جامعه دین زده چگونه است؟

عبارت از جامعه می باشد٬ که دیندار از دین٬ چون…

نوای خلقِ غمدیدهء بغلان!

امین الله مفکر امینی       2024-13-05 آسمـان گرفته سخت برما، زمیــــن از سوی…

تنهایی و غربت شناخت نامه ی تبعید

نویسنده: مهرالدین مشید روایت دیگری از تنهایی و غربت روایت تبعید یعنی…

دست یاری 

بر بلای سیل بغلان مبتلا است  ساکنان اش زین مصیبت در…

تجلیل از روزمادردرکشورشاهی هالند

بتاریخ 12می سالجاری درشهرارنهم کشورشاهی هالند محفل باشکوهی ازسوی شوراي…

بجنبید ایکه خود ها، حامییان حقوق بشرخوانید!

امین الله مفکر امینی       2014-13-05! ندانم چطور گویم ویا به تصویر کشمدردوناله…

اینجا بغلان است، آدمیت را سیل برده است!

سیامک بهاری “ما نه غذا داریم، نه آب آشامیدنی، نه سرپناه،…

خشم سیلاب

رسول پویان خانه و باغ و زمین و روستا ویران گشت خـشـم…

 قاضی ی شهر شرف

محمد عالم افتخار مال تاجـر غرق دریا گشـته بود تاجر آنجا محوِ…

خیزش های مردمی نشانه های شکست طلسم وحشت طالبانی

نویسنده: مهرالدین مشید تبعیض، حرمت شکنی و استبداد کار نامه ی…

مادر

ای مادر من فرخ و آباد بمانی پر خنده به لب…

چند شعر کوتاه از زانا کوردستانی

انتظارم، بوی سیگارهای زر گرفته... و روزهای تلخِ نیمه سوخته میان بغض خاموشت…

جنگ قدرت ها

رسول پویان جنگ قـدرت ها دل زخمین وخونین آورد جـای صلح و…

افراطیت پادزهر خیانت رهبران اسلام سیاسی و یا شکست مبارزات…

نویسنده: مهرالدین مشید علل و عوامل یا چگونگی و چیستی باز…

زبان آریایی یا آریویی چی شد؟

نوشته: دکتر حمیدالله مفید ——————————— زبان بازتاب خرد آدمی است و انسان…

تعامل 

نور محمد غفوری از چندی به اینطرف در مکالمات و نوشتار…

جمال غمبار

آقای "جمال غمبار"، (به کُردی: جەمال غەمبار) شاعر و نویسنده‌ی…

چین کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد

منبع تصویر، GETTY IMAGES ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳ مه ۲۰۲۴ آژانس فضایی…

        تقدیم به ستره محکمه امارت اسلامی افغانستان

معروضه محمد عالم افتخار ولد محمد قاسم دارنده تذکره تابعیت 1401100148058   حضور…

حاکمیت طالبان؛ افزایش بحران و تکانه های بی ثباتی ملی…

نویسنده: مهرالدین مشید استبداد و تبعیض طالبان و به صدا درآمدن…

«
»

اسکای نیوز: ائتلاف سعودی می تواند به درگیری ها دامن بزند

شبکه خبری «اسکای نیوز» انگلیس نوشت که تشکیل به اصطلاح ائتلاف ضدتروریسم به سرکردگی عربستان می تواند در نهایت به درگیری های بیشتری در منطقه منجر شود.

