زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

انگیزه های سفرملایعقوب به قطر 

                            نوشته ی : اسماعیل فروغی       اخیراً…

از واگرایی های سیاسی تا اشتباه ی راهبردی و تاریخی

نویسنده: مهرالدین مشید شعار های قومی دشمنی با وحدت ملی و…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

قمست سوم ایجاد اصلاحات و نخست وزیری شاه محمود: به نظر میرمحمد…

«
»

اوکراین، اسب تروای آمریکایی برای اروپا

مترجم:
ک. رادین
برگرفته از :
سایت روسی بنیاد فرهنگ استراتژیک ـ ۲۸ دسامبر ۲۰۱۸

اوکراین، یک اسب تروای آمریکایی است، هدف آن ضمن درگیر کردن کشورهای اروپایی به رویارویی با روسیه، بی‌ثبات‌سازی اروپا نیز هست. با تحریم‌ها همه چیز معلوم شد و اکنون ایالات متحده آمریکا فراتر رفته و تلاش می‌کند اروپایی‌ها را به مناقشه اوکراین بکشاند و پیشاپیش این مناقشه «جنگ با روسیه» نامیده شده است. چنین است طرح حیله‌گرانه و مقامات اوکراینی که عروسک‌های کوکی بیش نیستند.

ایالات متحده آمریکا از طریق رژیم کیف تلاش می‌کند اروپایی‌ها را برای مقابله با روسیه سوق دهد.

دادستان کل اوکراین یوری لوتسنکو در مصاحبه با روزنامه بیلد آلمان از غرب خواست که به کشتی‌های روسی اجازه ورود به بنادر اروپایی ندهد و توضیح داد که چرا شهروندان روسی اجازه ورود به اوکراین را ندارند. به‌گفته وی در طول حکومت نظامی ‌که در ده منطقه اوکراین اعلام شده بود، دولت توانست نیروهای مسلح را تقویت و باز‌آموزی افراد ذخیره را انجام دهد، به توافق‌نامه دوستی با روسیه خاتمه دهد و به هزاران نفر شهروندان روسیه  اجازه ورود به اوکراین ندهد.

لوتسنکو گفت که «شهروندان غیرنظامی ‌روسی به‌لحاظ مالی و سیاسی از یک جنگ اعلام نشده علیه کشور ما حمایت می‌کنند. ما می‌خواهیم که آنها احساس بکنند که این یک جنگ است و نه افسانه یا داستان تبلیغاتی که رسانه‌های روسی برای آنها بازگو می‌کنند. علاوه براین در میان این شهروندان مبلغین زیادی هستند که در قلمرو کشور ما ترس و هراس می‌افکنند و تبلیغات علیه ما انجام می‌دهند. کاملاً طبیعی است که در زمان عملیات حکومت نظامی ‌ما ورود مردان از کشورهای دشمن را محدود بکنیم».

همچنین وی تأکید کرد که حکومت نظامی ‌به‌هیچوجه تأثیری بر برگزاری انتخابات ندارد، چرا که «انتخابات برای سیاست‌های اوکراین امر مقدسی است، و به‌هیچوجه آنرا نمی‌توان لغو کرد». حادثه تنگه کرچ را لوتسنکو «موج سوم اشغال» نامید: موج اول، کریمه است، موج دوم دونباس و موج سوم دریای آزوف است. «روسیه امروز دریای آزوف را اشغال کرده است و فردا دریای سیاه را اشغال می‌کند». دادستان اوکراین تلاش کرد آلمانی‌ها را بترساند. به عقیده وی، غرب نباید اجازه ورود کشتی‌های روسی به بنادر اروپایی را بدهد، هنوز هم کشتی‌های اسکورت بین‌المللی مفید خواهد بود و یادآوری کرد که اوکراین منتظر است که «آیا غرب راجع به این مسأله تصمیم خواهد گرفت». «در اینجا موضوع تنها درباره اوکراین نیست. هنگامیکه کریمه را از ما به سرقت بردند، این مسأله درگیری بین دو کشور بود. این مسئله فقط مربوط به ما بود. اما اشغال دریای آزوف مربوط به همه دولت‌هایی است که دارای ناوگان هستند، از‌جمله آلمان. اگر ما از این مسأله جلوگیری نکنیم روسیه فراتر خواهد رفت. هدف بعدی آن می‌تواند دریای سیاه باشد».

