مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

«اسکات ریتر» و «مک گاورن» درباره اوکراین، روسیه و چین

نویسنده: ری مک گاورن مترجم: سایت «۱۰ مهر»برگرفته از : Popularresistance ــ اول ژوئن ۲۰۲۲ *

تحولات اخیر، از‌جمله گفت‌وگو با مقامات چینی، دیدگاه اسکات را تقویت کرده است که چین همچنان به‌شدت تمایلی به جنگ بر سر تایوان ندارد. با این وجود، اگر تایوان استقلال خود را اعلام کند و روابط نظامی ‌مهم‌تری با ایالات متحده برقرار سازد، چین این کار را «در یک چشم به‌هم‌زدنی» انجام خواهد داد.
اسکات پیش‌بینی می‌کند که ایالات متحده ظرف شش ماه تا یک سال با چین وارد جنگ خواهد شد ــ و بازنده خواهد شد. اگر ایالات متحده در رویارویی با چین جنبه نظامی ‌را از معادله خارج کند و در محدود کردن رقابت به حوزه اقتصادی کار معقولی انجام دهد، می‌توان از این امر جلوگیری کرد.

من و اسکات در ابتدا بر ماجراجویی رئیس‌جمهور بایدن در خاور دور و تلاش ایالات متحده برای دور کردن کشورها از چین یا حداقل جلوگیری از روابط دوجانبه نزدیک‌تر با آن تمرکز کردیم.

من دوباره این سئوال را مطرح کردم (۱) که چرا باید سیاست «برد ــ برد» چین کنار گذاشته ‌شود. به‌خصوص وقتی که ۵۰ سال پیش برای کاهش تنش و حفظ صلح بسیار سودمند بود؟

تحولات اخیر، از‌جمله گفت‌وگو با مقامات چینی، دیدگاه اسکات را تقویت کرده است که چین همچنان به‌شدت تمایلی به جنگ بر سر تایوان ندارد. با این وجود، اگر تایوان استقلال خود را اعلام کند و روابط نظامی ‌مهم‌تری با ایالات متحده برقرار سازد، چین این کار را «در یک چشم به‌هم‌زدنی» انجام خواهد داد.

اسکات پیش‌بینی می‌کند که ایالات متحده ظرف شش ماه تا یک سال با چین وارد جنگ خواهد شد ــ و بازنده خواهد شد. اگر ایالات متحده در رویارویی با چین جنبه نظامی ‌را از معادله خارج کند و در محدود کردن رقابت به حوزه اقتصادی کار معقولی انجام دهد، می‌توان از این امر جلوگیری کرد.

مک گاورن درباره سران بلوک لمینگ‌ ــ لایک (۲) که اکنون در رهبری بلوک ناتو قرار دارند بحث کرد و آنها را با دولتمردان گذشته مقایسه کرد ــ برای مثال، ویلی برانت و اگون بآر از حزب سوسیال دموکرات آلمان؛ و آنگلا مرکل (نه سوسیالیست) که به پرزیدنت اوباما گفت که آلمان با هیچ تلاشی برای ارسال سلاح تهاجمی‌ به اوکراین نخواهد پیوست. متأسفانه، رهبران جدی گذشته، باتجربه در امور خارجی و همچنین سیاست، که منجر به تنش‌زدایی صلح‌آمیز و سودمند متقابل در دهه‌های ۱۹۸۰ ــ ۱۹۷۰ شد، جای خود را به مزدوران سیاسی با تجربه کم یا حتی علاقه کم در سیاست شرق داده‌اند.

با این حال، تحریم‌های اقتصادی کم کم در آلمان و جاهای دیگر احساس می‌شود. و نشانه‌های اولیه‌ای وجود دارد که حتی برخی از لمینگ‌ها در رأس بلوک ممکن است افکار جدی دومی ‌هم داشته باشند. شکاف‌ها در میان کشورهای ناتو ــ به‌ویژه در میان کشورهایی که بیشتر تحت تأثیر تحریم‌ها قرار گرفته‌اند، باز می‌شود و گسترش می‌یابد.

اسکات دیدگاه دیرینه خود را مبنی بر اینکه نیروهای روسی بر روی زمین در اوکراین پیروز خواهند شد، تکرار کرد و افزود که اخیراً آنها به شیوه‌ای بسیار چشمگیر و حرفه‌ای عمل کرده‌اند. این، علی‌رغم آنچه نیویورک تایمز و واشنگتن پست گفته‌اند، است . حتی روایت آن‌ها از «اشتباهات» روسیه تحت تأثیر شرایط شروع به تغییر کرده است.

یک سئوال مهم: اگر رسانه‌های رسمی ‌در هفته‌های آتی مجبور شوند پیشرفت‌های قوی روسیه را تأیید کنند، آیا با نزدیک شدن به انتخابات میان دوره‌ای نوامبر، دولت بایدن را زیر علامت سئوال خواهند برد؟ تکه‌هایی از حقیقت دارد در روزنامه‌هایی مانند نیویورک تایمز و واشنگتن پست ظاهر می‌شود.