این شبکه خبری در یادداشتی به قلم «سم کایلی» (SAM KILEY) دبیر بخش خارجی ‘اسکای نیوز’ نوشت: در نگاه اول، اعلام پیوستن 34 کشور به ائتلاف اقدام نظامی علیه تروریسم در سراسر جهان… خبر خوبی محسوب می شود. چون کشورهایی که بیش از همه در معرض تهدید افراط گرایی قرار دارند، باید برای مقابله با آن پیشگام باشند. از بعد جغرافیایی این امر یک ضرورت است.
‘در صورتی که گروه تروریستی داعش مرزهای خود را گسترش دهد؛ اردن، عربستان، کویت و ترکیه بیش از هر کشور اروپایی در معرض تهدیدی واقعی قرار خواهند داشت؛ چه برسد به این که آمریکا تهدید شود.’
به نوشته اسکای نیوز، «ملک سلمان» پادشاه جدید عربستان، طلایه دار گروهی از پادشاهان عرب است که بسیاری از آنها تحصیل کرده دانشگاه های نظامی غرب هستند و اکنون با یک حس قوی و اشتیاق رزمی، مشغول شمارش دلارهای نفتی هستند و این در حالی است که وضعیت سیاسی در حال تغییر است.
تحلیلگر شبکه ‘اسکای نیوز’ افزود: در بحبوحه درخواست های غرب از کشورهای خاورمیانه برای به کار بستن اقدام های بیشتر برای نجات خود از خطر تروریست ها، این ائتلاف حس خوبی را القا می کند… اما بسیاری از کارشناسان چنین استدلال می کنند که عربستان در بحث افراط گرایی اسلامی، خود مرکز مشکلات است.
نویسنده به نقل از یک مقام ارشد دولتی در منطقه خاورمیانه، تفسیر عربستان از اسلام و وهابیت را به عنوان تئوری نابود کننده عربستان عنوان کرد و نوشت: «دیوید کامرون» طرح هایی را برای مقابله با دیدگاه های افراط گرایانه ای که در نهایت ممکن است به اقدامات خشونت آمیز منتهی شود، اعلام کرده است که وهابیت می تواند هدف و نقطه آغاز خوبی برای چنین مبارزه ای باشد.
‘اسکای نیوز’ نوشت: سلفی گری به عنوان جریان تندرو و بالقوه خشونت گرای وهابیت، توسط سازمان ها، مدارس مذهبی و مساجد تحت حمایت مالی سعودی ها و قطری ها، در سراسر جهان گسترش می یابد و نشانه ای وجود ندارد که ریاض دیدگاه های مذهبی لیبرال تری را در جهان بروز دهد.
این شبکه خبری افزود: در عین حال، سعودی ها و قطری ها رقبای سرسختی هستند و هر دو کشور به تامین مالی تروریست ها در سوریه متهم هستند. ترکیه متهم به سهل گیری در قبال قاچاق نفت، انسان و سلاح است. دستگاه های اطلاعات امنیتی پاکستان نیز سابقه ای طولانی در حمایت از تروریست ها در افغانستان و پاکستان دارند.
‘یکی از ابعاد فرعی و مثبت چنین ائتلافی می تواند رفع چنین اختلافاتی از طریق پایان دادن به حمایت کشورها از سازمان های تروریستی و درک این مطلب باشد که در حالی که کشورهای ثروتمند ممکن است تروریست ها را به خدمت بگیرند، اما مالکیت آنها خیالی بیش نیست.’
تحلیلگر اسکای نیوز در پایان نوشت: در صورتی که ائتلاف سعودی ها که مقر آن در ریاض است، از سوی تهران به عنوان یک گروه نظامی سنی رسمی قلمداد شود، که به نظرمی رسد این گونه خواهد شد؛ می توان انتظار داشت که ایران نیز ائتلاف مشابهی را از کشورهای عمدتا شیعه مذهب تشکیل دهد. این امر می تواند به درگیری های بیشتر یا حتی شاید در نهایت قوت گرفتن احساسات فرقه ای منتهی شود.

در همین حال تحلیلگران عربی نیز دیدگاه مشابهی مطرح کرده اند که در زیر می خوانید

ائتلاف اسلامی ضد تروریسم” عربستان زمینه‌ساز مداخله زمینی در سوریه، عراق و لیبی

تشکیل ائتلاف اسلامی ضد تروریسم به رهبری عربستان به معنای این است که کشورهای دارای قدرت نظامی بالا در این ائتلاف مثل ترکیه، مصر، عربستان، اردن و حتی مراکش به مداخله نظامی مستقیم و مشترک در کشورهایی مثل سوریه، عراق و لیبی که تروریست‌ها در آنجا حضور دارند، خواهند پرداخت.

 به نوشته روزنامه القدس العربی، محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان و وزیر دفاع این کشور در نخستین حضور علنی رسانه‌ای خود ناگهان از تشکیل ائتلاف نظامی اسلامی جدید با مشارکت 34 کشور عربی و اسلامی علیه تروریسم با انواع و اشکال آن خبر داد.

