کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

انقلاب کوبا ادامه دارد

مترجم:
ک. رادین
برگرفته از :
ساویتسکا راسیا، ۲۱ آوریل ۲۰۱۸

نسل نوین مبارزین را باور به نیروی مردم، ایده‌های فیدل و تجارب رائول الهام می‌بخشند.

۱۹ آوریل در سالگرد پیروزی پلایا گیرون (خلیج خوک‌ها)، نتایج رأی‌گیری نمایندگان مجلس کوبا در مورد نامزدی اعضای شورای دولتی و رهبری آن روشن و به‌طور رسمی‌ نام رئیس‌جمهور جدید کوبا اعلام شد.میگوئل دیاز کانل به‌عنوان رئیس شورای دولتی جمهوری انتخاب و سالوادور والدز مسا ۷۲ ساله معاون اول شد.
دیاز کانل ۲۰ آوریل، ۵۸ ساله شد. بدین ترتیب در رأس دولت اکنون نماینده‌ای از نسل پس از انقلاب است و کاملاً در دوران سوسیالیسم بزرگ شده است. سخت‌ترین دوره تاریخ کشور در دهه سال‌های  ۱۹۹۰ به جوانان فعال هم‌سن دیاز کانل تعلق دارد، «دوره‌ای ویژه در زمان صلح». زمانی که کوبا به قیمت کوشش‌های باورنکردنی استقلال و انقلاب خود را حفظ کرد. کادرهای رهبری جوان زیر سایه نسل «پدران بنیان‌گذار» در این سال‌های دشوار پرورش یافتند.

دیاز کانل از استان ویلا کلارا که در تاریخ جنگ چریکی با نام چه گوارا مرتبط است، می‌آید. در استان زادگاهش مقام دبیر اول کمیته محلی اتحادیه کمونیست‌های جوان (کامسامول کوبا) را به‌عهده داشت، سپس دبیر دوم کمیته ملی شد. در سال ۱۹۹۴ در ۳۴ سالگی دبیر اول کمیته استانی حزب کمونیست کوبا در استان ویلا کلارا شد. سپس در پست مشابه از سال ۲۰۰۳ در استان اولگین فعالیت کرد. او مهندس برق است. در گذشته ماموریت بین‌المللی در نیکاراگوئه را داشت.

«‌او نمونه پیشرفته‌ای از کار جمعی، مسئولیت‌پذیری و پشتکار در خودسازی مداوم است. رائول کاسترو او را در سال ۲۰۰۳ زمانی که میگل دیاز کانل  وارد پولیت بوروی حزب کمونیست کوبا شد، چنین توصیف کرد: او استقامت ایدئولوژیکی تزلزل ناپذیر و استواری را نشان داد. در سال ۲۰۰۹ دیاز کانل در رأس وزارت آموزش عالی قرار گرفت. وی در ۲۰۱۲ معاون رئیس شورای دولتی  و یک‌سال بعد معاون اول رئیس شورا شد. سالوادور والدز مسا دبیر اول حزب کمونیست در استان کاماگوی، در نیمه دوم دهه ۱۹۹۰ وزیر کار و امنیت اجتماعی شد. در سالهای ۱۳ـ۲۰۰۶ دبیر‌کل اتحادیه زحمت‌کشان کوبا بود. پس از آنکه نتایج رأی نمایندگان روشن شد، میگل ماریو دیاز کانل برمودس نخستین نطق خود را در مجلس ملی، به‌عنوان رئیس دولت ایراد کرد. دیاز کانل چنین اظهار داشت: «ضمن انجام این وظیفه افتخار‌آمیز، من پیش از هر چیز به  نسل‌های تاریخی که با وفاداری و فروتنی ما را در این دوران چالش‌ها همراهی می‌کنند فکر می‌کنم.» وی در ادامه گفت: «من مقامی ‌را که مرا برای آن انتخاب کردند قبول می‌کنم، با اعتقاد به آینکه همه ما کوبایی‌ها به وصیت فرمانده کل فیدل کاسترو روس، رهبر تاریخی انقلاب کوبا، و ژنرال نمونه ارتش رائول کاسترو روس، رهبر فعلی روند انقلابی وفادار خواهیم ماند.» دیاز کانل یادآور شد مهم‌ترین نیروی انقلاب وحدت کوبایی‌ها است. او گفت که «برای ما کاملاً روشن است که تنها حزب کمونیست کوبا است که وحدت کشور و مردم را تضمین می‌کند».

