به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

اشرافییت گرسنه ! 

رضا پهلوی دوباره تکرار کرد حفظ تمامییت ارضی خط قرمز من است … 

حکایت از اونجا شروع شد که یه روز رضا را فرستادن اسرائیل جهت گرفتن عکس یادگاری با دیوار ندبه و آبدارخونه و دفتر نتانیاهو … یاسیمین هم گفت که فرماندهان سپاه پیام داند همسر تو کی میاد رهبر یا شاه ما بشه ؟ 

رضا سرخوش و خندان که در چند قدمی شاه شدن است ، از اسرائیل راهی خونه پاپ شد ، ولی نماینده های مارمولک اسرائیل نشستند نقشه تجزیه ایران را کشیدند و طرحی ارائه کردند که چه بخشهایی از ایران به کی برسه ؟ شالام وسطی گفت به روسها نباید چیزی بدیم رودل میکنن . به انگلیس و پاکستان و افغانستان یه چیزی میدیم بقیه ش واس خودمون … 

خبر به رضا پهلوی رسید وحضرت مثل یک ناجی و سوپرمن وارد شد که ایران من تجزیه شدنی نیست بابای مرحوم من سند ایران را به نام من زد … 

نماینده های مارموز تجزیه طلب اسرائیلی از ترس قیافه رضا و خشم و خون ، پشماشون ریخت . به التماس و خواهش افتادند و از رضا پهلوی خواستند که اونا رو با فره فره یزدی تبدیل به سوسک نکنه وطرح تجزیه را پس گرفتند و به رضا قول دادند دیگه از این غطها نکنند . پول بنزین جت ننه رضا هم کارت به کارت کردند جهت دلجویی … رضا هم اونا رو بخشید ! 

این سناریویی است که نشانمان دادند ولی واقعییت سرسختر از این قصه های کودکانه است . خط قرمز را کسی که به خیابان رفت و گلوله خورد میداند و زندان و باقی ماجرا ، طی این پروسه هم که البته هنوز ادامه دارد کسی برای تمامییت ارضی در خیابان فریاد نزد و گلوله نخورد . 

جامعه امروز ایران و مردم کف خیابان هم فقط یک خط قرمز دارد و آن را فریاد میزند ، آزادی و دموکراسی … که با شاه و نظام پادشاهی عملی نیست . 

حفظ تمامییت ارضی اساسا برای شرایط سیاسی امروزی واقعی نیست . شعار حفظ تمامییت ارضی شعار 2 قرن پیش شاهان حاکم در زمین بود . یعنی شیوه ی حکومتی 2 قرن پیش پادشاهی بود ، که در زمان خودش عجیب نبود. رضا پهلوی امروز سوزنش روی این شعار گیر کرده است ، چون سواد سیاسی و کلا درک شرایط قرن 21 بیلمیرم وحتی نمیتواند درک کند شعاری که 2 قرن از تاریخش گذشته برای شرایط امروز کارایی ندارد . دوما رضا پهلوی پروسه ای ندارد و طی نیم گذشته کاری نکرده تا روی چیزهای دیگر مانورکند. 

مردم معترض ایران از نقطه آغاز آزادی شروع کردند ، آزادی که نباشد پهلوی و سپاه و استالین فرق کیفی با هم ندارند . پادشاه و سلطنت با دموکراسی ریشه های متضادی دارند رضا پهلوی که در همین پروسه چند ماهه با شعار مرگ بر بقیه کارش را شروع شد ، فعلا در همین کلاس اول رفوزه شده است … 

تمام دیکتاتورها وفشیستهای تاریخ از جمله هیتلر و استالین و رضا خان و محمد رضا پهلوی و خمینی … خط قرمزشان حفظ تمامییت ارضی بود . خدا شاه میهن هم شعار محمد رضا پهلوی بود ،همان حفظ تمامییت ارضی ، یعنی توجیه دیکتاتوری . 

