نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

«
»

اطلاعیه مطبوعاتی

هفتاد سال پس از صدور اعلامیه جهانی حقوق بشر در پاریس، توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد،گزارش‌گران بدون مرز، سازمان جهانی مدافع آزادی رسانه‌ها، تشکیل کمیسیون مستقل ۲۵ نفره‌ای از شخصیت‌‌های برجسته جهانی را با هدف تهیه اعلامیه جهانی درباره اطلاعات و دموکراسی اعلام می‌کند.

شیرین عبادی برنده ایرانی جایزه نوبل صلح و کریستف دولوار دبیر کل سازمان گزارش‌گران بدون مرز  مشترکاً ریاست این کمیسیون را به‌ عهده دارند. ژوزف ستیگلیتز (Joseph E. Stiglitz) و آمارتیاسن (Amartya Sen) برندگان جایزه نوبل اقتصاد، ماریو وارگاس یوسا (Mario Vargas Llos) رمان‌نویس و برنده جایزه نوبل ادبیات از کشور پرو و هووا ابراهیم (Hauwa Ibrahi) وکیل حقوق بشری ازنیجریه و دارنده جایزه ساخاروف نیز از اعضای این کمیسیون هستند.

ریاست این کمسیون در نامه‌ای درباره هدف ِ مأموریت آن گفته است که این کمیسیون مستقل در زمانی ایجاد می شود که “بحران اعتماد به دموکراسی و  نفوذ فزاینده رژیم‌های مستبد، تهدیدی است جدی برای آزادی‌ها، سازگاری مدنی و صلح”. مهار سیاسی اطلاعات در فضای جهانی شده، نفوذ منافع خصوصی، قدرت رو به رشد نقش‌افرینان خصوصی که از کنترل دموکراتیک می‌گریزند  و تضعیف روزنامه‌نگاری کیفی، از عوامل اصلی این بحران به‌شمار می‌آیند.

همچنین در تبیین این مأموریت و اعلامیه جهانی اطلاعات و دمکراسی، اعلام شده است : “این اعلامیه باید ” مرجعی باشد برای بسیج همه کسانی که متعهد به دفاع از فضای همگانی آزاد و تکثرگرا هستند که هر دو از ضرورت‌های دموکراسی به شمار می‌آیند.” کارکرد این اعلامیه بیان اصول، تعیین اهداف برای تصمیم‌گیران و ارائه اشکال حکومت‌ٰداری خواهد بود.

کمیسیونی مستقل با ۲۵ عضو از ۱۸ کشور جهان

افزون بر اعضا و همکارانی که در بالا از آنها نام برده شده است، عبدو دیوف(Abdou Diouf)،  رئيس جمهور سابق سنگال و  دبیر کل سابق سازمان بین المللی کشورهای فرانسه زبان ؛ ناوی پیلای (Navi Pillay)،  وکیل آفریقای جنوبی و  کمیسر سابق کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد ؛ فرانسیس فوکویاما (Francis Fukuyama)، پژوهشگر ، مقاله نویس و استاد دانشگاه استنفورد از ایالات متحده؛ میریل دلما مارتی (Mireille Delmas-Mart) حقوقدانان فرانسوی و استاد افتخاری کالج دو فرانس؛ و تنگ بیائو (Teng Biao) وکیل مدافع حقوق بشر چینی، آنتوان گرپون (Antoine Garapon)  دبیر کل انستیتو مطالعات عالی عدالت، دیگر اعضای این کمیسیون هستند.

همچنین در این کمیسیون  روزنامه نگاران برجسته‌ای مانند جان دوندر (Can Dündar) (ترکیه)، ماریا رسا (Maria Ressa)) (فیلیپین)، اولریک هاگراپ (Ulrik Haagerup) (دانمارک)، آن ماری لیپینسکی (Ann Marie Lipinski) و مارینا واکر Marina Walker))  (ایالات متحده)، ایدان وایت Aidan White)) (انگلستان) و میکائیل زیگار  (Mikhail Zygar) (روسیه)، متخصصان فن‌آوری نو یوچای بنکلر (Yochai Benkler) استاد دانشگاه هاروارد ؛ امیلی بل  (Emily Bell)، مدیر مرکز تله دانشگاه کلمبیا؛ آنتوان پتی  (Antoine Petit)، رئیس مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه (اِس اِن اِر اِس)؛ الی پاریزر، (Eli Pariser) بنیانگذار وب سایت آپ‌ورثی و یکی از بنیانگذاران اواز؛ محقق ایتالیایی پریماورا دوفیلیپی (Primavera De Filippi)؛ و نیگات داد  (Nighat Dad)، بنیانگذار بنیاد حقوق دیجیتال پاکستان حضور دارند.

 کمیسیونی برای تهیه میثاق جهانی در باره اطلاعات و دموکراسی

هدف نهایی کمیسیون این است که  دولت‌ها، شرکت‌های بخش خصوصی و نمایندگان جامعه مدنی را به “تعهدی جهانی در باره اطلاعات و دموکراسی” پایبند کند . برای رسیدن به این هدف  گزارش‌گران بدون مرز در نظر دارد در اواسط ماه نوامبر زمانی که ده‌ها تن از رهبران دولت‌ها در پاریس برای جشن صدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول (۱۱ نوامبر) و برای شرکت در  مجمع صلح پاریس ( ۱۱-۱۳ نوامبر) و مجمع حکومت داری اینترنتی (۱۲-۱۴ نوامبر) در پاریس حضور دارند، روند سیاسی ابن طرح را در چهارچوب پیش‌نویس اعلامیه آغاز کرده و به امضای رهبران بسیاری از کشورهای دموکراتیک برساند.

