به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

انديشه و مبارزه روشنگر بزرگ تاريخ روشنگرى

A person in a suit

Description automatically generated with medium confidence

میرعبدالواحد سادات

در احواليكه افغانستان آماج ذهنيت تكفيرى است و تيكه داران دين از نام خدا و دين ، حقوق و ازادى خلق خدا را سلب مينمايند ، آشنايى نسل جوان و آينده ساز به تاريخ روشنگرى اروپا و معرفى انديشه و مبارزه روشنگران بزرگ تاريخ مبرميت كسب مينمايد . 

در همين ارتباط امروز از بزرگترين روشنگر  تاريخ ولتر ياد مينمايم و انديشه اين شاعر ، نويسنده سترگ ، فيلسوف ومبارز نستوه راه ازادى و عدالت را بمناسبت ( ٢٢٤ ) مين سالروز وفات شان ، گرامى ميداريم .

 فرانسوا ماری اروئه (21نوامبر 1696 م – 30 مى 1779 م ) كه با نام مستعار و لقب خود ولتر شهرت جهانى دارد نویسنده و فیلسوف خدا باور و بدون اعتقاد به دين فرانسوی است كه تمام زندگى خود را در جدل با دگماتیسم حاکم بر کلیسای مسیحی و نهادهای  سياسى حاكم  ، در دفاع از ازادى مذهب ، ازادى بيان و عقيده ، جدايى دين از سياست و دفاع از عدالت وقف گرديد و بخاطر هدف زندگى خود بار ها متحمل زندان و تبعيد گرديد . 

در احواليكه كليسا و پاپ مقدرات مردم را تعين مينمود ، ولتر جسورانه تعصب مذهبى و عدم مدارا نقد ميكرد . زمانيكه كشيش با ننگين خواندن هنر و تحقير هنر پيشه ، مانع دفن هنرمند معروف تياتر گرديد و به سوختاندن جسد او حكم نمود . ولتر وخشورانه فرياد سرداد كه : 

چقدر انسان بايد با چنين دين بجنگد و چقدر تلفات بدهد تا از چنين افكار عقب مانده نجات پيدا نمايد . 

ولتر در آخرين لحظات زندگى در برابر سوال كشيش كه : 

به خداى مسيح باور داريد ؟ 

پاسخ داد :  

بگذاريد راحت بميرم 

كليسا بخاطر عقايد ضد تيكه داران دين از دفن جسد اين منادى تساهل و تسامح جلوگيرى نمودند و به همين ترس مخفيانه در يك كليسا محلى مراسم انجام يآفت و بعد از انقلاب كبير فرانسه جسد اين رهبر بزرگ فكرى انقلاب را به پاريس انتقال دادند . 

ميراث معنوى اين فيلسوف ، شاعر ، نويسنده و نقاد بزرگ بيشتر از بيست هزار نامه و زيادتر از يكهزار مقاله و كتاب است كه رمان فلسفى كانديد و واژه نامه هاى شهرت جهانى دارند و به فارسى – درى نيز برگردان شده اند . 

حسن ختام اين نوشته را با ذكر از سخنان ماندگار ولتر به پايان ميبريم :  

– من مخالف عقيده تو هستم و اما بخاطر ازادى ابراز عقيده ات خود را قربان مينمايم . 

– كتاب بر دنيايى تمدن فرمانروايى ميكند . 

– برگ هاى كتاب به منزله بإلهاى اند كه روح ما را به جهان روشنايى پرواز ميدهند . 

– زمانى يك جامعه دارايى فضيلت اخلاقى است كه قانون بر تمام افراد جامعه يكسان تطبيق گردد . 

– عملى اگر كاشتيد ، عادت درو خواهيد كرد . 

عادتى اگر كاشتيد ، اخلاقى درو خواهيد كرد . 

اخلاقى اگر كاشتيد ، سرنوشت را درو خواهيد كرد .

– ما بايد در زندگى دارايى هدف عالى باشيم و افق بالاتر را بنگريم  و زندگى بدون هدف ثمره جز خستگى ندارد . 

– كسيكه ميگويد با من هم عقيده شو و رنه خدا ترا لعن ميكند ، به كسى ميماند كه ميگويد : با من هم عقيده شو ورنه ترا مى كشم .

با حرمت