خلاصه : شخص شاه در هیچ کجا و هیچ زمانی انتخابی نیست ، بلکه موروثی است . شاه انتخابی مخصوص افسانه هاست که پرنده روی سر اولین نفر که نشست همان شخص شاه میشود ! 

در هیچ کجا و زمانی شاه با دیگران ائتلاف نمیکند . هر شکلی از اتتلاف با هر کسی ، وزن و معنی سیاسی دارد که با تفکر شاه شدن در تضاد است طی این پروسه رضا پهلوی هر تناقضی را قورت داد تا شاید شاه همه بشود و از بالا برای همه شاهی کند که البته نشد . 

برای کار سیاسی یا سیاسی شدن رضا پهلوی باید دندان پوسیده سلطنت برای همیشه بکشد . بعد میرود ته صف و با اصلاح طلبان حکومتی ائتلاف میکند و حزب سیاسی تشکیل میدهد و کار سیاسی میکند . ولی وقتی از ته صف به ضرب کم فنر مدیای فارسی زبان غربی به شکلی کاملا مصنوعی میآید اول صف ، و مدعی مقام اولی است ، یعنی دنبال کار سیاسی نیست . 

پادشاه و نظام سلطنتی هم در ضمیر جامعه ایران یعنی کودتا و فساد اداری ، ساواک ، سرکوب ، خفقان … 

نتیجه : وقتی دررسانه ها فارسی زبان غربی به ناف رضا پهلوی ، شاهزاده شاهزاده میبندند … بیشتر دلیل فرهنگی دارد . شاهان پهلوی در ایران همگی محصول کودتای غربی بودند و ظاهرا این آخری هم در همین دستگاه است. درغرب البته مقام پادشاه هنوز یک خاطره و نوستالژی است و یادش را در مراسمهایی نظیر تاج گذاری شاه لندن گرامی میدارند . ولی همین ها انگار هیچ علاقه ایی ندارند تا در شرق کسی از این اشرافییت تهوع آورعبور کند . اشرافییت از شاخص های فرهنگی دوران فئودالیسم است و در ایران همیشه گرسنه نگه داشته شد تا عبوری در کار نباشد . فقط با جابجایی مهره ها زمان این تحول و عبور فرهنگی را تا میتوانند کِش میدهند . گاهی سلطنت شاه و گاهی سلطنت روحانییت ! 

در این پیله اشرافییت مزخرف کسی شمکش گرسنه نیست حسابهای بانکی چاق … 

فقط چشمشان و ضمیرشان همیشه گرسنه است . چه آنها که دست و پا میزنند بیشتر بمانند و خدایی کنند و چه آنها که دست وپا میزنند به گذشته استبداد سلطنتی بازگردند ! 

08.05.2023 

اسماعیل هوشیار 

حکومت اسلامی در ایران اعلام کرد که بامداد شنبه شانزدهم اردیبهشت حبیب فرج‌الله چعب، مشهور به «حبیب اسیود» شهروند ایرانی-‌سوئدی را به اتهام «افساد فی‌الارض» و «سردستگی گروه حرکة النضال» اعدام کرده است. 

موج تازه اعدامها طی 5 روز 30 اعدامی به خصوص در بلوچستان ، در حکومت اسلامی نشان از بی ثباتی مطلق است . موضوع اعدام از ابتدای 1357 هم راه حل نبود . جدای اینکه حبیب اسیود کی بود یا چکار کرده بود … ولی اعدام راه حل نبود و نیست و نخواهد بود . 

موضوع اعدام برای حکومت اسلامی در ایران ابتدای حاکم شدن جنبه الهی هم داشت حالا الهیات کیلو چند ؟ 

اعدام در حکومت دینی در ایران در شرایط فعلی نه جنبه امنیتی دارد و نه اطلاعاتی و نه هیچ وزن دیگری … فقط جنبه نسق کشی و ایجاد ترس در جامعه و سرعت گیر انفجار خشم مردم را دارد . اگر چنین راههای کاذبی میتوانست ادامه پیدا کند در فرانسه هنوز مغازه های گیوتین فروشی رونق داشت .