به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

اعمال قدرت سبب نجات مردم نمیشود

فرهاد

از سیاست گر ترا پرسان کنند                        گو ندانم آنچه ابلیسان کنند

داد ازین بازیگران نابکار                             عهد و قول شان ندارد اعتبار

مگذر ای دل ازین عبارت سرسری                 کار ابلیسان است این بازیگری

از حسین(رض) آموز اسرار جهاد                  تن بداد و تن به نامردان نداد

(فانی)

چالش های انتخاباتی در کمتر از یک ماه پای وزیر خارجه امریکا را بار دوم به افغانستان کشانید. در نشستی که به تاریخ 17/5/1393 بین دو تن نامزدان ریاست جمهوری به پا در میانی وزیر خارجه امریکا صورت گرفت هر دو نامزد دیدگاه های خویش را چنین بیان داشتند: هر دو نامزدان اعلامیه مشترک را امضاء نموده و آنرا ادامه توافق گذشته ماه سرطان صورت گرفته بود خواندند و افزودند که دیدگاه هر دو نامزدان در ان انعکاس یافته است و به عملی ساختن آن و همه توافق ها پابند هستند هر دو جانب تأکید نمودند حکومت وحدت ملی تنها گزینه واقعی برای مردم افغانستان میباشد.

اشرف غنی احمدزی گفت اعلامیه مشترک نتیجه درک خود ماست تا در فضای مناسب بتوانیم به ایجاد اجماع ملی دستیاب شویم. هر دو نامزدان برای رسیدن به ثبات واقعی در افغانستان ایجاد حکومت وحدت ملی را بهترین وسیله خوانده و بر اعلان نتایج انتخاباتی در زمان آن تأکید نمودند. جان کری در مورد نقش ایجاد کمیته اجرائیه صحبت نمود افزود موافقت بین دو نامزدان نقش رئیس جمهور را تغییر نمیدهد و جزئیات این توافق نامه را آینده مشخص میسازد و موافقت میان دو نامزدان معنی نظام پارلمانی را نمیدهد. بن بست انتخاباتی تأثیر منفی روی زندگی مردم افغانستان داشته است ما امنیت آنرا تأمین کرده ایم تا روند تفتیش آن با اعتبار باشد. ما ناظران بیشتر خارجی را خواستیم تا روند به سرعت به پیش رود.

آقای عبدالله عبدالله گفت دو طرف نامه را امضاء نموده اند افزود ما دیگر روی ایجاد حکومت وحدت ملی بحث نمیکنیم بلکه عمل می کنیم دوران بحث حکومت وحدت ملی به پایان رسیده، هفته دوم ماه سنبله روند آن خاتمه می یابد. هر دو جانب نتایج آنرا میپذیریم و هر دو نامزد از تلاش های وزیر خارجه امریکا اظهار سپاس گذاری نمودند. عده ای از آگاهان امور سفر بار دوم سفیر امریکا را طی کمتر یک ماه جلوگیری از رفتن بطرف عراق خوانده اند. سفیر اتحادیه اروپا میگوید حکومت وحدت ملی بهترین ساختار حکومت آینده است. آنچه نامزدان روی آن توافق کرده اند باید تکیه روی حکومت وحدت ملی شود. افزود بعد از تدویر انتخابات وضعیت اقتصادی و سیاسی افغانستان پیچیده شده و نامزدان میتوانند با ایجاد حکومت وحدت ملی کشور را از این وضعیت نجات دهند.

به باور آگاهان امور بازی اخیر انتخاباتی که پای وزیر خارجه امریکا را طی کمتر از یک ماه دو مرتبه به افغانستان کشانید ادامه بازیهای اعمال قدرت گذشته امریکا بوده که بالای جهانیان و کشور ما طی بیش از چهاردهه میشود راه اندازی نموده اند با تأسف ادامه دارد. در حالیکه آگاهان علم جامعه شناسی سیاسی قدرت را کلید درک نهادهای سیاسی، جنبش های سیاسی و خود سیاست تعریف کرده اند. میافزایند اعمال قدرت توانائی واقعی اعمال اراده یکی بالای دیگران در حیات اجتماعی و در صورت لزوم از راه تحمیل آن بر دیگران است. قدرت سیاسی یکی از مهم ترین جلوه های توانائی و استعداد واقعی یک طبقه، گروه، یا فرد معین برای اعمال اراده اش در سیاست و هنجارهای حقوقی نمود پیدا میکند. اما اعمال قدرت را چنین تعریف کرده اند. هر کس که دیگران را وادار به انجام عمل کند و یا از انجام عملی باز دارد اعمال قدرت کرده است. به این معنی فرد یا گروه های دیگری را وادار به کاری کند یا از کاری باز دارند اعمال قدرت است. قدرت در جامعه به دو گروه تقسیم شده یعنی فرمانده، فرمانبر، فرماندهی و فرمانبری تنها به دستور دادن خلاصه نمیشود بلکه هرگونه برتری افراد و گروه ها بر افراد و کشورهای دیگر است. خواه این برتری بصورت ملایم و دوستانه پذیرفته شده باشد خواه بصورت خشن به یاری سر نیزه و لوله تفنگ باشد. داشتن این نوع هدف نمیتواند برای اکثریت جامعه سودمند باشد. خلاصه اینکه در هر زمان بدست آوردن قدرت و بکار بردن آن برای قدرت بخاطر تحقق برنامه و رسیدن به هدف هایی که بازیگران داشته و دارند بوده و میباشد.