این یعنی کشورهای عضو این ائتلاف در کشورهایی مثل عراق، سوریه و لیبی که تروریست‌ها در آنجا حضور دارند مداخله نظامی مستقیم خواهند داشت و البته این مداخله قطعا با حمایت غرب انجام خواهد شد.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در اظهارات خود در پاریس به همین مساله اشاره کرد و گفت: “اعزام نیروی زمینی برای مقابله با داعش بعید نیست و مانعی در این باره وجود ندارد.”

تحلیلگران نظامی غربی در ریاض پیش‌بینی می‌کنند که نخستین مداخله نظامی ائتلاف جدید در سوریه و عراق برای تحت پیگرد قرار دادن داعش از طریق عملیات زمینی و مداخله سریع باشد که در آن ترکیه در شمال و اردن در جنوب بیشترین نقش را داشته باشند. این عملیات با هماهنگی نیروهای غربی ائتلاف به ویژه آمریکا و انگلیس صورت خواهد گرفت.

تحلیلگران معتقدند که مداخله نیروهای نظامی از بین کشورهای ائتلاف اسلامی در جنگ علیه داعش در عراق به ویژه موصل و مناطق سنی نشین نیروهای مردمی شیعه را از سیطره بر این مناطق منع خواهد کرد.

اما مداخله مستقیم ائتلاف جدید در سوریه به مخالفان قدرت بیشتری می‌دهد تا علیه نظام بجنگند. پیش‌بینی می‌شود که این عملیات نظامی برای ایجاد مناطق حائل در مرز سوریه با ترکیه و اردن نیز صورت بگیرد. همکاری در مداخله‌های نظامی مستقیم با نیروهای مخالف سوری و پیشمرگ‌های کرد در شمال عراق خواهد بود.

اگر توافق بین‌المللی به ویژه میان آمریکا و روسیه درباره مداخله‌های نظامی ائتلاف اسلامی و ائتلاف غربی صورت نگیرد پیش‌بینی می‌شود که منطقه به صحنه درگیری‌های شدید با ائتلاف چهارجانبه روسیه، ایران، عراق و سوریه تبدیل شود.

مشارکت تونس و مصر در این ائتلاف نشان می‌دهد که احتمالا نیروهای ائتلاف جدید به مداخله نظامی در لیبی نیز خواهند پرداخت و این مداخله با مشارکت نیروهای اماراتی با هدف مقابله با داعش و گروه‌های تندرو و با مشارکت نظامی هوایی برخی کشورهای عضو ناتو مثل فرانسه و ایتالیا خواهد بود.

بی‌تردید توافق طرف‌های لیبیایی که هفته گذشته در رم صورت گرفت چراغ سبزی را درباره پوشش بین‌المللی ائتلاف جدید برای مداخله در لیبی ایجاد خواهد کرد. مصر نیز قبلا در پی این بود که کشورهای عربی و بین‌المللی چنین موضعی را برای مداخله نظامی مستقیم در لیبی اتخاذ کنند.

اعلام ائتلاف اسلامی جدید در زمانی صورت گرفته که یک ائتلاف عربی به رهبری عربستان و یک ائتلاف غربی به رهبری آمریکا و یک ائتلاف چهارجانبه روسیه، عراق، سوریه و ایران وجود دارند.

مساله‌ای که باید به آن توجه کرد این است که برخی کشورهای عضو ائتلاف جدید عضو ائتلاف‌های نظامی دیگر نیز هستند اما همانطور که محمد بن سلمان اعلام کرد: این ائتلاف جدا از ائتلاف عربی به رهبری عربستان در یمن عمل می‌کند و صفت اسلامی دادن به این ائتلاف نیز آن را با ائتلاف تحت رهبری آمریکا مغایر می‌سازد.

ائتلاف اسلامی جدید شامل بیشتر کشورهای عربی و اسلامی به جز عمان، عراق، ایران، سوریه و الجزایر است.

ظهور سومین مرد قدرتمند خاندان آل سعود یعنی محمد بن سلمان برای نخستین بار در یک کنفرانس مطبوعاتی آن هم برای اعلام تشکیل ائتلاف اسلامی نشان می‌دهد که وی با دستورات پدرش پشت تشکیل این ائتلاف است و وی همان کسی خواهد بود که این ائتلاف را رهبری خواهد کرد.