ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

«
»

اسلحه های صادر شده به اوکراین در دست تروریست ها و تبهکاران

23.07.2022  

سخنگوی پلیس اتحادیه اروپا گفت: این خطر وجود دارد که تجهیزات نظامی و تسلیحاتی به دست شبکه‌های مجرم تبهکار و تروریست برسد.

به گزارش شبکه تلویزیونی راشا تودی؛ پلیس اتحادیه اروپا (یوروپل) از احتمال افتادن تسلیحات ارسالی غرب به اوکراین به دست تروریست‌ها خبر داد.

مجری راشا تودی گفت: سیل تسلیحات ورودی به اوکراین می‌تواند به دست مجرمان و تروریست‌ها برسد. این بر اساس ارزیابی پلیس اتحادیه اروپا انجام شده است. در این ارزیابی آمده شبکه‌هایی از گروه‌های تبهکار در منطقه فعال هستند که به دنبال قاچاق تسلیحات به خارج از اوکراین هستند.

سخنگوی پلیس اتحادیه اروپا هشدار داد: این خطر وجود دارد که تجهیزات نظامی و تسلیحاتی به دست شبکه‌های مجرم تبهکار و تروریست برسد.

مجری گفت: در این رابطه با ریچل بلون خبرنگارمان صحبت می‌کنیم. این برای نخستین بار است که پلیس اتحادیه اروپا درباره افتادن سلاح‌های ارسالی غرب به اوکراین به دست تروریست‌ها و گروه‌های تبهکار صحبت کرده است. چه مطالب بیشتری در این باره می‌دانید؟

خبرنگار گفت: این نهاد حافظ قانون این هشدار را صادر کرده است که این تسلیحات از اوکراین به داخل اروپا قاچاق می‌شوند. این بخشی از تسلیحاتی است که غرب در قالب تسلیحات نظامی به اوکراین داده شده است. هم اکنون این تسلیحات به داخل اروپا از طریق قاچاق بازمی گردند و در بازار سیاه به فروش می‌رسند. گزارش اخیر یوروپل نشان می‌دهد که به خوبی درباره خطرات ناشی از قاچاق تسلیحات هشدار داده است.

وی افزود: در این گزارش آمده است که آن‌ها همچنین نگران این هستند این تسلیحات به دست گروه‌های تبهکار و مجرم برسد. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این مشکل به مراتب گسترده‌تر از آن چیزی است که یوروپل نشان می‌دهد و درباره آن گزارش داده است. دبیر کل یوروپل در این رابطه صحبت کرده و هشدار داده است که این نهاد نمی‌تواند تمامی این تسلیحات را ردیابی کند.

یورگن استاک دبیرکل اینترپل گفت: زمانی که صدای اسلحه‌ها در اوکراین خاموش شوند آنگاه تسلیحات غیرقانونی وارد این کشور می‌شوند. ما می‌دانیم این بخشی دیگر از تهدیدات ناشی از این درگیری است. گروه‌های تبهکار تلاش می‌کنند که از وضعیت بی ثبات اوکراین نهایت بهره برداری را داشته باشند و از دسترس بودن تسلیحات و به ویژه تسلیحات سنگین کمال بهره برداری را داشته باشند. ما انتظار داریم که این تسلیحات به اروپا و ماوراء آن سرازیر شوند و این تسلیحات نه تنها به کشور‌های همسایه بلکه به قاره‌های دیگر هم قاچاق خواهند شد.

خبرنگار در ادامه، گفت: با وجود اینکه این موضوع پوشش داده شده است، اما نگرانی‌های عمده‌ای درباره این موضوع که آمریکا و متحدانش موج جدیدی از تسلیحات را راهی اوکراین کرده اند، وجود دارد. دولت بایدن همچنین این موضوع را قبول کرده است که اقدامات کافی برای ردیابی این تسلیحات انجام نداده است.

مجری راشاتودی گفت: همسر رئیس جمهور اوکراین از آمریکا دیدار می‌کند و به نظر می‌رسد که این سفر با موضوع فروش تسلیحات به اوکراین مرتبط باشد.

خبرنگار گفت: بانوی اول اوکراین از واشنگتن دیدار کرده است. او دیدار‌هایی با مقامات ارشد آمریکا خواهد داشت. این دیدار‌ها دیدار با آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا و رئیس جمهور بایدن را شامل می‌شود. تا پیش از اعلام ابتلای بایدن به کرونا این دیدار برنامه ریزی شده بود. او سپس قرار است در کنگره آمریکا سخنرانی کند. به نظر می‌رسد که همانند پیام‌هایی که ما از همسر وی بار‌ها شنیده ایم او نیز خواهان دریافت کمک‌های به مراتب بیشتری از آمریکا شود و همچنین موضوع ارسال تسلیحات بیشتر را به آمریکا یادآوری کند. در اینجا بخشی از اظهارات همسر زلنسکی را می‌شنویم.

النا زلنسکی همسر رئیس جمهور اوکراین گفت: من خواهان چیزی هستم که هرگز نمی‌خواستم درخواست آن را داشته باشم و من درخواست تسلیحات را دارم.

خبرنگار افزود: باید درباره تمامی تسلیحات ارسال شده به اوکراین و تسلیحاتی که قرار است در آینده ارسال شوند مسئوولیت پذیری و پاسخگویی وجود داشته باشد. اما به نظر نمی‌رسد که در جریان این سفر این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد.

مجری گفت: موضع واشنگتن درباره این موضوع چیست؟ آمریکا به دنبال ارسال محموله‌های متعدد تسلیحاتی به اوکراین است.

خبرنگار گفت: آمریکا همچنان به گونه‌ای عمل می‌کند که انگار هیچ مشکلی وجود ندارد. اگر چه متحدان آن‌ها در اروپا درباره این موضوع ابراز نگرانی کرده اند، اما دولت بایدن می‌گوید که تضمین‌هایی را از اوکراین دریافت کرده است که به آن اعتماد دارد و این تسلیحات به دست گروه‌های تبهکار نمی‌افتد.

وی افزود: ما شاهد شکاف قابل توجهی بین آمریکا و اروپا درباره مقصد تسلیحات ارسالی به اوکراین هستیم. هم اکنون اروپا می‌گوید که درباره افتادن این تسلیحات به دست گروه‌های تبهکار نگران است و از طرف دیگر امریکا می‌گوید که تنها به تضمین‌های اوکراین تکیه می‌کند. البته شاید نظر آن‌ها هم درست باشد، زیرا این تسلیحات هم اکنون به آمریکا قاچاق نمی‌شوند و مشکلی برای مقامات آمریکایی به شمار نمی‌آیند.

پایان

مجله ی هفته