این طوری که اوضاع روی زمین پیش می‌رود، شرمساری جدی ممکن است اجتناب‌ناپذیر باشد. آیا بایدن زیان‌های خود را کاهش خواهد داد؟ من فکر می‌کنم که پاسخ به آن نه است. در عوض، با عدم حضور آدم‌های پخته در اتاق، ممکن است بایدن متقاعد شود که اوضاع را بیش از این دشوار سازد. امیدوارم کسی به رئیس‌جمهور بگوید که روس‌ها در برابر گام‌های تشدید‌کننده‌ای که قادر به خنثی کردن آن هستند، عقب‌نشینی نخواهند کرد، و این شامل آنچه آنها «موشک‌های حمله تهاجمی» می‌گویند که قادر به رسیدن به روسیه هستند نیز می‌شود.

به‌روز‌رسانی

بعدازظهر دیروز بعد از مصاحبه ما، رسانه‌ها گزارش دادند که ایالات متحده در حال آماده شدن برای ارسال سامانه‌های راکتی دوربرد به اوکراین است، که در این زمینه، مسأله اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. انتظار می‌رود تصمیم نهایی کاخ سفید در اوایل هفته آینده اتخاذ شود. (۳)

یکی از سیستم‌های تسلیحاتی کلیدی مورد بحث، سیستم موشک پرتاب چندگانه (MLRS) ساخت ایالات متحده است که قادر به شلیک سیل موشک‌هایی از فاصله ۱۸۰ مایلی یا بیشتر است. این خیلی فراتر از سیستم‌هایی است که در حال حاضر در اختیار اوکراین می‌باشد و می‌تواند خود روسیه را در محدوده عمل خود قرار دهد. این سامانه در صدر فهرست طولانی درخواست‌های مقامات اوکراینی قرار دارد که می‌گویند برای مهار پیشروی نیروهای روسی در دونباس لازم است. گزارش شده است که مقامات آمریکایی «نگران» آنند که نیروهای اوکراینی ممکن است به خاک روسیه شلیک کنند و باعث تشدید تنش شوند.

در همین حال، CNN گزارش می‌دهد (۴) که جیسون کرو، نماینده حزب دموکرات از کلرادو، که در اوایل ماه جاری عضوی از هیأت کنگره در سفر به کیف بود، به سی ان ان گفت که معتقد است این سیستم‌ها می‌توانند به اوکراین کمک کنند تا شتاب قابل توجهی در برابر روسیه کسب کند.

سرو صداها دربارۀ سامانه موشکی پرتاب چندگانه MLRS

کرو گفت: «من فکر می‌کنم می‌تواند یک تغییر‌دهنده بازی باشد»، نه‌تنها برای حملات تهاجمی ‌بلکه برای دفاع. او توضیح داد که توپخانه متعارف روسیه که بردی در حدود ۵۰ کیلومتر دارد، اگر سامانه‌های MLRS در آنجا مستقر شوند، به مراکز شهری اوکراین نزدیک نمی‌شوند. او درباره روس‌ها گفت: «بنابراین تاکتیک‌های محاصره آنها را از بین می‌برد.»

کرملین هشدار داده است هر کشوری که تسلیحات پیشرفته به اوکراین ارائه دهد، با عواقب سختی روبرو خواهد شد. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دیروز گفت که غرب علیه روسیه «اعلام جنگ کامل» کرده است. روس‌ها هر گونه تلاشی برای ارائه MLRS به اوکراین را به‌عنوان مدرک دیگری بر قصد غرب می‌دانند.

من انتظار دارم هر MLRS که وارد اوکراین شود به محض شناسایی خنثی شود. و پس از آن لاکهید مارتین (بیچاره) مجبور به تولید و فروش بیشتر خواهد شد! پول آنجاست؛ تنها مشکل این است که چقدر سریع می‌توان آن را خرج کرد. و به همین ترتیب پیش می‌رود.

جیسون کرو خود را به‌عنوان یک متخصص روسیه معرفی می‌کند. او گفته است: «ولادیمیر پوتین هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شود و هر شب که به رختخواب می‌رود در این فکر است که چگونه دموکراسی آمریکایی را نابود کند.»

* https://popularresistance.org/scott-ritter-ray-on-ukraine-russia-china/‎

۱ــ به گفت‌وگوی کوتاه من در در لینک زیر مراجعه کنید:
  https://raymcgovern.com/۲۰۲۲/۰۵/۲۷/why-is-win-win-a-no-no/‎

۲ــ lemming-like: شباهت یا ویژگی لمینگ، به‌ویژه در تمایل به دنبال کردن کورکورانه از رهبر.

۳ــ نگاه کنید به:
https://www.washingtonpost.com/national-security/۲۰۲۲/۰۵/۲۷/artillery-long-range-ukraine-rocket-system/‎

۴ــ نگاه کنید به: 

https://www.cnn.com/۲۰۲۲/۰۵/۲۶/politics/us-long-range-rockets-ukraine-mlrs/index.html