رئیس جدید دولت کوبا صمیمانه‌ترین سخنان را برای نمایندگان نسلی که کوبا به آنها مدیون است از‌جمله معاون اول سابق رئيس شورای دولتی، خوزه رامون ماچادو ونتورا، عضو از نو انتخاب شده شورای دولتی رامیرو والدس که همراه با رائول کاسترو در پارلمان بودند ایراد کرد. میگل دیاز کانل البته بخش جداگانه‌ای از سخنان خود را به رائول کاسترو اختصاص داد. «رائول به‌علت خدمات خود در رهبری گروه پیشگام سیاست خواهد ماند». دیاز کانل تأکید کرد که «رائول بهترین پیرو فیدل است. او رهبری انقلاب را در مواجه با وضعیت اقتصادی دشوار به‌عهده گرفت و توانست دین خود را ادا کند». انقلاب با پارتیزان‌ها پایان نمی‌یابد؛ انقلاب کوبا، به‌گفته دیاز کانل، برای آنکه پیروزی خود را در همه جبهه‌ها ادامه دهد، اشتباهات را تصحیح و مسائل را حل خواهد کرد. میگل دیاز کانل بار دیگر ضمن روی‌آوری به وصایای فیدل، برای دفاع از انقلاب سوسیالیستی «تهیدستان، به‌نام تهیدستان و برای تهیدستان» که نسل تاریخی را ایجاد کردند، سوگند خورد. میگل دیاز گفت: «من نگرانی‌ای را که موجب چنین لحظه‌ای می‌شود درک می‌کنم، اما من نیروی مردم‌مان را می‌شناسم. ما تجربه رائول را داریم، ایده فیدل را، حمایت رفیق خوزه‌ رومان ماچادور ونتورا را به‌عنوان دبیر دوم سازمان سیاسی کمونیست‌ها و ارتش کوبا، که توسط آنها ایجاد شدند.» دیاز کانل اطمینان داد «من مجمعی را که ژنرال ارتش (منظور رائول است) در رأس مهم‌ترین تصمیمات برای حال و آینده کشور خواهد بود را تأیید می‌کنم.»

رائول کاسترو ختم جلسه تاریخی پارلمان را اعلام کرد. کاسترو درباره رئیس‌جمهور جدید اظهار داشت که: «ما شکی نداریم که به‌دلیل شایستگی‌ها، تجارب و تعهد در کاری که او نشان داده است، دیاز کانل موفقیت‌های کاملی در انجام وظایفی که ارگان‌های بالای قدرت دولتی بر عهده او گذاشته‌اند خواهد داشت».

ارتقاء و پیشرفت گام به گام دیاز کانل به مقام بالاتر سنجیده شده و از پیش حساب شده بود. رائول اطمینان داد که «ما مانند موارد دیگر مرتکب اشتباه تسریع روند نشدیم». کوبایی‌ها درک می‌کنند که: «ما در چنان جایی و در چنان زمانی زندگی می‌کنیم که حق نداریم اشتباه کنیم». رائول به فعالیت‌های بعدی خوزه رامون ماچادو ونتورا اشاره کرد، که تلاش خود را روی کار در حزب و دبیر دومی ‌کمیته مرکزی متمرکز می‌کند. «تا آنجا که به من مربوط می‌شود، من به‌عهده داشتن مقام دبیر اول کمیته مرکزی حزب کمونیست کوبا را طی دومین دوره و آخرین دوره تا سال ۲۰۲۱ ادامه می‌دهم.»

رئیس پیشین دولت و پارتیزان افسانه‌ای و برادر فیدل اذعان می‌دارد «که پس از این زمان اگر سلامتی من اجازه بدهد، سربازی خواهم بود همراه مردم برای دفاع از انقلاب». «انقلاب چیز زیبایی است که ما آنرا انجام دادیم». و باز مصراً این فکر طنین‌انداز می‌شود: «سلاح اصلی ما اتحاد همه انقلابیون و مردم است». رائول بخشی از سخنرانی خود را به موضوع کلیدی جامعه کوبا یعنی فعال‌سازی و به‌روز کردن مدل‌های اقتصادی و اجتماعی، شناخت و قبول اشتباهات در این راه اختصاص می‌دهد. وی گفت که: «ما درس‌های مهمی ‌را از اشتباهات جدی خود گرفتیم و تجارب انباشته شده به ما کمک می‌کند تا با گام‌های مطمئن‌تر به پیش حرکت کنیم». رائول بار دیگر هشدار داد که «پروسه تغییر مدل‌های اقتصادی کوبا نمی‌تواند در شوک درمانی علیه شهروندان بی‌دفاع ظاهر شود». «… در جشن اول ماه مه و با درنظر گرفتن اهمیت لحظه تاریخی این روز من در کنار رئيس جدید شورای دولتی و شورای وزیران خواهم بود … بگذارید کوبا از این پس به‌مثابه یک وارث ارزنده برای تمامی ‌نسل‌های پارتیزان‌های خود باقی بماند».