لوتسنکو اظهار داشت که بین اوکراین و روسیه «سنگر‌بندی شده‌اند» و دولت اوکراین آماده «فداکاری به‌خاطر اوکراین مستقل و ارزش‌های اروپایی» است. او امیدوار است که غرب همچنین در نبرد برای اوکراین مستقل شرکت کند. روزنامه‌نگار نشریه بیلد معلوم نیست چرا بلافاصله به‌خاطر آورد که «وزیر امور خارجه سابق آلمان زیگمار گابریل اوکراین را به جهت آنکه تلاش می‌کند آلمان را به جنگ با روسیه بکشاند متهم کرد».

هنگامیکه یوری لوتسنکو با نشریه بیلد آلمانی مصاحبه انجام داد، ایوانا کلیمپوش ـ تسنتسادزه معاون نخست‌وزیر در امور همگرایی اروپایی و اروپا ـ آتلانتیک اوکراین با روزنامه‌نگاران روزنامه اقتصادی انگلیسی فاینشال تایمز گفت‌و‌گو کرد و همچنین از غرب خواست که به کمک اوکراین بیایند. در همان زمان نیز او «کوته‌بینی» برخی کشورهای اروپایی را که نمی‌بینند «روسیه تلاش می‌کند یک‌پارچگی اروپا را ازبین ببرد» محکوم کرد.

معاون نخست‌وزیر اظهار داشت که «متأسفانه ما تاکنون کوته‌بینی آشکاری را در برخی پایتخت‌های اروپایی و سیاست‌مدارانی در ایتالیا و اتریش مشاهده می‌کنیم که به‌طور علنی درباره لغو تحریم‌های ضدِ روسیه صحبت کرده‌اند. همه نمایندگان نخبگان سیاسی اروپا از عمق مقاصد و نیات فدراسیون روسیه آگاهی ندارند». او تأکید کرد که «کیف و ایالات متحده آمریکا نهایت کوشش خود برای آنکه کشورهای اتحادیه اروپا را برای واکنش شدید به اقدامات روسیه در اوکراین متقاعد کنند، به‌کار خواهند برد». معاون نخست‌وزیر اوکراین معتقد است که مناقشه اوکراین یک تجربه و آزمایش واقعی برای سیاست خارجی اتحادیه اروپا شده است. احزابی که پشتیبانی خود را از کرملین اعلام می‌دارند تأثیر‌گذارتر شده‌اند و به دولت‌های ائتلافی در ایتالیا و اتریش پیوسته‌اند. «روسیه از اختلاف‌نظرهایی که بین کشورهای مختلف وجود دارد استفاده می‌کند و تلاش می‌کند این اختلاف‌نظرها و شکاف‌ها را تشدید و تعمیق بخشد تا وحدت بین این کشورها را از بین ببرد. مخصوصاً چنین سلاحی را روسیه علیه اروپا استفاده می‌کند. و در پایان گفت‌و‌گوی خود از ناتو خواست تا حضور آلیانس در دریای سیاه را افزایش دهد.

از قرائن چنین بر‌می‌آید که نمایندگان رهبری اوکراین خود را نوعی میسیونر و متعهد احساس می‌کنند که اروپا را وارد مناقشه کنند. در عین‌حال آنها پنهان نمی‌کنند که هم‌زمان کیف با ایالات متحده آمریکا همکاری می‌کند. فاینشال تایمز یاد‌آور می‌شود که در ماه دسامبر ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو اعلام کرد که: آلیانس چندین ناو گشتی اضافی را در واکنش به افزایش فعالیت‌های دریایی روسیه ارسال کرده است. اما کورت ولکر فرستاده ویژه ایالات متحده آمریکا به اوکراین به پرسش اینکه آیا کشورهای عضو ناتو باید تقاضای کیف درباره گشت دریایی مشترک در دریای سیاه را برآورده کنند، پاسخی ابهام‌آمیز داد و گفت که «این مسأله به افزایش نظارت بر اقدامات روسیه در منطقه کمک خواهد کرد».

اوکراین، یک اسب تروای آمریکایی است، هدف آن ضمن درگیر کردن کشورهای اروپایی به رویارویی با روسیه، بی‌ثبات‌سازی اروپا نیز هست. با تحریم‌ها همه چیز معلوم شد و اکنون ایالات متحده آمریکا فراتر رفته و تلاش می‌کند اروپایی‌ها را به مناقشه اوکراین بکشاند و پیشاپیش این مناقشه «جنگ با روسیه» نامیده شده است. چنین است طرح حیله‌گرانه و مقامات اوکراینی که عروسک‌های کوکی بیش نیستند.