اعضای کمیسیون در روزهای ۲۰ و ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ – ۱۱و ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۸ – درشهر پاریس نخستین جلسه خود را برگزار می کنند. کمیسیون زمان تکمیل کار خود را دو ماه تعیین کرده است .سازمان گزارش‌گران بدون مرز که امر منشی‌گری عمومی این کمیسیون را بر عهده دارد، از چندین ماه پیش مباحثی را با نظرخواهی از بسیاری از روشنفکران و متخصصان و صاحب‌نظران و شرکای جهانی سازمان آغاز کرده است، تا موضوع‌ها و مفاهیم پیشنهادی در کمیسیون مورد استفاده و بحث قرار گیرند. هر شخص یا نهادی که تمایل به شرکت دارد می‌تواند اعلام مشارکت خود را به زبان انگلیسی یا فرانسوی به آدرس الکترونیکی

   informationdemocracy@rsf.org

ارسال کند. آنتوان گاراپن، سردبیر مجله اسپریت و دبیرکل مؤسسه آموزش عالی حقوق، مسئولیت دبیرخانه این کمسیون را ‌به عهده‌ خواهد داشت.

ابتکارهای گزارش‌گران بدون مرز(RSF)

سازمان گزارش‌گران بدون مرز (RSF)  انجمنی جهانی در دفاع از آزادی اطلاع‌رسانی بر مبنای اصل ١٩ اعلامیه جهانی حقوق بشر است. این سازمان در ژوئن ۱٩٨٥ در فرانسه تاسیس شد و به شکل روزمره برای آزادی روزنامه‌نگاران و همکاران رسانه‌ای که به دلیل فعالیت حرفه‌ای خود زندانی شده‌اند تلاش می‌کند. سازمان گزارش‌گران بدون مرز که به عنوان یک نهاد عام‌المنفعه در پاریس به ثبت رسیده است، نهادی است مستقل که دارای مقام مشورتی در سازمان ملل متحد، یونسکو، شورای اروپا، سازمان بین‌المللی کشورهای  فرانسه زبان  و کمیسیون افریقایی حقوق بشر و مردم می‌باشد. دفتر منشی‌گری جهانی آن در پاریس است و در ۱۷ شهر (برلین، بروکسل، ژنو، هلسینکی، استانبول، کراچی، کیف، لندن، مادرید، مکزیک، ریودوژانیرو، سان فرانسیسکو، استکهلم، تایپه، تونس، وین و واشنگتن) دفتر نمایندگی دارد  سازمان همچنین در ۱۳۰ کشور گزارش‌گر و ۱۵ سازمان همکار محلی دارد.

 فرجام نخستین سازمان گزارش‌گران بدون مرز این است که ” همه افراد  باید به اخبار و اطلاعاتی که برای شناخت و درک چالش‌های ناشی از جهان و محیط زیست نیاز دارند، آزادانه دسترسی داشته باشند”. وظیفه آن ارتقاء “آزادی، تکثرگرایی و استقلال روزنامه‌نگاری ” و همچنین دفاع از “کسانی است که این آرمان‌ها را تحقق می‌بخشند “.  این کار “با باور به ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر، میثاق جهانی حقوق مدنی و سیاسی و اعلامیه‌های و منشور‌های اخلاق روزنامه‌نگاری” است.

 اگرچه کمیسیون اطلاعات و دموکراسی با ابتکار و حمایت سازمان گزارش‌گران بدون مرز ایجاد شده است ولی نهادی است مستقل ازگزارش‌گران بدون مرز و وظایف آن.

گزارش‌گران بدون مرز با هدف ارتقاء روش‌های روزنامه‌نگاری، استقلال هیئت تحریریه، شفافیت رسانه‌ها و احترام به اخلاق روزنامه‌نگاری با دادن برتری‌های مشخص (به‌ویژه تکنولوژیکی و اقتصادی) به رسانه‌های خبری که استانداردهای مشترک را تعریف می ‌کنند، روزنامه‌نگاری اعتماد محور (JTI) را  آغاز کرد. حدود ۱۰۰ سازمان رسانه ای – از جمله ناشران، اتحادیه‌های رسانه‌ها، سازمان‌های غیر دولتی آزادی مطبوعات و دیگر سازمان های بین المللی در جی‌تی‌آی شرکت می‌کنند. آژانس فرانس پرس، شبکه گلوبال ادیتورز و اتحادیه شبکه‌های رادیو تلویزیون اروپایی جزو شرکای آنها به‌شمار می‌آیند.

جی تی آی بر روی  همه رسانه‌های خبری از هر نوع و اندازه  اندازه تمرکز دارد و برای دفاع از ارزش‌های روزنامه‌نگاری در برابر تغییرات حقیقی اقتصادی طراحی شده است. کمیسیون اطلاعات و دموکراسی هدف مکملی است که برای تعریف پایه‌های فکری و قانونی فضای همگانی در عصر اینترنت و اخبار و اطلاعات جهانی شده است.