شده‌اند. حتی ضرب‌المثلی وجود دارد که می‌گوید هر جا آمریکا «مداخله کند» درگیری، هرج و مرج و تروریسم ظهور می‌کند.



کشوری را یک قدرت بزرگ می‌نامند که مسئولیت و توانایی خود را در حفظ صلح بین‌المللی نشان دهد و این امری بسیار مهم است، نه به این دلیل که تا چه اندازه توانا در تشکیل دسته‌بندی یا تحقق منافع شخصی خود می‌باشد. اگر کشوری فقط به فکر منافع خود باشد، شعله‌های آتش را در همه جا شعله‌ور کند و مدام به کشورهای دیگر هرج و مرج صادر کند، هر چقدر هم که قدرتمند باشد، ریزش اعتبارش و فروپاشی هژمونیش اجتناب‌ناپذیر است.



برای کشورها و مناطقی که هنوز خیال‌پردازی می‌کنند یا به‌عنوان مهره‌های ایالات متحده عمل می‌کنند، بحران اوکراین یادآور خوبی است: «شریکی» که «خبر خوب» را زمانی که شما در مشکل هستید اعلام می‌کند، غیرقابل اعتماد است.

* https://www.globaltimes.cn/page/۲۰۲۲۰۲/۱۲۵۳۲۲۸.shtml