نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

«
»

اورشلیم حکایتی است !

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، چهارشنبه ۶ دسامبر/۱۵ آذر گفت که مقامات وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا روند جابه‌جایی سفارت این کشور را از تل‌آویو به بیت‌المقدس آغاز کنند تا مشکلات جهانی زودتر حل شود . ترامپ گفت در هند عشق از تروریسم خطرناکتر است ! بعد از تل آویو فکری هم به حال عشق هندی باید بکنم ! از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۵ به دلایل عشقی ۳۸۵۸۵ نفر در هند به قتل رسیده، ۷۹۱۸۹ نفر خودکشی کرده و ۲۶۰۰۰۰ نفر دزدیده شده‌اند!…..حملات تروریستی فقط ۲۰ هزار قربانی داشته ! که همه مشکلات با انتقال پایتخت اسرائیل حل میشود .

 


تصمیم آمریکا مبنی بر انتقال سفارت این کشور در اسرائیل به بیت‌المقدس و برسمیت شناختن این شهر به عنوان پایتخت دولت یهود به شکل عجیبی مشکوک میزند . آمریکا از بازتابهای منفی این کار خبر دارد ولی باز هم انجام میشود . آیا یک اتفاقی در یک جای دیگر قرار است بیافتد که قبلش افکارعمومی سرگرم اورشلیم میشوند ؟ این بخشی از سیاست جهانی آمریکا و منافعش در خاورمیانه و آسیا است .

پس از تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس، اسماعیل هنیه رهبر حماس خواستار آغاز انتفاضه جدیدی شد.فلسطین تا کنون دو انتفاضه را در سال‌های ۱۹۸۷ و ۲۰۰۰ میلادی به خود دیده است و اکنون با گسترش خشم مسلمانان در سراسر این منطقه، بیم آن می‌رود که انتفاضه‌ای جدید خاورمیانۀ متلاطم را بیش از پیش درگیر خشونت کند. انتفاضه چیست ودر گذر زمان دچارچه تحولاتی شده است و در صورت وقوع برای سومین بار، چگونه خواهد بود ؟ گفته می‌شود در جریان هر انتفاضه بیش از ۴ هزار فلسطینی و بیش از هزار اسرائیلی کشته شدند….


تصمیم ترامپ ناشی از مشکلات داخلی خودش نیست در مشکلات داخلی هم قطعا مصرف دارد ولی نقطه آغاز اصلی در سیاست گذاری های جهانی و منطقه ای است . از نظر من ترامپ سخنگوی کاخ سفید است و تجربه نشان میدهد که انواع سخنگویان کاخ سفید یا ریاست جمهورشان ، الزاما از بهترین ها نباید باشد بلکه احمقترین است بوش پسر فقط یک نمونه است. این سخنگویان کاخ سفید هنوز جغرافیای جهان را نمیدانند . بنابراین چنین تصمیمی به سیاستهای جهانی و منطقه ای کاخ سفید به عنوان سیستم برمیگردد . همین روند در ایران اسلامی یا کره شمالی هم وجود دارد فقط خیلی عقب مانده تر . تفکر و سیستم موجود در کاخ سفید روی یک فرد سوار نیست منافع سیستم در یک مجموعه بر افراد یا هر چیز دیگری ارجح است . در سیستمهای عقب مانده مثل حکومت اسلامی ولایت فقیه ، منافع کل سیستم به سلیقه و منفعت فردی حاکمان گره زده شده است . از نظر من هیچکدام ایده آل نیستند . ولی اگر از میان 2 گزینه موجود مجبور به انتخاب یکی باشم سیستمهای فردی مثل ولایت فقیه و کره شمالی انتخاب من نیست.

در زمان باراک اوبامای مثلا دموکرات ، تقریبا هشت برابر بوش جنگ طلب سلاح و مهمات جنگی استفاده شد با هشت برابر تخریب و تلفات بیشتر در تمام دنیا….خلق داعش پشت بازیهای جهانی فوتبال اتفاق افتاد… و خلاصه اینکه در بازیهای سیاسی زدن راهنمای چپ و ناگهان به راست پیچیدن متداول است .حالا باید منتظر باش و دید که حکایت انتقال سفارت اسرائیل توسط آمریکا… در زمین سیاست کجای مش باقره ؟ حکومت اسلامی ایران ، روسها ، ترکیه ، اسد …. در این سناریو نقش منفی میگیرند .



به دنبال این تصمیم استراتژیک و جهانی انتقال پایتخت اسرائیل توسط آمریکا ، اسماعیل نوری علا هم یادش آمد و 2 مطلب در ضدیت با مجاهدین منتشر کرد . این رفتار کودکانه ، لج و لجبازی از طرف نوری علا تازگی ندارد . سالها پیش هم اولین و آخرین بار مطلبی از من منتشر کرد به نام چلبی ایدئولوژیک …که همان زمان هم بوی لجبازی با مجاهدین را میداد . این لجبازی ها به سیاست متعارف ربطی ندارد اتفاقا نشانه شاسکولی سیاسی است . من نمیدانم بقیه به چی این منچ بازیهای سالمندان دلخوشند ؟

اسماعیل نوری علا : مقالهء آقای دکتر ستار دوشوکی (رئيس جائی با عنوان «مرکز مطالعات بلوچستان» در لندن) مرا به اين فکر می اندازد که شايد شب ها، وقتی ايشان خوابيده اند، ارواح شوخ لندنی در گوش ايشان زمزمه هائی می کنند…


من : ارواح شوخ طبع لندنی یا کانادایی یا آمریکایی….فقط بهانه است . اسماعیل نوری علا واقعا از نظر روحی و روانی مشکل دارد . بیماری سندرم کلاین فلتر که فقط در مردها دیده می شود . این عبارت که هر که دلسوز مملکت است باید به مهستان» بپیوندد… نشانه سلامتی نیست . یعنی هر کسی داخل قهوه خانه اسمال نشود دلسوز مملکت نیست ؟ که اگر همین باشد صد رحمت به همان آخوندهای حاکم ! خیلی ضد بشری هستند ولی از مهستان اسکولا بهترند . یعنی ترجیح میدهم سرنوشت مملکت دست مشتی آخوند وحشی باشد ولی دست احمقهای متوهم نباشد ! من از توهمات نوری علا اجبارا خنده ام میگیرد ولی خوشحالی نمیکنم . من به حال هیچ عقب مانده ای خوشحالی نمیکنم .


اسماعیل هوشیار