کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

اصلاحات ساختاری !

نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان گفته «شهادت» جورج فلوید و دیگر سیاهپوستانی که در چند سال اخیر قربانی خشونت پلیس آمریکا شده‌اند، ایجاد تغییراتی در نیروی پلیس را بیش از همیشه ضروری کرده است….خلاصه اینکه طرح اصلاح پلیس آمریکا به سنا یا کنگره آمریکا رفت …



وقایع داخلی آمریکا ، ظهور کرونا ، ناتوانی سیستم از مقابله با مشکلات داخلی ، ادامه بازهای خونین سیاسی در خاورمیانه ، ..محدود کردن این حجم از تناقضات به رفتار خشن پلیس و قتل تعدادی سیاهپوست قربانی خشونت پلیس… یعنی مشکل بنیادین تناقضات بورژوازی را ندیدن …هیچ تمایلی نیست تا این تناقصات را درست ببیند .



چه بخواهیم و چه نخواهیم ( غلط یا درست ) دولت آمریکا در راس امورات جهانی قرار دارد کدخدای دهکده کوچک جهانی ، تغییر ساختار و رفتارش هم باید در ابعاد جهانی باشد .



هر تاخیری در تغییرات ساختاری نسخه بورژوازی ، قیمتش را باید مردم تمام جهان بپردازند . فعلا و همچنان که با همان مختصات قدیمی و ساختار کهنه زمان جنگ سرد میرانند…



آنچه در پایان جنگ سرد دیدیم پیروزی غرب بر شرق بود ، صدام هم در جنگ ایران و عراق پیروز جنگ شد و نمیدانست با شهد آن پیروزی چه کند . رفت کویت و بقیه تراژدی …غرب هم انگار هنوز نمیداند با شهد پیروزی در جنگ سرد چه کند تا کام همه جهان شیرین شود ؟

دلخوش نباشید لیکن … به لایحه اصلاح پلیس آمریکا…



لایحه اصلاح پلیس آمریکا مثل چسب زخمی میماند روی زخمی سطحی روی پوست که تهدید جدی نیست … در حالی سرطان درون این پدیده در حال رشد است .

مثل این است که سپاه پاسداران هم لایحه اصلاح خودش را به مجلس اسلامی ببرد و کلی هم تبلیغ و ذوق کند …مشکل در کلییت پدیده حکومت اسلامی است و سپاه حافظ همان پدیده بیمار سرطانی …



 در آخر این قصه و مسیر استحاله حکومت اسلامی ایران باید از دخالتهای بی جا در جاهای مختلف دست بردارد ، باید کارهایی بکند که عملا دخالت روحانییت در سیاست و اقتصاد و ادامه نظام اسلامی مافیایی ، موضوعییت نداشته باشد بلکه به مرور زمان جرم هم میشود …

 استحاله یا اصلاحاتی که به تغییرات ساختاری راه نبرد فریب است . وقتی کدخدای دهکده زیر سایه و یا به نام استحاله با هر دیکتاتور و فاشیستی نرد عشق میبازد یعنی خودش هم از همان جنس است .


جناب سرمایه دار که دست به اصلاحات ساختاری زد ، آنوقت خاله بازی زیر پتو با ملای حاکم در ایران و یا هر دیکتاتور دیگری ضرورتی ندارد . در اصلاحات ساختاری ارزشهای موجود غیر انسانی باید شخم بخورد و فرسنگها جابجا شود .


بعد از بسته شدن شکاف بین غرب و شرق در قرن بیستم ، غرب حکومت اسلامی ایران را جایگزین یا رقیب خودش کرد . در قوانین دیالکتیک تک قطبی معنی ندارد ویا نمیتواند وجود داشته باشد . غرب سرمایه دار قطبی لازم دارد تا هم ادامه دهد و هم جدی نباشد .

حالا حکومت اسلامی ایران که توسط سیاستهای کاخ سفید در 1357 در ایران زاده شد ، هنوز ادامه دارد . آنها روابط سیاسی ندارند، ظاهرا دشمن درجه یک یکدیگر نیز به حساب می‌آیند. اینکه چگونه هم دشمن هستند و هم پول نقد آمریکا میدهد تا آن نظام فرو نریزد تنها سوال موجود نیست . حالا سالهاست لاس زدن با مافیای دینی حاکم در ایران تنها اکران نمایشی جهان است . آنها ظاهرا نظام سیاسی یکدیگر را نیز قبول ندارند، ولی اقدام به تبادل زندانی می‌کنند و با قوانین زمان جنگ سرد هنوز رانندگی میکنند … غرب به آرامی باید قبول کند که موضوع گذر زمان شامل حال همه میشود . حالا بافت شعور و درک جوامع مثل قرن بیستم نیست که با تیترهای مزخرف پوشالی لیز بخورد ، حالا عملکرد مشخص ملاک قضاوت است .

آنچه را که به عنوان نظم نوین اقتصادی باید شناخت ، ریشه در شرایط دارد . شرایطی که گذشته و آینده را در برمی گیرد . ولی دو روی یک سکه نیست .


10.06.2020
اسماعیل هوشیار