بخاطر انجام بازیهای فوق نیاز به شناخت و عملکرد احزاب، سازمان ها، گروه ها و افرادی که خواهان رسیدن به قدرت میباشند یک نیاز جدی و اساسی میباشد. از این لحاظ بیشتر از هشت میلیون تن با قبول توهین تحقیر و قطع انگشتان شان در انتخابات شانزدهم حمل و بیست و چهارم جوزا از جمله زنان قهرمان اشتراک و برای کاندید مورد نظرشان برای ختم اداره ای که مانند شرکت سهامی اکثریت اعضای آنرا کسانی که به مافیای اقتصادی، غاضبین میلوینها هکتار زمین، فساد گسترده، جنگسالاری، غارت ثروت های مادی و معنوی کشور، کشتار افراد بیگناه، قانون ستیزی، مردم ستیزی، زن ستیزی، فرهنگ ستیزی، دامن زدن خشونت های خانوادگی و خصومت های قومی، لسانی ،مذهبی، سمتی، لسانی، تنظیمی، حزبی متهم میباشند تشکیل میدهد رأی داده اند.

در مقابل سران گروه های متذکره و بازیگران اعمال قدرت به خشم آمده بخاطر جلوگیری از رسیدن به اهداف انسانی و اسلامی توده های میلیونی با انجام تقلب گسترده این پروسه ملی را توانستند لکه دار مورد سوال قرار دهند و زمینه مداخله باداران خارجی خویش را برای انحراف از مسیر اصلی آن مهیا سازند. یک مثال برجسته آن توافق به ایجاد حکومت وحدت ملی میباشد. مردم و آگاهان امور را عقیده برآنست که وحدت تحمیلی بین دو تن نامزدان نمیتواند جایگزین وحدت ملی شود. وحدت ملی به اساس اراده برحق ده ها میلیون مردم در موجودیت افراد شایسته، صادق، تحصیل کرده مجرب آگاه، دانشمند که بتوانند به خواستهای شان رسیدگی نمایند تأمین شده میتواند نه در موجود افراد و گروه هایی که سالهای سال میشود طبق سناریوی کشورگشایان کشور ما را به پایگاه مافیای بین المللی مواد مخدر، بازار مصرفی، تهیه کننده مواد خام، آزمایش انواع ایدولوژیها، سلاح های پیشرفته زمینی و هوائی، میدان نبرد کشورهای منطقه و جهان مبدل ساخته بالای جمجمه های میلیونها مردم در داخل و خارج کشور هزاران قصر، بلند منزل، شهرک ها، شرکت ها، کمپنی های تجارتی، ترانسپورتی و ساختمانی ساخته اند هنوز خواهان رسیدن به قدرت و ثروت بیشتر میباشند.

در حالیکه آقای جان کری در مورد ایجاد کمیته اجرائیه میگوید موافقت بین نامزدان نقش رئیس جمهور را تغییر نمیدهد میافزاید این موافقت معنی نظام پارلمانی را نمیدهد. سوال اینجاست که رئیس کمیته اجرائیه در آینده ایجاد میشود به اساس کدام قانون و دارای چه صلاحیت میباشد زیرا که در نظام ریاستی گرداننده امورات عمده و اساسی مسئولیت رئیس جمهور میباشد. رئیس کمیته اجرائیه یا نخست وزیر در چوکات نظام پارلمانی ایجاد شده میتواند، از جانب دیگر مردم از ناحیه به درازا کشیدن دور انتخابات افزایش راکت پراکنی ها در ولسوالی های ولایت کنر توسط نظامیان پاکستانی از آنطرف خط تحمیلی دیورند راه اندازی جنگهای خونین به واسطه گماشته گان ادارات استخباراتی پاکستان، سعودی، قطر، ایران و غیره، کشتار مردمان بیگناه توسط جنگ افروزان مسلح در ولایات پروان و سایر نقاط کشور افزایش فقر بیکاری، بیماری، سرقت های مسلحانه، آدم ربائی ها، دامن زدن انواع خشونت ها، خصومت های قومی، لسانی، و سمتی، استفاده سوء در اکثریت ولایات دولتی، بنادر، گمرکات، موجودیت اخاذی های غیرقانونی، افزایش قیمت مواد سوخت، مواد غذائی، به ستوه آمده فریادشان به آسمانها بلند شده، که اختتاف کودک حاجی عبدالحمید استالفی توسط رباینده گان به تاریخ 15/5/1393 در ناحیه چهارم شهرکابل یک مثال زنده میباشد.

خلاصه اینکه به باور آگاهان امور و مردم یکی از عوامل دشواریهای فوق اعمال قدرت کشورگشایان طی بیش از چهاردهه بخصوص سیزده سال اخیر در امورات کشور ما به واسطه کشورگشایان به رهبری ایالات متحده امریکا بوده با تأسف هنوز ادامه داشته که سفرهای اخیر جان کری که توانست یک صد و هشتاد درجه در اتخاذ تصامیم و وعده های نامزدان به مردم تغییراتی وارد نماید یک مثال بوده و میباشد.

تجربه خونین چندین دهه ثابت ساخته که انجام بازیهای فوق به جای مداوای زخم های ناسور از این بیشتر زخم خونین کشور و مردم ما را خونین تر خواهد ساخت. وقت آن رسیده که تمام نیروهای سالم اندیش، ترقی خواه کشور صدای اعتراض خویش بخاطر جلوگیری همچو بازیها با تدویر محافل اجتماعات مسالمت آمیز بلند نمایند در غیر از آن ادامه همچو بازیها سبب یأس ناامیدی ده ها میلیون مردمی که به خواست های برحق شان پایمال شده خواهد شد و اعتماد خود را به انتخابات سالهای آینده از دست خواهند داد.